Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Bank plaatsen in bestelbus

vragen over de T4
Plaats reactie
Marco Aartsen
Berichten: 6
Lid geworden op: 15 aug 2012, 23:07

Bank plaatsen in bestelbus

Bericht door Marco Aartsen »

Misschien een hele simpele vraag, maar ik wil in een bestelbus (zonde dubbele cabine oid) T4 Syncro uit 2003 een bank gaan plaatsen. Deze bank moet geschikt zijn om tijdens het rijden legaal mensen op te vervoeren. Ik heb al gezocht, maar ik kan het allemaal niet precies vinden.
Kan dit gewoon en waar moet deze bank aan voldoen om te plaatsen en legaal mee te rijden? Zit er bijvoorbeeld in elke bestelbus een steunbalk waar de bank aan bevestigd kan worden. In het project van The Sandman heb ik al wel een en ander gezien, maar daar zat voorheen een dubbele cabine in. De bus die ik wil gaan kopen, heeft geen dubbele cabine gehad.
Ik wil straks graag minimaal 4 personen op het kenteken hebben staan.
Wat is daarvoor de beste manier. Hopelijk kan iemand me hier daarmee verder helpen.
Gebruikersavatar
matje86
Berichten: 13085
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:43
Locatie: Zaanstad

Re: Bank plaatsen in bestelbus

Bericht door matje86 »

in dien je een bank plaatst zal die voorzien moeten zijn van goedgekeurde gordels, helaas krijg je die alleen als je bij een ombouwbedrijf je bus laat ombouwen naar dubbelecabine
goedkoper is het om, je bus omtebouwen naar kampeer wagen dan kan je veel meer :knipoog zie the sandman
indien je bus ombouwd naar personebus zit je alleen aan een hel hoge belasting(gem 180 euro per maand)
Volgers Facebook ,, Matje Weetjewel ,,
Gebruikersavatar
starfire
Berichten: 358
Lid geworden op: 10 mar 2009, 15:55
Locatie: Heino

Re: Bank plaatsen in bestelbus

Bericht door starfire »

Gewone bestelbus heeft in principe geen goedgekeurde gordelpunten achterin zitten.
Dit kun je zie aan het chassisnummer. Als die met WV1 begint heb je een "kale" transporter.
Als die met WV2 begint, dan is de basis een personenbus en zitten er wel goede gordelpunten in.
Dit is een van de eerste dingen waar de RDW keurmeester naar kijkt als je hem laat omkeuren.
"Mac" camper: T4 1.9TD (12-2002)
Jeep Compass Night Eagle Liberty Edition (10-2020)
Marco Aartsen
Berichten: 6
Lid geworden op: 15 aug 2012, 23:07

Re: Bank plaatsen in bestelbus

Bericht door Marco Aartsen »

Topic van the sandman heb ik van voor naar achteren gelezen! Het is ook de bedoeling om van de bestelbus een kampeerwagen te maken. Gelden dan andere regels voor het vervoeren van personen achterin? Hoop het want het vermoeden is (moet chassisnummer nog opvragen bij de verkoper) dat het van origine een bestelbus is.

Stel het is een bestelbus en ik wil hem omkeuren tot kampeerwagen: Mag je dan wel een bank plaatsen en daarop personen vervoeren als je er een kamper van hebt gemaakt?
Gebruikersavatar
matje86
Berichten: 13085
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:43
Locatie: Zaanstad

Re: Bank plaatsen in bestelbus

Bericht door matje86 »

ja mits je de banken op de orginele bevestigs punten plaatst (aan de schuifdeurpost zit een gordel punt , dus 2 zits bankje plaatsen geen probleen)bijna net als theo
je kan ook banken(lees zitplaatsen) in de lengte richting plaatsen zelf dan mag je passagiers mee nemen(maar of dat verzekeringstechnies geoorlooft is, dat is de vraag)
Volgers Facebook ,, Matje Weetjewel ,,
Plaats reactie