Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Zwaardere alternator
Zwaardere alternator
Ik heb een T5 96 kW TDI omgebouwd tot camper. Ik zit er aan te denken om de standaard alternator te vervangen door een zwaardere zodat de tijd dat ik een tweede 500 Ah "huishoud"-accu tot 80% vol kan laden, kan beperken. Verder vol laden doe ik dan met solar.
Nou vermoed ik dat de standaard alternator niet zo'n indrukwekkende laadstroom zal leveren, ik gok zo'n 30A max.
Ik hoop dat ik een 120A alternator zou kunnen plaatsen maar wellicht vraagt dat al om een dubbele v-snaar.
Is hier iemand met ervaring op dit gebied? Kennen jullie bedrijven die dat doen en hier goed bekend staan?
Welke amperages zijn haalbaar zonder de aandrijving ingrijpend te veranderen?
Alvast bedankt, Len.
Nou vermoed ik dat de standaard alternator niet zo'n indrukwekkende laadstroom zal leveren, ik gok zo'n 30A max.
Ik hoop dat ik een 120A alternator zou kunnen plaatsen maar wellicht vraagt dat al om een dubbele v-snaar.
Is hier iemand met ervaring op dit gebied? Kennen jullie bedrijven die dat doen en hier goed bekend staan?
Welke amperages zijn haalbaar zonder de aandrijving ingrijpend te veranderen?
Alvast bedankt, Len.
- harry t5 191
- Berichten: 3074
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:08
- Locatie: Zeijen
Re: Zwaardere alternator
Kijk eerst maar eens wat er op je dynamo staat,er zit vast al wel een 100 of 120 amp dynamo op.




groeten Harry, uit het mooie Drentse land.
Re: Zwaardere alternator
Een 500Ah accu?????? Hoe groot is die?
Ik heb in mijn T4 California "maar" 140Ah en die weegt al zo'n 40kg.
Ik heb in mijn T4 California "maar" 140Ah en die weegt al zo'n 40kg.
Groeten, Bert
- Mickel Moen
- Berichten: 2056
- Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
- Locatie: Súdwest-Fryslân
- Contacteer:
Re: Zwaardere alternator
500Ah ?????
Dat is wel erg veel.
Klopt dit wel? Ze zullen er best wel zijn, maar dan voor speciale doeleinden. De zwaarste AGM van Victron is bv 220AH en weegt alleen al 65 kg.
Ik heb zelf 2 accu's van 75Ah in mijn bus. Met als grootste verbruiker een koelbox van 49 liter en een verbruik van 0,56 Ah/h bij +20 °C omgevingstemperatuur, kan ik rustig ergens 4 dagen staan. Ik ben dus wel nieuwsgierig, waarom je zoveel wilt hebben.
Ik heb wel een zwaardere dynamo van 150A. Die zat al in de bus toen ik hem kocht. Die laadt inderdaad lekker snel op, ook omdat die Optima's van mij snel opgeladen kunnen worden. Laatst een laadstroom van iets meer dan 100A gemeten.
Ik heb als motor de AXD 2.5tdi 96KW. Daar is de koppeling van de dynamo op de motor als volgt:

Voor meer: http://mickelmoen.blogspot.com/2011/10/stroom-dc.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Dat is wel erg veel.

Klopt dit wel? Ze zullen er best wel zijn, maar dan voor speciale doeleinden. De zwaarste AGM van Victron is bv 220AH en weegt alleen al 65 kg.
Ik heb zelf 2 accu's van 75Ah in mijn bus. Met als grootste verbruiker een koelbox van 49 liter en een verbruik van 0,56 Ah/h bij +20 °C omgevingstemperatuur, kan ik rustig ergens 4 dagen staan. Ik ben dus wel nieuwsgierig, waarom je zoveel wilt hebben.
Ik heb wel een zwaardere dynamo van 150A. Die zat al in de bus toen ik hem kocht. Die laadt inderdaad lekker snel op, ook omdat die Optima's van mij snel opgeladen kunnen worden. Laatst een laadstroom van iets meer dan 100A gemeten.
