Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

En weer een waterpomp !

vragen over de T5
Gebruikersavatar
Roel
Berichten: 583
Lid geworden op: 26 jul 2007, 16:24
Locatie: Amersfoort

Re: En weer een waterpomp !

Bericht door Roel »

Maatje van me rijd deze (250.000 Km) zonder enige problemen. dit wordt waarschijnlijk ook mijn volgende.

Afbeelding
..........................................
Vermogen is hoe hard je de muur raakt, koppel is hoe ver je de muur meeneemt!
Gebruikersavatar
JP
Berichten: 469
Lid geworden op: 25 jun 2007, 23:14
Locatie: Nederland

Re: En weer een waterpomp !

Bericht door JP »

Roel schreef:Maatje van me rijd deze (250.000 Km) zonder enige problemen. dit wordt waarschijnlijk ook mijn volgende.

Afbeelding
Sorry hoor maar dat is toch geen gelijkwaardig alternatief :bonk
Minder ruimte
Minder luxe mogelijk
Minder vermogen

En ronduit lelijk :nuts

Daarnaast ben ik erg benieuwd naar de problemen die op het Fiat forum worden besproken
Dat zal ook niet mis zijn

Mijn T5 draait nu 4 jaar 120.000km zonder enig probleem
Gebruikersavatar
Roel
Berichten: 583
Lid geworden op: 26 jul 2007, 16:24
Locatie: Amersfoort

Re: En weer een waterpomp !

Bericht door Roel »

JP schreef: Sorry hoor maar dat is toch geen gelijkwaardig alternatief :bonk
Minder ruimte "Transporter 5,8 m3 - Scudo 6 m3"
Minder luxe mogelijk "dat is inderdaad waar, maar hoeveel luxe heb je nodig in een bedrijfswagen
Minder vermogen "voor mij persoonlijk is 136Pk voldoende, en ook deze kan gechipt worden"

En ronduit lelijk :nuts "dat is een kwestie van smaak natuurlijk"

En dan de vanaf prijzen vw transporter v.a € 17.900,= Scudo v.a € 13.558,=

Daarnaast ben ik erg benieuwd naar de problemen die op het Fiat forum worden besproken
Dat zal ook niet mis zijn Elk merk heeft problemen, dat is ook het probleem niet, maar hoe wordt er mee omgegaan ???? bij Vw in iedergeval schandalig"

Mijn T5 draait nu 4 jaar 120.000km zonder enig probleem Dan mag je in je handen klappen :knipoog
..........................................
Vermogen is hoe hard je de muur raakt, koppel is hoe ver je de muur meeneemt!
Gebruikersavatar
JP
Berichten: 469
Lid geworden op: 25 jun 2007, 23:14
Locatie: Nederland

Re: En weer een waterpomp !

Bericht door JP »

Roel schreef:
JP schreef: Sorry hoor maar dat is toch geen gelijkwaardig alternatief :bonk
Minder ruimte "Transporter 6m3 - Scudo 8m3"

Laadruimte Scudo: 5 - 7 m3
Laadruimte T5: 5,8L1H1 - 9,3L2H3m3
Bij DC zal dit verschil zeker groter worden


Minder luxe mogelijk "dat is inderdaad waar, maar hoeveel luxe heb je nodig in een bedrijfswagen

Aangezien de luxe toeneemt zijn er meer bedrijfswagens welke ook voor prive doeleinde gebruikt worden

Minder vermogen "voor mij persoonlijk is 136Pk voldoende, en ook deze kan gechipt worden"

Aangezien de 180 pk en voorheen de 174pk gretig aftrek vinden lijkt mij de Scudo zeker niet een goed alternatief voor de meerderheid


En ronduit lelijk :nuts "dat is een kwestie van smaak natuurlijk"

Zeker!

