Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Automaatbak T4

vragen over de T4
Campert4
Berichten: 38
Lid geworden op: 27 jun 2007, 08:10

Automaatbak T4

Bericht door Campert4 »

Hallo beste mensen even een paar vraagjes

Ben altijd een schakelbak gewend geweest heb nu voor het eerst
een automaat, de camper is van 2001.

Bak schakelt perfect, is volgens mij een 4 bak of niet ????

Wat zijn ongeveer de schakel waarden, ik vind zelf dat je aardig wat
toeren moet maken (tussen 2000 en 3000) voordat de bak schakeld.
Bak slipt niet, kan met gemaak zwaar trekken = zware aanhanger.

Zelf ben ik gewend om op tijd over te schakelen en laag in toeren te
rijden, dat lukt me nu niet, automaat pakt wel goed op.
Als ik nu bv 100 rijd is het toerental algauw 3000 toeren !!!!
Kickdown werkt ook, automaat met de hand bedienen gaat ook perfect.

Zit er een sportstand op ????, is het overschakelen ook in te stellen ????
Wat is het schakelpatroon van 1 t/m 4 tov de snelheid zo ongeveer ???

mvgr klaas :klappen
Gebruikersavatar
herman
Berichten: 63
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:02
Locatie: Hendrik Ido Oostendam Schildmanskinderen groot en klein Sandelingen Ambacht

Bericht door herman »

je moet met een automaat leren rijden,
bv: je geeft gas en doe je gas pedaal tussen de versnellingen even het gas terug en hij schakelt over.
wil je 50 km in zijn vier rijden dan kan je hem daarmee daar in krijgen.
geef je rustig meer gas dan kan je in zijn 4 ook rustig naar hogere snelheid komen.
er zit geen sportstand op.
het is een 4 bak.

heb je vragen stel ze,
ik rijdt zelf ook in een t4 met automaat.
ik ben dik te vreden met de automaat.
heb er nu 75.000 mee weg.
Gebruikersavatar
Ron---63---
Berichten: 3819
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:51
Locatie: IJmond

Bericht door Ron---63--- »

Mmm de mijne schakelt toch echt 5 keer hoor. Bij rustig rijden schakelt ie precies bij 60 km/uur naar zn hoogste versnelling. Als ik 120 rij dan maakt ie 2800 toeren. Het lijkt mij dat jouw camper bij 100km/uur veel te veel toeren maakt !!!! Doet je hoogste versnelling het wel?
Zit geen sportstand op ofzo maar er zijn hier mensen die kunnen je het fijne vertellen van softwarematig de boel veranderen zodat ie pas in de hoogste versnelling gaat bij 85 km/uur maar daar moet je goed over nadenken af je dat wilt.
Als je de zoekfunctie gebruikt zul je zien dat de automaatbak een veel besproken onderwerp is

Nog veel plezier met je camper en nog welkom op het forum.

Groet Ron 63
Eerste T4 http://www.mijnalbum.nl/Album=Z4I3UVOV

Tweede T4 http://www.mijnalbum.nl/Album=OADFWHSA

Laatste T4 http://www.mijnalbum.nl/Album=HF6ONS4V
Sinds 1 mei 2013 onze 2e VW High UP met alle pakketten !! Eerste was 1 jaar oud :)
Gebruikersavatar
Ron467
Berichten: 77
Lid geworden op: 10 feb 2007, 16:09

Bericht door Ron467 »

Als ik het zo lees heb jij in ieder geval al de nieuwe software/schakelcomputer.
Daar komt pas boven de 80 km/h de lock-up in.

