Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Vermogen bergop valt weg - oorzaak??
- Multivan Generation
- Berichten: 34475
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Vermogen bergop valt weg - oorzaak??
Ik las net dat je alweer thuis was.
Dan zijn er meer mogelijkheden om bijvoorbeeld eens bij iemand langs te gaan die vagcom heeft..
Ben je al wat verder gekomen?
Dan zijn er meer mogelijkheden om bijvoorbeeld eens bij iemand langs te gaan die vagcom heeft..
Ben je al wat verder gekomen?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: Vermogen bergop valt weg - oorzaak??
Bij mij was de N75 ook kapot maar ik had geen last van rook, ik sluit me bij miniman aan met het te rijke mengsel, de luchtdruk sensor zit bij mij (1998) nog in de cpu, maar bij jou (1999) zit die aan de zijkant van de intercooler.
de cpu regelt de inspuiting aan de hand van de input via sensoren maar controleerd het resultaat niet, vandaar die rook, dat is jou gegeven dat er iets niet juist is, uitlezen is zeker aan teraden, en ik ben benieuwd of hij het uit de bergen beter doet, er is ook een soort barometer in de cpu om een andere lucht samenstelling in de bergen te compenseren, ik las laatst dat je tussen zeespiegel en 2000mtr 20% vermogen verliest omdat de lucht anders is.
ik heb samen met de n75 ook alle vacuumslangen vernieuwd voor van die blitse blauwe sileconen http://www.biesheuvel.nl/store/group/2153/vacuum_slang er hoeft maar ergens iets te lekken en de uitkomst van de berekening van de cpu gaat de mist in die n75 is wel een duur stukje plastiek € 115,= maar wat moet dat moet.
even hardop denken, hij krijgt teveel diesel bij een onvolledige verbranding, dit zijn eigenlijk twee problemen, waarom veel diesel, dat komt door de vraag, onvolledige verbranding, timing? compressie verlies?
het is van het ene moment op het andere begonnen, slag in de lucht, de inspuitpompriem is een tandje versprongen, wat denk jij miniman, zou dat het zelfde beeld kunnen geven?
door dat de cpu bijstuurd merk je niets met rustig rijden maar als je vraagt, komt de timing buiten zijn waarden.
hij moet echt uitgelezen worden.
Rob
de cpu regelt de inspuiting aan de hand van de input via sensoren maar controleerd het resultaat niet, vandaar die rook, dat is jou gegeven dat er iets niet juist is, uitlezen is zeker aan teraden, en ik ben benieuwd of hij het uit de bergen beter doet, er is ook een soort barometer in de cpu om een andere lucht samenstelling in de bergen te compenseren, ik las laatst dat je tussen zeespiegel en 2000mtr 20% vermogen verliest omdat de lucht anders is.
ik heb samen met de n75 ook alle vacuumslangen vernieuwd voor van die blitse blauwe sileconen http://www.biesheuvel.nl/store/group/2153/vacuum_slang er hoeft maar ergens iets te lekken en de uitkomst van de berekening van de cpu gaat de mist in die n75 is wel een duur stukje plastiek € 115,= maar wat moet dat moet.
even hardop denken, hij krijgt teveel diesel bij een onvolledige verbranding, dit zijn eigenlijk twee problemen, waarom veel diesel, dat komt door de vraag, onvolledige verbranding, timing? compressie verlies?
het is van het ene moment op het andere begonnen, slag in de lucht, de inspuitpompriem is een tandje versprongen, wat denk jij miniman, zou dat het zelfde beeld kunnen geven?
door dat de cpu bijstuurd merk je niets met rustig rijden maar als je vraagt, komt de timing buiten zijn waarden.
hij moet echt uitgelezen worden.
Rob
2.5 tdi acv wijsneus 1998 dubbelcabine zwart, 495.000 km eerste eigenaar.
Wie een taalfout vind, mag hem houden.
Wie een taalfout vind, mag hem houden.
Re: Vermogen bergop valt weg - oorzaak??
Omdat het plots begonnen is zijn er 2 zaken die we bijna kunnen uitsluiten en dat is een verstopte luchtfilter (tenzij er natuurlijk heel veel pollen in de lucht hangen, dan kan die opeens heel snel dicht zitten) en een te lage openingsdruk van de verstuivers, die komen (meestal) geleidelijk.
Ik zou ook gaan denken aan de aandrijfriem van de pomp die een tandje versprongen is, of zoals ik al eerder zei een verstopt slangetje tussen het inlaatspruitstuk en de druksensor.
ofwel een te lage compressiedruk ,veroorzaakt door lekke koppakking of een defect aan de turbo of de turbodruk regelklep of een lekke luchtleiding/inlaatcollector-pakking (hoewel je bij een lekke koppakking ook startproblemen zal hebben.)
Ik zou ook gaan denken aan de aandrijfriem van de pomp die een tandje versprongen is, of zoals ik al eerder zei een verstopt slangetje tussen het inlaatspruitstuk en de druksensor.
ofwel een te lage compressiedruk ,veroorzaakt door lekke koppakking of een defect aan de turbo of de turbodruk regelklep of een lekke luchtleiding/inlaatcollector-pakking (hoewel je bij een lekke koppakking ook startproblemen zal hebben.)
Re: Vermogen bergop valt weg - oorzaak??
Ik had ook gedacht aan de koppakking, maar om luc nou niet meteen de stuipen op het lijf te jagen, had ik dat nog even achter gelaten.
laten we hopen, dat het de riem is.
laat het ons weten Luc, het beste.
Rob.
laten we hopen, dat het de riem is.
laat het ons weten Luc, het beste.
Rob.
2.5 tdi acv wijsneus 1998 dubbelcabine zwart, 495.000 km eerste eigenaar.
Wie een taalfout vind, mag hem houden.
Wie een taalfout vind, mag hem houden.
- Multivan Generation
- Berichten: 34475
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Vermogen bergop valt weg - oorzaak??
robstof schreef:Ik had ook gedacht aan de koppakking, maar om luc nou niet meteen de stuipen op het lijf te jagen, had ik dat nog even achter gelaten.
laten we hopen, dat het de riem is.
Rob.