Ik heb als motor de AXD 2.5tdi 96KW. Daar is de koppeling van de dynamo op de motor als volgt:

Voor meer: http://mickelmoen.blogspot.com/2011/10/stroom-dc.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Laatst gewijzigd door Mickel Moen op 16 mar 2012, 08:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Zwaardere alternator
De constructie van de AXD-motor is niet geschikt voor het plaatsen van een universele dynamo. Je bent aangewezen op een specifieke dynamo voor het 5-cilinder blok. Deze dynamo wordt rechtstreeks via tandwielen en een rubber koppeling door het vliegwiel aangedreven. Je kunt hooguit bij de dealer navragen of er een zwaardere uitvoering van deze dynamo te verkrijgen is.
Re: Zwaardere alternator
Iedereen bedankt voor de reacties. Mickel Moen, dank voor de toelichting en afbeeldingen.
De tot nu toe geplande 500m Ah is inderdaad veel. Wij wonen aan boord van een zeilboot en ik heb 12 stuks 6 volt FreeRiver AGM's van 225 Ah aan boord, dat is 1500 Ah, waarvan dus 750 echt beschikbaar. Voor 450 Ah (225 Ah beschikbaar) zou ik dan 4 accu's van elk 30x15 cm nodig hebben.
Ik reken op een verbruik van m'n Dometic 80l koelkast op een 50 Ah per 24 uur. De dunne isolatie van dat kastje en het feit dat ie een voorsluiting heeft doet me dat veronderstellen. Ik geef weinig om fabrieksopgaven. Aan boord heb ik ook een voorsluitende koelkast maar m'n ervaring van 40 Ah verbruik is gebaseerd op de tropen, dat wel. En dan zijn er nog wat laptops, telefoons en e-readers om op te laden maar ik geef toe, ik zou met 200 Ah ook toekunnen.
Ik ga eerst maar eens duiken in de motorruimte om te zien wat voor alternator er nu in zit.
Groet, Len.
De tot nu toe geplande 500m Ah is inderdaad veel. Wij wonen aan boord van een zeilboot en ik heb 12 stuks 6 volt FreeRiver AGM's van 225 Ah aan boord, dat is 1500 Ah, waarvan dus 750 echt beschikbaar. Voor 450 Ah (225 Ah beschikbaar) zou ik dan 4 accu's van elk 30x15 cm nodig hebben.
Ik reken op een verbruik van m'n Dometic 80l koelkast op een 50 Ah per 24 uur. De dunne isolatie van dat kastje en het feit dat ie een voorsluiting heeft doet me dat veronderstellen. Ik geef weinig om fabrieksopgaven. Aan boord heb ik ook een voorsluitende koelkast maar m'n ervaring van 40 Ah verbruik is gebaseerd op de tropen, dat wel. En dan zijn er nog wat laptops, telefoons en e-readers om op te laden maar ik geef toe, ik zou met 200 Ah ook toekunnen.
Ik ga eerst maar eens duiken in de motorruimte om te zien wat voor alternator er nu in zit.
Groet, Len.
- Mickel Moen
- Berichten: 2056
- Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
- Locatie: Súdwest-Fryslân
- Contacteer:
Re: Zwaardere alternator
Len,
Het is al eens eerder voorbij gekomen. Je hebt snel de neiging om je installatie af te stemmen op de reeds aanwezige verbruikers. Bijvoorbeeld op een goedkope koelbox met een hoog verbruik. Beter is het om andersom te redenen. Telefoons, ereaders enz is verwaarloosbaar om hierin mee te nemen. Ook zoiets als een haarfohn, want die gebruik je maar even. verlichting kun je in led uitvoeren.
Het gaat om de grootste constante verbruiker(s). Meestal is dit toch de koelkast(box). Draai het eens om. Kies eventueel voor een echt zuinige compressor koelbox. Deze zijn niet goedkoop, maar ik denk dat je er uiteindelijk het meeste plezier van hebt. Stem daar dan de zwaarte van je installatie op af. Helemaal, als je ook zonnepanelen wilt installeren. Bedenk, dat je een grote zware accubank wel steeds mee moet zeulen en dat dit invloed heeft op je brandstofverbruik.
