Hallo,
Sinds afgelopen weekend slipt mijn automaat door bij het accelereren.
Dit gaat gepaard met een hoge toon en wat frictie trillingen.
Ondanks dit schakelt de bak wel goed zowel voor als achteruit.
Vandaag veel gereden bij thuiskomst stonk de auto naar verbrande koppeling.
De auto heeft geen trekhaak en vervoerd geen zware last.
T4 2002 2.5 tdi abt. 280.000 km
Uit stilstand slip deze niet , gevoelsmatig erger bij accelaratie van 80 naar 100.
De handrem is eraf, check!
Wat kan het zijn.. Word het prijzig?
Ben er ziek van, zo ken ik mijn bussie niet.
Groet de busdriver,
Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Slippende automaat
Re: Slippende automaat
Gebruik het zoeken hier eens dan vind je veel over de Automaat :alarm :alarm
Hoop voor jou dat het meevalt.
Hoop voor jou dat het meevalt.

Re: Slippende automaat
Is het oliepeil al gecontroleerd?
Re: Slippende automaat
Hoi Busdriver,
Waarschijnlijk is je overbruggingskoppeling welke in de koppelomvormer zit versleten. In de 4e versnelling is de overbruggingskoppeling (als je het regelapparaat van de versnellingsbak niet hebt vervangen door een nieuwe programmering) altijd gesloten. Bij accelereren in de 4e versnelling mag je dus geen slip hebben.
Een nieuwe koppelomvormer kost ongeveer 500 euro en het uit en weer inbouwen van de bak ook ongeveer 500 euro.
Blijf niet doorrijden want de ATF is blijkbaar erg warm geworden en vervuild met troep van je versleten koppeling. De rekening kan alleen maar oplopen.
Onze koppelomvormer is al 2 maal vervangen ivm een versleten overbruggingskoppeling.
Groeten,
Richie
Waarschijnlijk is je overbruggingskoppeling welke in de koppelomvormer zit versleten. In de 4e versnelling is de overbruggingskoppeling (als je het regelapparaat van de versnellingsbak niet hebt vervangen door een nieuwe programmering) altijd gesloten. Bij accelereren in de 4e versnelling mag je dus geen slip hebben.
Een nieuwe koppelomvormer kost ongeveer 500 euro en het uit en weer inbouwen van de bak ook ongeveer 500 euro.
Blijf niet doorrijden want de ATF is blijkbaar erg warm geworden en vervuild met troep van je versleten koppeling. De rekening kan alleen maar oplopen.
Onze koppelomvormer is al 2 maal vervangen ivm een versleten overbruggingskoppeling.
Groeten,
Richie
Re: Slippende automaat
Allen zeer vriendelijk dank voor het meedenken en natuurlijk advies geven.
Vandaag begonnen met het zoeken naar de peilstok van de automaat , helaas deze niet gevonden
, ik weet hierdoor niet
of de olie verbrand is of dat het niveau goed is.
In de boek van de bus gezocht , maar ook op het forum met de zoekfunctie heb ik vanavond helaas niet het nodige gevonden.(zoek : automaat olie niveau)
Graag zou ik het niveau en staat van de olie controleren en preventief vervangen , ik hik toch aardig tegen de kosten van de vervanging van de koppelomvormer aan.
Maar automaatrevisie is Duurder natuurlijk
Dank alvast voor jullie support,
De slippende busdriver

Vandaag begonnen met het zoeken naar de peilstok van de automaat , helaas deze niet gevonden

of de olie verbrand is of dat het niveau goed is.
In de boek van de bus gezocht , maar ook op het forum met de zoekfunctie heb ik vanavond helaas niet het nodige gevonden.(zoek : automaat olie niveau)
Graag zou ik het niveau en staat van de olie controleren en preventief vervangen , ik hik toch aardig tegen de kosten van de vervanging van de koppelomvormer aan.
Maar automaatrevisie is Duurder natuurlijk

Dank alvast voor jullie support,
De slippende busdriver
- sgsdebruijn
- Berichten: 4379
- Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
- Locatie: in de Hoeksche Waard
Re: Slippende automaat
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Re: Slippende automaat
Geweldig zeer bedankt , dit ga ik eens bestuderen.
Ik houd jullie op de hoogte
De busdriver