Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Turbo meter aansluiten 1.9 TD
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
Re: Turbo meter aansluiten 1.9 TD
PSA zijn de auto's van Peugeot en Citroen (en beetje renault geloofik)
overigens heeft de TDI zijn oliekoeler ook watergekoeld tussen filter en filtersteun zitten, de Golf 2 GTD motoren hadden dat ook en zo zijn er wel meer VW motoren die dat systeem gebruiken
overigens heeft de TDI zijn oliekoeler ook watergekoeld tussen filter en filtersteun zitten, de Golf 2 GTD motoren hadden dat ook en zo zijn er wel meer VW motoren die dat systeem gebruiken
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon
Re: Turbo meter aansluiten 1.9 TD
Oh dan word dat mijn volgende project om in te bouwen
maar eerst effe Pascal zijn intercooler inbouwen, had me turbo meter ingebouwd maar die werkt niet, blijkt dat meter vast staat
krijg nieuwe
dus ik weet nu nog niks.
Groetjes, Marco



Groetjes, Marco

Transporter T5 2004 AXE 204 Pk
- Multivan Generation
- Berichten: 34475
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Turbo meter aansluiten 1.9 TD
ik denk dat een oliekoeler die in de rijwind gemonteerd word een beter rendement heeft
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
Re: Turbo meter aansluiten 1.9 TD
ja en nee....
een water-olie koeler heeft een betere warmte overdracht.... bij de lucht-koeler is er een groter temperatuurverschil,
grootste nadeel van een lucht-koeler is dat het rendement/de koelcapaciteit zeer sterk afhankelijk is van buitentemperatuur en de de luchtstroming (rijsnelheid)
dus als het goed heet is buiten (en je olie dus sneller te heet wordt, dan koelt het ding het slechtst.....
Watergekoeld is eenvoudiger en veiliger, de olie hoeft niet speciaal naar een radiateur te gaan en je hebt geen gevaar voor (grote) olielekkages als er een steen tegen de radiatuur zou komen
een water-olie koeler heeft een betere warmte overdracht.... bij de lucht-koeler is er een groter temperatuurverschil,
grootste nadeel van een lucht-koeler is dat het rendement/de koelcapaciteit zeer sterk afhankelijk is van buitentemperatuur en de de luchtstroming (rijsnelheid)
dus als het goed heet is buiten (en je olie dus sneller te heet wordt, dan koelt het ding het slechtst.....
Watergekoeld is eenvoudiger en veiliger, de olie hoeft niet speciaal naar een radiateur te gaan en je hebt geen gevaar voor (grote) olielekkages als er een steen tegen de radiatuur zou komen
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon
Re: Turbo meter aansluiten 1.9 TD
In mijn Peugeotje in aanbouw komt zelfs een watergekoelde intercooler.
Ook hiervan is het rendement groter.
mvg Rick
Ook hiervan is het rendement groter.
mvg Rick
- Pascal-141
- Berichten: 10957
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: Turbo meter aansluiten 1.9 TD
rick_k schreef:Je heb ook van die hele mooie oliekoelers die je tussen je oliefilter schroef. Die zijn vloeistofgekoeld, dus het werkt 2 kanten op. Je olie is sneller op temperatuur en hij wordt gekoeld door de kvs van je koelsysteem (die dingen zitten standaard op de psa turbodiesels).
mvg Rick
Euh , zo'n oliekoeler (watergekoeld) ZIT er standaard al op .
Maar het is bij een getunde ABL echt wel noodzakelijk om er een extra oliekoeler bij te plaatsen (de kleine standaardkoeler kan blijven zitten )
In deze topic vind je mijn beschrijving van de oliekoeler die ik op mijn T4 (ABL ) gemonteerd had . : http://www.belgian-t4-club.be/phpBB2/vi ... php?t=1874" onclick="window.open(this.href);return false; (beetje doorscrollen in het topic tot je het stuk over de oliekoeler tegenkomt)
De oliekoeler kan (vrij) makkelijk achter de grille geplaatst worden , dan zit hij volop in de rijwind voor een optimale koeling .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Re: Turbo meter aansluiten 1.9 TD
heb effe geduurd
maar ze zitten erin
Als ze uit staan

