Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

portierslot

vragen over de T4
Plaats reactie
charley
Berichten: 3
Lid geworden op: 23 sep 2012, 08:00

portierslot

Bericht door charley »

Beste weetjewellers,

ik ben een nieuwe gebruiker op dit forum; een mooie ontdekking (met dank aan John, die mij erop attendeerde toen ik op zoek was naar winterbanden eind vorig jaar). Ik heb een oude T4 uit 1994 met 365 k op de teller, die de moed nog steeds niet opgeeft.

Mijn vraag aan jullie is de volgende: onlangs heeft iemand geprobeerd mijn portierslot uit te boren, waardoor het dus is vernield.
Het is een gewoon mechanisch slotje (geen cv). Heeft iemand ervaring met het vervangen van zo'n slot? Is dat zelf te doen?
En kan er een slot in dat past op de sleutel die ik heb, m..a.w. gelijk aan de overige sloten op de auto. Graag hoor ik jullie tips, en na enig speurwerk op het forum trof ik dit onderwerp niet aan, maar misschien heb ik het over het hoofd gezien.

groetjes en alvast dank voor de goede raad,

Charley
Gebruikersavatar
Bert B
Berichten: 221
Lid geworden op: 30 aug 2010, 00:01
Locatie: Hoekschewaard

Re: portierslot

Bericht door Bert B »

Slot vervangen is voor iedereen die een schroevendraaier vast kan houden goed te doen.

- handgreep losmaken = klikdekseltje met daaronder 2 schroeven,
- portierbekleding losmaken, 2 schroeven 1 vooraan en 1 achteraan, bekleding omhoog er uit tillen en in je instapbak "hangen";
- buitenhandgreep losschroeven;
- goed kijken waar de stangetjes vandaan/heen lopen;
- slot losschroeven en vervangen en dan met nieuw slot in omgekeerde volgorde.

Helaas heb ik nog niet gehoord van sloten op maat gemaakt, sleutels wel, maar die zijn prijzig, weinig hoop bij complete sloten als je het mij vraagt.( maar vraag het eerst eens aan een dealer, of bel de importeur)

tip1, blijf van je ramen af tijdens het vervangen, voor dat je het weet heb je speling op het mechanisme en dat geeft irritante klappergeluiden, zeker bij de elektrische versies.

tip2, voor een nieuw slot, zoek maar naar ebay object nummer 130726481279, inclusief hanggreep en sleutels, met verzending zo'n € 40,=
(er zijn vast nog wel meer aanbieders, kijk maar in de rubriek te koop op dit forum)

tip3, voor plaatjes, kijk eens bij de verhalen over veertjes van portiersloten

ps ik loop zelf ook met 2 sleutels rond... als je ze een merk geeft dan heb je er amper last van.
Wie vraagt wordt wijzer, die zwijgt alleen maar grijzer!

2.4D 1995 lwb dubb. cab.
Gebruikersavatar
m.c van den berg
Berichten: 1453
Lid geworden op: 15 jan 2007, 19:03
Locatie: Beesd

Re: portierslot

Bericht door m.c van den berg »

2 jaar terug kosten het silinderslot 10,€ ik heb cv bedining, dacht dat ze het kenteken moesten inzien voor nummer. dan krijg j het juiste slotje weer. :toppie
Niet sneller rijden als je bescherm engel vliegen kan. Groeten van uit de Betuwe van Marinus & Jannie
foto nr 602
charley
Berichten: 3
Lid geworden op: 23 sep 2012, 08:00

Re: portierslot

Bericht door charley »

Hallo Bert en Marinus,

hartelijk dank voor jullie goede raad. Een schroevendraaier vasthouden kan ik wel; nu nog een slotje op de kop tikken, dan moet het gaan lukken.
Nogmaals bedankt beiden,

Charley
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5272
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Re: portierslot

Bericht door René »

Ga gewoon naar de dealer. Die kan mbv je sleutel zo een nieuw slotje op je sleutel maken.

grtzzz Rene
Plaats reactie