En dan de vanaf prijzen vw transporter v.a € 17.900,= Scudo v.a € 13.558,=

Scudo €13.558,- is vanaf prijs voor een voorraad auto! Daadwerkelijk vanaf € 15.950,-

Daarnaast ben ik erg benieuwd naar de problemen die op het Fiat forum worden besproken
Dat zal ook niet mis zijn Elk merk heeft problemen, maar hoe wordt er mee omgegaan ???? bij Vw in iedergeval schandalig"

Mijn T5 draait nu 4 jaar 120.000km zonder enig probleem Dan mag je in je handen klappen :knipoog
Gebruikersavatar
hendrikus
Berichten: 749
Lid geworden op: 13 mar 2007, 19:56
Locatie: grunn

Re: En weer een waterpomp !

Bericht door hendrikus »

dan maar een Peugeot Expert met 163pk?

En elk merk zal wel wat hebben en iedereen stelt andere eisen aan zn bussie. En T5 kun je inderdaad erg luxe en vol met opties krijgen maar daar hangt ook een flink prijskaartje aan. En niet indereen vind dit nodig.

Ik weet wel uit ervaring dat de Expert ( in dit geval ) een erg fijne bus is. Rijd erg netjes, maar qua sommige dingen misschien net een tandje minder als een T5 en in sommige dingen misschien weer net wat beter.

Maar net wat jezelf wil lijkt me.
T4 2.5TDI 88pk 1999
Gebruikersavatar
JP
Berichten: 469
Lid geworden op: 25 jun 2007, 23:14
Locatie: Nederland

Re: En weer een waterpomp !

Bericht door JP »

Inderdaad zoveel mensen zoveel wensen.
Maar in mijn optiek zijn de T5/MV en de Vito/Viano de bussen die voor ieder wat wils heeft

De bouwvakker die zware aanhangers trekt en moet vieze kleding aan het einde van de dag in zijn bus wil stappen en naar huis!
Maar ook de directeur die luxe wil rijden maar regelmatig een palletje papieren brochures moet vervoeren
En ga zo maar door.

Naar mijn mening zijn alle andere merken veel beperkter.
De Toyota Hi Ace (word niet meer gemaakt maar goed) een echte kwaliteitsbus zonder poespas
H300, Transit, Ducato, Vivaro etc. idem als Hi Ace echte werkpaarden waar luxe alleen maar stuk kan gaan.
Daarmee beperken deze modellen hun klantenkring bijzonder erg.
Jammer want met meer concurrentie zal de after sales bij ieder merk een punt van aandacht worden.
Het behouden van je klant is dan veel belangrijker


De Expert en Scudo zijn mijn inzien een veel grote concurrent voor de Caddy
EricP
Berichten: 698
Lid geworden op: 15 jan 2007, 19:43
Locatie: Veldhoven

Re: En weer een waterpomp !

Bericht door EricP »

hoezo T5 degelijk?

120000 km haalde mijne ook maar daarna begon de ellende pas echt:
125000 km Rammel achter dus voor iets aan de draagarmen vervangen ??? (rammelde dus ook iets)
126000 km gordel spanner achter los/ kapot
135000 km nieuwe remschijven voor (remblokken ca 65000 km).
137000 km Turbo doet moeilijk, maar niet vervangen, daarna geen problemen
140000 km linker spiegel verliet spontaan de auto
150000 km Remschijven + blokken achter, Turbo moet vervangen worden, waterpomp lekt weer, vrijloopkoppelingen (zouden een leven lang meegaan was mij verteld)
Verder vrees ik voor de koppeling, uitlaat (vorig jaar de omhulling verloren) en accu (wat mag na 8 jaar)

Plus wat ik nog vergeten ben

Oja een stel Bridgstones hielden het achter 126000 km vol (voor maar 33000 KM). Michelins voor over de 90000 km dus de bus wordt niet afgeragt.
Dus reken maar uit wat Michelins achter doen oftewel rem blokken en schijven verslijten sneller als de banden! :ie :ie

Hoezo degelijke bus?

Hij rijdt goed maar om daar ruim 2 - 4 cent reparatie (onderhoud dus niet meegerekend !!) per kilometer voor te betalen is toch wel zout.

Ik ben er klaar mee, hij gaat er dus uit er er komt iets Frans voor terug.

Groet EricP
Gebruikersavatar
JP
Berichten: 469
Lid geworden op: 25 jun 2007, 23:14
Locatie: Nederland

Re: En weer een waterpomp !

