Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

2.4 loopt warm

vragen over de T4
Gebruikersavatar
Joostt5
Berichten: 66
Lid geworden op: 13 jan 2007, 13:33
Locatie: Tilburg

2.4 loopt warm

Bericht door Joostt5 »

Beste Weetjewellers,

Mijn zus heeft een T4 camper, dit is een 2,4D waar door oettinger een Turbo is opgebouwd. Auto loopt prima, maar als deze echt moet presteren loopt de motor gelijk warm, lange helling o.i.d.

Zijn er bij deze auto koel problemen bekend? Heb zelf het idee dat dit ook heel goed aan de turbo kan liggen, de motor moet er toch harder door werken en zal dus thermisch zwaarder belast worden.

Maar wellicht dat het iets is dat makkelijk op te lossen is?

Groet Joost
Groeten uit Tilburg
repelsteeltje
Berichten: 1223
Lid geworden op: 22 mar 2009, 20:41

Re: 2.4 loopt warm

Bericht door repelsteeltje »

Nieuw radiateurtje kan wel eens wat oplossen..... kosten niet eens zo heel veel bij onze oosterburen op ebay. Door inwendige vervuiling wordt de cappaciteit in de loop der jaren gewoon minder.

ffe zoeken op wasserkühler T4 en er gaat een wereld voor je open, die heb je voor maximaal 125 euro op de deurmat liggen.
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2393
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: 2.4 loopt warm

Bericht door odorf »

Volgens mij is dat een probleem dat bij alle 2.4D motoren op kan treden.
De middelste zuiger zou niet voldoende koeling krijgen?
Maar dat heb ik een jaar of 3 geleden ergens gelezen, toen ik nog moest kiezen wat voor bus ik wilde.
Weet het niet meer precies ... sorry :nuts

Misschien ook een extra oliekoeler monteren?

Groeten,
Odorf
VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 03/1994 Karibikgrün LP6M >>link<<
>>projecten<<
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: 2.4 loopt warm

Bericht door Pascal-141 »

Joostt5 schreef:Beste Weetjewellers,

Mijn zus heeft een T4 camper, dit is een 2,4D waar door oettinger een Turbo is opgebouwd. Auto loopt prima, maar als deze echt moet presteren loopt de motor gelijk warm, lange helling o.i.d.

Zijn er bij deze auto koel problemen bekend? Heb zelf het idee dat dit ook heel goed aan de turbo kan liggen, de motor moet er toch harder door werken en zal dus thermisch zwaarder belast worden.

Maar wellicht dat het iets is dat makkelijk op te lossen is?

Groet Joost
Dat is een gekend probleem bij de 2.4d . Die heeft het zelfs al lastig met koeling zonder turbo , dus de extra turbo zal er zeker geen goed aan doen ...
De koelkananalen van de 2.4D zijn gewoon te krap bemeten .
Is enkel de turbo erbij gezet , of zit er ook een aangepaste cilinderkop op ?

De alu radiator wil wel eens gaan oxideren aan de buitenzijde , door de ouderdom , en door bvb zout op de weg van de afgelopen winter . Door de alu oxidatie gaan de kleine koelribben op de radiator dichtslibben en worde het koelend effect sterk verminderd.
Je kan dit grotendeels verwijderen door de variabele schoepen van de ventilatoren open te zetten , en de grille te verwijderen , en dan de radiator schoon te blazen met bvb perslucht of hogedrukreiniger .
Let er wel op dat je recht door de radiator blaast en zeker niet schuin , want anders blaas je de koelribben nog meer dicht .

Controleer ook de werking van het elekrische nalooppompje , en ook de goede werking van de thermostaat .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: 2.4 loopt warm

Bericht door Multivan Generation »

Oettinger heeft er toch ook wel een interkoeler bij gemonteerd he,
zoals Nothelle dat ook deed?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Joostt5
Berichten: 66
Lid geworden op: 13 jan 2007, 13:33
Locatie: Tilburg

Re: 2.4 loopt warm

Bericht door Joostt5 »

Bedankt voor de reacties!

