Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

AXD - AXE verschillen??

vragen over de T5
Plaats reactie
Gebruikersavatar
sjemmie
Berichten: 106
Lid geworden op: 13 apr 2011, 19:13

AXD - AXE verschillen??

Bericht door sjemmie »

Hi,
weet iemand of er (naast een grotere turbolader, en groter vermogen) nog andere verschillen zijn tussen een AXD en een AXE
motorcode?

Heb last van de bekende scheuren in uitlaatspruitstuk ga deze lassen en flensen laten vlakken.
Ik kan daarnaast een gereviseerde AXE turbolader overnemen van iemand, en vroege me af of ik deze zomaar kon inbouwen.
Voor zover ik erachter kan komen heeft de AXD 96KW motor 'slechts' een kleinere turbolader en de AXE 128KW dus een grotere.
Volgens mijn plaatselijke tuner waren er niet veel dramatische verschillen verder maar als nu de AXD turbo al niet op het AXE spruitstuk past bijvoorbeeld, kan ik beter ook gelijk een AXE spruitstuk gebruiken...
Nou ja zo zat ik eens te brainstormen...
ideetjes iemand???
gr. Sjemmie.

T5 4M '05
(180pk @ 3600 rpm 445NM @ 2200 rpm )
alles weer origineel
Gebruikersavatar
T5austria
Berichten: 132
Lid geworden op: 06 mei 2010, 21:46
Locatie: Avenhorn & Bad Kleinkirchheim
Contacteer:

Re: AXD - AXE verschillen??

Bericht door T5austria »

De Turbolader van de 128Kw AXE past zonder enig probleem op de 96KW AXD versie.
Let wel op er zijn 2 verschillende versies van de Turboladers , als je eenmaal de juiste hebt dan kan deze gemonteerd worden en de software van een AXE worden geladen in de Computer van de AXD.
Het enige verschil met AXD en AXE is de turbolader , tweede massavliegwiel met de koppeling en drukgroep en de software.

Ik heb zelf aan het begin van dit jaar de turbo vervangen voor de 128Kw versie omdat deze mechanische sterker is.
Ben daarna naar een tuner gegaan en heb de software laten aanpassen en gelijk laten chippen, en het is een grote stap vooruit.
van 131Pk 96KW naar 212PK 155KW gechipt.
TsX
Berichten: 393
Lid geworden op: 10 apr 2010, 21:51
Locatie: Vl.brabant / Limburg. België

Re: AXD - AXE verschillen??

Bericht door TsX »

heeft de AXE ook geen olie-koeler of was het nu een koeler voor de EGR ?
Maar het zou niet mogen uitmaken voor de topicstarter.

@T5Austria: heb je ook gereden met de nieuwe turbo VOOR het herschrijven van de software ?
Gaf deze foutmeldingen ? Ik zou verwachten dat eens de turbo volledige druk maakt dat de
ecu in noodloop gaat omdat die een lagere druk verwacht...
Tim's Caravelle:
Caravelle -> Multivan ombouw in progress
06 T5 Black
Multivan bumpers
2.5 5cyl TDI+
Gebruikersavatar
sjemmie
Berichten: 106
Lid geworden op: 13 apr 2011, 19:13

Re: AXD - AXE verschillen??

Bericht door sjemmie »

t5austria,
als je hierdoor dan zoveel meer temperatuur in oa. je spruitstuk brengt, ben je dan ook niet bang voor scheuren in je spruitstuk???
bij mij zijn ze direkt ontstaan op uitlaatpoort cyl 4 en 5 na een potje boenderen.
nu blijkt dit een veel voorkomend euvel te zijn, ook bij niet getunede blokken, echter viel het me wel op dat het na een ritje frankfurt-groningen direct mis was...
nu vraag ik me dus ook af of het monteren van een grotere turbo een mindere grote temperatuurssteiging tengevolge heeft (wsl wel iets) maar evengoed gaan de spruitstukken met de grotere turbolader nog eerder stuk :wjw
weet je dan ook hoe ik de juiste turbo kan herkennen?
alvast dank!
sjemstra.
alles weer origineel
Gebruikersavatar
T5austria
Berichten: 132
Lid geworden op: 06 mei 2010, 21:46
Locatie: Avenhorn & Bad Kleinkirchheim
Contacteer:

Re: AXD - AXE verschillen??

Bericht door T5austria »

TsX schreef:heeft de AXE ook geen olie-koeler of was het nu een koeler voor de EGR ?
Maar het zou niet mogen uitmaken voor de topicstarter.

@T5Austria: heb je ook gereden met de nieuwe turbo VOOR het herschrijven van de software ?
Gaf deze foutmeldingen ? Ik zou verwachten dat eens de turbo volledige druk maakt dat de
ecu in noodloop gaat omdat die een lagere druk verwacht...

Een turbolader van de 128Kw versie geeft geen foutmelding als deze wordt geplaatst op een 96Kw motor.
De turbolader word gewoon op de gevraagde drukwaarde afgeregeld.

De AXE en AXD hebben beide een oliekoeler deze zit aan het oliefilter huis vast.
Gebruikersavatar
T5austria
Berichten: 132
Lid geworden op: 06 mei 2010, 21:46
Locatie: Avenhorn & Bad Kleinkirchheim
Contacteer:

Re: AXD - AXE verschillen??

Bericht door T5austria »

En wat de uitlaatspruitstuk betreft deze zit ook standaard op de 128Kw versie.

Onderstaande foto's geven de 2 verschillende turboladers weer
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
sjemmie
Berichten: 106
Lid geworden op: 13 apr 2011, 19:13

Re: AXD - AXE verschillen??

Bericht door sjemmie »

oh mooie foto's,
weet jij toevallig een goed adres voor een gereviseerde? of eventueel een nieuwe aftermarket?

gr.
Sjemmie.
alles weer origineel
Gebruikersavatar
T5austria
Berichten: 132
Lid geworden op: 06 mei 2010, 21:46
Locatie: Avenhorn & Bad Kleinkirchheim
Contacteer:

Re: AXD - AXE verschillen??

Bericht door T5austria »

sjemmie schreef:oh mooie foto's,
weet jij toevallig een goed adres voor een gereviseerde? of eventueel een nieuwe aftermarket?

gr.
Sjemmie.

Zou eens kijken op ebay.de daar staan er een flink aantal op, nieuw en gereviseerd.
Zoek opdracht ebay, ( VW T5 Turbolader )
Op beide foto's zie je de montage voet waardoor de olie de turbo ingaat, dus kijk eerst onder de auto naar de voet van de turbo voordat je er een besteld. zie foto's
Angelo-anneveld
Berichten: 846
Lid geworden op: 01 jan 2018, 23:22

Re: AXD - AXE verschillen??

Bericht door Angelo-anneveld »

Past een AXD turbo dan ook op een AXE motor?
Plaats reactie