Luc,
als je wilt, dan kun je langskomen hoor,
dan kijken we er samen even naar

Groeten Peter
PS stuur me anders even een PB..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: Vermogen bergop valt weg - oorzaak??
Hallo allemaal
omdat we op vakantie vertrokken en na het vervangen van LMM, brandstoffilter, controle luchtfilter en
alle mogelijke slangen het probleem nog niet verholpen was ben ik langs de VW garage gereden.
Dezelfde dag telefoon dat het in orde was. Het zou een stangetje van de turbo geweest zijn dat stuk-
of losgekomen was. Normaal niet los te vervangen vertelde men mij. Ik hoop dat der herstelling
het uit wil houden anders moet ik op zoek naar een andere turbo.
Groetjes en bedankt voor jullie hulp.
Groetjes
Luc
omdat we op vakantie vertrokken en na het vervangen van LMM, brandstoffilter, controle luchtfilter en
alle mogelijke slangen het probleem nog niet verholpen was ben ik langs de VW garage gereden.
Dezelfde dag telefoon dat het in orde was. Het zou een stangetje van de turbo geweest zijn dat stuk-
of losgekomen was. Normaal niet los te vervangen vertelde men mij. Ik hoop dat der herstelling
het uit wil houden anders moet ik op zoek naar een andere turbo.
Groetjes en bedankt voor jullie hulp.


Groetjes
Luc
Groetjes
Luc, Els, Kaatje & Billie
Luc, Els, Kaatje & Billie
Re: Vermogen bergop valt weg - oorzaak??
Blij dat het een simpel slangetje is.luc446 schreef: Het zou een stangetje van de turbo geweest zijn dat stuk-
of losgekomen was. Normaal niet los te vervangen vertelde men mij. Ik hoop dat der herstelling
het uit wil houden anders moet ik op zoek naar een andere turbo.
Maar niet los te vervangen??

- sgsdebruijn
- Berichten: 4379
- Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
- Locatie: in de Hoeksche Waard
Re: Vermogen bergop valt weg - oorzaak??
Stangetje, die van de wastegate dan
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Re: Vermogen bergop valt weg - oorzaak??
Even nagevraagd en is idd het stangetje van de wastegate.
Kan je hieraan iets los vervangen?
Groeten
Luc
Kan je hieraan iets los vervangen?
Groeten
Luc
Groetjes
Luc, Els, Kaatje & Billie
Luc, Els, Kaatje & Billie
Re: Vermogen bergop valt weg - oorzaak??
Zie ik weken terug toch ookajm schreef:Ik had hetzelfde
Bleek de slang naar de wastgate een beetje los te zitten , waardoor te hoge druk en noodloop.
Oorklemmetje was de oorzaak, deze wat aangnepen en al een jaar geen last van.
afkloppen



- Multivan Generation
- Berichten: 34475
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Vermogen bergop valt weg - oorzaak??
Nee dus...ajm schreef:Zie ik weken terug toch ookajm schreef:Ik had hetzelfde
Bleek de slang naar de wastgate een beetje los te zitten , waardoor te hoge druk en noodloop.
Oorklemmetje was de oorzaak, deze wat aangnepen en al een jaar geen last van.
afkloppen![]()
![]()
Maar goed,
het stangetje wil wel eens loskomen,
de wastegate zit met een soort van maanvormig plaatje met 2 boutjes tegen het turbohuis geschroefd.
Die boutjes willen na verloop van tijd wel eens losraken.
Het gevolg is dat als de wastegate dicht gezet moet worden, de boutjes het plaatje niet goed meer op zijn plek kunnen houden,
en hierdoor gaat de wastegate stangetje wat roteren om het boutje wat nog wel vast zit.
Waarschijnlijk heeft de garage het maanvormige plaatje aangedraaid.
Hou dit wel in de gaten, dat het plaatje niet scheurt.
Dat had ik namelijk maanden later..
Perfect afstellen van deze wastegate is een secuur werkje wat een aantal meetruns kan duren,
maar is wel heel belangrijk.
Als je wilt, dan kan ik dit voor je controleren/afstellen.
Hoe is het nu met het rijden van de bus?
Anyway, het scheelt je ruim 1000 euro dat je een garage had,
die met je mee gedacht heeft ipv je een nieuwe turbo te willen aansmeren.
Wastegate potjes zijn eventueel los te koop via eBay.de
Je zou dan moeten zoeken naar Drückdose für turbo.
Groetjes Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...