Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Camper bouwen met 2 schuifdeuren

vragen over de T4
r van rijsewijk

Camper bouwen met 2 schuifdeuren

Bericht door r van rijsewijk »

Hallo allemaal ik ben nieuw hier dus zal me netjes voorstellen;

Ik ben Rogier 34 en kom uit de buurt van Den Bosch en in het dagelijkse leven ben ik service monteur.

Nu heb ik de volgende vraag;

Ik heb een T4 gekocht met 2 schuifdeuren (en ramen rondom) en wil deze graag ombouwen naar camper.
Zijn er mensen met foto's die dit ook hebben?

Alvast harstikke bedankt!
matje86

Re: Camper bouwen met 2 schuifdeuren

Bericht door matje86 »

of je 2 schuifdeuren hebt maakt niet uit, kijk eens bij het project van de sandman

viewtopic.php?f=12&t=34278" onclick="window.open(this.href);return false;
Laatst gewijzigd door matje86 op 04 aug 2012, 16:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Volgers Facebook ,, Matje Weetjewel ,,
r van rijsewijk

danjewel voor de reactie's

wat ik eigenlijk wil is allebei de schuifdeuren gebruiken voor in en uit stappen dus;

-Plaatsen van een slaaphefdak
-Keukenblok achter inbouwen (misschien om deze reden een slaaphefdak wat achter omhoog gaat??)
-6 zitplaatsen op het kenteken ( de huidige indeling is 1e rij chauffeursstoel + bankje, 2e rij 3 stoelen waarvan je de buitenste naar voren kunt klappen voor de instap en de middelste kunt neerklappen als tafel, 3e rij is nu een bank maar er zitten ook 2 stoelen bij die ik ipv de bank achter elkaar kan monteren zodat ik aan een zijde van de laadruimte ruimte overhoud voor bv de keuken)

iemand advies hoe ik het beste mijn bus kan inrichten?

Het is trouwens een t4 2.5 TDI 102pk automaat Caravelle uit 2001 dubbele schuifdeuren en voorzien van een achterklep
matje86

Bericht door matje86 »

je geeft zelf het antwoord
stoelen gewoon laten staan , keukentje met kastjes achterin en een hefdak wat achter omhoog gaat
matje86

Bericht door matje86 »

voor hefdak zal je dit kunnen zoeken
K 1004 Aufstelldach SCA 113, hinten hoch

Bei dieser Variante handelt es sich um das Schwestermodell vom SCA 112, mit identischer Dachschale und Mechanismus, jedoch hinten aufstellbar. Dieses Modell ist gedacht für Fahrzeuge mit Heckküche (z.B. PEGASUS) im VW T4 KR. Die Bettenanlage wird hier nach vorne über das Führerhaus verlagert, da der Einstieg nach oben im Heck erfolgt. Bettenanlage ca. 190 x 110 cm, ausgeführt als nach oben schwenkendes Hubbett. Fahrzeughöhe mit geschlossenem Dach unter 200 cm.
Bijlagen
sca_113.jpg
sca_113.jpg (20.45 KiB) 2423 keer bekeken
limburger

Bericht door limburger »

r van rijsewijk schreef: -Keukenblok achter inbouwen (misschien om deze reden een slaaphefdak wat achter omhoog gaat??)
bedenk je goed hoe je het bed in komt, als je voor de stoel en bank zo laat en het dak klapt voor omhoog dan kom je moeilijk van achteruit (leefruimte) voor in de cabine (vanwege het bankje) om zo het bed in te stappen. maak je de bestuurdersstoel draaibaar dan is dit probleem opgelost. vervang je het bankje voor een stoel (na de keuring) dan kun je er tussendoor en is het ook opgelost. klapt je dak achter omhoog dan heb je voor geen probleem meer, maar dan zul je iets moeten verzinnen als opstapje om in bed te komen... bijvoorbeeld op je keukentje gaan staan, een ladder meeslepen of iets anders.
als je met meerdere personen bent en er ook mensen beneden slapen moet je je goed bedenken hoe je de auto in en uit komt zonder over andere personen heen te kruipen (tenzij dit de bedoeling is :lach ) met het dak achter omhoog zou je dan iedere keer via de klep naar binnen en buiten moeten als er onder nog 2 liggen te slapen... gebruik van schuifdeur is veel handiger en minder zwaar.

ik hoop dat je snapt wat ik allemaal bedoel en je er een voorstelling van kunt maken en zo je keuze kunt bepalen.

:driveT4 :T44EVER
matje86

Bericht door matje86 »

rdw keurt de bus , dus voldoen aan keuringseisen(aantal zitplaatsen , keuken moet vastzitten kasten moeten vast)
belastingdienst stelt eisen als min 2 zitplaatsen, vaste keuken (min hoogte), water voorziening, mogelijkheid een bed te maken, vaste opbergruimte en sta hoogte
na goekeuring rdw volgt aanvraag belasting
na goedkeuring belasting , kan je veranderen aan je bus mits je de minimale eisen maar intakt laat

een stoel minder dan op goekeuring rdw mag altijd :werkaanT4 , meer nooit
r van rijsewijk