Herman heeft blijkbaar andere ervaringen dan ik, en duidelijk nog de oude schakelcomputer/software.
Bij de oude software kan je inderdaad bij heel rustig optrekken de bak al bij ongeveer 60 km/h in z'n 4 (en de lock-up) krijgen.
De T4 automaat is een echte vier bak en ja, je moet er even mee leren rijden.
Dus bij rem los, even voelen dat de bak pakt en dan pas gas intrappen.
Gas terugnemen bij overschakelen is nergens voor nodig (kan wel natuurlijk)
en er zit wel degelijk een sportstand op.
De sportstand is echter ook automatisch en kijkt naar stand (en snelheid?) van gaspedaal intrappen. Doe je het rustig dan schakeld hij tussen de 2 en 2,5 duizend toeren. Wil je sneller dan trap je het pedaal tot de "knop" en dan schakeld hij pas boven de 3000 RPM. Als je 'm wilt laten loeien dan trap je nog verder (de knop in, de zgn kick-down) en dan schakeld hij pas bij het maximale toerental!.
Zeker bij stoplichtsprintjes erg leuk en dan zeker geen gas terugnemen bij schakelen.

Een vierbak dus, echter als je gaat tellen vanuit stilstand, dan tel je echt vijf keer een toeren verandering. Er is me verteld dat de 1e versnelling hydrolisch./electronisch is opgedeeld, maar mechanisch dus echt maar 4.

Om met de aanhef te beginnen; bij de nieuwste software maakt de bak inderdaad meer toeren voordat er overgeschakeld wordt en komt de lock-up veel later pas in.
Maak je daar niet druk om, mijn eerste ervaringen hiermee zijn dat ik nu zuiniger rij als met de oude software!

Je toerentellernaald MOET bij 100 Km/h dezelfde stand hebben als je snelheidsmeter, dus dat zou ongeveer 2300 RPM moeten wezen!
Als je geen extreem andere maat wielen eronder hebt, vrees ik voor je lock-up.
Als hij verder goed schakeld enz. is dit een minder dure deelrevisie (ca 1600,- :ie ) .
Dus boven de ca 85 km/h (bij de oude 60 km/h) hoort je lock-up in te staan en als je dan gas geeft hoort alles te reageren als een gewone schakelbak . Dus niet slippen of zo!

succes en veel plezier

De Ron.
Tja ik voel me al een aardige specialist na gedegen uitleg en volledige revisie bij autrans.
Gebruikersavatar
Ron---63---
Berichten: 3819
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:51
Locatie: IJmond

Bericht door Ron---63--- »

Ron467 schreef:Als ik het zo lees heb jij in ieder geval al de nieuwe software/schakelcomputer.
Daar komt pas boven de 80 km/h de lock-up in.

Herman heeft blijkbaar andere ervaringen dan ik, en duidelijk nog de oude schakelcomputer/software.
Bij de oude software kan je inderdaad bij heel rustig optrekken de bak al bij ongeveer 60 km/h in z'n 4 (en de lock-up) krijgen.
De T4 automaat is een echte vier bak en ja, je moet er even mee leren rijden.
Dus bij rem los, even voelen dat de bak pakt en dan pas gas intrappen.
Gas terugnemen bij overschakelen is nergens voor nodig (kan wel natuurlijk)
en er zit wel degelijk een sportstand op.
De sportstand is echter ook automatisch en kijkt naar stand (en snelheid?) van gaspedaal intrappen. Doe je het rustig dan schakeld hij tussen de 2 en 2,5 duizend toeren. Wil je sneller dan trap je het pedaal tot de "knop" en dan schakeld hij pas boven de 3000 RPM. Als je 'm wilt laten loeien dan trap je nog verder (de knop in, de zgn kick-down) en dan schakeld hij pas bij het maximale toerental!.
Zeker bij stoplichtsprintjes erg leuk en dan zeker geen gas terugnemen bij schakelen.

Een vierbak dus, echter als je gaat tellen vanuit stilstand, dan tel je echt vijf keer een toeren verandering. Er is me verteld dat de 1e versnelling hydrolisch./electronisch is opgedeeld, maar mechanisch dus echt maar 4.

Om met de aanhef te beginnen; bij de nieuwste software maakt de bak inderdaad meer toeren voordat er overgeschakeld wordt en komt de lock-up veel later pas in.
Maak je daar niet druk om, mijn eerste ervaringen hiermee zijn dat ik nu zuiniger rij als met de oude software!