Bericht door JP »

EricP schreef:hoezo T5 degelijk?

Sorry hoor dat je niet tevreden ben kan heel goed maar onderstaande reparaties zijn geen grote problemen.

120000 km haalde mijne ook maar daarna begon de ellende pas echt:
125000 km Rammel achter dus voor iets aan de draagarmen vervangen ??? (rammelde dus ook iets) (wat is hier nu precies aan de hand geweest?)
126000 km gordel spanner achter los/ kapot (ja kan gebeuren, vervelend maar geen ramp)
135000 km nieuwe remschijven voor (remblokken ca 65000 km). (Slijtage onderdelen, en waren ze versleten of krom door afkoeling van regenwater?)
137000 km Turbo doet moeilijk, maar niet vervangen, daarna geen problemen (niet vervangen?? Wat was dan het probleem?)
140000 km linker spiegel verliet spontaan de auto (Misschien iemand op een parkeerplaats tegenaan gereden?)
150000 km Remschijven + blokken achter, Turbo moet vervangen worden, waterpomp lekt weer, vrijloopkoppelingen (zouden een leven lang meegaan was mij verteld) (slijtage onderdelen! De waterpomp en vrijloopkoppeling is vervelend maar ook niet heel erg raar met 150.000km)
Verder vrees ik voor de koppeling, uitlaat (vorig jaar de omhulling verloren) en accu (wat mag na 8 jaar)

Plus wat ik nog vergeten ben (ik ben benieuwd?)

Oja een stel Bridgstones hielden het achter 126000 km vol (voor maar 33000 KM). Michelins voor over de 90000 km dus de bus wordt niet afgeragt.
Dus reken maar uit wat Michelins achter doen oftewel rem blokken en schijven verslijten sneller als de banden! :ie :ie

Hoezo degelijke bus?

Hij rijdt goed maar om daar ruim 2 - 4 cent reparatie (onderhoud dus niet meegerekend !!) per kilometer voor te betalen is toch wel zout.

Ik ben er klaar mee, hij gaat er dus uit er er komt iets Frans voor terug.

Groet EricP
Ik ben serieus niet erg onder de indruk en zal op basis van deze reparaties zeker gewoon weer een VW kopen.
Auto rijden kost geld en dat zal bij een fransoos niet anders zijn.
Gebruikersavatar
appie
Berichten: 386
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:04
Locatie: zwarte haan
Contacteer:

Re: En weer een waterpomp !

Bericht door appie »

Mijn buurman runt een garage en zijn lijfspreuk is: audi en vw , daar maak je omzet mee
Dus VW kopen goed voor de economie!
Neemt de bus!
Gebruikersavatar
JP
Berichten: 469
Lid geworden op: 25 jun 2007, 23:14
Locatie: Nederland

Re: En weer een waterpomp !

Bericht door JP »

:bifun :bifun
Mooie lijfspreuk, ben blij dat ik de economie een beetje opweg kan helpen :yes
emil
Berichten: 557
Lid geworden op: 13 dec 2009, 10:29
Locatie: achterhoek

Re: En weer een waterpomp !

Bericht door emil »

hoe dan ook ...... al het andere ziet er gewoon minder uit dan een vw (vind ik)
een vito komt er in de buurt maar mist in mijn optiek een stukje klasse
ondanks dat ik laatst bij een benz dealer een v6 diesel hoorde lopen ,stiekem klonk dat ook mooi
maar liever een ster in de voorruit dan op de grille
een vivaro en traffic kan ook leuk zijn maar ook een stukje klasse gebrek
heb ook al wel eens met een scudo gereden en daar zit je in als een personen auto ,maar juist die hoge zit
bevalt mij uitstekend
en wat ik er mee heb gehad: gekocht met 140.000 nu 205.000
gloeibougies verv
achter remklauw gangbaar gemaakt en blokken verv
voor blokken en schijven verv
egr dicht laten "schrijven" i.v.m een keer noodloop
thats all folks
ik gebruik hem als woon werk auto
en als rolstoel bus voor mijn broer en zijn vriendin (beide rolstoel gebonden)
dus bij mij hoeft ie niet erg hard te werken misschien ligt het daaraan
maar ik wou even een positief stukje schrijven
EricP
Berichten: 698
Lid geworden op: 15 jan 2007, 19:43
Locatie: Veldhoven

Re: En weer een waterpomp !

