Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
westfalia controle paneel met kuren
westfalia controle paneel met kuren
Ik heb een probleem met m'n controle paneel; Hij heeft kuren en ik kan niet vinden waar het zit.
Als de bus stilstaat en de motor niet draait geeft het paneel meestal 3 horizontale streepjes, maar soms ook een normale waarde van 12.5 volt, of soms ook een waarde van 10.4 volt oid. En het vreemde is dat het vanzelf verandert. Het ene moment 12.5 volt, 5 minuten later 10 volt dan weer 3 streepjes.
Direct op de HH accu meet ik altijd 12.6 volt, ook op de 26 polige stekker van het paneel meet ik 12.6 volt. De HH accu is ook pas een half jaartje oud, dus daar kan ik het niet aan liggen
Als ik de motor start verschijnt meestal na een tijdje rijden de juiste waarde van 14.4 volt, maar vaak ook de drie horizontale streepjes. Met draaiende motor meet ik op de HH accu ook netjes 14.4 volt.
Het vervelende is dat ik de koelkast niet kan aanzetten als de drie steepjes in het display staan. Met behulp van de documentatie op eldiape heb ik het eea al doorgemeten maar daar vind ik geen rare dingen mee.
Daarom heb ik het vermoeden dat het paneel zelf kuren heeft.......of is het een aarde probleem? Wie heeft een idee?
gr
Lucky
Toevallig iemand in de buurt van Voorburg met een california waarmee we het paneel even kunnen wisselen, zodat ik kan vaststellen of het in de bedrading zit of in het paneel zelf?
Als de bus stilstaat en de motor niet draait geeft het paneel meestal 3 horizontale streepjes, maar soms ook een normale waarde van 12.5 volt, of soms ook een waarde van 10.4 volt oid. En het vreemde is dat het vanzelf verandert. Het ene moment 12.5 volt, 5 minuten later 10 volt dan weer 3 streepjes.
Direct op de HH accu meet ik altijd 12.6 volt, ook op de 26 polige stekker van het paneel meet ik 12.6 volt. De HH accu is ook pas een half jaartje oud, dus daar kan ik het niet aan liggen
Als ik de motor start verschijnt meestal na een tijdje rijden de juiste waarde van 14.4 volt, maar vaak ook de drie horizontale streepjes. Met draaiende motor meet ik op de HH accu ook netjes 14.4 volt.
Het vervelende is dat ik de koelkast niet kan aanzetten als de drie steepjes in het display staan. Met behulp van de documentatie op eldiape heb ik het eea al doorgemeten maar daar vind ik geen rare dingen mee.
Daarom heb ik het vermoeden dat het paneel zelf kuren heeft.......of is het een aarde probleem? Wie heeft een idee?
gr
Lucky
Toevallig iemand in de buurt van Voorburg met een california waarmee we het paneel even kunnen wisselen, zodat ik kan vaststellen of het in de bedrading zit of in het paneel zelf?
- Multivan Generation
- Berichten: 34475
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: westfalia controle paneel met kuren
Hoi,
wat voor huishoudaccu heb je er in?
Gel, AGM, of wat anders?
Aarde probleem zou goed kunnen..
wat voor huishoudaccu heb je er in?
Gel, AGM, of wat anders?
Aarde probleem zou goed kunnen..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: westfalia controle paneel met kuren
Hallo,
Ik heb een 90 Ah AGM accu. (Precies dezelfde als erin zat)
gr,
Lucky
Ik heb een 90 Ah AGM accu. (Precies dezelfde als erin zat)
gr,
Lucky
Re: westfalia controle paneel met kuren
Hoi Lucky,
Oorspronkelijk zijn Westfalia's uitgerust met Gel accu's en niet met AGM accu's.
Gelaccu's hebben een hogere interne weerstand dan AGM accu's.
En dat heeft invloed op de weergave van het nog aanwezige capaciteit op je Display.
Daarom kun je je display aanpassen aan het type en het aantal accu's.
Ergens op het forum kun je wel vinden hoe je dat moet doen, dat is namelijk wel eens behandeld. Ik weet alleen niet meer waar.
Dus ff de zoekfunctie gebruiken.
Overigens: ik woon in Den Haag, dus je mag gerust langs komen om met mijn reserve display te kijken of het aan je display ligt.
