Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

stukken aan de turbo na onderhoud

vragen over de T4
Plaats reactie
jef
Berichten: 4
Lid geworden op: 14 jun 2007, 16:08
Locatie: regio kempen

stukken aan de turbo na onderhoud

Bericht door jef »

hallo ik zit met een probleem aan de motor na het onderhoud bij een erkende daeler vw wie wil en kan mij helpen ik sta zowat met mijn rug tegen de muur ondat ik er weinig kennis van heb!!
samen vatting ; onderhoudsbeurt van 120000km alle riemen ook tandriem word vervangen er word een proefrit gedaan en men komt erachter dat de motor vermogen mist .
Er word nogwat gesleuteld en klaar is hij denken ze (er word wel gemeten maar niet meer proefgereden )
Ik haal mijn bus (T4 westfalia 2.5tdi 102pk)af betaal netjes en vertrek ,dit op natuurlijk vrijdagavond .
heb zowat 250km rondgereden in het weekend en natuurlijk ondervond ik dat mijn bus de helft van haar vermogen kwijt was.
Maandag terug naar de garage en daar vond men een darmpje dat loshing opgelost ? NEEN !! en nu komt het nu blijkt dat er een klep of zoiets van de turbo niet goed meer werkt zo ineens en moet vervangen worden !!
vraag; kan dat iets of door dat loshangende darmpje (aanzuig of dergelijke)komen?mijn bus staat nu nog steeds bij de daeler te wachten op onderdeel.
Wie treft schuld en wie gaat dat weeral betalen?[
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10818
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Bericht door Pascal-141 »

Als je T4 voor het onderhoud naar behoren reed , betekent dat dat het onderdeel nog OK was.
Als jouw T4 uit de garage buitenkomt en het onderdeel blijkt dan kapot , wat is dan de oorzaak ?
... Dan ligt volgens mij de oorzaak wel degelijk aan de garage die het onderhoud deed.

Door een distributieriem te wisselen zal er geen onderdeel van de turbo zomaar ineens begeven , dat zal wel een oorzaak hebben. Een oorzaak die je volgens mij bij de monteur zal moeten zoeken...
Toch maar even verhaal halen bij de garage ...
jef
Berichten: 4
Lid geworden op: 14 jun 2007, 16:08
Locatie: regio kempen

Bericht door jef »

Pascal-141 schreef:Als je T4 voor het onderhoud naar behoren reed , betekent dat dat het onderdeel nog OK was.
Als jouw T4 uit de garage buitenkomt en het onderdeel blijkt dan kapot , wat is dan de oorzaak ?
... Dan ligt volgens mij de oorzaak wel degelijk aan de garage die het onderhoud deed.

Door een distributieriem te wisselen zal er geen onderdeel van de turbo zomaar ineens begeven , dat zal wel een oorzaak hebben. Een oorzaak die je volgens mij bij de monteur zal moeten zoeken...
Toch maar even verhaal halen bij de garage ...
dank voor uw inbreng word vervolgt mvg jef
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10818
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Bericht door Pascal-141 »

@ Jef : Wanneer je langsgaat bij je garage om hierover te praten , doe dit dan persoonlijk en niet via de telefoon of zo . Mijn persoonlijke ervaring is dat je veel meer bereikt door met de mensen zelf in persoon te praten , dan bvb telefonisch.
(Het is maar een goede raad die ik graag meegeef ... :knipoog )

Laat je ook niet zomaar van de wijs brengen , indien je om uitleg vraagt bij je garage zullen zij natuurlijk wel zeggen dat ze van niks weten ...
Hopelijk doen ze niet te moeilijk... Succes !
Gebruikersavatar
T4Dick
Berichten: 102
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:11
Locatie: bij Zwolle

Bericht door T4Dick »

Hallo, ik denk dat ze de regelklep van de wastegate (turbo) bedoelen.
Als de klep elektrisch kapot is dan zou het verhaal goed kunnen van de garage, gaan wel vaker stuk en je kunt natuurlijk nooit zeggen wanneer.
Deze kleppen gaan continu open en dicht als ze de turbodruk regelen.

Als blijkt dat er een slangtuutje is afgebroken (loshangend slangetje) o.i.d. dan moet de garage dit gedaan hebben bij de reparatie. Even bekijken dus.

In de meeste gevallen betaald de klant dit gewoon, een monteur is ook maar een mens en sleutelen zonder dat er ooit eens iets kapot gaat kan nu eenmaal niet. Veel delen aan huidige auto's kun je vaak niet eens zonder stuk te maken/beschadigen loshalen.

Hoop dat je er wat aan hebt. Protesteren kan natuurlijk geen kwaad.

Kost ongeveer 76 euro ex. btw.
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10818
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Bericht door Pascal-141 »

T4Dick schreef:Hallo, ik denk dat ze de regelklep van de wastegate (turbo) bedoelen.
Als de klep elektrisch kapot is dan zou het verhaal goed kunnen van de garage, gaan wel vaker stuk en je kunt natuurlijk nooit zeggen wanneer.
Deze kleppen gaan continu open en dicht als ze de turbodruk regelen.