Als ze aan staan

Links de toeren teller rechts de turbometer


Als ze uit staan

Als ze aan staan

Links de toeren teller rechts de turbometer

Transporter T5 2004 AXE 204 Pk
-
- Berichten: 849
- Lid geworden op: 14 mar 2007, 15:19
- Locatie: groningen
Re: Turbo meter aansluiten 1.9 TD
Dat ziet er gelikt uit Marco maar de toerenteller had ik op het desh-bord neer gezet .
Werken is voor mensen die niet kunnen vissen.
Re: Turbo meter aansluiten 1.9 TD
Bedankt, maar kon effe geen andere tellerbak vinden dus dan maar losse toerenteller, als ik bak tegen kom vervang ik de toerenteller wel door andere meter
Transporter T5 2004 AXE 204 Pk
Re: Turbo meter aansluiten 1.9 TD
Marco,
Hoe heb je het turboslangetje door gevoerd naar binnen?
Heb je dit via de bedrading aan de rechterkant (bij de accu) gedaan of ergens anders?
En waar je kan je het beste de stroom voor de meter vanaf pakken?
Ik wil het over de verlichting laten lopen, dus alleen aan gelijk met de dashboard verlichting. Dan kan ik deze het beste over de dimmer laten lopen toch?
Ik wil de meter plaatsen omdat de turbo veel te laat aan slaat (maar dat ik een ander forum topic)
Ook mijn bus rijd af en toe als een slak en dat wil ik goed krijgen.
René
Hoe heb je het turboslangetje door gevoerd naar binnen?
Heb je dit via de bedrading aan de rechterkant (bij de accu) gedaan of ergens anders?
En waar je kan je het beste de stroom voor de meter vanaf pakken?
Ik wil het over de verlichting laten lopen, dus alleen aan gelijk met de dashboard verlichting. Dan kan ik deze het beste over de dimmer laten lopen toch?
Ik wil de meter plaatsen omdat de turbo veel te laat aan slaat (maar dat ik een ander forum topic)
Ook mijn bus rijd af en toe als een slak en dat wil ik goed krijgen.
René
- Multivan Generation
- Berichten: 34475
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Turbo meter aansluiten 1.9 TD
ReneM schreef:Marco,
En waar je kan je het beste de stroom voor de meter vanaf pakken?
Ik wil het over de verlichting laten lopen, dus alleen aan gelijk met de dashboard verlichting. Dan kan ik deze het beste over de dimmer laten lopen toch?
René
Als je dat wilt,
dan is het aansluiten op KL58b in de zekeringkast en je hebt wat je wilt..

...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: Turbo meter aansluiten 1.9 TD
Beetje laat met reageren
maar voor de gene in de toekomst
, heb ik hem via mijn contact gezet omdat het donkere meters zijn die wat laten zien als er stroom op staat, dus anders dan gewone meters.
De verlichting aangesloten op me lichtschakelaar zodat als ik ga dimmen me meters mee dimmen



De verlichting aangesloten op me lichtschakelaar zodat als ik ga dimmen me meters mee dimmen

Transporter T5 2004 AXE 204 Pk
Re: Turbo meter aansluiten 1.9 TD
@Marco, sorry dat ik je oude topic even kaap, maar er komt een vraagje boven dat hierop inhaakt
) en daar kwam ik een aantal keer tegen dat als je de standaard (via koelwater)oliekoeler niet weghaalt je de olie via je 'koel'water extra opwarmt ... die je dan weer probeert af te koelen met de oliekoeler ... of begrijp ik het verkeerd??
Groeten,
Odorf

@Pascal, link werkt overigens niet meer... maar is het niet zo dat -als je een luchtgekoelde oliekoeler monteert- de standaard oliekoeler dan verwijderd dient te worden? Ik heb er inmiddels ook wat over gelezen ... (oliekoeler monteren staat namelijk ook hoog op mijn verlanglijstjePascal-141 schreef: Euh , zo'n oliekoeler (watergekoeld) ZIT er standaard al op .
Maar het is bij een getunde ABL echt wel noodzakelijk om er een extra oliekoeler bij te plaatsen (de kleine standaardkoeler kan blijven zitten )
In deze topic vind je mijn beschrijving van de oliekoeler die ik op mijn T4 (ABL ) gemonteerd had . : http://www.belgian-t4-club.be/phpBB2/vi ... php?t=1874" onclick="window.open(this.href);return false; (beetje doorscrollen in het topic tot je het stuk over de oliekoeler tegenkomt)
De oliekoeler kan (vrij) makkelijk achter de grille geplaatst worden , dan zit hij volop in de rijwind voor een optimale koeling .

Groeten,
Odorf
Had een VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 1994
>>projecten<<
>>projecten<<