Volgens mij zit er wel een andere cilinder kop op, helemaal 100% zeker durf ik het ook niet te zeggen. Intercooler denk ik niet, maar dan zou ik echt eens onder de motorkap moeten duiken. Weet eigenlijk niet wat Oettinger allemaal heeft aangepast bij het plaatsen van een turbo, bus was er al van voorzien bij aanschaf...

Is een olie koeler te plaatsen achteraf en dan enigszins betaalbaar? Want de turbo wordt grotendeels gekoeld door de olie, dus een turbo achteraf plaatsen betekend dus dat de olie een stuk heter wordt als de olie niet extra gekoeld wordt.

Maar sowieso dus de radiator eens bekijken. En kan koelvloeistof eigenlijk ook verouderen dat het minder goed warmte op neemt en afgeeft, dat je daar misschien een klein beetje ''winst'' uit kan halen door dat te vervangen?
Groeten uit Tilburg
Herman744
Berichten: 685
Lid geworden op: 15 jan 2007, 19:23
Locatie: Oost-Brabant

Re: 2.4 loopt warm

Bericht door Herman744 »

Hoi,

Weet je zeker dat hij te warm wordt? Wijst de temperatuurmeter constant te hoog of loopt hij af en toe snel op om vervolgens ook weer vrij snel te zakken. Gaat de wijzer van de brandstofvoorraad toevallig ook gelijk met de temperatuurmeter omhoog? In dat geval waarschijnlijk een defecte spanningsregelaar in het dashboard. Of slecht contact. Doorsolderen. Zie bij tips en truuks.

Herman744
Gebruikersavatar
Joostt5
Berichten: 66
Lid geworden op: 13 jan 2007, 13:33
Locatie: Tilburg

Re: 2.4 loopt warm

Bericht door Joostt5 »

Het is wel echt dat de motor te warm wordt, je voelt de warmte dan ook echt het interieur in komen, ook via de versnellingsbak en pook.

Dus dat is het helaas niet.
Groeten uit Tilburg
Gebruikersavatar
volvosurfer
Berichten: 267
Lid geworden op: 10 mei 2009, 22:32
Locatie: Bergen op Zoom

Re: 2.4 loopt warm

Bericht door volvosurfer »

Loopt de temperatuur wel terug? Als ik met mijn 2.4D campertje met surftrailer van 750kg een flinke helling op rij (snelweg of niet) wordt de motor ook warm. Alleen komt de temperatuur meter nooit helemaal bovenin. Bij het dalen komt de temperatuur weer terug tot net boven het midden (waar hij bij mij ook altijd staat).

Dus is de vraag, loopt hij continu warm? Dan heb je waarschijnlijk een probleem. Zo niet, dan is er niks aan de hand.

Wees aub duidelijk met wat je met presteren bedoeld. Is presteren ook continu 120 rijden op de snelweg (in NL)?
Jaaaaaa, een mooie California gekocht!!
Gebruikersavatar
Joostt5
Berichten: 66
Lid geworden op: 13 jan 2007, 13:33
Locatie: Tilburg

Re: 2.4 loopt warm

Bericht door Joostt5 »

Met flink presteren bedoel ik ook een helling waar je dan met volgas omhoog gaat. Dus vergelijkbaar zoals jij het ook hebt, als je weer op een vlak stuk rijdt en haalt het gas er iets af loopt de temperatuur weer terug.
Maar bij een lange helling komt dat de warmte ook echt binnen langs de versnellingsbak, kan me maar moeilijk voorstellen dat dat goed kan zijn....

Is er iemand weet of een olie koeler goed te plaatsen is, iets wat je eventueel zelf zou kunnen? Wellicht dat mensen het al gedaan hebben?