Bericht door EricP »

JP: Je mag het niks noemen, maar meer dan 3500 euro voor reparaties om van 120000 km tot over de 155000 km te komen noem ik geen kattepis. (= 10 eurocent / km, komt in de buurt van de dieselkosten !!!)

Verder heb ik een BESTELBUS, geen Lamboghini of andere sportauto met dure verslijt onderdelen.
Een bestelbus hoort te rijden dag in dag uit, moet degelijk zijn en minstens 400000 km kunnen maken.
En ja onderhoud moet zijn maar niet reparaties door onderbemeten onderdelen:
Remschijven die na 130000 / 150000 km aan hun einde zijn, hebben niks te maken met verslijt onderdelen maar met slecht ontwerp: ik heb nog geen auto gehad waar de remschijven op waren (en wel meer dan 180000 km) (en met die auto's reed ik heel wat minder rustig dan met de bus).
Turbo: Er zijn ontwerpen (bv T4?) waar hij meer dan het dubbele haalt.
Vrijloop koppeling: was een stukje onderhoudsvrije techniek werd mij 8 jaar geleden verteld, waarom dan vervangen na 150000 km: omdat het toch niet zo degelijk is.
Waterpomp (tweede pomp alweer): bij de coulance vervanging werd gezegd: gaat nooit meer kapot mijnheer! 85000 km later alweer kapot: ooit een auto gehad waar de waterpomp 65000 - 85000 km meegaat? Ja een VW T5 maar verders geen.
Spiegel viel er vanaf bij 70 km/h zonder dat er een ander aan was geweest.
Turbo haperde toen, wat er aan de hand was weet ik niet maar de dealer zegt dat hij nu aan zijn levenseinde is.
Verder voelt de koppeling niet echt fijn aan (bokt meer en meer), 3de versnelling moet met beleid ingelegd worden, hoogte verstelling koplampen doet het allang niet meer. Dat zijn ook nog kosten die eraan zitten te komen.
Het enige degelijke lijkt de accu en uitlaat want die doet het al 8 jaar probleemloos alhoewel ze beide aan het einde van de levensduur zitten.

Allemaal reparaties (behalve spiegel 60 euro) die duur zijn (ca 500 euro of meer per stuk). Je betaalt ook nog eens de hoofdprijs ervoor bij VW.
Als het 150 - 200 euro was voor een reparatie had ik er ook iets minder problemen mee, dan zie ik het als verslijt onderdelen, nu als reparaties en dat kan echt niet voor zo'n dure bus.

Als de garage zelf zegt dat de 1900 blokken veeeeeeeeel degelijker zijn dan de T5 5cyl, moet er toch wel wat mis zijn bij het beleid van VW (toendertijd?) (hetzelfde geld ook voor de LT (degelijk) en de Crafter (puinhoop)): er is te veel gelet op de centjes binnenhalen en te weinig op de degelijkheid.
En ik wens niet continue te betalen voor hun fouten (en het mooie nieuwe dure pand dat ze gezet hebben hier).

En ja, een T5 ziet er mooi uit, rijdt (zeer) goed, zit goed (maar dat zijn er meer) maar een Renault (ja, een Renault Traffic 2.5) is degelijker dan een T5.

Ik heb momenteel geen vertrouwen meer in VW.
Zeker niet toen ze ook nog de verkeerde sleutel meegaven na het laatste bezoek: of mijn vrouw haar sleutel maar kon komen omwisselen, maar hoe kom je naar de VW dealer met een verkeerde autosleutel die niet op je auto past? 15 km fietsen zeker door slecht weer? Sleutel brengen kon niet. VW is op het moment echt niet klant gericht.