Je toerentellernaald MOET bij 100 Km/h dezelfde stand hebben als je snelheidsmeter, dus dat zou ongeveer 2300 RPM moeten wezen!
Als je geen extreem andere maat wielen eronder hebt, vrees ik voor je lock-up.
Als hij verder goed schakeld enz. is dit een minder dure deelrevisie (ca 1600,- :ie ) .
Dus boven de ca 85 km/h (bij de oude 60 km/h) hoort je lock-up in te staan en als je dan gas geeft hoort alles te reageren als een gewone schakelbak . Dus niet slippen of zo!

succes en veel plezier

De Ron.
Tja ik voel me al een aardige specialist na gedegen uitleg en volledige revisie bij autrans.
Goed en duidelijk verhaal Ron.Tja Autrans is wel goed he. Alleen jammer dat het zo veel geld kost om aan de info te komen. De jouwe rijd dus nu weer naar tevredenheid begrijp ik? Lijkt me nl erg raar om pas bij de 80 naar de hoogste versnelling te gaan.

Groet Ron 63
Eerste T4 http://www.mijnalbum.nl/Album=Z4I3UVOV

Tweede T4 http://www.mijnalbum.nl/Album=OADFWHSA

Laatste T4 http://www.mijnalbum.nl/Album=HF6ONS4V
Sinds 1 mei 2013 onze 2e VW High UP met alle pakketten !! Eerste was 1 jaar oud :)
Gebruikersavatar
Ron467
Berichten: 77
Lid geworden op: 10 feb 2007, 16:09

Bericht door Ron467 »

Goed en duidelijk verhaal Ron. bijna dan Tja Autrans is wel goed he. Alleen jammer dat het zo veel geld kost om aan de info te komen. Ja helaas, maar toch geen spijt. Je raakt verslaafd aan een automaat. Tevens heb ik nu erg veel nieuw voor (minder) dan de prijs bij andere reviseurs De jouwe rijd dus nu weer naar tevredenheid begrijp ik Beter nog, nog nooit zo zuinig gereden.eerst maximaal 1:11 nu bijna 1:12 vrijdag op weg naar Finland eens kijken wat voor waarden ik dan haal Lijkt me nl erg raar om pas bij de 80 naar de hoogste versnelling te gaan. kijk daar was ik niet geheel duidelijk, als je rustig rijd gaat hij al eerder naar z'n 4, maar dan bij gas geven gaan de toeren nog omhoog omdat de lock-up nog niet instaat want die komt nu pas bij ongeveer 83 km/h in.

Extra aanvulling op vorig bericht; bij erg rustig gasgeven schakeld hij al ergens tussen de 1500 en 2000 RPM. bij normaal gas geven inderdaad rond de 2000 en bij anders normaal (als je wat meer haast hebt zeg maar) bij 3000 RPM.
Gek maar waar; voor de revisie had ik niet het idee dat de kick-down veel nut had (rond de 4000 RPM schakelen), maar nu heb ik de indruk (de paar keer dat ik 'm gebruikt heb) dat het wezenlijk scheelt.

Veel plezier met al jullie automaten ennnne............... hou ze heel!
Zo niet hou dan.....€2500 (revisie, of bijna nieuw bij autrans) tot €3500 (nieuw bij de VW dealer) appart! (neem geen genoegen met hogere prijzen!)

De (voor vrienden,bekenden en collegas dan) Ron 467
(sorry lager genummerde Ron's)
Campert4
Berichten: 38
Lid geworden op: 27 jun 2007, 08:10

Bericht door Campert4 »

Hallo,

Dus als ik het goed begrijp is Lock-up feitelijk de 5e cq. hoogste versnelling van een normale bak ?????.

Mijn automaat schakelt voor de rest goed, van stilstand tot hogere
snelheden, zowel koud als warm perfect.

Vandaag een testje gedaan, om redelijk snel op hoger snelheden te
komen moet je redelijk trappen en maakt de auto redelijk wat toeren.
Eenmaal aangekomen op bv. 120 of meer kun je gas terugnemen
en is het toerental ca. 2500 tot 2800 toeren bij 120 a 125 km.

Ander vraagje, heeft iemand ervaringen met het ombouwen van een automaat naar normale versnellingsbak, dan hoor ik dat graag. (niet dat ik dat
van plan ben, maar wil voor mezelf een indicatie hebben omtrent werk en
kosten)

Mvgr klaas
Gebruikersavatar
Ron---63---
Berichten: 3819
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:51
Locatie: IJmond

Bericht door Ron---63--- »

Ron467 schreef: De (voor vrienden,bekenden en collegas dan) Ron 467
(sorry lager genummerde Ron's)
Nou lekker weer, heb ik dat? :groteogen

@camperT4 jouw toeren zijn dus ook normaal bij 120 km/uur gelukkig.Of het eenvoudig is om alles om te bouwen weet ik niet. Ik was dat in ieder geval niet van plan !! Rijd zooooo lekkerrrrr een automaat!! Alleen de mogelijkheid tot chippen is wat minder daarom doe ik dat niet,(niet nodig ook eigenlijk, kracht genoeg)

Maar over Autrans hoor je wel meer goede gerichten, eigenlijk valt de prijs me wel mee. Als je dan echt alles nieuw/gereviseerd hebt en je kunt weer jaren sturen is dat het me wel waard.

Groet van Een Ron (de lagergeplaatste)
Eerste T4 http://www.mijnalbum.nl/Album=Z4I3UVOV

Tweede T4 http://www.mijnalbum.nl/Album=OADFWHSA

Laatste T4 http://www.mijnalbum.nl/Album=HF6ONS4V
Sinds 1 mei 2013 onze 2e VW High UP met alle pakketten !! Eerste was 1 jaar oud :)
Gebruikersavatar
herman
Berichten: 63
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:02
Locatie: Hendrik Ido Oostendam Schildmanskinderen groot en klein Sandelingen Ambacht

Bericht door herman »

helaas zit er bij mijn geen orginele en oude software meer in. :klappen
hij is in duitsland geheel aangepast.
verder laat ik het hier bij.
henk88
Berichten: 97
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:41
Contacteer:

Bericht door henk88 »

Hallo,

Dus als ik het goed begrijp is Lock-up feitelijk de 5e cq. hoogste versnelling van een normale bak ?????.


Nee,je hebt 4 versnellingen.
Deze zijn er nooit meer geweest.

Je 4e is de hoogste.

De bak "slipt" om comfortabel te rijden en te schakelen,maar zet de "lock up" aan bij bepaalde waarden,aldan niet door software bepaald etc.

De "lock up" zet de koppelomvormer vast,zodat je volle vermogen naar de wielen gaat,maw,hij "slipt" niet meer.

Door allerlei oorzaken,zoals gebrekkig onderhoud( hier weet Van M***el uit Tilburg alles van :gif ),verbrande olie,overmatig kickdown,zware aanhangers,of whatever kan de "lock up" moeilijker gaan werken of totaal weigeren,zodat je steeds verder in de problemen kunt komen,en aan een revisie moet.

Ga daarom regelmatig naar een vertrouwd adres voor onderhoud,die ook daadwerkelijk naar je bak kijken,en laat je adviseren.

Autrans heeft mij enorm geholpen,en weten zeker wat vakmanschap is.
(Geen binding of geschil met ze)

:toppie :toppie
Campert4
Berichten: 38
Lid geworden op: 27 jun 2007, 08:10

Bericht door Campert4 »

Hallo,

Nou ik heb de camper nog niet zo lang maar wat me opvalt is het volgende:

Als ik koud weg rij schakeld de bak netjes alle versnellingen tot ca 75 a 80 km. Blijf ik dat rijden of geef ik meer gas dan schakeld de bak 1x terug (hoog toeren verschil) en dat blijft zo tot aan hogere snelheden (zegt mijn gevoel).

Dus kan het zijn dat het oliepeil te laag is ????, of dat de olie ververst
moet worden ????

Even een vraagje, lock up werkt alleen in de hoogste versnelling ?????
Mijn T4 heeft geen trekhaak, dus niet zwaar getrokken !!!!!
Zit er ergens een peilstok voor de automaat bak ????

Is het aan te bevelen de bakolie eens te verversen ??? zoja heeft iemand
daar ervaring mee hoe ik dat moet doen ????
(ps. heb alle garage middelen tot mij beschikking)

bvd voor alle reactie's, mvgr klaas
Gebruikersavatar
renesurf
Berichten: 63
Lid geworden op: 14 jan 2007, 18:20
Locatie: Genk - Belgisch Limburg

Bericht door renesurf »

tdi 102pk 135.000 km.

Uit vrees voor toekomstig falen van de automaat heb ik gisteren de olie laten controleren. Deze is nog zuiver en ruikt helemaal niet verbrand.
Mijn garagist zegt dat je enkel verbrande olie krijgt als er defect is aan de automaat, en niet andersom. Dus defecten liggen nooit aan de olie.

2800 tr/min aan 120km/u. Lockup voel ik nooit inschakelen.
henk88
Berichten: 97
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:41
Contacteer:

Bericht door henk88 »

Beetje kort door de bocht,een goede garagehouder zal je adviseren om op tijd te wisselen met olie,aangezien olie zijn smeerkwaliteit verliest na gebruik van tijd of km`s.

:bonk :muur

Olie kan dus wel je bak beschadigen als hij versleten is,mijn inziens,aangezien je bak ook gekoeld wordt door de olie,en deze na een tijdje dikker wordt,en dus minder koelt,etc etc.

:toppie
Gebruikersavatar
Peter 887
Berichten: 2455
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:58
Locatie: Westfriesland Tel.nr. 0631671329

Bericht door Peter 887 »

Weet iemand toevallig ook of er een ander type automaat zit in een VR6,
en/of dat een sterkerkere versie is?
T4 2.8 VR6 LWB
Het leven is een feest,maar je moet zelf de slingers ophangen.

El groeto uit Sjikago
Campert4
Berichten: 38
Lid geworden op: 27 jun 2007, 08:10

Bericht door Campert4 »

Beste mensen,

Even het verdere verhaal van mijn automaat:

Na 2 weken te hebben gereden schakeld de automaat koud steeds beter
warm lijkt het net dat die de hoogste versnelling (of lock up) niet pakt.

Bij koude bak gaat het schakelen steeds beter, als de bak op bedijfstemperatuur komt schakeld de bak nog steeds goed alleen
lijkt het of die de hoogste vernelling cq. lock up niet pakt.

Heb bij koude bak inderdaad al kunnen rijden op hoge snelheden met weinig
toeren, hoe warmer de bak dan alleen nog maar met hogere toeren......

Power zat, als je vol gas geeft loopt ie als een kogel maar altijd wel met veel toeren.....

Even terugkomende op de bakolie verversen ik ben eruit, na overleg met VW
het volgende:

De aftapplug bestaat uit twee delen, 1x inbus 6 en daarna inbus 10 of 12:
Er zit dus een inbus binnen in een bus (lees inbus) dus eerst draai je de inbus
eruit (er gebeurd niets als het oliepeil goed is) daarna draai de de bus (lees ook inbus) eruit dan pas loopt de bakolie eraf.
Alles afgetapt draai je de bus(lees inbus) er weerin, hierna heb je echt een gereedschap van VW nodig om het olie in te brengen (ca. 4 a 4.5 liter)
Daarna moet de auto aan de VW computer worden gekoppeld en tot ca. 35 a 40 graden worden gebracht, hierna de bak olie aanvullen tot ca. 5,5 liter.
Daarna inbus ook weer monteren en klaar is kees, heb wel begrepen dat
de betere automaat revisiebedrijven aanbevelen om bij ca. ieder 60000 km de olie te verversen met de juiste ATF olie. (dus niet zomaar wat ATF olie pakken)

In mijn geval geven meerder revisiebedrijven aan dat er een "kleine" revisie
aan de bak moet gebeuren, enkele rubbers, en schakelunit ............
En dan nog valt er niets uit te sluiten kosten totaal ca. 2750 tot 3000 euro !!!!!
Zit het iets tegen loopt het naar de 3500 !!!! maar dan heb je ook wat ........

Gelukkig heb ik niet de hoofdprijs betaald zodat ik nog wat speling heb qua
onderhoudskosten, VW heeft 300000 gelopen, loopt als een zonnetje,
motorisch 100% (is getest) alleen die klote bak..........
Plaats reactie