Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
noodloop
noodloop
Beste weetjewellers,
ik heb met mijn T5 nu 2x iets raars meegemaakt, althans, in vind het raar. Ik heb een T5 2005 2,5 130 PK gechipt naar +/- 165 PK. Automaat. 165 dkm.
Op terugreis van vakantie in Spanje heb ik in Frankrijk - heel iets bergafwaarts - een tijdje 200 km/m gereden. Ik denk wel een kwartier lang. Toen ik vervolgens bij de tolpoortjes stil kwam te staan en ik weer weg wilde rijden stond de motor in de noodloop, had dus helemaal geen power meer. Ik schrok me natuurlijk dood midden in de nacht in Frankrijk, maar even langs de kant gezet, auto uitgezet en na een minuutje weer gestart, vervolgens tot aan huis zonder problemen gereden.
Nu ben ik vorige week een weekje naar centre parks in zeewolde geweest, en wilde op de heenweg ook even lekker doortrappen maar ik reed nog geen 180 en de bus ging alweer in de noodloop. Zelfde ritueel nog maar eens gedaan en na een herstart deed de bus het weer perfect.
Waar kan dit nu aan liggen? Ik maak me eerlijk gezegd toch een beetje zorgen dat hij de volgende keer na een herstart niet meteen weer doet. En aangezien ik in juni de Europarit ga rijden met de bus wil ik natuurlijk wel dat ie in topconditie is.
Als jullie weten wat de oorzaak kan zijn, dan hoor ik dat graag!
Groeten, Frank.
ik heb met mijn T5 nu 2x iets raars meegemaakt, althans, in vind het raar. Ik heb een T5 2005 2,5 130 PK gechipt naar +/- 165 PK. Automaat. 165 dkm.
Op terugreis van vakantie in Spanje heb ik in Frankrijk - heel iets bergafwaarts - een tijdje 200 km/m gereden. Ik denk wel een kwartier lang. Toen ik vervolgens bij de tolpoortjes stil kwam te staan en ik weer weg wilde rijden stond de motor in de noodloop, had dus helemaal geen power meer. Ik schrok me natuurlijk dood midden in de nacht in Frankrijk, maar even langs de kant gezet, auto uitgezet en na een minuutje weer gestart, vervolgens tot aan huis zonder problemen gereden.
Nu ben ik vorige week een weekje naar centre parks in zeewolde geweest, en wilde op de heenweg ook even lekker doortrappen maar ik reed nog geen 180 en de bus ging alweer in de noodloop. Zelfde ritueel nog maar eens gedaan en na een herstart deed de bus het weer perfect.
Waar kan dit nu aan liggen? Ik maak me eerlijk gezegd toch een beetje zorgen dat hij de volgende keer na een herstart niet meteen weer doet. En aangezien ik in juni de Europarit ga rijden met de bus wil ik natuurlijk wel dat ie in topconditie is.
Als jullie weten wat de oorzaak kan zijn, dan hoor ik dat graag!
Groeten, Frank.
http://www.ReflexPromotions.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Uw bedrijfskleding en PBM specialist
Uw bedrijfskleding en PBM specialist
Re: noodloop
Ik vind het prima wat je doet,maar jakkeren is vragen om problemen.
Zo te horen is je turbo onderweg naar zijn graf.
Je kunt je voorstellen hoe heet hij wordt met die snelheden,en dat er dan redelijk wat gevraagd wordt van iets
waar het niet voor gebouwd is.
Je bak is ook geen lang leven beschoren zo.
Er staat nog een Ferrari hier bij de dealer
Succes ermee.

Zo te horen is je turbo onderweg naar zijn graf.
Je kunt je voorstellen hoe heet hij wordt met die snelheden,en dat er dan redelijk wat gevraagd wordt van iets
waar het niet voor gebouwd is.
Je bak is ook geen lang leven beschoren zo.
Er staat nog een Ferrari hier bij de dealer
Succes ermee.


Je begint met een pc....en eindigt met Mac.
Re: noodloop
ik heb regelmatig een noodloop mijn 4j oude california, ik zet hem dan in N schakel al rijdend de motor uit start onmiddelijk terug zet hem terug in D of S en het gas er weer op. in de garage hebben ze reeds de catalisator, de turbo, enkele slangen en nog een aantal andere zaken vervangen. telkens gaat het een tijdje goed en komt het dan terug. alhoewel ik nu toch enkel maanden geen noodloop heb gehad. inderdaad in het begin is het schrikken maar je leert er mee leven.
xavier
xavier

Re: noodloop
bedankt voor jullie reacties. Even voor de duidelijkheid, ik ''race'' ook niet met de bus hoor maar ik was van mening dat rechtuit op de snelweg met hoge snelheid niet veel schade kon aanrichten, maar blijkbaar dus wel
Zoals ik al aangaf is dit nu ondertussen 2x voorgekomen en als ik echt liep te racen met de bus was het wel vaker voorgekomen. Maar goed, ik ga in ieder geval niet meer boven de 160 km/h rijden
nogmaals bedankt, Frank.