Als blijkt dat er een slangtuutje is afgebroken (loshangend slangetje) o.i.d. dan moet de garage dit gedaan hebben bij de reparatie. Even bekijken dus.

In de meeste gevallen betaald de klant dit gewoon, een monteur is ook maar een mens en sleutelen zonder dat er ooit eens iets kapot gaat kan nu eenmaal niet. Veel delen aan huidige auto's kun je vaak niet eens zonder stuk te maken/beschadigen loshalen.

Hoop dat je er wat aan hebt. Protesteren kan natuurlijk geen kwaad.

Kost ongeveer 76 euro ex. btw.

Om een distributieriem te veranderen bij een T4 , moet je zelfs niet in de buurt van de turbo komen ... dus ...
Gebruikersavatar
T4Dick
Berichten: 102
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:11
Locatie: bij Zwolle

Bericht door T4Dick »

Klopt, voor het vervangen van de riemen en het op de juiste manier monteren er van moet wel het kleppendeksel er af. Dus ook de intercooler, al was het maar om bij de riem van de pomp te kunnen. Laat die klep nou net bij het koelvloeistofreservoir zitten, zit dus redelijk in de buurt.

Turbo inderdaad niet.
Gebruikersavatar
jos_br
Berichten: 660
Lid geworden op: 01 feb 2007, 23:49
Locatie: dieverbrug
Contacteer:

Bericht door jos_br »

Lijkt er meer op dat de beugel van de wastegate gewoon los zit. Waarschijnlijk was er voor de wissel ook vermogensverlies.

Jos.
Sent from my Bosch ECU via VAG COM
Gebruikersavatar
Ron---63---
Berichten: 3819
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:51
Locatie: IJmond

Bericht door Ron---63--- »

Hey daar is Jos de tuner weer !!
Eerste T4 http://www.mijnalbum.nl/Album=Z4I3UVOV

Tweede T4 http://www.mijnalbum.nl/Album=OADFWHSA

Laatste T4 http://www.mijnalbum.nl/Album=HF6ONS4V
Sinds 1 mei 2013 onze 2e VW High UP met alle pakketten !! Eerste was 1 jaar oud :)
Gebruikersavatar
jos_br
Berichten: 660
Lid geworden op: 01 feb 2007, 23:49
Locatie: dieverbrug
Contacteer:

Bericht door jos_br »

Ron---63--- schreef:Hey daar is Jos de tuner weer !!
Ik dacht, laat ik hier ook weer eens kijken..........

Jos.
Sent from my Bosch ECU via VAG COM
Gebruikersavatar
Ron---63---
Berichten: 3819
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:51
Locatie: IJmond

Bericht door Ron---63--- »

Je bent altijd welkom hier Jos !!! :toppie
Eerste T4 http://www.mijnalbum.nl/Album=Z4I3UVOV

Tweede T4 http://www.mijnalbum.nl/Album=OADFWHSA

Laatste T4 http://www.mijnalbum.nl/Album=HF6ONS4V
Sinds 1 mei 2013 onze 2e VW High UP met alle pakketten !! Eerste was 1 jaar oud :)
Gebruikersavatar
caspar823
Berichten: 41
Lid geworden op: 16 jan 2007, 21:48
Locatie: Lochem
Contacteer:

van hetzelfde laken een pak.....

Bericht door caspar823 »

[quote="T4Dick"]In de meeste gevallen betaald de klant dit gewoon, een monteur is ook maar een mens en sleutelen zonder dat er ooit eens iets kapot gaat kan nu eenmaal niet. Veel delen aan huidige auto's kun je vaak niet eens zonder stuk te maken/beschadigen loshalen.
[\quote]
In februari heb ik mijn standkachel laten repareren. Wat er toen onder mijn motorkap allemaal kapot is getrokken.... Je wil het niet weten!! :gif Ook op plekken waar je echt niet hoeft te zijn!

Ben even met de monteur in kwestie gaan praten & de eigenaar. Maar de typering "blinde paarden" ging wel aardig op voor deze mannen. Er kwam iets terug in de trant van; maar je kachel doet het weer. Tuurlijk zijn het mensen, maar als je je monteursvak goed verstaat dan mag je als klant verwachten dat de boel na de klus er weer goed uitziet en alles het doet.

Heb gewoon een fors gedeelte van de rekening niet betaald. (deze was ook €1000 hoger dan afgesproken). Er waren ook dingen vervangen die niet kapot waren, deze heb ik ook niet betaald.

Na ruim drie maanden ben ik nog steeds bezig met de laatste details in orde te maken. Erg frustrerend als je zuinig bent op je bus. Ik ken nu bijna alle clipjes van het VAG programma uit mijn hoofd :lach

Ik ben het met je eens dat bij moderne auto's je er soms erg moeilijk bij kan, maar als je zonder ergens op te letten aan van alles gaat lopen rukken dan krijg je dit soort dingen.

Mijn advies is om de rekening niet te betalen voordat er een voorstel komt van je garage.

Sterke.
Caspar
Plaats reactie