Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Oplossing voor leeglopende accu

vragen over de T4
Plaats reactie
Bas Holzhaus
Berichten: 2
Lid geworden op: 10 nov 2012, 18:27

Oplossing voor leeglopende accu

Bericht door Bas Holzhaus »

Dag, we hebben problemen met de accu van onze T4 California uit ’92. Ik heb (uiteraard) al gezocht op het forum, maar toch niet gevonden wat ik wilde weten. Daarom de volgende vragen.

Na een tijdje stilstand is de accu leeg en wil de diesel niet starten. Daar is de ANWB al een paar keer bij geweest. (Echt handig, zo’n service-aan-huis abonnement.) Volgens de laatste helper, die zelf ook een camperbusje heeft, kunnen we twee stappen nemen – en misschien wel allebei.
1) De huidige calcium-calcium accu past niet goed bij de dynamo, zet er daarom een loodaccu in. Die zal beter opgeladen worden.
2) Installeer een massaschakelaar, zodat je elk risico van lekken uitsluit.

Wat vinden jullie - de deskundigen - van deze adviezen? En heeft een van jullie een goed adres (betrouwbaar en voordelig) voor een loodaccu, regio Amsterdam?

Gegevens huidige accu: Banner Powerbull, 12 V, 74 Ah, 680A.

Alvast bedankt voor elk advies, Bas
Gebruikersavatar
Harry62
Berichten: 1109
Lid geworden op: 14 jul 2008, 19:23
Locatie: Heino
Contacteer:

Re: Oplossing voor leeglopende accu

Bericht door Harry62 »

In de meeste accu's zit Calsium. Ook in Lood accu's.
Dit is juist om tegen te gaan dat hij leegloopt (uit zichzelf dan)

Ik begrijp dat de ANWB man alleen maar even helpt om de auto te starten.
Logisch want dat is zijn werk. Maar de adviezen vind ik heel vaag :bonk .

Zou eerst op zoek gaan naar een (grote) verbruiker. (koelkast, radio, lader tomtom, carkit, enz)
Accu laten testen, en toch even laten kijken of hij voldoende laadt.

Staat vast wel ergens hier in het forum hoe je dat moet doen.
Some say..... he drives a dark red T4. Some say.... he is related to Harry62. All we know.... that he is called The Stig
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Oplossing voor leeglopende accu

Bericht door Roger B. (11)61 »

systematisch meten waar je een (teveel aan) stroomverbruik hebt in rust. als dat er niet is, dan moet er dus iets met de accu(lading) aan de hand zijn....
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
julien
Berichten: 270
Lid geworden op: 31 mei 2011, 14:58
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Oplossing voor leeglopende accu

Bericht door julien »

Eerst motor starten dan dynamospanning meten op accu, als die goed is rond 14 volt dan lekstroom meten in serie met plus of min kabel van accu moet zo'n beetje max 0.05 ampere zijn in rust. als je geen 14 volt hebt met draaiende motor (wel ff wachten tot nagloeien voorbij is) dan spanning op dynamo meten direct als die daar wel goed is dan bedrading massa of plus.
En brandt je accu lampje wel bij contact aanzetten?
Als je wel lekstroom hebt dan uitzoeken waarvandaan kan je doen door als alles uitstaat te meten over zekeringen doormiddel van multimeter in stand millivolt en dan op de pootjes van alle zekeringen meten of je een spanninkje meet (zekeringen zijn immers het punt met meeste overgangsweerstand) bij de zekering waar je spanninkje meet zit de lekstroom dus zo kun al een hoop groepen uitsluiten. en anders lekstroom van alle eventuele achteraf ingebouwde dingen meten. Als je nergens lekstroom in vind moet de lekstroom aan dynamo of startmotor liggen.
Ik ben 8 jaar wegenwacht geweest en alle voorgaande dingen deed ik wel buiten het geven van de starthulp, ligt dus wel een beetje aan welke wegenwacht je treft...
T4 Caravelle dc 2.5 tdi acv 142 KW

:T44EVER
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Oplossing voor leeglopende accu

Bericht door Roger B. (11)61 »

vind dat meten van spanningsval op de zekeringhouder wel heel gevoelig voor diverse invloeden waardoor je wellicht minder meet dan er is....

ik doe altijd meten op de accu, dus (mili)ampérestand en tussen pluspool en plusklem en dan kijken als je een voor een de zekeringen verwijderd waar er relatief veel daling van stroom optreedt.

en dan nog vind je het niet altijd, kan ook in de diodebrug van je dynamo zitten bijvoorbeeld.

Ook is 14 volt op de accu geen garantie dat ie ook daadwerkelijk geladen wordt, daarvoor zul je ook de laadstroom moeten meten.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
krantenboer
Berichten: 97
Lid geworden op: 13 jan 2007, 18:33
Locatie: Hoogkerk

Re: Oplossing voor leeglopende accu

Bericht door krantenboer »

hoi ik heb het zelfde probleem gehad 2,5 tdi bj 2002
bleek later dat het gloeirelais bleef hangen en de accu leeg trok.
groeten uut hoogkerk
Bas Holzhaus
Berichten: 2
Lid geworden op: 10 nov 2012, 18:27

Re: Oplossing voor leeglopende accu

Bericht door Bas Holzhaus »

Dank voor alle reacties tot zover, ik ga er mee aan de slag, d.w.z. mijn garage, zelf ben ik niet genoeg technisch onderlegd.

