Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Zelf pomptijd gemeten, super forum

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
califloor
Berichten: 70
Lid geworden op: 02 aug 2009, 17:09
Locatie: ACV

Zelf pomptijd gemeten, super forum

Bericht door califloor »

Hallo,
Er zijn forumleden die erg actief zijn met het plaatsen van berichten, en er zijn ook forumleden die veel plezier beleven met het lezen van berichten. Ik val onder de laatste categorie. Erg leuk om te zien hoe velen van jullie, vaak zonder eigenbelang, veel tijd, en met enthousiasme informatie delen, echt super! En dat allemaal ook nog met respect voor redelijk taalgebruik en goede huisregels, die pluim was voor de forum beheerders!

Afgelopen dagen heb ik flink voordeel beleeft aan de informatie die ik van jullie heb 'gekregen'. Dit bracht mij op het punt om daar toch ook eens melding van te maken. Als onopvallend forum-lid werd het toch eens tijd om die stilte te doorbreken. Namen als MutivanGeneration, Roger-B en Matje zijn de mannen die wel opvallen, hun berichten lees ik graag. Zonder deze mensen echt te kennen, klinken ze vertrouwd. Door namen te noemen doe je altijd te kort aan vele anderen....

Nu een 'stukje' van mijn verhaal:
Afgelopen week distributie laten vervangen door een lokale garage. Eerst flink gespit op het forum wat er zoal vervangen moet worden en waar je op moet letten. Een keurig lijstje gemaakt van de onderdelen, op het form gezocht wat de beste merken zijn, en natuurlijk op internet naar prijzen gezocht. Nu kwam ik op het punt om mijn dierbare bus toe te gaan vertrouwen aan een garage. Het Forum noemt vaak genoeg Ismed, maar ik wilde graag om praktische redenen een garage in de buurt. Tja en dan moet je op je hoede zijn want wie heeft er echt verstand van mijn california-ACV-TDI.
Dus eerst eens een praatje gemaakt, ik wist uit het forum dat de afstelling van de brandstofpomp het moeilijkste is. Het wisselen van de riemen, rollen, waterpomp en de bout incl het diamantschijfje waar Roger zo op gebrand is, dat geloofde ik wel ze dat kunnen vervangen. De afstelling van de brandstof pomp dat was voor mij het de grootste vraag of ze dat voor elkaar zouden krijgen. Dus flink op doorgevraagd, één ding was al snel duidelijk dat ze goed voorzien waren van meetappratuur en software, ze hadden er alleen niet bij gezegd waar die apparatuur staat. Ook gebruiken ze standaard SKF vervangingssets dus mijn vertrouwen was gegroeid.....

Afspraak gemaakt, bus afgeleverd, aan het einde van dag na werktijd weer opgehaald. Motor was nog warm, ja dan draait die natuurlijk veel mooier dan wanneer die koud is. Hoewel je na vervangen van onderdelen altijd nieuwe geluidjes hoort of oude geluidjes mist, het is weer even wennen. Na het uitrijden uit de straat voel ik al de eerste veranderringen, mis ik wat vermogen?? Maar goed, de afstand naar huis was kort, verder had ik geen tijd meer om uitgebreid aan de bus aandacht te geven. De volgende dag moest ik al weer vroeg met de bus op pad, na in één keer starten, zoals altijd, hoorde ik dat de motor wat sneller maar ook rouwer draaide, ik kreeg dus al bedenkingen... En ik kreeg er nog puntje bij, het koelwaterlampje ging branden. Dat laatste is natuurlijk verklaarbaar door een luchtbel, niet goed ontlucht na het vervangen van de koelwaterpomp. Ik moest weg ik had een afspraak dus kon ik op dat moment niet terug naar de garage. Gelijk de kachel aangezet (wist ik van het forum) en zien of die warm wordt, als dat zo is dan is er in ieder geval geen verstopping. Bij dit formaat diesels duurt het wel de een kilometer of 5 (met warm weer) voordat die een beetje op temperatuur komt. Dus met kromme tenen en gespitste oren onderweg. Het werd gelukkig warm dus ik durfde wel door te gaan. Waarschijnlijk had het monster snachts een boertje gelaten waardoor het waterpeil was gezakt, zo sprak ik mijzelf moed in..... Het vermogen was echt minder dan dat ik gewend was, met kromme tenen op de terugweg naar de garage gereden, gelukkig pakten ze het goed op, sorry sorry, we lossen het op, inspuittijdstip zetten we ook goed... bus laten staan en na werktijd weer opgehaald... Meneer we hebben water bijgevuld, en de pomp een paar graden verdraaid.... hm dacht ik, een paar graden???... hij staat nu goed. Proefrit gemaakt, ik had zo mijn twijfels....of ben ik gek... maar goed ik had geen harde argumenten om te stellen dat het niet goed zou zijn. Daar is meer voor nodig.... het forum!!!

