Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Run away diesel

vragen over de T4
Plaats reactie
Peter 1154
Berichten: 47
Lid geworden op: 08 nov 2009, 21:37

Run away diesel

Bericht door Peter 1154 »

Ik had er wel eens van gehoord, maar wist niet precies van de hoed en de rand.

Afgelopen zaterdag in "real live" mee gemaakt en je weet niet wat je overkomt. Gelukkig niet met mijn bus maar er stranden een Renault naast ons. Grote rookwolken en nadat het contact was uitgeschakeld bleef de motor dus gewoon op meer dan volle toeren lopen !posting.php?mode=post&f=2#
Door de rook niet meer te benaderen en ik wist trouwens toch niet wat te doen.
Een paar handige en dappere personen wisten de motor even later te stoppen.

Op internet info gezocht en als jullie van rookwolken houden moet je maar eens op you-tube kijken en zoeken naar run away diesel. Na het lezen van diverse site's weet ik nu ook van de hoed en de rand.

Maar nu de vraag, een van de manieren om in zo'n geval de motor te stoppen is het blokkeren van de lucht inlaat.
Bij sommige moderne dieselmotoren zit daarvoor een electrisch bediende klep in de inlaat v/d Turbo.
Zou zo iets in te bouwen zijn in een T4, en heeft iemand van jullie daar ervaring mee ?
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33863
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Run away diesel

Bericht door Multivan Generation »

Dat zit er al in als het goed is... :knipoog

bijvoorbeeld deze:
Afbeelding

of deze aan de linkerkant:
Afbeelding

dat kleine zwarte potje stuurt een stopklep aan.. :knipoog

Kijk maar eens in je auto onder de motorkap..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
J. Jolliffe
Berichten: 343
Lid geworden op: 04 dec 2008, 21:00

Re: Run away diesel

Bericht door J. Jolliffe »

Gewoon in z'n 5 zetten en de koppeling vlot op laten komen met de andere voet op de rem. Ik zou zelf niet onder de kap gaan prutsen terwijl je het relatief veilig kunt oplossen.
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10823
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Run away diesel

Bericht door Pascal-141 »

jan2009 schreef:Pfff , horror !
Heb er ook maar even snel iets over zitten lezen , bedankt TS
Denk dat je al blij ben dat je je bussie enigzins onder controle op een rustige plek kan krijgen als dat gebeurt

Daarna ga je weer verlangen naar de 1,9 D , lekker simpel zonder fratsen :lach Of toch maar een benzine uitvoering.
Ook een 1,9d kan op hol slaan hoor . Iedere diesel kan dat ... Ik heb het ooit gehad met een 1,6d uit een Golf 1 : ik reed op de snelweg rustig 110km/u , begint dat ding ineens te sleuren ! zomaar richting 140-150km/u , en een rookgordijn erachter , niet normaal. Dan maar op de pechstrook gezet , in 4e versnelling en de rem ingedrukt om de motor zo tot stilstand te dwingen.
Daarna gewoon de carterventilatiepijp van het inlaatspruitstuk losgemaakt en gewoon los laten hangen , zodat hij vrij kon "blazen" . Heb er zo nog een tijd kunnen mee verder rijden .
Eens de carterventilatiepijp los is van het inlaattraject , kan de motor bijna niet meer op hol slaan . (want die carterdampen zijn net de oorzaak van het op hol slaan)
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Peter 1154
Berichten: 47
Lid geworden op: 08 nov 2009, 21:37

Re: Run away diesel

Bericht door Peter 1154 »

@ Multivan,

Als de motorkap die klep aan de voorkant is heb ik daar al onder gekeken. :jump

Alleen weet ik niet altijd waar al die draadjes en slangetjes voor zijn.
Op deze website onderstaand schema gevonden.

http://www.weetjewel.com/tips_en_trucs/ ... extern.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

En daarin kon ik geen klep vinden die de inlaat af kan sluiten, dus ook niet hoe die bedient wordt
Misschien dat het verschild per motortype. Mijn bus is uitgerust met een AJT

De andere optie's zoals het stoppen dmv carter ontluchting loshalen of dmv de versnellingsbak zijn nu wel bekend bij mij.
Hopelijk heb ik die kennis nooit meer nodig
Gebruikersavatar
Donald4Motion
Berichten: 4426
Lid geworden op: 02 jul 2007, 22:12
Locatie: Tuuuuus voor de buus

Re: Run away diesel

Bericht door Donald4Motion »

Ik ken het fenomeen :knipoog

ooit eens een leuk filmpje tegen gekomen op joubuis
olle griese
Berichten: 1489
Lid geworden op: 11 jan 2007, 15:00

Re: Run away diesel

Bericht door olle griese »

Ik heb het een jaar of 8 terug meegemaakt met een ford transit.
Je schrikt wel even als je die rookpluimen achter je ziet en als je het gas los denkt te laten.
Vol op de rem gaan staan en verder overal afblijven is de enigste manier om de schade te beperken.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33863
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Run away diesel

Bericht door Multivan Generation »

@ Peter 1154,

hier zou die moeten zitten bij een AJT

Afbeelding
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33863
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Run away diesel

Bericht door Multivan Generation »

jan2009 schreef:Gaat die klep dan ook dicht als je het kontakt uitzet?

Daarbij ook nog grote kans dat die klep helemaal niet meer goed afsluit bij iemand die al vele duizenden kilometers rondrijdt zonder egr plaatje ? en zwaar vervuild is ?
Ja en Ja
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Peter 1154
Berichten: 47
Lid geworden op: 08 nov 2009, 21:37

Re: Run away diesel

Bericht door Peter 1154 »

@ Multivan,

Bedankt voor je informatie tot zo ver. :toppie :toppie

Na je eerste reactie had ik idd die klep die je nu op je foto aanwijs gevonden.
Vertrouw er dus op dat het zal werken en als die niet dicht gaat door vervuiling oid dan maar de "versnellingsbak" truc.

:jumpklap
repelsteeltje
Berichten: 1223
Lid geworden op: 22 mar 2009, 20:41

Re: Run away diesel

Bericht door repelsteeltje »

die klep is toch pas bij bouwjaar 2001 gekomen??? volgens mij heeft de TDI daarvoor nog geen stopklep bij een ACV motor.
Gebruikersavatar
frank884
Berichten: 1859
Lid geworden op: 24 jan 2007, 09:38
Locatie: midden limburg

Re: Run away diesel

Bericht door frank884 »

J. Jolliffe schreef:Gewoon in z'n 5 zetten en de koppeling vlot op laten komen met de andere voet op de rem. Ik zou zelf niet onder de kap gaan prutsen terwijl je het relatief veilig kunt oplossen.
of onder het linkervoorwiel het plastic aftap dopje uit de filter draaien dan is het zo gebeurd gassen als die geen Diesel meer krijgt.
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm

T4 4 Ever -5- cylinder for Life
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33863
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Run away diesel

Bericht door Multivan Generation »

repelsteeltje schreef:die klep is toch pas bij bouwjaar 2001 gekomen??? volgens mij heeft de TDI daarvoor nog geen stopklep bij een ACV motor.
De vraagsteller had een AJT motor :knipoog
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Plaats reactie