Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

EGR plaatje

vragen over de T5
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Babson
Berichten: 245
Lid geworden op: 05 jun 2007, 20:26
Locatie: Achterhoek

EGR plaatje

Bericht door Babson »

Hallo,

Mijn T5, 174 pk, van juli 2004 met 80 dkm op de teller wil graag een EGR-plaatje op zijn verjaardag. Wie weet waar zo’n plaatje te koop is of anders wat zijn de afmetingen (diameter en dikte).

Met vriendelijke groeten,

Babson
:groteogen
T5 GP DSG, 220 pk 490 Nm
Gebruikersavatar
Schildertje
Berichten: 379
Lid geworden op: 03 mei 2007, 18:21
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Bericht door Schildertje »

Zou het lekker zo laten als ik jou was ! Lees dit maar ff door....
http://www.weetjewel.nl/forum/viewtopic.php?t=2252
T5 130 pk TDI "60" Edition tiptronic full-options. JD-Engineering chiptuning, 18 inch Rial, Multivan koplampen en achterlichten, JVC NX7000 met afneembaar front !
vaniac
Berichten: 1202
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:33

Re: EGR plaatje

Bericht door vaniac »

Babson schreef:Hallo,

Mijn T5, 174 pk, van juli 2004 met 80 dkm op de teller wil graag een EGR-plaatje op zijn verjaardag. Wie weet waar zo’n plaatje te koop is of anders wat zijn de afmetingen (diameter en dikte).

Met vriendelijke groeten,

Babson
:groteogen
Het plaatje kun je gemakkelijk maken van rvs met een dikte van 1 mm.
De afmetingen neem je over van de pakking. Deze pakking kun je bij de dealer bestellen en kost een paar euro.

Als je geen roetfilter af fabriek hebt, levert het monteren van een egr-plaatje geen foutmelding op.
Kobus
Berichten: 357
Lid geworden op: 15 jan 2007, 08:47

Bericht door Kobus »

Vraag aan Vaniac: ik heb geen roetfilter af fabriek, maar wil een EGR-plaatje plaatsen. Geeft het dan problemen als ik later alsnog een roetfilter wil laten plaatsen?
Gebruikersavatar
Babson
Berichten: 245
Lid geworden op: 05 jun 2007, 20:26
Locatie: Achterhoek

Bericht door Babson »

Bedankt voor jullie reacties.

Ik ga binnenkort een EGR pakking halen en dan aan de slag met een stukje RVS.
Ik laat jullie weten wat het resultaat is.

Groeten Babson :toppie
T5 GP DSG, 220 pk 490 Nm
InfoMuis
Berichten: 669
Lid geworden op: 27 jan 2007, 12:14
Locatie: Zeewolde

Bericht door InfoMuis »

vaniac
Berichten: 1202
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:33

Bericht door vaniac »

Kobus schreef:Vraag aan Vaniac: ik heb geen roetfilter af fabriek, maar wil een EGR-plaatje plaatsen. Geeft het dan problemen als ik later alsnog een roetfilter wil laten plaatsen?
Nee, omdat een achteraf ingebouwd filter los staat van het motormanagement. Theoretisch gezien zou het roetfilter zelfs beter schoon moeten branden in combinatie met een egr-plaatje, omdat in deze situatie de uitlaatgassen warmer zijn.
Kobus
Berichten: 357
Lid geworden op: 15 jan 2007, 08:47

Bericht door Kobus »

Dank je! Ik zal het plaatje er eens in zetten zodra ik tijd kan vrijmaken...
Gebruikersavatar
Babson
Berichten: 245
Lid geworden op: 05 jun 2007, 20:26
Locatie: Achterhoek

Bericht door Babson »

Gisteren EGR-plaatje ingebouwd (2 min werk als je tenminste een bout niet laat vallen), geen foutmelding tot dusver.
Het verschil met een motor zonder is duidelijk merkbaar; meer koppel onderin.

De vervuiling van de EGR-pijp viel heel erg mee, geen koeklaag maar een zeer dun laagje roet dat met een doekje makkelijk te verwijderen was.
2 dagen daarvoor de 1e APK gehad; glansrijk geslaagd. De z.g. k-waarde van de roetmeting was 0,9 ( 3,0 max. toegestaan). Ik ben benieuwd naar de roetmeting met EGR-plaatje volgend jaar.

Vaniac en InfoMuis bedankt voor de tips.

Babson :happy
T5 GP DSG, 220 pk 490 Nm
vaniac
Berichten: 1202
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:33

Bericht door vaniac »

Je hebt kans dat de roetmeting met egr-plaatje nog beter scoort, omdat door de hogere verbandingstemperatuur de roetvorming iets minder zal worden.
Zolang ze nog geen NOx-meting verrichten heb je geen problemen te verwachten.
Er zijn zelfs genoeg diesels die zonder egr-plaatje al een te hoge-NOx-uitstoot produceren. De standaard egr-regeling is klaarblijkelijk niet effectief genoeg.
Daarom zijn de grote producenten van dieselmotoren druk bezig met de ontwikkeling van blue-tec systemen. Met blue-tec zijn de NOx-emissies van dieselmotoren vergelijkbaar of zelfs lager dan bij benzinemotoren!!!
Dus, profiteer zo lang mogelijk van het egr-plaatje..........................
Gebruikersavatar
roopie
Berichten: 16
Lid geworden op: 21 jan 2007, 15:35

Bericht door roopie »

jongens, kijk uit met het bestellen van een plaatje via marktplaats ik heb er ook een besteld maar nooit gehad wel betaald !!!!!!!!!!!

Robert Mosterd heet hij !!!!!

http://www.marktplaats.nl/index.php?url ... 4-t-5.html
Plaats reactie