limburger schreef:
r van rijsewijk schreef: -Keukenblok achter inbouwen (misschien om deze reden een slaaphefdak wat achter omhoog gaat??)
bedenk je goed hoe je het bed in komt, als je voor de stoel en bank zo laat en het dak klapt voor omhoog dan kom je moeilijk van achteruit (leefruimte) voor in de cabine (vanwege het bankje) om zo het bed in te stappen. maak je de bestuurdersstoel draaibaar dan is dit probleem opgelost. vervang je het bankje voor een stoel (na de keuring) dan kun je er tussendoor en is het ook opgelost. klapt je dak achter omhoog dan heb je voor geen probleem meer, maar dan zul je iets moeten verzinnen als opstapje om in bed te komen... bijvoorbeeld op je keukentje gaan staan, een ladder meeslepen of iets anders.
als je met meerdere personen bent en er ook mensen beneden slapen moet je je goed bedenken hoe je de auto in en uit komt zonder over andere personen heen te kruipen (tenzij dit de bedoeling is :lach ) met het dak achter omhoog zou je dan iedere keer via de klep naar binnen en buiten moeten als er onder nog 2 liggen te slapen... gebruik van schuifdeur is veel handiger en minder zwaar.

ik hoop dat je snapt wat ik allemaal bedoel en je er een voorstelling van kunt maken en zo je keuze kunt bepalen.

bedankt voor je reactie maar met meer dan 2 personen slapen zal niet of nauwelijks voorkomen.
r van rijsewijk

matje86 schreef:rdw keurt de bus , dus voldoen aan keuringseisen(aantal zitplaatsen , keuken moet vastzitten kasten moeten vast)
belastingdienst stelt eisen als min 2 zitplaatsen, vaste keuken (min hoogte), water voorziening, mogelijkheid een bed te maken, vaste opbergruimte en sta hoogte
na goekeuring rdw volgt aanvraag belasting
na goedkeuring belasting , kan je veranderen aan je bus mits je de minimale eisen maar intakt laat

een stoel minder dan op goekeuring rdw mag altijd :werkaanT4 , meer nooit
Wat zijn de eisen aan een vaste kast? ik wil het liefst zoveel mogelijk zitplaatsen op kenteken.
matje86

Bericht door matje86 »

ik heb een keukenblok van een alpenkreuzer d,r in gezet(vast gebout) en dat was ok
als de kast maar afsluitbaar is dus een deur met een sluiting(die dus niet vezelf open gaat)
zie ook weer the sandman zijn versie
ik heb iets meer ruimte he
Afbeelding
Afbeelding
limburger

Bericht door limburger »

rdw heeft andere eisen dan douane, geen water of keuken met minimale hoogte alleen een vaste kookgelegenheid en dat mag je zeer letterlijk nemen dak hoeft er ook nog niet op voor de rdw, alleen slaapgelegenheid voor 2 personen. opbergruimte kun je gewoon iets simpels van maken waar je plek hebt.

actueel van de rdw site:
http://www.rdw.nl/SiteCollectionDocumen ... bouwen.pdf
pagina 12

en deze actueel van de douane:
http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... inrichting

let goed op en kijk naar de actuele regels, diverse projecten op dit forum zijn al wat ouder en volgens oudere regels gemaakt.

tip: ga van te voren op een weegbrug staan en kijk in de tabellen voor de wegenbelasting, ben je met een paar kilo minder een klasse goedkoper dan zorg dat je die kilo's kwijt raakt! denk aan vloeistoffen, gereedschap, vloerbekleding en eventueel audio.

succes ermee
matje86

Bericht door matje86 »

Afbeelding stoelen
plat matrassen of luchtbed er op en slapen
Afbeelding
r van rijsewijk

als ik het goed begrijp moet er in ieder geval atijd een hefdak of slaaphefdak op?
Wellicht is het iets om de keuken achterin te plaatsen met achterin een pop up dakje (ik kom heel vaak de naam macmol tegen0 ik heb alleen geen idee wat zoiets kost.
Dan zou ik alleen nog iets moeten verzinnen voor een slaapplaats
Multivan Generation
Contacteer:

Bericht door Multivan Generation »

r van rijsewijk schreef:als ik het goed begrijp moet er in ieder geval atijd een hefdak of slaaphefdak op?
Wellicht is het iets om de keuken achterin te plaatsen met achterin een pop up dakje (ik kom heel vaak de naam macmol tegen0 ik heb alleen geen idee wat zoiets kost.
Er hoeft geen dak op te zitten om als camper door het leven te gaan.
Wil je voor het kwart-tarief in aanmerking komen, dan moet je wel aan de stahoogte eis voldoen, dus hefdak of slaapdak.Of vast hoogdak.

Slaapplaats? --> bankje plat, matras er op en slaapplaats heb je..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
limburger

Bericht door limburger »

r van rijsewijk schreef:als ik het goed begrijp moet er in ieder geval atijd een hefdak of slaaphefdak op?
voor de rdw keuring hoeft er geen hefdak op. en als je geen gebruik wil maken van de kwart tarief regeling voor de wegenbelasting dan heb je met de douane verder ook niets te doen en hoeft er helemaal geen hefdak op. (als er nu mensen zijn die denken "waarvoor bouw je dan een camper": de verzekering is waarschijnlijk stukken goedkoper)
je hoeft echt geen complete keuken te maken voor de rdw, ik had zelf letterlijk de kookgelegenheid (een elektrische pit) met 2 schroeven achterin tegen de zijwand geschroefd.
goed lezen op de links die ik net geplaatst heb. hier hoeft verder niets bij verzonnen te worden, het is zoals het daar staat en wat er niet staat hoef je dus ook niet te hebben.
Plaats reactie