Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
1.9 TD ombouw naar Echte Turbo pomp met LDA
1.9 TD ombouw naar Echte Turbo pomp met LDA
al iemand dit eens geprobeerd ?
http://www.vwt4forum.co.uk/showthread.php?t=54408" onclick="window.open(this.href);return false;
ik wil ook een LDA op mijn pomp hebben
om beter vooruit te komen.
ik wil eigenlijk alleen het deksel wisselen , en niet de hele pomp.
past het deksel van een 1.6 TD ook ?
alvast bedankt voor de tips..
http://www.vwt4forum.co.uk/showthread.php?t=54408" onclick="window.open(this.href);return false;
ik wil ook een LDA op mijn pomp hebben
om beter vooruit te komen.
ik wil eigenlijk alleen het deksel wisselen , en niet de hele pomp.
past het deksel van een 1.6 TD ook ?
alvast bedankt voor de tips..
- Pascal-141
- Berichten: 10957
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: 1.9 TD ombouw naar Echte Turbo pomp met LDA
Verwacht daar maar niet te veel vanjordydereus schreef:
ik wil ook een LDA op mijn pomp hebben
om beter vooruit te komen.
..

Ik had bij een van mijn vorige T4's ook zo'n pomp van een AAZ erop zitten ... de hele motor was een AAZ (kwam uit een Golf) .
De AAZ heeft standaard 75pk , de ABL 68pk .
Ik had bij mijn T4 eerst een oliekoeler gemonteerd (is absoluut noodzakelijk bij een 1.9td), de turbodruk verhoogd , de kat. leeggemaakt en de pomp aangepast .Een interkoeler had ik er nog niet op.
Het ging dan al een stuk vlotter dan de standaard ABL.
Maar of dat verschil tussen de AAZ pomp (dus met LDA) of de ABL pomp "voelbaar" is ? volgens mij niet . Ik heb meerdere T4's met ABL blok getuned , en uiteindelijk reden die nagenoeg "hetzelfde" als mijn AAZ ...
Een ABL blok draai je vlot naar 90pk , dat is meer dan voldoende bij de T4 , je zit immers met de beperking in het toerental wegens de bakverhoudingen .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Re: 1.9 TD ombouw naar Echte Turbo pomp met LDA
Ik wil nog even kijken watvoor brandstofpompen ik nog heb liggen.
Heb verschillende Lucas en Bosch pompen liggen, zowel met als zonder laaddruk afhankelijke vollast.
Op mijn Peugeot zit ook een LDA pomp van Bosch, omdat die een mooiere, stabielere stationaire loop geeft dan een Lucas, die er standaard opzit.
Het verschil is wel makkelijk. Je kunt namelijk je vollast veranderen van de totale pomp, alsmede alleen van het vuldruk gestuurde gedeelte. Alleen als je niet helemaal weet hoe het zit en moet, kan je er beter niet teveel aan gaan klooien. Mijn Peugeot staat zo afgesteld, dat ie nog net door de roetmeting komt... Met pijn en moeite...
mvg Rick
PS. Je rijd 's morgens weleens over de Noordervaart tussen 7.15 en 7.30? Volgens mij heb ik je al meerdere keren gespot. Ik kom dan vaak van de Rustenburgerweg af.
mvg Rick
Heb verschillende Lucas en Bosch pompen liggen, zowel met als zonder laaddruk afhankelijke vollast.
Op mijn Peugeot zit ook een LDA pomp van Bosch, omdat die een mooiere, stabielere stationaire loop geeft dan een Lucas, die er standaard opzit.
Het verschil is wel makkelijk. Je kunt namelijk je vollast veranderen van de totale pomp, alsmede alleen van het vuldruk gestuurde gedeelte. Alleen als je niet helemaal weet hoe het zit en moet, kan je er beter niet teveel aan gaan klooien. Mijn Peugeot staat zo afgesteld, dat ie nog net door de roetmeting komt... Met pijn en moeite...
mvg Rick
PS. Je rijd 's morgens weleens over de Noordervaart tussen 7.15 en 7.30? Volgens mij heb ik je al meerdere keren gespot. Ik kom dan vaak van de Rustenburgerweg af.
mvg Rick
Re: 1.9 TD ombouw naar Echte Turbo pomp met LDA
jA! klopt.
ik rij naar HHwaard.
zandhorst.
wat voor bus heb jij dan ?
ik heb een bosch pomp.
en ik heb gelezen dat als je een LDA erop zet , met een boost pin van een rover.
dat je toch zeker wat vermogen erbij krijgt..
ik ben geen racer , maar heb wel eens een zware kar erachter , of afgeladen bus.
hard rijden doe ik nooit.
roetmeting vind ik niet interessant , dat is zo op te lossen ..
heb wel de 5e versnelling aangepast , dat hij minder toeren maakt op de snelweg...
ik rij naar HHwaard.
zandhorst.
wat voor bus heb jij dan ?