Groet EricP
Gebruikersavatar
JP
Berichten: 469
Lid geworden op: 25 jun 2007, 23:14
Locatie: Nederland

Re: En weer een waterpomp !

Bericht door JP »

EricP schreef:JP: Je mag het niks noemen, maar meer dan 3500 euro voor reparaties om van 120000 km tot over de 155000 km te komen noem ik geen kattepis. (= 10 eurocent / km, komt in de buurt van de dieselkosten !!!)

Verder heb ik een BESTELBUS, geen Lamboghini of andere sportauto met dure verslijt onderdelen.
Een bestelbus hoort te rijden dag in dag uit, moet degelijk zijn en minstens 400000 km kunnen maken.
En ja onderhoud moet zijn maar niet reparaties door onderbemeten onderdelen:
Remschijven die na 130000 / 150000 km aan hun einde zijn, hebben niks te maken met verslijt onderdelen maar met slecht ontwerp: ik heb nog geen auto gehad waar de remschijven op waren (en wel meer dan 180000 km) (en met die auto's reed ik heel wat minder rustig dan met de bus).
Turbo: Er zijn ontwerpen (bv T4?) waar hij meer dan het dubbele haalt.
Vrijloop koppeling: was een stukje onderhoudsvrije techniek werd mij 8 jaar geleden verteld, waarom dan vervangen na 150000 km: omdat het toch niet zo degelijk is.
Waterpomp (tweede pomp alweer): bij de coulance vervanging werd gezegd: gaat nooit meer kapot mijnheer! 85000 km later alweer kapot: ooit een auto gehad waar de waterpomp 65000 - 85000 km meegaat? Ja een VW T5 maar verders geen.
Spiegel viel er vanaf bij 70 km/h zonder dat er een ander aan was geweest.
Turbo haperde toen, wat er aan de hand was weet ik niet maar de dealer zegt dat hij nu aan zijn levenseinde is.
Verder voelt de koppeling niet echt fijn aan (bokt meer en meer), 3de versnelling moet met beleid ingelegd worden, hoogte verstelling koplampen doet het allang niet meer. Dat zijn ook nog kosten die eraan zitten te komen.
Het enige degelijke lijkt de accu en uitlaat want die doet het al 8 jaar probleemloos alhoewel ze beide aan het einde van de levensduur zitten.

Allemaal reparaties (behalve spiegel 60 euro) die duur zijn (ca 500 euro of meer per stuk). Je betaalt ook nog eens de hoofdprijs ervoor bij VW.
Als het 150 - 200 euro was voor een reparatie had ik er ook iets minder problemen mee, dan zie ik het als verslijt onderdelen, nu als reparaties en dat kan echt niet voor zo'n dure bus.

Als de garage zelf zegt dat de 1900 blokken veeeeeeeeel degelijker zijn dan de T5 5cyl, moet er toch wel wat mis zijn bij het beleid van VW (toendertijd?) (hetzelfde geld ook voor de LT (degelijk) en de Crafter (puinhoop)): er is te veel gelet op de centjes binnenhalen en te weinig op de degelijkheid.
En ik wens niet continue te betalen voor hun fouten (en het mooie nieuwe dure pand dat ze gezet hebben hier).

En ja, een T5 ziet er mooi uit, rijdt (zeer) goed, zit goed (maar dat zijn er meer) maar een Renault (ja, een Renault Traffic 2.5) is degelijker dan een T5.

Ik heb momenteel geen vertrouwen meer in VW.
Zeker niet toen ze ook nog de verkeerde sleutel meegaven na het laatste bezoek: of mijn vrouw haar sleutel maar kon komen omwisselen, maar hoe kom je naar de VW dealer met een verkeerde autosleutel die niet op je auto past? 15 km fietsen zeker door slecht weer? Sleutel brengen kon niet. VW is op het moment echt niet klant gericht.

Groet EricP
Ik ontken niet dat jij problemen hebt ervaren
Wel vind ik jou nogal creatief in jouw omschrijvingen
"meer dan 3500 euro voor reparaties om van 120000 km tot over de 155000 km te komen noem ik geen kattepis"
Als je over gebruiksslijtage of kosten per kilometer praat moet je de eerste 120.000km ook meerekenen!

