Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Camberkit
Camberkit
Beste allemaal,
Weet iemand of ik de camber kan aanpassen van mijn T5 GP?
Ik heb na laten kijken of dit mogelijk is zonder nieuw materiaal aan te hoeven schaffen,
maar dat gaat niet. Ik moet dan een camberkit aanschaffen.
Iemand hier ervaring mee?
Alvast bedankt
Weet iemand of ik de camber kan aanpassen van mijn T5 GP?
Ik heb na laten kijken of dit mogelijk is zonder nieuw materiaal aan te hoeven schaffen,
maar dat gaat niet. Ik moet dan een camberkit aanschaffen.
Iemand hier ervaring mee?
Alvast bedankt
Re: Camberkit
http://www.k-mac.com.au/" onclick="window.open(this.href);return false;
Zoek in dit forum maar eens op 'naar rechts trekken' (mbt stuurmechanisme)
Zoek in dit forum maar eens op 'naar rechts trekken' (mbt stuurmechanisme)
Re: Camberkit
Wat is er mis met de camber van je T5 ?
Camberplate's monteren kan natuurlijk altijd maar dit wordt eigenlijk alleen gedaan bij auto's die wel eens een circuit zien.
Er zijn auto's die het beter doen op een circuit dan de T5
Camberplate's monteren kan natuurlijk altijd maar dit wordt eigenlijk alleen gedaan bij auto's die wel eens een circuit zien.
Er zijn auto's die het beter doen op een circuit dan de T5

T5 GP Multivan Edition 25
Re: Camberkit
Mwahhhh....
http://www.youtube.com/watch?v=f_V3O_RTb7A" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.youtube.com/watch?v=f_V3O_RTb7A" onclick="window.open(this.href);return false;
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
Re: Camberkit
Ik vind je bus prachtig zoals hij nu is Joost. Het lijkt me maar een debiel gezicht als je de wielen in camber gaat zetten...
Re: Camberkit
Er is niets mis met de camber.
Maar omdat heel de auto aangepakt wordt lijkt het me wel heel gaaf
om ook de camber te veranderen. Het wordt wel een echte show auto.
Ben benaderd door Stance nation en ze zijn ook nieuwsgierig.
Daarom dus mijn vraag. En gezien ik daar weinig verstand van heb, zou ik
graag horen wat ik moet bestellen en waar...
Maar omdat heel de auto aangepakt wordt lijkt het me wel heel gaaf
om ook de camber te veranderen. Het wordt wel een echte show auto.
Ben benaderd door Stance nation en ze zijn ook nieuwsgierig.
Daarom dus mijn vraag. En gezien ik daar weinig verstand van heb, zou ik
graag horen wat ik moet bestellen en waar...
Re: Camberkit
Ook zijn er bepaalde cambershims in de handel die je op je astap monteert en alleen het wiel dus iets meer camber geven ipv de hele schokbreker..
Misschien beter om deze vraag eens op het vwforum te plaatsen. hier zijn wat meer mensen bekend met camber aanpassingen..
Succes met het bouwen van een hele dikke bus.!
Misschien beter om deze vraag eens op het vwforum te plaatsen. hier zijn wat meer mensen bekend met camber aanpassingen..
Succes met het bouwen van een hele dikke bus.!
T5 Offroad Grey 165 pk KWB 60 editie
Fotogallerij T5 nr. 318
Fotogallerij T5 nr. 318
Re: Camberkit
Webmol schreef:Er is niets mis met de camber.
Maar omdat heel de auto aangepakt wordt lijkt het me wel heel gaaf
om ook de camber te veranderen. Het wordt wel een echte show auto.
Ben benaderd door Stance nation en ze zijn ook nieuwsgierig.
Daarom dus mijn vraag. En gezien ik daar weinig verstand van heb, zou ik
graag horen wat ik moet bestellen en waar...
Nogmaals: http://www.k-mac.com.au/" onclick="window.open(this.href);return false; !!!!
Re: Camberkit
Wat houdt "toe" in? En weet Heemskerk ook of dat past op een T5 GP uit 2011?
Re: Camberkit
Nu heb je me wel heel erg nieuwsgierig gemaakt.
Heb je een topic over je bus of gaat die er komen ?
Heb even door de site van stance nation gebladerd maar daar staat leuk spul tussen zeg
http://biesheuvel.nl/store/product/3587 ... laten_20mm" onclick="window.open(this.href);return false;
Ziet er onder de kap nog dik uit ook.
Dit gaat wel erg ver als het alleen voor de looks is maar het maakt de auto wel echt af en het oogt super dik.
Heb je een topic over je bus of gaat die er komen ?
Heb even door de site van stance nation gebladerd maar daar staat leuk spul tussen zeg

http://biesheuvel.nl/store/product/3587 ... laten_20mm" onclick="window.open(this.href);return false;
Ziet er onder de kap nog dik uit ook.
Dit gaat wel erg ver als het alleen voor de looks is maar het maakt de auto wel echt af en het oogt super dik.
T5 GP Multivan Edition 25
Re: Camberkit
Nu weet ik het weer, heb je topic al gezien, mooie bus inderdaad 

