Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
ET waarde
ET waarde
Hoi, ik heb een t4 uit 1998 en ik heb er 16 inch ET 35 onder met 215 60 16.Nieuw gekocht
en gelijk uit laten lijnen bij euromaster.
Nu lopen de banden scheef af,de binnenkant is na 20.000 km op, en de rest van de band nog prima.
Al verschillende keren terug geweest en op het laatst kreeg ik; meneer het zijn geen originele
velgen dus dat is gokken voor ons.Is dat zo?
en gelijk uit laten lijnen bij euromaster.
Nu lopen de banden scheef af,de binnenkant is na 20.000 km op, en de rest van de band nog prima.
Al verschillende keren terug geweest en op het laatst kreeg ik; meneer het zijn geen originele
velgen dus dat is gokken voor ons.Is dat zo?
Je hebt zelf een korte neus!
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
Re: ET waarde
volgens mij is de hoek van de velg tov het wegdek niet velgmaat en ET afhankelijk en als het wiel zo scheef staat lijkt me de uitlijning ruim buiten de ideale afstelling ......
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon
Re: ET waarde
Ik denk dat je in de 20.000 km wel een keer wat geraakt hebt waardoor de sporing niet 100% meer is.
Zou je namelijk de volle 20.000 km met deze afstelling gereden hebben zou de rest van het profiel niet geheel prima zijn.
Neemt niet weg dat de meneer van Euromaster uit zijn nek l*lt.
Maar 20.000 is toch netjes voor een set voorbanden.
Dus nieuwe banden en opnieuw laten uitlijnen, en kijk even of ze "moderne" uitlijn apparatuur hebben.
Bij voorkeur een 4 wiel uitlijner.
Zou je namelijk de volle 20.000 km met deze afstelling gereden hebben zou de rest van het profiel niet geheel prima zijn.
Neemt niet weg dat de meneer van Euromaster uit zijn nek l*lt.

Maar 20.000 is toch netjes voor een set voorbanden.
Dus nieuwe banden en opnieuw laten uitlijnen, en kijk even of ze "moderne" uitlijn apparatuur hebben.
Bij voorkeur een 4 wiel uitlijner.
Some say..... he drives a dark red T4. Some say.... he is related to Harry62. All we know.... that he is called The Stig
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
Re: ET waarde
20.000 netjes??? ik heb best een lompe rechter voet, en rem bij voorkeur niet of weinig, ook niet in/bij bochten....
maar ik reed 40.000 makkelijk met een setje
maar ik reed 40.000 makkelijk met een setje
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon
Re: ET waarde
uitlaten lijnen bij een speciale vrachtwagen-bedrijfswagen garage
kost wel een paar centen 


Volgers Facebook ,, Matje Weetjewel ,,
- sgsdebruijn
- Berichten: 4379
- Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
- Locatie: in de Hoeksche Waard
Re: ET waarde
uit laten lijnen, laten uitlijnen heerlijk he ddie teksten zolaat op de avond
Volgers Facebook ,, Matje Weetjewel ,,
- Multivan Generation
- Berichten: 34475
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: ET waarde
slimsize uitlaat bedoeld Matje...
Maar om on topic te gaan..
Kan zijn dat er getest wordt met een verkeerde setup,
de 150 pk bijvoorbeeld heeft een heel ander camber.
Ook zijn er gevallen bekend van banden die aan de binnenzijde echt sneller slijten.
Vraag maar eens aan Pluuke.. (ging over Falke banden geloof ik).
Als je de juiste bandenspanning hebt en banden met voldoende loadindex,
dan is 20.000 km wel zeer weinig voor een setje hoor..
Met een lagere ET waarde komen je velgen en dus ook je banden iets verder naar buiten,
maar dat die zo'n dramatisch effect heeft kan ik me niet echt voorstellen.


Maar om on topic te gaan..
Kan zijn dat er getest wordt met een verkeerde setup,
de 150 pk bijvoorbeeld heeft een heel ander camber.
Ook zijn er gevallen bekend van banden die aan de binnenzijde echt sneller slijten.
Vraag maar eens aan Pluuke.. (ging over Falke banden geloof ik).
Als je de juiste bandenspanning hebt en banden met voldoende loadindex,
dan is 20.000 km wel zeer weinig voor een setje hoor..

Met een lagere ET waarde komen je velgen en dus ook je banden iets verder naar buiten,
maar dat die zo'n dramatisch effect heeft kan ik me niet echt voorstellen.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: ET waarde
Das toevallig ik heb ook Falken banden..... Maar voor de rest geen klachten. De eerste keer dat ik terug ging
waren ze na 5000km al helemaal op aan de binnenzijde, kreeg ik na 1 telefoontje met het hoofdkantoor
2 nieuwe voorbanden ,maar nu is het na 20000 km weer helemaal mis Ik heb niets geraakt dat weet ik zeker.
De man die de uitlijning deed stelde de computer wel in op Transporter, Caravelle, Multivan , half beladen , dat weet ik zeker.
En de banden hebben hetzelfde slijt patroon, allebei aan de binnenkant op.
waren ze na 5000km al helemaal op aan de binnenzijde, kreeg ik na 1 telefoontje met het hoofdkantoor
2 nieuwe voorbanden ,maar nu is het na 20000 km weer helemaal mis Ik heb niets geraakt dat weet ik zeker.
De man die de uitlijning deed stelde de computer wel in op Transporter, Caravelle, Multivan , half beladen , dat weet ik zeker.
En de banden hebben hetzelfde slijt patroon, allebei aan de binnenkant op.
Je hebt zelf een korte neus!
- Multivan Generation
- Berichten: 34475
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: ET waarde
neem even contact op met pluuke zou ik zeggen 
Trouwens een caravelle en een multivan hebben staan standaard ook bijna 20 mm lager als een transporter,
dat betekend ook dat de stand van de voorste banden al anders kan zijn.
Half beladen geeft daar ook nog eens effect op, want dat is die nog lager.
Als je daar de sporing/uitlijning op gaat aanpassen,
dan kan ik me voorstellen dat de binnenzijde sneller slijt..
Maar vraag het anders een aan BartT4 ---> die met die skoda/volvo/whatever
die heeft er verstand van en kan je deskundig(er) advies geven..

Trouwens een caravelle en een multivan hebben staan standaard ook bijna 20 mm lager als een transporter,
dat betekend ook dat de stand van de voorste banden al anders kan zijn.
Half beladen geeft daar ook nog eens effect op, want dat is die nog lager.
Als je daar de sporing/uitlijning op gaat aanpassen,
dan kan ik me voorstellen dat de binnenzijde sneller slijt..
Maar vraag het anders een aan BartT4 ---> die met die skoda/volvo/whatever

die heeft er verstand van en kan je deskundig(er) advies geven..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...