Vagcom had ik al eens gedownload om mijn cruisecontrol aan te zetten, en de ODB2 stekker uit China had ik dus al liggen, allemaal van het forum geleerd... De avonduren gebruikt om op het forum te zoeken en uiteindelijk de details van Roger-B en MultivanGeneration er uit gepikt om zelf het tijdstip van de inspuiting te meten. Bingo!! een waarde van 198!! dat zou rond de 54 moeten zijn. Ik ben dus niet gek!

Volgende morgen weer terug en gevraag of ze even willen meekijken. Een eerste verbaasde blik bij het aanzijn van mijn laptop, en hup ook hun eigen apparatuur er bij, helaas kregen zij het niet voor elkaar om het tijdstip te meten... bedenkelijk.....Wel kreeg ik bevestiging omdat er in de log een dikke vette inspuiting-foutmelding was te lezen. Dus met een enigszins ingetogen geamuseerde glimlach keek ik hem aan. De man zwichtte en bood aan om de bus de volgende dag weer te brengen dan gaan ze er de originele software aan hangen van de VW dealer....

Volgende dag bus weer vrolijk afgeleverd, om 12 uur zelf gebeld, ik had een gaatje om hem op te halen, bus was net weer binnen, dus ik was welkom. Dit keer ook weer gewapend met de laptop onder de arm, en vol goede moed naar de garage...

Hij is klaar meneer, een uitdraai van VW was het bewijsstuk dat het nu goed zou zijn, en ja hoor op papier stond netjes alle info van de VW inclusief een rapport met de meetwaarde van 54! Ik helemaal gelukkig het kon niet mooier. Wel even gezegd dat ik mijn laptop weer meegenomen heb en dat ik het toch even wil controleren. Ik sluit de boel aan, start de motor.... nog steeds ruig... twijfel staat toe, start vagcom, eerst foutcode opgehaald, opnieuw vette fout! En tot mijn grote verdriet weer een meetwaarde van 198!!! Monteur er weer bij, 'meneer uw software is niet goed'... en dan moet je heeeeel erg rustig blijven :nuts , zijn baas begint te bellen, en bevestigd opnieuw dat het goed moet zijn... heel verhaal... ik bied aan om zelf naar hun meetmannetje te gaan, wonderwel wordt mijn aanbod met met beide handen aangegrepen. Ik kreeg uitgelegd dat ik mij moest melden bij en ander filiaal van de zelfde garage, en daarvandaan zouden we doorrijden naar een VW dealer.

Kon direct komen, ik weer een beetje blij.... Aangekomen, heel verhaal dat het een reden heeft dat dit kan gebeurden, er zou iets blijven hangen in de pomp. Wat mij betreft kon die zelf naar de bekende pomp gaan lopen... Ik wil maar één ding de motorkap open en met mijn eigen neus zien hoe ze de boel afstellen. Mijn meting met Vagcom laten zien, en toe klikte er iets. De beste man had zelf ook Vagcom (thuis) hij wist precies op welke knoppen ik moest drukken... en ja hoor rij maar even naar binnen, hup motorkap open beschermkap open, op het forum gelezen dat aan een spanrol de pomp afgesteld moet worden, tot mijn verbazing draait hij de bout van de bovenste rol los (ik denk de rekbout met Roger zijn diamantschijfje) en blijkbaar kun je daar ook de boel mee afstellen. Ik heb het maar even zo gelaten en jawel uiteindelijk na een keer of zes staat die op 60.... dat is geen 54 maar de riem zou nog wat kunnen rekken en dan kom je alsnog in de buurt, die theorie heb ik maar braaf geïncasseerd omdat ik hem wel aannemelijk vindt.