Zie hier bijvoorbeeld de verbruiksgegevens van mijn 49 liter koelbox:
Stroomverbruik:
0,56 Ah/h bij +20 °C omgevingstemperatuur,
0,71 Ah/h bij +32 °C omgevingstemperatuur,
telkens bij +5 °C binnentemperatuur
Dit zijn dan wel fabrieksopgaven, waar jij niet zoveel om geeft. Mijn ervaring is, dat ik makkelijk 4 of 5 dagen vrij kan staan met 150Ah.(Zonder zonnepanelen)
Daarnaast is volgens mij het rendement van een bovenlader groter dan van een voorlader. Een bovenlader kun je echt helemaal vol laden, meer netto liters, waardoor je uiteindelijk met een kleinere kunt volstaan.
Voor meer: http://mickelmoen.blogspot.com/2011/10/koelbox.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Het is al eens eerder voorbij gekomen. Je hebt snel de neiging om je installatie af te stemmen op de reeds aanwezige verbruikers. Bijvoorbeeld op een goedkope koelbox met een hoog verbruik. Beter is het om andersom te redenen. Telefoons, ereaders enz is verwaarloosbaar om hierin mee te nemen. Ook zoiets als een haarfohn, want die gebruik je maar even. verlichting kun je in led uitvoeren.
Het gaat om de grootste constante verbruiker(s). Meestal is dit toch de koelkast(box). Draai het eens om. Kies eventueel voor een echt zuinige compressor koelbox. Deze zijn niet goedkoop, maar ik denk dat je er uiteindelijk het meeste plezier van hebt. Stem daar dan de zwaarte van je installatie op af. Helemaal, als je ook zonnepanelen wilt installeren. Bedenk, dat je een grote zware accubank wel steeds mee moet zeulen en dat dit invloed heeft op je brandstofverbruik.
Zie hier bijvoorbeeld de verbruiksgegevens van mijn 49 liter koelbox:
Stroomverbruik:
0,56 Ah/h bij +20 °C omgevingstemperatuur,
0,71 Ah/h bij +32 °C omgevingstemperatuur,
telkens bij +5 °C binnentemperatuur
Dit zijn dan wel fabrieksopgaven, waar jij niet zoveel om geeft. Mijn ervaring is, dat ik makkelijk 4 of 5 dagen vrij kan staan met 150Ah.(Zonder zonnepanelen)
Daarnaast is volgens mij het rendement van een bovenlader groter dan van een voorlader. Een bovenlader kun je echt helemaal vol laden, meer netto liters, waardoor je uiteindelijk met een kleinere kunt volstaan.
Voor meer: http://mickelmoen.blogspot.com/2011/10/koelbox.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Zwaardere alternator
Helemaal eens, de koelkast is de grootste verbruiker, hoewel een laptop ook wel een paar amps wil pakken.
En we hebben dus inmiddels een voorlader, maar daar heeft mijn vrouw een grote invloed op gehad... ;-)
Ik begrijp dat jij tevreden bent over de twee Optima's? 2x75Ah? Zijn die AGM? Hoe heb jij de bekabeling gedaan? Scheidingsrelais?
Wat voor kabellengte en -diameter naar de Optima's? Hoe doorgevoerd vanuit de motorruimte? Hoe/waarmee houd jij de ladingstoestand van je accu's in de gaten?
Je ziet het, ik kan meer vragen dan 1000 wijze mannen ..., etc.
Camperen is voor mij een nog te ontginnen gebied. Ik weet eigenlijk alleen wat van boten, en dat is hier en daar wel overeenkomstig maar wijkt op details best veel af.
Dank en groet, Len.
En we hebben dus inmiddels een voorlader, maar daar heeft mijn vrouw een grote invloed op gehad... ;-)
Ik begrijp dat jij tevreden bent over de twee Optima's? 2x75Ah? Zijn die AGM? Hoe heb jij de bekabeling gedaan? Scheidingsrelais?
Wat voor kabellengte en -diameter naar de Optima's? Hoe doorgevoerd vanuit de motorruimte? Hoe/waarmee houd jij de ladingstoestand van je accu's in de gaten?
Je ziet het, ik kan meer vragen dan 1000 wijze mannen ..., etc.