Verder veel vergelijkingen met jouw eigen ervaringen van vroeger.
Een bus waarmee hard geremd word doordat het comfort dit toestaat zal inderdaad sneller remschijf slijtage hebben dan een oudere auto met minder comfort en meer snelheidsbeleving.

Als laatste praat jij over VW terwijl je jouw eigen dealer bedoeld
Mijn oude dealer was ook niet altijd coulant maar een beetje pussen deed eigenlijk altijd wonderen.
Voor mij wel een reden om van dealer te wisselen.
De kwaliteit van een auto word natuurlijk niet bepaald door het feit dat een medewerker een foutje met een sleutel maakt :zwaai

Je moet voordat je de Renault besteld moet je eerst maar eens praten met mijn buurman:-)
Deze gaat volgend jaar een VW bestellen en niet omdat de Renault hem zo goed is bevallen. :bonk
Deze Renault heeft heel veel problemen gehad!
emil
Berichten: 557
Lid geworden op: 13 dec 2009, 10:29
Locatie: achterhoek

Re: En weer een waterpomp !

Bericht door emil »

wat betreft remschijven: wij hebben buurtbussen in onderhoud met automaat en 110 pk
hebben nu ongeveer 120.000 km gelopen en bijna allemaal schijven vervangen
het zijn mb sprinters dus remschijven met 140.000 op is in mijn ogen acceptabel, was bij mij ook ongeveer
en vergeet niet ,op de voertuigen zit tegenwoordig errug veel electronica en errug veel pk's uit een relatief lage cil inhoud (in vergelijking tot vroeger) dus wat meer storingen kan het gevolg daar van zijn
en kijk maar eens op problemcar , ieder merk heeft wat

wat betreft dealers ......ja als ik daar binnen loop en zie daar de wachtruimte ,dan lijkt het wel
wachtkamer van de tandarts .....ze weten dat het dadelijk pijn gaat doen
ik ben blij dat ik (tot nu toe) door kan lopen naar het magazijn voor lampjes of andere onzin
maar als je die pracht en praal ziet bij zo'n dealer dan bedenk ik me : moet ík daar aan meebetalen??!!
liever niet !!! :muur
maar je bent natuurlijk vrij om naar een ander merk te gaan
laat dan wel over een paar jaar hier weten hoe het andere merk is bevallen
en wel eerlijk zijn a.u.b.
Piet S
Berichten: 6
Lid geworden op: 10 nov 2010, 21:03

Re: En weer een waterpomp !

Bericht door Piet S »

Vastgeroeste koplampverstelling heb ik ook. Eigenlijk reden voor APK afkeuren, maar steeds mazzel gehad.

Verder loopt de accu leeg door CAN-bus die niet in rust gaat. Omdat ik bus alleen in weekend rij, iedere woensdagavond even een zinloos stukje rijden om accu op te laden zodat hij zaterdagochtend tenminste start. Heb geen trek in dagenlange zoektocht plus stapel uitwisselonderdelen (dus torenhoge rekening) en wellicht nog steeds oorzaak niet gevonden.

Wat me ook wel dwars zit is dat iedere T5 kilometerteller te weinig aangeeft. Je moet 130 op de teller rijden om werkelijk met 120 over de weg te gaan. Hierdoor is het verbruik en service-interval toch niet zo goed als menigeen denkt.

En zie verder alle WeetjeWel T5 topics hier. Die tanden die afbreken van de rechteraandrijfas komen ooit een keer op het meest onmogelijke moment. Eigenlijk levensgevaarlijk, maar preventief vervangen - ho maar.

Hiervoor heb ik geen extra hoog bedrag uitgegeven aan een kwaliteitsmerk! Dan verwacht je alleen de beurten en verder (nauwelijks) extra zaken, en al helemaal niet weggesleept moeten worden door de wegenwacht.

Distributieketting ellende gehad met VW-Golf, dus was overtuigd dat ik per-se een T5-2.5 wilde want die heeft tenminste een distributie-ketting.....
Plaats reactie