Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Rijgedrag door andere veren
Rijgedrag door andere veren
Hoi,
Een vraag: Ik rij in een T5 transporter dubbelcabine autm. 130 pk. Lwb. van 2005.
• Als ik fijn wil rijden (omdat ik meestal leeg onbelast en privé rijd ) dan moet ik er wel v.a. 500kg er achter in leggen dan hangt hij een beetje in de veren. Dan zwappert hij wat minder en dan is het rijgedrag wat strakker zodat je meer geniet en minder moe word.
• Het komt er simpel op neer,(geen extra gewichten) dat de veren lichter moeten maar hoe!
• Vraag: Hoe kan ik in mijn geval het rijconfor van mijn T5 verbeteren zodat hij minder zwabbert door een nieuwe set veren er onder te zetten welk merk/type en de prijs graag.
De meeste transport rijders gaan natuurlijk eerder zwaarder veren toepassen die daar ook ervaring mee hebben i.v.m. hun werk.
• Maar hopelijk krijg ik een gericht antwoord waar ik wat mee kan. Of via mijn e-mail adres en graag bel ik iemand i.d.n.terug betreft mijn vraag stelling.
Alvast bedankt, met vriendelijke groet, Jan 259
Een vraag: Ik rij in een T5 transporter dubbelcabine autm. 130 pk. Lwb. van 2005.
• Als ik fijn wil rijden (omdat ik meestal leeg onbelast en privé rijd ) dan moet ik er wel v.a. 500kg er achter in leggen dan hangt hij een beetje in de veren. Dan zwappert hij wat minder en dan is het rijgedrag wat strakker zodat je meer geniet en minder moe word.
• Het komt er simpel op neer,(geen extra gewichten) dat de veren lichter moeten maar hoe!
• Vraag: Hoe kan ik in mijn geval het rijconfor van mijn T5 verbeteren zodat hij minder zwabbert door een nieuwe set veren er onder te zetten welk merk/type en de prijs graag.
De meeste transport rijders gaan natuurlijk eerder zwaarder veren toepassen die daar ook ervaring mee hebben i.v.m. hun werk.
• Maar hopelijk krijg ik een gericht antwoord waar ik wat mee kan. Of via mijn e-mail adres en graag bel ik iemand i.d.n.terug betreft mijn vraag stelling.
Alvast bedankt, met vriendelijke groet, Jan 259
Re: Rijgedrag door andere veren
Misschien hetzelfde trucje als bij de T4 (zoals de mijne) toepassen??
Veren van een Multivan eronder en de bestelauto veren eronderuit? Scheelt bij mij echt...rijdt een stuk comfortabeler...
grtz.Harry
Veren van een Multivan eronder en de bestelauto veren eronderuit? Scheelt bij mij echt...rijdt een stuk comfortabeler...
grtz.Harry
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
Re: Rijgedrag door andere veren
Dag Harry,
Omdat ik dit ook aleens had gehoort dat het een verschil was van dag en nacht of dat je met een multivan rijd of een transporter,ik heb mijn garage eerst al gevraagd naar multivan veren er onder tezetten maar,hun zeggen: de multivan bus is al zwaarder van zich zelf,(de mijne weegt 2020 kg, de Multivan ....?) en ook de veren zijn zwaarder,dan zou hij noch stugger worden.
Een lichter type veren er onder dat kan wel maar:Wat het rijgedracht betreft daarna,daar staan wij niet achter want het is dan niet meer orgineel zoals bedoeld af fabriek.
Maar hopelijk meld zich nog iemand met ook de zelfde situatie,en een het zelfde type bus, zodat ik dan de gegevens van die veren kan overnemen.
Bedankt voor de reactie Harry.
Omdat ik dit ook aleens had gehoort dat het een verschil was van dag en nacht of dat je met een multivan rijd of een transporter,ik heb mijn garage eerst al gevraagd naar multivan veren er onder tezetten maar,hun zeggen: de multivan bus is al zwaarder van zich zelf,(de mijne weegt 2020 kg, de Multivan ....?) en ook de veren zijn zwaarder,dan zou hij noch stugger worden.
Een lichter type veren er onder dat kan wel maar:Wat het rijgedracht betreft daarna,daar staan wij niet achter want het is dan niet meer orgineel zoals bedoeld af fabriek.
