Klein projectje.
In de bus zit welliswaar een buitentemperatuurmeter, maar dit zie je alleen als de bus rijdt.
Het leek mij wel aardig om ook bij stilstand de temperatuur te kunnen lezen, zowel buiten als binnen.
Dus heb ik bij Dealextreme voor een paar euro een thermometertje gekocht.
Het aardige van dit ding is, dat de binnentemperatuur verschijnt in de omtrek van een bus.
Nu had ik dat ding in november besteld samen met nog een gadget. Er waren al berichten, dat er leveringsproblemen waren bij Dealextreme eind 2011. Daar bovenop ook nog eens het Chinees nieuwjaar. Ergens in januari werd het pakje geleverd. Helaas hadden ze het verkeerde item gezonden:
Bij dit dingetje wordt alleen het display verlicht en niet de temperatuur. Plus de vorm van een gewone auto, dus dat viel even tegen. Nu had ik op dat moment even andere dingen aan m'n hoofd. Dus ik heb geen klacht ingediend en het gelaten voor wat het was. Andere item was correct.
Wat schetst mijn verbazing, toen ik enige weken geleden een mailtje kreeg dat het bestelde verzonden was. En ja hoor weer een pakje nu met het correcte thermometertje. Nu had ik er dus twee. Het andere item heb ik ook dubbel gekregen.
Dan werd het nu tijd om te knutselen. De thermometer met de bus is doorzichtig en die met de auto heeft een mooie venstertje. Dit venstertje eruit gezaagd en hierna de thermometer en het venstertje zwart gespoten.
Deze heb ik in de extra DIN op het dashboard geplaatst, op de plaats van de twee schakelaars. De schakelaar van de achteruitrijdcamera zat daar, maar die heb ik nu naar beneden geplaatst.
Thermometer na enig zaagwerk in de Din geplaatst en het venstertje ervoor geplakt. Beide thermometertjes hebben een verschillend formaat, maar de binnenrand van het venstertje komt wel precies overeen met die van het display. Onder en boven een luchtsleufje gelaten, zodat de lucht er om heen kan voor de binnentemperatuur. Overigens is deze alleen nauwkeurig, als de bus enige tijd stil gestaan heeft en de zon niet op het dashboard schijnt.
De buitentemperatuursensor heb ik rechtsonder de bumper geplaatst vlak voor het rechtervoorwiel en niet tegen de zijkant, maar op de onderkant, waar het kunsstof een stukje horizontaal doorloopt. Ideale plek. Ver genoeg van de motor en ver genoeg van de zijkant waar de zon op kan schijnen.
Ik had hierover op het forum al eens een vraag gesteld:
viewtopic.php?f=3&t=37095" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik moet zeggen. Hij is redelijk nauwkeurig. Wijkt ± 0,5 a 1 graad af van de thermometer van de bus.
Het eindresultaat: