buggybroezer schreef:toppie uitleg!
oke dan ga ik deze monteren, en welke tandwielen moet ik dan hebben om de 5e iets rustiger te maken.
grt hilvert
Kijk eerst eens even na welke "ratio" jouw versnellingsbak nu heeft . (ratio = verhouding)
Indien hij bij 130km/u ongeveer 3750tr/min draaid (uiteraard bij originele bandhoogte) , dan heb je de standaard verhouding . (0,755)
Indien je motor voldoende vermogen heeft , en je trekt geen zware aanhangers of rijd niet steeds zwaar beladen rond , dan kun je de tandwielset van de 5e versnelling wijzigen door een setje van een 02D bak , ipv de 02B bak . De 02D bak zit op een Syncro . De verhouding is dan 0,68 (ipv 0,755) . De tandwielset voor 0,68 verhouding vind je ook terug in een bak van een Golf III TDI , een Passat , een Corrado , enz ...
de verhouding 0,755 heeft een tandwielset van 34/44
de verhouding 0,68 heeft een tandwielset van 32/47
Wat betekend dat ?
Met een 0,755 verhouding , bij 110km/u draaid de motor ongeveer 3400toeren
Met een 0,68 verhouding , bij 110km/u draaid de motor ongeveer 2900toeren
500tr/min verschil is een groot verschil hoor ...
Twijfel je of de motor voldoende vermogen heeft om de 0,68 verhouding te kunnen trekken , dan kun je nog altijd opteren voor eentje tussenin : de 0,71 verhouding . (dan draaid de motor 3150toeren bij 110km/u )
Onderdeelnummers van de 0,68 tandwielset =
02D 311 158
02D 311 361
(kosten ongeveer 260eur voor de beide tandwielen)
Voila , makkelijker kan ik het niet maken