Maar hopelijk meld zich nog iemand met ook de zelfde situatie,en een het zelfde type bus, zodat ik dan de gegevens van die veren kan overnemen.
Bedankt voor de reactie Harry.
- Pascal-141
- Berichten: 10957
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: Rijgedrag door andere veren
je kan dan beter niet de 'standaard' multivan veren steken , maar de veren "verlaagd onderstel" van de multivan . Die verlagen slechts ongeveer 2 cm , maar het veercomfort zou beter zijn.
Heb er bij de T5 zelf geen ervaring mee , maar bij de T4 is dit wel zo .
Heb er bij de T5 zelf geen ervaring mee , maar bij de T4 is dit wel zo .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Re: Rijgedrag door andere veren
Hallo Jan,
ik heb ook een LWB dc, ik vond mijn bus ook behoorlijk zwabberen met de standaard veren ondanks dat ik er toch wel standaard zo'n 500kg in heb liggen, ik werd zelfs een beetje zeeziek achter het stuur. Ik heb gekozen voor Eibach verlagingsveren, zoek maar eens op het forum naar deze veren, er is veel over geschreven. Er wordt zelfs beweerd dat het veercomfort het zelfde blijft,die ervaring heb ik niet, mijn bus is wel degelijk stugger geworden maar acceptabel. Op de snelweg gaat ie gewoon lekker vooruit, geen zeeziek gevoel meer.
Gr. Rogier
ik heb ook een LWB dc, ik vond mijn bus ook behoorlijk zwabberen met de standaard veren ondanks dat ik er toch wel standaard zo'n 500kg in heb liggen, ik werd zelfs een beetje zeeziek achter het stuur. Ik heb gekozen voor Eibach verlagingsveren, zoek maar eens op het forum naar deze veren, er is veel over geschreven. Er wordt zelfs beweerd dat het veercomfort het zelfde blijft,die ervaring heb ik niet, mijn bus is wel degelijk stugger geworden maar acceptabel. Op de snelweg gaat ie gewoon lekker vooruit, geen zeeziek gevoel meer.
Gr. Rogier
Re: Rijgedrag door andere veren
Pascal-141 schreef:je kan dan beter niet de 'standaard' multivan veren steken , maar de veren "verlaagd onderstel" van de multivan . Die verlagen slechts ongeveer 2 cm , maar het veercomfort zou beter zijn.
Heb er bij de T5 zelf geen ervaring mee , maar bij de T4 is dit wel zo .
Ja...dat bedoel ik dussssssssssssss....

Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
- Mennohuiser
- Berichten: 191
- Lid geworden op: 21 sep 2011, 22:13
- Locatie: In het Brabantse land
Re: Rijgedrag door andere veren
Bestaat er dan een speciale set om een Multivan te verlagen..?? De mijne mag eigenlijk wel een paar centimeter naar beneden.
VW Multivan Highline Sport Edition 174pk

Nieuwjaarsmeeting 2013

Nieuwjaarsmeeting 2013
Re: Rijgedrag door andere veren
Het zwabberen kun je ook oplossen door er dikkere stabilisatorstangen onder te zetten. Vooral achter levert dit duidelijk verschil op. Ze zijn eenvoudig te monteren.
- Donald4Motion
- Berichten: 4426
- Lid geworden op: 02 jul 2007, 22:12
- Locatie: Tuuuuus voor de buus
Re: Rijgedrag door andere veren
Je kan ook kijken naar een verstelbare schroefset.
Die heeft 3 standen in hardheid en de hoogte is naar smaak in te stellen.
Dikkere stabi's scheelt ook erg veel, zeker in combinatie met een verlaging
Die heeft 3 standen in hardheid en de hoogte is naar smaak in te stellen.
Dikkere stabi's scheelt ook erg veel, zeker in combinatie met een verlaging
Re: Rijgedrag anders door andere veren
Dank allen voor jullie reacties,en het meedenken.
Wat ik er nu zo van leest op dit forum dan zou ik in mijn geval het voor de hand liggen dat ik een set KW schroefset van eibach voor mijn 2,5 ltr. (2,5 liter E 10-85-13-02 -22 is dit het type nummer soms?) T5 er onder moeten laten zetten waar: ...en wat zou dat setje kosten.....
Dan staat er ook nog ergens vermeld voorveren lineair en achterveren progressief wat word hier dan mee bedoeld?
