Ik heb een T4 Karmann camper met 102pk motor.
Bij stilstand op een beetje helling kom ik alleen weg met een slippende/rokende koppeling.
Het totaal gewicht is met belading al gauw 3000kg.
Weet iemand een oplossing of is de motor te zwak voor deze camper?
Is er een zwaardere koppeling leverbaar?
Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Zwaardere koppeling?
- sgsdebruijn
- Berichten: 4379
- Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
- Locatie: in de Hoeksche Waard
Re: Zwaardere koppeling?
Hoeveel km is er al met de koppeling gereden?
Mijn ervaring is dat het niet nodig is om met veel gasgeven weg te rijden, juist dan gaat het mis.
Een T4 is erg sterk met koppeling op laten komen en wegrijden.
Als je veel gas geeft bij weinig toeren slaat de toerenteller dan door? dan zou de koppeling op kunnen wezen.
Mijn ervaring is dat het niet nodig is om met veel gasgeven weg te rijden, juist dan gaat het mis.
Een T4 is erg sterk met koppeling op laten komen en wegrijden.
Als je veel gas geeft bij weinig toeren slaat de toerenteller dan door? dan zou de koppeling op kunnen wezen.
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
- Pascal-141
- Berichten: 10957
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: Zwaardere koppeling?
Dat mag normaalgezien geen enkel probleem zijn met een 102pk blok .hulstg schreef:Ik heb een T4 Karmann camper met 102pk motor.
Bij stilstand op een beetje helling kom ik alleen weg met een slippende/rokende koppeling.
Het totaal gewicht is met belading al gauw 3000kg.
Weet iemand een oplossing of is de motor te zwak voor deze camper?
Is er een zwaardere koppeling leverbaar?
Ik heb er zelf nooit problemen mee gehad om met T4+aanhanger+belading (spreken we toch over 5000kg) te vertrekken op hellingen (zoals bvb in de Ardennen)
Hoeveel km zit de huidige koppeling er al in ? En hoe is er mee gereden ?
De ene slaagt erin om zijn koppeling binnen 40.000km op te branden , de andere slaagt erin om bijna 300.000km met 1 koppeling te rijden...
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Re: Zwaardere koppeling?
De koppeling is vorig jaar vervangen dus daar kan het niet aan liggen.
Met de oude koppeling was het ook altijd een probleem. Zelfs het oprijden op een wielkeg gaat met veel moeite.
Met de oude koppeling was het ook altijd een probleem. Zelfs het oprijden op een wielkeg gaat met veel moeite.
-
- Berichten: 1225
- Lid geworden op: 22 mar 2009, 20:41
Re: Zwaardere koppeling?
er zijn verschillende versnellingbakken. een bus heeft meestal een korte bak, kun je idd met gemak een vette aanhanger mee trekken maar loopt bij 150 km/h de toerenteller uit. een caravelle of westfalia hebben de langste bakken, die gaan in topsnelheid het harste, bij een lager toerental maar hebben meer moeite met wegkomen.
ik vermoed dat de camper van de topicstarter een lange bak heeft. (kun je nakijken met de code's op de sticker op de afscherming van de zekeringkast)
ik vermoed dat de camper van de topicstarter een lange bak heeft. (kun je nakijken met de code's op de sticker op de afscherming van de zekeringkast)
- Pascal-141
- Berichten: 10957
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: Zwaardere koppeling?
De "lange" bakken van de Campers maken niet ZOveel verschil dat de topicstarter met de zijne niet kan vertrekken op een helling zonder de koppeling te barbeque-en ...repelsteeltje schreef:er zijn verschillende versnellingbakken. een bus heeft meestal een korte bak, kun je idd met gemak een vette aanhanger mee trekken maar loopt bij 150 km/h de toerenteller uit. een caravelle of westfalia hebben de langste bakken, die gaan in topsnelheid het harste, bij een lager toerental maar hebben meer moeite met wegkomen.
ik vermoed dat de camper van de topicstarter een lange bak heeft. (kun je nakijken met de code's op de sticker op de afscherming van de zekeringkast)
Ik heb zelf een 151PK California (weegt ook al 2,5T), ook mét een lange bak , en toch trek ik zonder enig probleem aanhangers , ook in de Ardennen ... En dan moet je rekenen dat een 151PK sowieso nog veel langere verhoudingen heeft dan een 102PK .

My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper