Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

is ie nu getuned, of niet?

vragen over de T5
Plaats reactie
Lars Johansson

is ie nu getuned, of niet?

Bericht door Lars Johansson »

Hallo,
Mijn 174pk rijd prima, maar volgens mij garage is hij misschien getuned? Vraag is alleen, hoe kom ik daarachter? Vind hem "onderin" soms nog best traag, het duurt dan even voordat het vermogen wakker word. Turbogat ook aanwezig. Ook een beetje zonde als ik naar een tuner ga en hij blijkt al getuned te zijn

Zonder naar VW of een Tuner te gaan, waar zou je aan kunnen "merken" dat hij getuned is? Heb aardig wat problemen gehad, zoals cilinderkop gescheurd, drijfstang krom, uitlaatspruitstuk lek

Op zich wil ik hem wel laten tunen, maar dan eerder op brandstofbesparing dan voor extra koppe/vermogen. Vraag me alleen af of dit wel de moeite is qua kosten. Voor zo'n tune-beurtje gooi je toch ook de tank weer een aantal keren vol

grt
Lars
vaniac

Re: is ie nu getuned, of niet?

Bericht door vaniac »

Via de diagnosecomputer kan de dealer zien of de besturingssoftware vernieuwd of gewijzigd is. Als de orginele software er nog op zit zal er waarschijnlijk geen sprake zijn van tuning. Het traag optrekken kan ook veroorzaakt worden doordat niet alle onderdelen van de motor c.q. motorbesturing goed functioneren. Uitlezen van het storingsgeheugen geeft hierover uitsluitsel. Verder kan het verstelmechanisme van de VTG-lader klem zitten. Via vagcom vcds kun je de zg. vtg-gymnastiek een paar keer uitvoeren. Hierdoor de vtg-lader weer loskomen en beter functioneren.
robertTREBOR

Bericht door robertTREBOR »

Lars Johansson schreef:Hallo,
Mijn 174pk rijd prima, maar volgens mij garage is hij misschien getuned? Vraag is alleen, hoe kom ik daarachter? Vind hem "onderin" soms nog best traag, het duurt dan even voordat het vermogen wakker word. Turbogat ook aanwezig. Ook een beetje zonde als ik naar een tuner ga en hij blijkt al getuned te zijn

Zonder naar VW of een Tuner te gaan, waar zou je aan kunnen "merken" dat hij getuned is? Heb aardig wat problemen gehad, zoals cilinderkop gescheurd, drijfstang krom, uitlaatspruitstuk lek

Op zich wil ik hem wel laten tunen, maar dan eerder op brandstofbesparing dan voor extra koppe/vermogen. Vraag me alleen af of dit wel de moeite is qua kosten. Voor zo'n tune-beurtje gooi je toch ook de tank weer een aantal keren vol

grt
Lars
tubogat bij de 174 pk ??????????? vanaf 1200 / 1300 omw. gaat tie als een raket, getuned op niet is mijn ervaring.
vw t4 2500tdi 75KW 10-2002; gekocht 6-2004 t/m 10-2010 probleemloos tot op 410.000 km verkocht
vw t5 2500tdi 128KW 10-2008; gekocht 10-2010 t/m 09-2013 te veel problemen 133.000 km verkocht
( 6000 Euro aan kosten in 4 maanden !.)
harry t5 191

Bericht door harry t5 191 »

Hij moet nog zuiniger lopen??? :ie

:T54LIFE :wjw :toppie
groeten Harry, uit het mooie Drentse land.
Lars Johansson

Haha, nou nog zuiniger, als dat even kan graag!! Ik sponsor Den Haag al genoeg. Als ik de trekkracht nodig heb druk ik het pedaal in, maar als ik gewoon van a-naar-b wil zonder wedstrijdjes te doen met anders voertuigen (kom er achter dat ik met drie rode letter TDI regelmatig word uitgedaagd) dan mag het van mij zo goedkoop mogelijk

Turbogat, ja, heb het hier ook geplaatst, ik schijn niet de enige te zijn. Het gebeurt niet heel vaak, maar als ik te snel van 1 naar 2 doorschakel dan duurt het een halve tot 1 seconde voordat het vermogen erbij komt. Ik zal er eens opletten hoeveel toeren het dan zijn. Denk eigenlijk net onder de 1200, of rond die stand in ieder geval
Lars Johansson

en bedankt Vaniac, ik zal het eea laten uitlezen bij de garage (mijn buurman in dit geval ;)
Sjweeswurmke
Contacteer:

Bericht door Sjweeswurmke »

getuned is die van mij ook naar 211pk.
Gaat echt als de brandweer. Turbogat heb ik geen last van tussen de 1200 en 2750 gaat ie echt voorruit.
Donald4Motion

Bericht door Donald4Motion »

Bij mijn MV had ik ook een Turbogat onderin, was niet veel maar je merkt het gewoon af en toe.

Met een tuning wordt ook zo'n turbogat meestal aardig weg gewerkt.
Plaats reactie