Bas
Gebruikersavatar
julien
Berichten: 270
Lid geworden op: 31 mei 2011, 14:58
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Oplossing voor leeglopende accu

Bericht door julien »

Roger B. (11)61 schreef:vind dat meten van spanningsval op de zekeringhouder wel heel gevoelig voor diverse invloeden waardoor je wellicht minder meet dan er is....

ik doe altijd meten op de accu, dus (mili)ampérestand en tussen pluspool en plusklem en dan kijken als je een voor een de zekeringen verwijderd waar er relatief veel daling van stroom optreedt.

en dan nog vind je het niet altijd, kan ook in de diodebrug van je dynamo zitten bijvoorbeeld.

Ook is 14 volt op de accu geen garantie dat ie ook daadwerkelijk geladen wordt, daarvoor zul je ook de laadstroom moeten meten.

Over die spanningsval: het maakt ook niet uit hoeveel je meet, het gaat erom of je iets meet (spanning), zoja dan loopt er stroom door die zekering en moet je het dus in die groep zoeken. De hoeveelheid lekstroom en of die aanwezig is meet je dus idd bij accu zoals ik ook al aangaf... En verder vind je het wel altijd ook als de lekstroom door je dynamo komt ook die zit op je accu aangesloten. Volgens mij zei ik ook als de lekstroom in geen enkele groep zit of andere achteraf ingebouwde apparatuur dan moet het zowat dynamo of startmotor zijn en ook die kun je prima loskoppelen en in serie meten...
Zekering voor zekering eruit trekken werkt natuurlijk ook alleen kost meer tijd en minder makkelijk alleen te doen omdat je multimeter ergens bij je accu in de buurt ligt. En als je het niet gelooft dat het op deze manier net zo makkelijk uit te sluiten is in welke zekeringgroep het zich bevindt dan probeer je het toch ff zet een verbruikertje aan en meet op de desbetreffende zekering de spanning in Millivolt.
14 Volt op je accu is wel een garantie dat je dynamo goed werkt, niet of je accu in orde is maar als je en geen lekstroom hebt en een goed dynamospanning maar toch steeds een lege accu hebt is je accu stuk, hoef je dus geen laadstroom voor te meten... gewoon kwestie van uitsluiten.

Milliampere stand lijkt me ook niet verstandig als de lekstroom te groot is of er wordt ff een elco geladen bij aansluiten of je cv. treedt bijv. in werking is je multimeter stuk of als je geluk hebt je zekeringetje maar die zijn meestal te traag. Dus beter 10 ampere stand die meet ook in 100e ampere's en aangezien een beetje lekstroom normaal is zo'n beetje max 0,05 A is deze stand geschikter. Verder maakt het ook niet uit of je tussen pluspool en accuklem meet of tussen min pool en accuklem.

Gr Julien
T4 Caravelle dc 2.5 tdi acv 142 KW

:T44EVER
Gebruikersavatar
julien
Berichten: 270
Lid geworden op: 31 mei 2011, 14:58
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Oplossing voor leeglopende accu

Bericht door julien »

krantenboer schreef:hoi ik heb het zelfde probleem gehad 2,5 tdi bj 2002
bleek later dat het gloeirelais bleef hangen en de accu leeg trok.
Ook dat is een mogelijkheid (loopt je accu trouwens wel erg hard van leeg), maar is ook afgezekerd dus ook te meten op deze manier. Trouwens nog een tip zet een losse autozekering houder met zekering van 10 Amp tussen een van je draden van je multimeter die schiet er meestal eerder uit dan de inwendige, beter voor de levensduur van je multimeter bij te veel stroom en makkelijker te vervangen.

Gr Julien
T4 Caravelle dc 2.5 tdi acv 142 KW

:T44EVER
Gebruikersavatar
julien
Berichten: 270
Lid geworden op: 31 mei 2011, 14:58
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Oplossing voor leeglopende accu

Bericht door julien »

Probleem al gevonden?
T4 Caravelle dc 2.5 tdi acv 142 KW

:T44EVER
Gebruikersavatar
julien
Berichten: 270
Lid geworden op: 31 mei 2011, 14:58
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Oplossing voor leeglopende accu

Bericht door julien »

@Roger B.

Geen reactie? mag negatief zijn ook hoor sta ik voor open...
T4 Caravelle dc 2.5 tdi acv 142 KW

:T44EVER
Opakoole
Berichten: 1
Lid geworden op: 20 nov 2012, 22:11

Re: Oplossing voor leeglopende accu

Bericht door Opakoole »

julien schreef:@Roger B.

Geen reactie? mag negatief zijn ook hoor sta ik voor open...
Je hebt toch geen stroom op je achteruit camera staan als je die hebt?


opa
Plaats reactie