Alvast bedankt
Groeten uit Tilburg
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: 2.4 loopt warm

Bericht door Multivan Generation »

Pascal-141 heeft dat wel eens op een 1,9 TD die flink gekieteld was, uitgevoerd.

Misschien kun je wat vinden?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: 2.4 loopt warm

Bericht door Pascal-141 »

Joostt5 schreef: Is er iemand weet of een olie koeler goed te plaatsen is, iets wat je eventueel zelf zou kunnen? Wellicht dat mensen het al gedaan hebben?

Alvast bedankt
Een oliekoeler plaatsen is niet zo moeilijk , mits je wat technisch aangelegd bent .
Bij een T4 heb je voldoende plaats voor de radiator om een oliekoeler te plaatsen .
Afbeelding

Achter de grille zie je er nog weinig van
Afbeelding
Maar het haalt de olietemperatuur toch binnen de perken .

Dit heb je nodig :
Afbeelding
Wel een setje nemen mét thermostaat .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: 2.4 loopt warm

Bericht door Pascal-141 »

Joostt5 schreef:Met flink presteren bedoel ik ook een helling waar je dan met volgas omhoog gaat. Dus vergelijkbaar zoals jij het ook hebt, als je weer op een vlak stuk rijdt en haalt het gas er iets af loopt de temperatuur weer terug.
Maar bij een lange helling komt dat de warmte ook echt binnen langs de versnellingsbak, kan me maar moeilijk voorstellen dat dat goed kan zijn....
Dat ga je bij een geblazen 2,4d altijd hebben hoor , die motor krijgt het dan hard voor zijn kiezen (door de turbo) .

Wat ik zou doen : indien er nog geen interkoeler opzit , zou ik er ook geen plaatsen (want een interkoeler koelt de aangezogen lucht wel , maar het koelend effect op het gehele blok is miniem) , maar ik zou dan een 2e radiator plaatsen , in eenzelfde opstelling zoals de interkoeler zit bij een 2,5TDI (dus boven het blok) .
Het voordeel van zo'n 2e (kleine) radiator is dat deze wél een groot extra koelend effect heeft op het hele blok , je haalt er makkelijk 10-15°(of misschien meer?) winst mee . Zo'n kleine radiator haal je op de sloop , bvb een oude Ford Fiesta heeft een brede , lage radiator , met een klein ventilatortje . Of in een klein Japannertje (bvb Starlet of Corolla) zitten mooie kleine radiatoren . De radiator sluit je gewoon met 2 T stukken aan op het bestaande koelcircuit.
Ik heb dit systeem vroeger jarenlang gebruikt zo (naar alle tevredenheid) . De ventilator stuur je manueel door een schakelaar , ofwel met een thermoswitch in een koelleiding.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Joostt5
Berichten: 66
Lid geworden op: 13 jan 2007, 13:33
Locatie: Tilburg

Re: 2.4 loopt warm

Bericht door Joostt5 »

Allereerst nogmaals bedankt voor alle reacties!

Maar een extra radiator heeft dus ook echt de voorkeur boven een olie koeler plaatsen? Dacht zelf dat een turbo de olie ook te heet zou kunnen maken wat dan zou voor zou zorgen dat de hele motor te heet wordt...
Groeten uit Tilburg
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: 2.4 loopt warm

Bericht door Pascal-141 »

Joostt5 schreef:Allereerst nogmaals bedankt voor alle reacties!

Maar een extra radiator heeft dus ook echt de voorkeur boven een olie koeler plaatsen? Dacht zelf dat een turbo de olie ook te heet zou kunnen maken wat dan zou voor zou zorgen dat de hele motor te heet wordt...
Nee , dat heb ik niet gezegd :knipoog Ik zei dat ik de voorkeur gaf (wanneer je TD te warm word onder belasting) aan een 2e radiator boven een interkoeler omdat die radiator een veel beter koelend effect heeft .

Een oliekoeler blijft zowieso een aanrader !
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Plaats reactie