Dus de boel is afgesteld met MIJN VagCom de VW-dealer dus niet niet gezien...
Op de terugweg mijn garage gebeld, de situatie uitgelegd, mond vol tanden... ik heb ze alsnog hartelijk bedankt want hoe je het ook draait of keert, ze hebben alle medewerking verleend. Het was natuurlijk niet erg fraai, maar ik ben wel geholpen.... uuuh....
door het Forum geholpen!
mannen bedankt!
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: Zelf pomptijd gemeten, super forum

Bericht door sgsdebruijn »

"Leuk" om te lezen zo'n uitgebreidde bevinding, wel jammer dat het zo moet maar het is opgelost.
Forum is inderdaad super, ik heb er zelf ook al zoveel aan gehad, zeker icm t4wiki kan je als je een beetje handig bent en nadenkt echt veel zelf doen. De laatste jaren gaat de mijne alleen nog voor de APK naar de garage (-;

(rekbout en schijfje zitten aan de andere kant onder bij de trillingsdemper)
http://www.t4-wiki.de/wiki/Zentralschraube
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Gebruikersavatar
Jos M
Berichten: 604
Lid geworden op: 23 okt 2011, 16:41
Locatie: West-Friesland

Re: Zelf pomptijd gemeten, super forum

Bericht door Jos M »

Er word gesproken over een Vagcom, een apparaatje wat storingen kan aflezen, nu kom ik hier iets tegen http://www.diagnoseapparatuur.nl/scanto ... 0/u280-vag" onclick="window.open(this.href);return false; voor ± €50,- is dit z'n apparaat.
Zit al jaren voor mijn beroep uit het raam te kijken
erik wijn
Berichten: 59
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:43
Locatie: hengelo

Re: Zelf pomptijd gemeten, super forum

Bericht door erik wijn »

Afgelopen dagen heb ik flink voordeel beleeft aan de informatie die ik van jullie heb 'gekregen'. Dit bracht mij op het punt om daar toch ook eens melding van te maken. Als onopvallend forum-lid werd het toch eens tijd om die stilte te doorbreken. Namen als MutivanGeneration, Roger-B en Matje zijn de mannen die wel opvallen, hun berichten lees ik graag. Zonder deze mensen echt te kennen, klinken ze vertrouwd. Door namen te noemen doe je altijd te kort aan vele anderen....
Hallo geweldig forum,

Zojuist het verhaal van Jos gelezen en ben het helemaal met hem eens!

:yes "WAT EEN GEWELDIG FORUM IS DIT!" :yes

Het is een van de eerste dingen die ik doe als ik de computer aan zet, naar het WJW forum gaan en alle nieuwe topics bekijken.
Ook ik ben meer een lezer van dit forum en steek er ook geweldig veel van op, vooral van de technische adviezen van Multi G. Roger/B, Matje en vele anderen.

Erik W.
Ik vergeet het te vaak maar nu is het de hoogste tijd deze mensen een veer in hun achterwerk en hoed te steken, jullie verdienen het met recht!
Mannen ik ben trots op jullie, ga zo door! :jump :jumpklap :adhd :klappen :love
Sinds 2006 een blije weetjeweller
Afbeelding
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: Zelf pomptijd gemeten, super forum

Bericht door sgsdebruijn »

Jos M schreef:Er word gesproken over een Vagcom, een apparaatje wat storingen kan aflezen, nu kom ik hier iets tegen http://www.diagnoseapparatuur.nl/scanto ... 0/u280-vag" onclick="window.open(this.href);return false; voor ± €50,- is dit z'n apparaat.
Hier kan je geen logjes mee maken of allerlei waardes real time mee aflezen, ik zou dat missen.
Ik heb ooit zo'n ODB-kabel van 17 euro gekocht en via via een geregistreerde VAGCOM gekregen, die laatste daarvan is het de bedoeling dat we daar op het forum niet over praten puur omdat het niet legaal is.
Niet geregistreerde/shareware versies van VAG-COM kan je hier vinden en is volgens mij is dat wel legaal maar kan je niets mee aanpassen

http://www.gerritspeek.nl/vag-com_downloads.html
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Zelf pomptijd gemeten, super forum

Bericht door Multivan Generation »

Jos M schreef:Er word gesproken over een Vagcom, een apparaatje wat storingen kan aflezen, nu kom ik hier iets tegen http://www.diagnoseapparatuur.nl/scanto ... 0/u280-vag" onclick="window.open(this.href);return false; voor ± €50,- is dit z'n apparaat.

Vagcom is diagnose software die je op bijvoorbeeld een (oudere winXP) laptop kunt draaien.
Hetgeen jij een linkje van plaatst is een apparaatje en dat is meestal minder uitgebreid.


Fijn om te lezen, dat er mensen zijn,
die veel voordeel aan het forum beleven :toppie
Transparante en eerlijke informatie, daar gaat het om..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: Zelf pomptijd gemeten, super forum

Bericht door sgsdebruijn »

Vandaag ook de pomptiming nog iets aangepast en de de spanning op de riem.
ook nog de startmotor gedaan, die Valeo 2.0KW met een extra tdnaje is wel aan te bevelen, start echt rap
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Plaats reactie