Met vriendelijke groet,
Charles Vos
Oorspronkelijk zijn Westfalia's uitgerust met Gel accu's en niet met AGM accu's.
Gelaccu's hebben een hogere interne weerstand dan AGM accu's.
En dat heeft invloed op de weergave van het nog aanwezige capaciteit op je Display.
Daarom kun je je display aanpassen aan het type en het aantal accu's.
Ergens op het forum kun je wel vinden hoe je dat moet doen, dat is namelijk wel eens behandeld. Ik weet alleen niet meer waar.
Dus ff de zoekfunctie gebruiken.
Overigens: ik woon in Den Haag, dus je mag gerust langs komen om met mijn reserve display te kijken of het aan je display ligt.
Met vriendelijke groet,
Charles Vos
Met vriendelijke groet,
Charles Vos
T6 Rockton met California interieur en SCA hefdak
Charles Vos
T6 Rockton met California interieur en SCA hefdak
Re: westfalia controle paneel met kuren
He Charles,
Dank voor het meedenken, de dipswitch achter op het paneel ,inderdaad om het type accu in te stellen, had ik al geprobeerd, maar dat geeft ook geen verbetering.
Ik kom zeer graag bij je langs om eens te kijken wat ie doet met een ander paneel. Ik zal je een PB sturen.
gr,
Lucky
Dank voor het meedenken, de dipswitch achter op het paneel ,inderdaad om het type accu in te stellen, had ik al geprobeerd, maar dat geeft ook geen verbetering.
Ik kom zeer graag bij je langs om eens te kijken wat ie doet met een ander paneel. Ik zal je een PB sturen.
gr,
Lucky
Re: westfalia controle paneel met kuren
Dit weekend bij Charles geweest en een ander paneel geprobeerd. Dat gaf niet het gewenste resultaat. Met het paneel van Charles werd het voltage in eerste instantie goed weergegeven maar zodra we de koelkast aanzetten liep het voltage langzaam op naar 15.1 volt (met de motor uit). Vervolgens ging het voltage knipperen.
Voor de zekerheid de voeding nog even bekeken. Daar bleek een condensator verbrand te zijn. Weet niet of het wat met het probleem te maken heeft.
Henk van het forum gaat morgen de condensator vervangen en de voeding nakijken. benieuwd of het probleem daarna opgelost is....
gr,
lucky
Voor de zekerheid de voeding nog even bekeken. Daar bleek een condensator verbrand te zijn. Weet niet of het wat met het probleem te maken heeft.
Henk van het forum gaat morgen de condensator vervangen en de voeding nakijken. benieuwd of het probleem daarna opgelost is....
gr,
lucky
- Multivan Generation
- Berichten: 34475
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: westfalia controle paneel met kuren
Spannend dus.
Mooi dat je via weetjewel leden tot een oplossing kunt komen..
Mooi dat je via weetjewel leden tot een oplossing kunt komen..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
-
- Berichten: 1225
- Lid geworden op: 22 mar 2009, 20:41
Re: westfalia controle paneel met kuren
ik denk dat je in de bedrading richting het bedieningpaneel een slechte overgang hebt zitten waardoor er weerstand is en het voltage dus in elkaar klapt. Dat meet het paneel en schakelt de koelkast uit (accu diepontlading beveiliging)
kan dus ook massaprobleem zijn.
mijn eerste test zou dus zijn achter het paneel een multimeter aansluiten op de voeding en massa en kijken of de spanning daadwerkelijk dipt. dan ditzelfde aan de andere kant (bij de kabelboom bij het laadapparaat).
elektrisch schema erbij is wel even een must, anders zoek je jezelf mottig.
succes
kan dus ook massaprobleem zijn.
mijn eerste test zou dus zijn achter het paneel een multimeter aansluiten op de voeding en massa en kijken of de spanning daadwerkelijk dipt. dan ditzelfde aan de andere kant (bij de kabelboom bij het laadapparaat).
elektrisch schema erbij is wel even een must, anders zoek je jezelf mottig.
succes
Re: westfalia controle paneel met kuren
Hai Repelsteeltje,
het voltage achter op het paneelheb ik al gemeten en vertoont geen dip; netjes 12.7 V. Ook de draden van lader & koelkast naar paneeltje heb ik doorgemeten, deze zijn ok.