Camperen is voor mij een nog te ontginnen gebied. Ik weet eigenlijk alleen wat van boten, en dat is hier en daar wel overeenkomstig maar wijkt op details best veel af.
Dank en groet, Len.
- Mickel Moen
- Berichten: 2056
- Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
- Locatie: Súdwest-Fryslân
- Contacteer:
Re: Zwaardere alternator
Leonardo,
In de volgende link naar mijn blog vind je veel antwoorden: http://mickelmoen.blogspot.com/2011/10/stroom-dc.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Overigens ben ik momenteel bezig een en ander beter af te zekeren. Dat vind je in het schema van de link nog onvoldoende terug.
Zodra ik dit klaar heb werk ik het bericht bij.
Doorvoer: Links boven de pedalen vind je een rubber dopje. Daar kun je een doorvoer maken. Je komt vlak bij de startaccu uit. Ik kan er eventueel een foto van maken.
Vandaag is er op het Belgische camperforum een uitgebreid verhaal gepubliceerd, waar je wellicht iets aan kan hebben. Inclusief spreadsheet om e.a. uit te rekenen. http://www.zwerfautosite.be/phpBB3/view ... =6&t=36779" onclick="window.open(this.href);return false;
Veel succes.
In de volgende link naar mijn blog vind je veel antwoorden: http://mickelmoen.blogspot.com/2011/10/stroom-dc.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Overigens ben ik momenteel bezig een en ander beter af te zekeren. Dat vind je in het schema van de link nog onvoldoende terug.
Zodra ik dit klaar heb werk ik het bericht bij.
Doorvoer: Links boven de pedalen vind je een rubber dopje. Daar kun je een doorvoer maken. Je komt vlak bij de startaccu uit. Ik kan er eventueel een foto van maken.
Vandaag is er op het Belgische camperforum een uitgebreid verhaal gepubliceerd, waar je wellicht iets aan kan hebben. Inclusief spreadsheet om e.a. uit te rekenen. http://www.zwerfautosite.be/phpBB3/view ... =6&t=36779" onclick="window.open(this.href);return false;
Veel succes.
Re: Zwaardere alternator
Dank voor de links!Mickel Moen schreef:Leonardo,
Doorvoer: Links boven de pedalen vind je een rubber dopje. Daar kun je een doorvoer maken. Je komt vlak bij de startaccu uit. Ik kan er eventueel een foto van maken. Veel succes.
Wat betreft de foto, ik ga eerst even zoeken, denk dat het wel gaat lukken...
Groet, Len.
- Mickel Moen
- Berichten: 2056
- Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
- Locatie: Súdwest-Fryslân
- Contacteer:
Re: Zwaardere alternator
Uit Tips en Trucs T5
Indien je de staaldraad van de bediening van de ontgrendeling van de moterkap volgt zie je de draad door een doorvoer tule verdwijnen het moter compartiment in. Vlak boven deze doorvoer is nog een tule vrij, deze heb ik gebruikt om een draad door te voeren. Deze draad komt dan uit in de accu bak.
Indien je het rode "plus" dopje verwijderd kun je middels een M6 boutje een extra draad direct op de accu pool monteren. Vergeet echter niet een zwevende zekering te monteren.
Kijk ook nog even naar deze link:
viewtopic.php?f=3&t=36121&p=248493&hili ... er#p248493" onclick="window.open(this.href);return false;
viewtopic.php?f=3&t=33224&p=226036&hili ... er#p226036" onclick="window.open(this.href);return false;
Indien je de staaldraad van de bediening van de ontgrendeling van de moterkap volgt zie je de draad door een doorvoer tule verdwijnen het moter compartiment in. Vlak boven deze doorvoer is nog een tule vrij, deze heb ik gebruikt om een draad door te voeren. Deze draad komt dan uit in de accu bak.
Indien je het rode "plus" dopje verwijderd kun je middels een M6 boutje een extra draad direct op de accu pool monteren. Vergeet echter niet een zwevende zekering te monteren.
Kijk ook nog even naar deze link:
viewtopic.php?f=3&t=36121&p=248493&hili ... er#p248493" onclick="window.open(this.href);return false;
viewtopic.php?f=3&t=33224&p=226036&hili ... er#p226036" onclick="window.open(this.href);return false;