Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Spoorverbreders, verstandig?
Spoorverbreders, verstandig?
Ik vind mijn achterwielen een beetje te diep in de wielkast staan. Ondanks dat ik op 255 breed rij zou ik ze gewoon graag 2 of 3 cm naar buiten willen brengen.
Ik heb een set spacers gevonden waarbij de huidige wielbouten gebruikt kunnen blijven worden. Het is in feite een adapter-ring met schroefdraad.
Kan dit zomaar ongestraft? Is het verstandig en heeft er iemand ervaring mee?
Ik heb een set spacers gevonden waarbij de huidige wielbouten gebruikt kunnen blijven worden. Het is in feite een adapter-ring met schroefdraad.
Kan dit zomaar ongestraft? Is het verstandig en heeft er iemand ervaring mee?
Re: Spoorverbreders, verstandig?
ja , ik rij ook al 4 jaar met 2,5 cm spacers achter, deze worden eerst vastgezet, daarop weer de velgen.
Voor werd het afgeraden.
Ik kom ook al vier jaar bij dezelde bandenzaak en het geeft geen problemen.
Voor werd het afgeraden.
Ik kom ook al vier jaar bij dezelde bandenzaak en het geeft geen problemen.
- Jeroen T5 204
- Berichten: 3457
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:50
- Locatie: Vroomshoop (VCDS)
- Contacteer:
Re: Spoorverbreders, verstandig?
Als je veel steenslag wil hebben nee!! Wanneer de wielen verder naar buiten staan heeft alles ook meer te verduren. Net als met extreem verlagen. Rubbers en dergelijke zullen eerder verslijten. (homokineten bv.)
Ook gaat hij als het goed is nog zwaarder sturen. De banden ook niet te vergeten
Ook gaat hij als het goed is nog zwaarder sturen. De banden ook niet te vergeten

VW Transporter T5 2.5 TDI 130pk -JD Stage 1 @ 191pk 438 nm
-Simons rvs uitlaatsysteem, K&N filter
-BearLock, Opti-Coat Pro
-20" MTM Bimoto, Michelin PSS, Bilstein B14, H&R Stabi
-Simons rvs uitlaatsysteem, K&N filter
-BearLock, Opti-Coat Pro
-20" MTM Bimoto, Michelin PSS, Bilstein B14, H&R Stabi
- harry t5 191
- Berichten: 3074
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:08
- Locatie: Zeijen
Re: Spoorverbreders, verstandig?
Maar het gaat toch om de achterwielen?
Volgens mij is dat geen probleem hoor!

Volgens mij is dat geen probleem hoor!




groeten Harry, uit het mooie Drentse land.
Re: Spoorverbreders, verstandig?
Jij rijdt denk ik altijd met een lege (dus zonder zware belading) bus rond?
Dan zou ik er niet wakker van liggen.
Dan zou ik er niet wakker van liggen.
Rick
- Jeroen T5 204
- Berichten: 3457
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:50
- Locatie: Vroomshoop (VCDS)
- Contacteer:
Re: Spoorverbreders, verstandig?
Alleen de achterkant is geen gezicht 

VW Transporter T5 2.5 TDI 130pk -JD Stage 1 @ 191pk 438 nm
-Simons rvs uitlaatsysteem, K&N filter
-BearLock, Opti-Coat Pro
-20" MTM Bimoto, Michelin PSS, Bilstein B14, H&R Stabi
-Simons rvs uitlaatsysteem, K&N filter
-BearLock, Opti-Coat Pro
-20" MTM Bimoto, Michelin PSS, Bilstein B14, H&R Stabi
Re: Spoorverbreders, verstandig?
Ik had bij mijn t5 achter een 10 mm spacer er tussen. Door de hoge ET waarde van de Range Rover velgen liep deze anders tegen mijn modderkuipen aan achter.
Rick
Re: Spoorverbreders, verstandig?
op de "monteurs school" hebben ze mij ook geleerd dat je lagers niet op een verkeerde manier mag belasten
wat je wel doet als je spacers gaat gebruiken
maar als je het alleen achter doet en altijd leeg rijd dan zal het inderdaad wel meevallen
gewoon ieder jaar bij de apk even extra melden dat ze de achter wiellagers even extra controleren
maar wat ik me nu realiseer ,is ,mogen spoor verbreders eigenlijk wel?
(ik heb altijd vrachtwagens gedaan dus weet het zelf niet)
waar ik mij wel zorgen over zou maken is de steenslag maar dat merk je na een tijdje wel
sucses
wat je wel doet als je spacers gaat gebruiken
maar als je het alleen achter doet en altijd leeg rijd dan zal het inderdaad wel meevallen
gewoon ieder jaar bij de apk even extra melden dat ze de achter wiellagers even extra controleren
maar wat ik me nu realiseer ,is ,mogen spoor verbreders eigenlijk wel?
(ik heb altijd vrachtwagens gedaan dus weet het zelf niet)
waar ik mij wel zorgen over zou maken is de steenslag maar dat merk je na een tijdje wel

sucses
- Jeroen T5 204
- Berichten: 3457
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:50
- Locatie: Vroomshoop (VCDS)
- Contacteer:
Re: Spoorverbreders, verstandig?
Banden mogen niet buiten de wielkasten komen nee
Daarom worden ze vaak ook gerold, zodat ze breder worden.