Zoals ik al aangaf is dit nu ondertussen 2x voorgekomen en als ik echt liep te racen met de bus was het wel vaker voorgekomen. Maar goed, ik ga in ieder geval niet meer boven de 160 km/h rijden

nogmaals bedankt, Frank.
http://www.ReflexPromotions.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Uw bedrijfskleding en PBM specialist
Uw bedrijfskleding en PBM specialist
-
- Berichten: 5456
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
- Locatie: Frankrijk Vienne
Re: noodloop
Tja, als er ergens een sensortje een afwijking registreert kan de software in noodloop gaan.
Bij een getunede versie is de kans vele malen groter.
Ik heb mijn T4 in 5 jaar al vele malen in de noodloop gehad.
Ach effen resetten en verder rijden.
Dit ook al meegemaakt met Ducato en Transit.
Tip: doe eens een slipcursus met je bus............waarschijnlijk ga je iets rustiger rijden daarna
Egbert
Bij een getunede versie is de kans vele malen groter.
Ik heb mijn T4 in 5 jaar al vele malen in de noodloop gehad.
Ach effen resetten en verder rijden.
Dit ook al meegemaakt met Ducato en Transit.
Tip: doe eens een slipcursus met je bus............waarschijnlijk ga je iets rustiger rijden daarna

Egbert
2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
2018 Hyundai Tucson diesel
Re: noodloop
Een motor kan prima langdurig belast worden, onzin natuurlijk dat je schade maakt als hij langdurig hard moet werken. Mits hij uiteraard in orde is, en op temperatuur is. Als je weet dat er iets niet goed is en de wagen in noodloop gaat, moet je niet doortrappen, maar snel een testkast/laptop eraan hangen om te kijken waarom hij in noodloop gegaan is.
Is het iets kleins als een defecte luchtmassameter, dan is er niets aan de hand, echter is het een turbodruk melding (vervuilde turbo schoepenverstelling), waardoor de turbodruk veel te hoog is geweest, dan kan de turbo 'ploffen'.
Is het iets kleins als een defecte luchtmassameter, dan is er niets aan de hand, echter is het een turbodruk melding (vervuilde turbo schoepenverstelling), waardoor de turbodruk veel te hoog is geweest, dan kan de turbo 'ploffen'.
Re: noodloop
Bij mijn Touran ongeveer hetzelfde gehad (is een 2.0TDI, 140 pk).
Na onderzoek bleek de regelklep van EGR defect. (misschien te lang in een extreme stand gestaan??)
Bij herstart wordt alles gereset, en rijdt de auto weer (even) normaal.
Na onderzoek bleek de regelklep van EGR defect. (misschien te lang in een extreme stand gestaan??)
Bij herstart wordt alles gereset, en rijdt de auto weer (even) normaal.
Mijn T5 Caravelle is inmiddels ingeruild op een Passat.
Re: noodloop
mijn T5 slaat ook met regelmaat in storing.verschillende keren uitgelezen maar ze kunnen niks vinden.de temp loopt ook heel slecht op zeker de afgelopen weken toen het zo koud was dan komt ie zelf soms niet op de 50 graden na 2 uur rijden.en dan slaat ie ook veel vaker in storing.in jan op weg naar frankrijk wel 15 x moeten stoppen.contact uit en aan en je kan weer ff rijden.soms een uur soms 100m.word er echt stapel gek van.het lampje van de uitlaatgassen gaat de ene x ook aan en is ook zo weer uit.
Re: noodloop
@Jefrem,
Ga naar een specialist met dit soort problemen: oa http://www.jbautoservice.nl" onclick="window.open(this.href);return false; !
Ga naar een specialist met dit soort problemen: oa http://www.jbautoservice.nl" onclick="window.open(this.href);return false; !
Re: noodloop
Hallo wjwellers,
Als je het gechipte vermogen langdurig gebruikt wordt de boel wel erg heet.
Maar bij 200 teller kilometers ook een groot koelend vermogen.
Kom je dan plots bij de poortjes stil te staan, dan warmt je motor bij vooral hoge buiten temperaturen heeeeel erg snel op.
Daar was vast ergens enige electronica het niet mee eens, en moet gedacht hebben we gaan het even rustig aan doen.
Gewoon niet langdurig meer dan 80 % van je orginele vermogen gebruiken. trap je hem toch even goed los.
Geef het karretje dan even de gelegenheid rustig af te koelen door een paar km rustig te rijden voor je hem stil zet..
Succes
Als je het gechipte vermogen langdurig gebruikt wordt de boel wel erg heet.
Maar bij 200 teller kilometers ook een groot koelend vermogen.
Kom je dan plots bij de poortjes stil te staan, dan warmt je motor bij vooral hoge buiten temperaturen heeeeel erg snel op.
Daar was vast ergens enige electronica het niet mee eens, en moet gedacht hebben we gaan het even rustig aan doen.
Gewoon niet langdurig meer dan 80 % van je orginele vermogen gebruiken. trap je hem toch even goed los.
Geef het karretje dan even de gelegenheid rustig af te koelen door een paar km rustig te rijden voor je hem stil zet..
Succes
Re: noodloop
Tja, zo kun je elk probleem wel wegcijferen.pieters schreef:Hallo wjwellers,
Daar was vast ergens enige electronica het niet mee eens, en moet gedacht hebben we gaan het even rustig aan doen.
Er is simpwelweg iets niet goed als hij in noodloop gaat, een diesel warmt niet zo door als je stil gaat staan.