Alvast bedankt, M.v.g. Jan 259
Wat ik er nu zo van leest op dit forum dan zou ik in mijn geval het voor de hand liggen dat ik een set KW schroefset van eibach voor mijn 2,5 ltr. (2,5 liter E 10-85-13-02 -22 is dit het type nummer soms?) T5 er onder moeten laten zetten waar: ...en wat zou dat setje kosten.....
Dan staat er ook nog ergens vermeld voorveren lineair en achterveren progressief wat word hier dan mee bedoeld?
Alvast bedankt, M.v.g. Jan 259
Re: Rijgedrag door andere veren
Bilstein heeft sinds begin dit jaar een hele fijne schroefset (B14) op de markt.
Ik rijdt met een volle transporter zeer comfortabel en toen de bus (leeg) geleverd werd reed hij ook zeer comfortabel.
Ik heb dit weekend iemand gesproken met een edition25 (multivan) ook met deze set, helemaal plat op zijn gat op 21 inch hoepels, en zelfs dat rijdt nog comfortabel.
De KW sets gaan geregeld stuk heb ik horen zeggen.
Ik rijdt met een volle transporter zeer comfortabel en toen de bus (leeg) geleverd werd reed hij ook zeer comfortabel.
Ik heb dit weekend iemand gesproken met een edition25 (multivan) ook met deze set, helemaal plat op zijn gat op 21 inch hoepels, en zelfs dat rijdt nog comfortabel.
De KW sets gaan geregeld stuk heb ik horen zeggen.
T5 GP Multivan Edition 25
-
- Berichten: 199
- Lid geworden op: 28 dec 2011, 10:49
Re: Rijgedrag door andere veren
die kwam toevallig uit de omgeving van Venlo?rene930 schreef: Ik heb dit weekend iemand gesproken met een edition25 (multivan) ook met deze set, helemaal plat op zijn gat op 21 inch hoepels, en zelfs dat rijdt nog comfortabel.
- RonaldCaravelle
- Berichten: 51
- Lid geworden op: 06 mei 2012, 06:14
- Locatie: Wachtum
Re: Rijgedrag door andere veren
Eigenlijk noem je twee dingen op die m.i. niet alleen maar oplossen met veren.
Ik zou zeggen schokdempers en veren; schokdempers voor het zwabberen, veren voor deining.
Eigenlijk zou je moeten in verschillende bussen moeten
die weer verschillende set-ups hebben. maar ja....waar kan dat. (ik heb maar 1 bus, maar je bent welkom ;-)
Zelf heb ik een bus van 2050 kg, LWB, Bilstein schokdempers (rijdt messcherp) en originele veren, maar die zijner dus in veel verschillende soorten. Dit kun je zien aan de kleurcode op de veer. bv wit of groen goren, ik heb meen ik groen paars...allicht dat iemand daar meer van weet. (van die codes).
Groeten,
Ronald
Ik zou zeggen schokdempers en veren; schokdempers voor het zwabberen, veren voor deining.
Eigenlijk zou je moeten in verschillende bussen moeten

Zelf heb ik een bus van 2050 kg, LWB, Bilstein schokdempers (rijdt messcherp) en originele veren, maar die zijner dus in veel verschillende soorten. Dit kun je zien aan de kleurcode op de veer. bv wit of groen goren, ik heb meen ik groen paars...allicht dat iemand daar meer van weet. (van die codes).
Groeten,
Ronald
Nu -
T5 Caravelle 1.9 TDI 75 KW 2006 LW
Vito 111 2.2 CDI 2005 L2
Toen -
T4 2.5 DSL 1999 KW
T3 1.6 TD 1986
T5 Caravelle 1.9 TDI 75 KW 2006 LW
Vito 111 2.2 CDI 2005 L2
Toen -
T4 2.5 DSL 1999 KW
T3 1.6 TD 1986
Re: Rijgedrag door andere veren
Hallo Jan,
ik kan het mis hebben, maar ik geloof dat ik het ga uitzoeken wat Ronald zonet beschrijft, want ik heb net de vraag gehad van iemand bij ons van verkoop.
Tenminste als jij degene bent die in Ulft woont?
groeten Rick
ik kan het mis hebben, maar ik geloof dat ik het ga uitzoeken wat Ronald zonet beschrijft, want ik heb net de vraag gehad van iemand bij ons van verkoop.
Tenminste als jij degene bent die in Ulft woont?
groeten Rick