Ik wacht even af of de reparatie van Henk het probleem oplost. Zoniet, dan heb ik ieder geval weer een goede lader:-)
het voltage achter op het paneelheb ik al gemeten en vertoont geen dip; netjes 12.7 V. Ook de draden van lader & koelkast naar paneeltje heb ik doorgemeten, deze zijn ok.
Ik wacht even af of de reparatie van Henk het probleem oplost. Zoniet, dan heb ik ieder geval weer een goede lader:-)
-
- Berichten: 1225
- Lid geworden op: 22 mar 2009, 20:41
Re: westfalia controle paneel met kuren
lucky schreef:Hai Repelsteeltje,
het voltage achter op het paneelheb ik al gemeten en vertoont geen dip; netjes 12.7 V. Ook de draden van lader & koelkast naar paneeltje heb ik doorgemeten, deze zijn ok.
Ik wacht even af of de reparatie van Henk het probleem oplost. Zoniet, dan heb ik ieder geval weer een goede lader:-)
dan zit het probleem in de bedieningpaneel. een gezocht item. kunt hem naar een elektronicareparatiebedrijf brengen en alle condensatoren laten vervangen. (smd print kun je niet zonder speciale apparatuur en kennis zelf repareren) meestal probleem dan weer opgelost.
Re: westfalia controle paneel met kuren
Even een korte update:
Na de reparatie van de voeding door Henk waren de klachten van het paneel nog niet opgelost, maar m'n voeding is wel weer als nieuw:-)
Ik heb nog een keer met het paneel van Charles wat testjes gedaan maar nog geen duidelijk uitsluitsel waar nu de storing zit. Vandaag m'n paneel aan Henk gegeven voor controle. Henk vermoedde wellicht een kapotte diode.
Ben benieuwd en ik hou jullie op de hoogte.
Na de reparatie van de voeding door Henk waren de klachten van het paneel nog niet opgelost, maar m'n voeding is wel weer als nieuw:-)
Ik heb nog een keer met het paneel van Charles wat testjes gedaan maar nog geen duidelijk uitsluitsel waar nu de storing zit. Vandaag m'n paneel aan Henk gegeven voor controle. Henk vermoedde wellicht een kapotte diode.
Ben benieuwd en ik hou jullie op de hoogte.
Re: westfalia controle paneel met kuren
Geen idee of dit een oplossing is maar
ik heb ook een keer kuren gehad met mijn display.
bleek dat de motor van het pompje van de waterkraan was vastgelopen en dat daardoor de zekering rechts van het keukenblok op de zijwand achter de bestuurder stoel was doorgebrand.
Dit bleek ook effect te hebben op de werking van het display. Suc6 met zoeken

bleek dat de motor van het pompje van de waterkraan was vastgelopen en dat daardoor de zekering rechts van het keukenblok op de zijwand achter de bestuurder stoel was doorgebrand.
Dit bleek ook effect te hebben op de werking van het display. Suc6 met zoeken

Re: westfalia controle paneel met kuren
Deze keer een positieve update:
Het probleem is opgelost samen met Henk. Ben gisteren met de bus naar Henk gereden. Meten is weten! We hebben de 26 polige stekker doorgemeten die in het paneel zit. Al snel bleek een massa draad (draad no 8) geen contact te maken. Massa 8 doorgelust met massa 25 en probleem opgelost!!!
Dank iedereen voor de hulp en tips!
Het probleem is opgelost samen met Henk. Ben gisteren met de bus naar Henk gereden. Meten is weten! We hebben de 26 polige stekker doorgemeten die in het paneel zit. Al snel bleek een massa draad (draad no 8) geen contact te maken. Massa 8 doorgelust met massa 25 en probleem opgelost!!!
Dank iedereen voor de hulp en tips!
Re: westfalia controle paneel met kuren
He Lucky,
Kijk! De aanhouder wint!
Je begint je nick name weer een beetje eer aan te doen.
Met vriendelijke groet,
Charles Vos
(PS Ik vroeg me net af of er al een oplossing was gevonden. Dus je update kwam perfect getimed
)
Kijk! De aanhouder wint!
Je begint je nick name weer een beetje eer aan te doen.
Met vriendelijke groet,
Charles Vos
(PS Ik vroeg me net af of er al een oplossing was gevonden. Dus je update kwam perfect getimed

Met vriendelijke groet,
Charles Vos
T6 Rockton met California interieur en SCA hefdak
Charles Vos
T6 Rockton met California interieur en SCA hefdak