De "oude" modellen T4 ('91-'95) hadden veel last van roest , enerzijds door de leeftijd (inmiddels oude knarren aan het worden) , anderzijds door onvoldoende "roestpreventie" ...
De modellen '96-'98 hadden er ook nog last van , zij het wel in mindere mate dan de "oudjes" .
De "jongere" modellen vanaf '98 waren verzinkt , en hadden nog weinig last van roest (op uitzonderingen na) .
Nu had ik onlangs de zwaar gehavende T4 van Cor gekocht , deze had een ongeval gehad (overkop geweest) en werd dus afgeschreven . Nadat ik deze T4 uit elkaar begon te halen , kwam ik toch wel aardig wat roest tegen op plaatsen waar ik het bij een 97-er zeker niet verwachtte (wel bij de "oude"modellen) : roest aan de chassisbalken vooraan .
Na het verwijderen van de voorste spatborden zag het er zo uit :

veel roest dus onderaan waar het spatbord aan het (vaste) binnenste spatbord geschroefd zit . Zelfs doorgeroeste gaten.
andere zijde :

En de schuine chassisbalken vooraan op de hoeken , die zagen er zo uit : gaten ingerot

Cor had dit zelf nog niet gezien , en de T4 had 2 maand eerder een APK gehad , waar ze ook niks hadden gezien of gemeld ...
CONTROLEER DUS OP TIJD !!!

Laat je geliefde T4 niet wegrotten tot het onherstelbaar word , repareer op tijd !

Voor mij maakte het niet uit dat deze rot was , hij werd toch gesloopt .
Maar ik dacht : ik meld het even , een gewaarschuwd man is er twee waard !