T5 GP Multivan Edition 25
Re: Camberkit
"toe in" is de Engelse benaming voor "toespoor". Dit is de mate waarin de voorwielen met de voorzijde naar elkaar toe staan in vergelijking tot de achterzijde. Toespoor vergroot de rechtuit stabiliteit. Bij de T5 is het toespoor slechts minimaal. Ga je dit veranderen, neemt de slijtage van de voorbanden toe.Webmol schreef:Wat houdt "toe" in? En weet Heemskerk ook of dat past op een T5 GP uit 2011?
Wat camber betreft: de T5 is extreem gevoelig voor het veranderen van het camber. Meer camber leidt tot extra slijtage aan de banden, wiellagers en waarschijnlijk ook de aandrijfassen.
Re: Camberkit
Bedankt voor de antwoorden.
Ik ben me bewust van het feit dat veranderen van camber zal leiden tot verhoogde slijtage van banden.
Nu moet ik aangeven dat ik dat er graag voor over heb. Het is wel zo dat de camber verandering vooral van toepassing is op de achterste wielen. Dit in combinatie met de reeds aanwezige Accuair airridekit moet dat wel onwijs gaaf ogen.
@ Vaniac, kun je misschien iets meer uitleggen over "waarom" de T5 GP extreem gevoelig is voor verandering van camber en wat dat dan precies inhoudt?
@ Rene, bij bijvoorbeeld de 20mm platen....wat houdt dat precies in voor de stand van de wielen? En moet ik nog specifieke dingen opmeten alvorens tot eventuele aanschaf over te gaan?
Ik ben me bewust van het feit dat veranderen van camber zal leiden tot verhoogde slijtage van banden.
Nu moet ik aangeven dat ik dat er graag voor over heb. Het is wel zo dat de camber verandering vooral van toepassing is op de achterste wielen. Dit in combinatie met de reeds aanwezige Accuair airridekit moet dat wel onwijs gaaf ogen.
@ Vaniac, kun je misschien iets meer uitleggen over "waarom" de T5 GP extreem gevoelig is voor verandering van camber en wat dat dan precies inhoudt?
@ Rene, bij bijvoorbeeld de 20mm platen....wat houdt dat precies in voor de stand van de wielen? En moet ik nog specifieke dingen opmeten alvorens tot eventuele aanschaf over te gaan?
Re: Camberkit
http://www.intraxracing.nl/?cat=product ... n,_Toe-out" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Camberkit
[quote="Webmol"]Bedankt voor de antwoorden.
@ Vaniac, kun je misschien iets meer uitleggen over "waarom" de T5 GP extreem gevoelig is voor verandering van camber en wat dat dan precies inhoudt?
De T5 heeft Mc Pherson veerpoten bij de voorwielophanging met een vast camber (wielvlucht). Het camber is constructief bepaald door de geometrie van de veerpoten. Bij het in- en uitveren verandert de wielvlucht t.o.v. het wegdek, zowel in positieve als in negatieve zin. Verder heeft het insturen van de wielen nog effect op de wielvlucht. Ook optrekken en afremmen hebben hun invloed op de wielgeometrie. Door uitgebreide proeven wordt de meest ideale wielgeometrie vastgelegd om een betrouwbaar en veilig weggedrag onder uiteenlopende rij-omstandigheden te kunnen garanderen. Ga je dus het caster wijzigen, zonder de overige aspecten zoals, caster en toe-in en toe-out aan te passen, kan er onvoorspelbaar en onveilig weggedrag ontstaan, zeker in combinatie met bredere banden. Het is bekend dat de T5 de neiging heeft om naar rechts te trekken bij bolle wegdekken en spoorvorming, ondanks dat de wielophanging perfect is uitgelijnd. De T4 had dit probleem niet en dat was het resultaat van een complexere wielophanging met dubbele draagarmen en een betere geometrie.
Waarschijnlijk was dat te duur en hebben ze het bij de T5 wegbezuinigd.
@ Vaniac, kun je misschien iets meer uitleggen over "waarom" de T5 GP extreem gevoelig is voor verandering van camber en wat dat dan precies inhoudt?
De T5 heeft Mc Pherson veerpoten bij de voorwielophanging met een vast camber (wielvlucht). Het camber is constructief bepaald door de geometrie van de veerpoten. Bij het in- en uitveren verandert de wielvlucht t.o.v. het wegdek, zowel in positieve als in negatieve zin. Verder heeft het insturen van de wielen nog effect op de wielvlucht. Ook optrekken en afremmen hebben hun invloed op de wielgeometrie. Door uitgebreide proeven wordt de meest ideale wielgeometrie vastgelegd om een betrouwbaar en veilig weggedrag onder uiteenlopende rij-omstandigheden te kunnen garanderen. Ga je dus het caster wijzigen, zonder de overige aspecten zoals, caster en toe-in en toe-out aan te passen, kan er onvoorspelbaar en onveilig weggedrag ontstaan, zeker in combinatie met bredere banden. Het is bekend dat de T5 de neiging heeft om naar rechts te trekken bij bolle wegdekken en spoorvorming, ondanks dat de wielophanging perfect is uitgelijnd. De T4 had dit probleem niet en dat was het resultaat van een complexere wielophanging met dubbele draagarmen en een betere geometrie.
Waarschijnlijk was dat te duur en hebben ze het bij de T5 wegbezuinigd.