Nu we toch bezig zijn, alles meteen maar in mijn proef-armatuur monteren. Dus en de infraroodledjes en een extra lampje in het achteruitrijlicht segment.
Daarvoor eerst het infraroodlampje gedemonteerd. Voor dit doel heb ik alleen het printje met de ledjes nodig het kabeltje en het kapje van de achterkant. Van dit kapje de bovenste rand verwijderd, om het platter te maken. Hierna heb ik twee gaten in het armatuur gemaakt. Een kleine in het achteruitrijlicht segment en een grotere in het achterlicht segment, aangezien daar de meeste ruimte was. Nadeel daarvan is, natuurlijk wel, dat je het effect van de reflector verminderd, maar het is een experiment en dan wil je proefondervindelijk zien wat er gebeurt.
Hierna de fitting en het infraroodlampje gemonteerd en de kabeltjes op de de "print"plaat van de fittinghouder gesoldeerd.
Het resultaat:
Zo nu maar eens wat verschillende mogelijkheden proberen.
Op de werkbank blijkt al, dat het infraroodlampje het wel doet in combinatie met een of twee ledlampjes, maar niet met het 21W halogeenlampje.
Werking gecontroleerd met de camera van de laptop. Overigens zie je de ledjes wel gloeien: Hele kleine rode puntjes. De lichtsensor in het lampje uitgeschakeld door het zwart te verven.
De resultaten:
1. Het infraroodlampje heeft weinig of geen effect. De 21W halogeenlamp of de ledlampjes zullen dit overstralen. Daarnaast staat het in een hoek wat meer schuin naar de buitenkant straalt en ik vermoed, dat voor de camera de lamp recht naar achteren moet stralen. De reflectie in het lamphuis levert te weinig of werkt niet.
2. Met de 2 ledjes verandert het lichtbeeld beduidend. Zoals verwacht is het licht veel witter en feller, maar de reflectie in het lamphuis doet veel minder en op het oog is er niet meer licht. De ledjes werken als puntlichten, terwijl de gloeilamp het licht veel beter verspreid. Ook op de monitor kan ik geen verschil zien tussen het lichtbeeld aan de linker en de rechterkant van de bus. Dit komt overeen met de eerdere constatering van Peter bij de Sprinter met een led en met een 21W halogeenlamp.
3. De combinatie van 1 halogeenlamp en 1 led geeft meer licht, maar het is niet zo, dat dit op de monitor nu echt een grote verbetering laat zien. Wat dat betreft heeft het inschakelen van het mistachterlicht en/of het trappen op de rem meer effect.
3. De boordcomputer geeft op geen enkel moment een storing.
Conclusie:
Het experiment is in zoverre geslaagd, dat het niet tot het beoogde resultaat geleid heeft, maar dat het mij wel de nodige kennis opgeleverd heeft.
Rest nog het plaatsen van twee halogeenlampjes van 21 Watt. Daarvoor moet het gat in het armatuur wat groter. Ik had de diameter afgestemd op het ledlampje. Dit voor een volgende keer.
Wat ook nog kan is het plaatsen van een ander type led. Bv:
http://www.immers.info/Webwinkel-Produc ... -(560lumen" onclick="window.open(this.href);return false;)10-30v.html
Even onthouden:
From Bosch Automotive Handbook7th ed. a 1156 (BA15S) Stop/Turn 21W bulb puts out 460 lumens) http://wiki.answers.com/Q/How_many_lume ... _1156_bulb" onclick="window.open(this.href);return false;
en:
Informatie over SMD en Led's
Wat zijn de lumens van LED-producten?
Elke 5050 smd is 20 Lumen
Elke 1210 smd is 7 lumen
Elke flux chip is 8 lumen
Elek LED is 4 lumen
Elke high power chips is 45lumen
http://www.immers.info/Webwinkel-Page-9 ... matie.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Wordt vervolgd.