VW Transporter T5 2.5 TDI 130pk -JD Stage 1 @ 191pk 438 nm
-Simons rvs uitlaatsysteem, K&N filter
-BearLock, Opti-Coat Pro
-20" MTM Bimoto, Michelin PSS, Bilstein B14, H&R Stabi
-Simons rvs uitlaatsysteem, K&N filter
-BearLock, Opti-Coat Pro
-20" MTM Bimoto, Michelin PSS, Bilstein B14, H&R Stabi
Re: Spoorverbreders, verstandig?
Door spoorverbreders en ook door velgen met een andere inpersdiepte verandert de spoorbreedte. Dit is de orginele afstand
tussen het midden van het loopvlak van de linker band en van de rechter band.
Technisch gezien mag de spoorbreedte niet veranderd worden in verband de belasting van de wiellagers, de wielbouten en de andere onderdelen van de wielophanging. Bij de voorwielen kan ook het stuurgedrag negatief beïnvloed worden. Spoorverbreders mag je daarom alleen toepassen om de spoorbreedte te corrigeren bij velgen met een grotere inpersdiepte.
De orginele inperdiepte is 51 mm. Bij velgen met een inpersdiepte van bijvoorbeeld 59 mm. zou je een spoorverbreder van 8mm. moeten gebruiken.
tussen het midden van het loopvlak van de linker band en van de rechter band.
Technisch gezien mag de spoorbreedte niet veranderd worden in verband de belasting van de wiellagers, de wielbouten en de andere onderdelen van de wielophanging. Bij de voorwielen kan ook het stuurgedrag negatief beïnvloed worden. Spoorverbreders mag je daarom alleen toepassen om de spoorbreedte te corrigeren bij velgen met een grotere inpersdiepte.
De orginele inperdiepte is 51 mm. Bij velgen met een inpersdiepte van bijvoorbeeld 59 mm. zou je een spoorverbreder van 8mm. moeten gebruiken.
Re: Spoorverbreders, verstandig?
Heren,
Bedankt voor jullie reacties. Ik denk dat ik de gok maar ga wagen. Voorlopig zitten de winterslofjes er nog onder.
Op de foto kunnen jullie een beetje zien wat ik bedoel. Op de een of andere manier lijkt nu juist alsof de wielen niet in lijn staan. Adviseren jullie om na het plaatsen van de spacers de boel te laten balanceren en uitlijnen?
Bedankt voor jullie reacties. Ik denk dat ik de gok maar ga wagen. Voorlopig zitten de winterslofjes er nog onder.
Op de foto kunnen jullie een beetje zien wat ik bedoel. Op de een of andere manier lijkt nu juist alsof de wielen niet in lijn staan. Adviseren jullie om na het plaatsen van de spacers de boel te laten balanceren en uitlijnen?
Re: Spoorverbreders, verstandig?
zoals gezegd, ik rijd al 4 jaar met spacers, behalve in de winter, dan rijd ik op stalen velgen en dan maakt het toch niet meer uit.
Maar 's zomers met spacers 25mm. wel elke keer balanceren en uitlijnen. Ik rijd 's zomers met 18" yokohama advan en rijd zo'n 35000km met de banden.
Maar 's zomers met spacers 25mm. wel elke keer balanceren en uitlijnen. Ik rijd 's zomers met 18" yokohama advan en rijd zo'n 35000km met de banden.
Re: Spoorverbreders, verstandig?
Hisolid, heb je er een foto van? Ik heb nog geen idee welke breedte ik zal nemen!
Re: Spoorverbreders, verstandig?
nee geen foto's en momenteel op staal, mijn spanners zijn 2,5cm in combinatie met de verlaging en de aluminium velgen
vult het de wielkast net iets mooier, en de voor en achterwielen staan meer in lijn.
vult het de wielkast net iets mooier, en de voor en achterwielen staan meer in lijn.
Re: Spoorverbreders, verstandig?
Het is alweer een paar maanden geleden maar zijn er inmiddels al meer ervaringen met de spoorverbreders? En foto's? Sinds vandaag is ook mijn bus verlaagd met Eibach veren (3cm) maar mijn achterwielen zouden best wat meer naar buiten mogen voor het zicht. Ik heb 235 banden op 17" velgen.
Door het verlagen hoop ik dat de bus wat minder zijwind gevoelig gaat worden, het was net een dweil. Ook met een beetje belading (bovenop het geen wat er standaard inzit bus weegt met standaard uitrusting ongeveer 2500 kg) zakte de achterkant behoorlijk door. Nu na verlaging ligt ie iets voorover en met belading hopenlijk recht.
Rogier
Door het verlagen hoop ik dat de bus wat minder zijwind gevoelig gaat worden, het was net een dweil. Ook met een beetje belading (bovenop het geen wat er standaard inzit bus weegt met standaard uitrusting ongeveer 2500 kg) zakte de achterkant behoorlijk door. Nu na verlaging ligt ie iets voorover en met belading hopenlijk recht.
Rogier