Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

verlichting

vragen over de T4
jeroenvr6
Berichten: 27
Lid geworden op: 24 mei 2012, 23:24

verlichting

Bericht door jeroenvr6 »

Advies gevraagd! De verlichting van mijn T4 (koplampen) is nu bagger! Ik zit er aan te denken om xenon in te bouwen, wie heeft hier ervaring mee of zijn er betere oplossing om snacht's beter zicht te krijgen? Is het bij xenon ook nodig om heldere koplampen te hebben (nu nog niet het geval) en geeft het problemen bij de keuring?
Gebruikersavatar
Erwin L
Berichten: 383
Lid geworden op: 11 okt 2010, 20:15
Locatie: Assendelft

Re: verlichting

Bericht door Erwin L »

Jeroen, ik heb er Osram Night Breaker ingezet en dat bevalt mij prima. Gewoon in de originele 1998 koplampen. In elk geval een heel stuk voordeliger dan Xenon monteren, en dat kan je altijd nog doen als dit niet werkt voor jou.
T5 1,9 Tdi 2004
Vossius
Berichten: 107
Lid geworden op: 14 sep 2012, 20:53

Re: verlichting

Bericht door Vossius »

Heb ook de Osram Night Breaker in m'n T4 zitten. Gaan wel iets sneller defect is mijn ervaring.
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: verlichting

Bericht door Roger B. (11)61 »

jeroenvr6 schreef:Advies gevraagd! De verlichting van mijn T4 (koplampen) is nu bagger! Ik zit er aan te denken om xenon in te bouwen, wie heeft hier ervaring mee of zijn er betere oplossing om snacht's beter zicht te krijgen? Is het bij xenon ook nodig om heldere koplampen te hebben (nu nog niet het geval) en geeft het problemen bij de keuring?
xenon in een H4 lamp steken is, zeer zeker bij niet helder glas, vrijwel altijd dramatisch voor je medeweggebruikers. het is helaas niet verboden (half jaar geweest, maar teruggedraaid)

Wat bij mijn T4 zeer zeker een forse verbetering was, was het leggen van dikkere draden naar de lampen.
In de accubak twee zweefzekeringen en twee relais,
vanaf de linker koplamp twee stuurdraadjes (dim licht/grootlicht) naar deze relais trekken,
2,5mm² draden van accu plus pool naar zekeringen
zekering naar relais met 2,5mm²
2,5mm² minkabel en dim- en grootlicht pluskabel van relais, naar beide koplampen (vanaf relais parallel, niet doorlussen vanafde linker koplamp)
H4 stekker (hella ofzo) aan het einde en op de koplamp steken.

je hebt nu ruim meer spanning aan de koplamp (de accu spanning ipv een volt of 11-11,5) waardoor deze feller en witter licht geeft.

Nadeel, de lampjes zullen minder lang mee gaan
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Harry 341
Berichten: 10037
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:52
Locatie: Velserbroek

Re: verlichting

Bericht door Harry 341 »

Gisteren APK door zoonlief....Pa...afkeur op je koplampen!Geen beeld met die blauwe pitten...Xenon..
Straks maar even proberen met "normale"lampen..anders de oude koplampen er maar in... :werkaanT4 :bonk :bonk
Let wel//het zijn de buitenste..dus dimlicht..grootlicht is philips H4
Bijlagen
Kopie van IMG_0516.JPG
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10818
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: verlichting

Bericht door Pascal-141 »

jeroenvr6 schreef:Advies gevraagd! De verlichting van mijn T4 (koplampen) is nu bagger! Ik zit er aan te denken om xenon in te bouwen, wie heeft hier ervaring mee of zijn er betere oplossing om snacht's beter zicht te krijgen? Is het bij xenon ook nodig om heldere koplampen te hebben (nu nog niet het geval) en geeft het problemen bij de keuring?
Woon je in Belgie of Nederland ?
Indien in Belgie : aftermarket Xenon = niet toegestaan .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Bert B
Berichten: 221
Lid geworden op: 30 aug 2010, 00:01
Locatie: Hoekschewaard

Re: verlichting

Bericht door Bert B »

heb er gewoon 80W ingestopt en de lamp iets lager gesteld... NL-wet... Als je maar niet je tegenligger verblind
apk was geen probleem
Wie vraagt wordt wijzer, die zwijgt alleen maar grijzer!

2.4D 1995 lwb dubb. cab.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33821
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: verlichting

Bericht door Multivan Generation »

Harry 341 schreef:Gisteren APK door zoonlief....Pa...afkeur op je koplampen!Geen beeld met die blauwe pitten...Xenon..
Straks maar even proberen met "normale"lampen..anders de oude koplampen er maar in... :werkaanT4 :bonk :bonk
Let wel//het zijn de buitenste..dus dimlicht..grootlicht is philips H4
Harry,
wat voor xenon heb je er in zitten?

Enne grootlicht en dimlicht bij angeleyes koplampen is toch H7 of ben ik mis?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
rick_k
Berichten: 1679
Lid geworden op: 05 apr 2009, 22:01

Re: verlichting

Bericht door rick_k »

En zijn de mensen niet gewoon nachtblind ofzo? Ik heb gewoon originele koplampen van 1996 met normale (volgens mij Osram) lampjes en heb echt genoeg licht. Ik denk dat mensen gewoon eens naar een opticien moeten gaan in plaats van mij te irriteren met die xenon bende.

En als je nou echt slecht of zwak licht heb, kijk dan de massa eens na.

mvg Rick
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: verlichting

Bericht door sgsdebruijn »

rick_k schreef:En zijn de mensen niet gewoon nachtblind ofzo? Ik heb gewoon originele koplampen van 1996 met normale (volgens mij Osram) lampjes en heb echt genoeg licht. Ik denk dat mensen gewoon eens naar een opticien moeten gaan in plaats van mij te irriteren met die xenon bende.

En als je nou echt slecht of zwak licht heb, kijk dan de massa eens na.

mvg Rick
Jij zit je te irriteren, dat weten die mensen toch niet :lach btw je rijdt altijd met roetbakken (roet is goed :wjw ) wat ik uit je verhalen opmaak dan hebben de mensen achter je weinig aan een goede bril of xenon, lijkt me ook irritant.

Moest ff hoor Rick, ff ouwehoeren is de laatste tijd best wat saai hier :troost
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: verlichting

Bericht door sgsdebruijn »

Xenon met reflector minimaal met heldere koplampen en lager afgesteld, dan valt het echt wel mee.
Beter is een lens, dat lichtbeeld is scherper en geeft minder strooilicht.
Ik had in het verleden met mijn Angel Eyes geen problemen met H7 xenon met wat extra afscherming tijdens de APK.
Kan me wel voorstellen als je zo'n elcheapo xenon setje erin propt dat je dan een slechter lichtbeeld en meer strooilicht hebt.
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Harry 341
Berichten: 10037
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:52
Locatie: Velserbroek

Re: verlichting

Bericht door Harry 341 »

Heb/had deze erin...en idd is groot licht H7
http://link.marktplaats.nl/602384780" onclick="window.open(this.href);return false;
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
Gebruikersavatar
Bert B
Berichten: 221
Lid geworden op: 30 aug 2010, 00:01
Locatie: Hoekschewaard

Re: verlichting

Bericht door Bert B »

rick_k schreef:En zijn de mensen niet gewoon nachtblind ofzo? Ik heb gewoon originele koplampen van 1996 met normale (volgens mij Osram) lampjes en heb echt genoeg licht. Ik denk dat mensen gewoon eens naar een opticien moeten gaan in plaats van mij te irriteren met die xenon bende.

En als je nou echt slecht of zwak licht heb, kijk dan de massa eens na.

mvg Rick
Eerlijk gezegd, of ze nachtblind zijn weet ik niet.... dat er nog steeds een heleboel tussen zitten die niet weten hoe hun verlichtingsschakelaar werkt, of denken dat stadslicht in de stad hoort ... dan wel het verschil niet kennen tussen wazig zien, beslagen ruiten of dichte mist........ :muur :bonk

Wou dat oom :politie daar eens wat meer tijd in stak

ps over zien en gezien worden;
ze geven een strenge winter aan.... koop allemaal een fatsoenlijke krabber en zet de wekker in die tijd een paar minuten eerder want als ik er weer een tegen komt zoals afgelopen jaar tegen mij aanreed..... zij had net een vakje van 30x30cm gekrabt................... :bonk :bonk :bonk (grote kans dat die hamer niet op mijn hoofd bonkt maar door de voorruit gaat.....)
Wie vraagt wordt wijzer, die zwijgt alleen maar grijzer!

2.4D 1995 lwb dubb. cab.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33821
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: verlichting

Bericht door Multivan Generation »

Is het gelukt Harry?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
m.c van den berg
Berichten: 1453
Lid geworden op: 15 jan 2007, 19:03
Locatie: Beesd

Re: verlichting

Bericht door m.c van den berg »

rijd er al jaren mee, ja ook het grote licht. :toppie geen afkeur met apk, mist je het bruggetje er tussen heeft zitten van klein naar grootlicht. dan is het voldoende.

Harry: als je er geen brug tussen heeft zitten en je doet je grootlicht aan, dan gaan je xenon verlichting uit(gewoonlicht). En dat duurt even (opwarm fase) als je het grote licht uit zet.dan mag het niet, wat ik begrepen heeft.
Niet sneller rijden als je bescherm engel vliegen kan. Groeten van uit de Betuwe van Marinus & Jannie
foto nr 602
Plaats reactie