ik heb een bosch pomp.
en ik heb gelezen dat als je een LDA erop zet , met een boost pin van een rover.
dat je toch zeker wat vermogen erbij krijgt..
ik ben geen racer , maar heb wel eens een zware kar erachter , of afgeladen bus.
hard rijden doe ik nooit.
roetmeting vind ik niet interessant , dat is zo op te lossen ..
heb wel de 5e versnelling aangepast , dat hij minder toeren maakt op de snelweg...
Re: 1.9 TD ombouw naar Echte Turbo pomp met LDA
Deze:

mvg Rick

mvg Rick
- Pascal-141
- Berichten: 10957
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: 1.9 TD ombouw naar Echte Turbo pomp met LDA
Een grotere plunjer in de pomp geeft uiteraard meer vermogen , maar ... ook meer thermische belasting , dus ZEKER een dikke frontmount oliekoeler monteren , en een interkoeler .jordydereus schreef:jA! klopt.
ik rij naar HHwaard.
zandhorst.
wat voor bus heb jij dan ?![]()
ik heb een bosch pomp.
en ik heb gelezen dat als je een LDA erop zet , met een boost pin van een rover.
dat je toch zeker wat vermogen erbij krijgt..
ik ben geen racer , maar heb wel eens een zware kar erachter , of afgeladen bus.
hard rijden doe ik nooit.
roetmeting vind ik niet interessant , dat is zo op te lossen ..
heb wel de 5e versnelling aangepast , dat hij minder toeren maakt op de snelweg...


Maar voor je je pomp uit elkaar schroeft : ook met de standaard pomp haal je vlot 85-90PK hoor , een oliekoeler blijft wel nodig want anders word de olie gewoon te heet .
En van 68pk naar 85pk : dat voel je écht wel hoor . Je kan er natuurlijk ook meer uithalen , maar dat gaat ten koste van de levensduur.
Ik had na wat testen ,mijn 1.9td afgeregeld op 85pk (op de testbank) en dat was voldoende om op de snelweg zo door te trekken naar 150km/u .
Met een aanhanger erachter (2200kg) kon ik op platte snelweg gewoon 100km/u aanhouden , als het bergop ging zakte hij natuurlijk wel wat terug ...
De beperking van de 1.9td is de heel korte eindverhouding : bij 150km/u zit je al flink in de rode toerentalzone ...

My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Re: 1.9 TD ombouw naar Echte Turbo pomp met LDA
ik heb de AAZ pomp binnen
ook een 1.6 td pomp gekocht.
kijken of er verschil in is ..
de 1.6

de 1.9td

ook een 1.6 td pomp gekocht.
kijken of er verschil in is ..
de 1.6

de 1.9td

- m.c van den berg
- Berichten: 1457
- Lid geworden op: 15 jan 2007, 19:03
- Locatie: Beesd
Re: 1.9 TD ombouw naar Echte Turbo pomp met LDA
Ben nu ook erg nieuwschierig



Niet sneller rijden als je bescherm engel vliegen kan. Groeten van uit de Betuwe van Marinus & Jannie
foto nr 602
foto nr 602
Re: 1.9 TD ombouw naar Echte Turbo pomp met LDA
ja ik hou jullie op de hoogte.
maar het moet eerst warmer buiten worden.
de gloeiers moeten ook vervangen.
dus dan haal ik het front er af.
maar eerst 15 graden buiten ....
maar het moet eerst warmer buiten worden.
de gloeiers moeten ook vervangen.
dus dan haal ik het front er af.
maar eerst 15 graden buiten ....
Re: 1.9 TD ombouw naar Echte Turbo pomp met LDA
ik blijf dit ook volgen 

Transporter T5 2004 AXE 204 Pk
- m.c van den berg
- Berichten: 1457
- Lid geworden op: 15 jan 2007, 19:03
- Locatie: Beesd
Re: 1.9 TD ombouw naar Echte Turbo pomp met LDA
eind van de week komen we aan die 15 graden, wordt spannend wat gaat Jordy doenjordydereus schreef:ja ik hou jullie op de hoogte.
maar het moet eerst warmer buiten worden.
de gloeiers moeten ook vervangen.
dus dan haal ik het front er af.
maar eerst 15 graden buiten ....


Niet sneller rijden als je bescherm engel vliegen kan. Groeten van uit de Betuwe van Marinus & Jannie
foto nr 602
foto nr 602
Re: 1.9 TD ombouw naar Echte Turbo pomp met LDA
waarschijnlijk nog niet zo veel want weekend prate ze weer over vorst. 

RUBBEREXPRESS
-
- Berichten: 69
- Lid geworden op: 23 feb 2013, 02:57
Re: 1.9 TD ombouw naar Echte Turbo pomp met LDA
dus je hebt n een extra olie koeler gezet op de (oliekoeler) warmte wisselaar die er standaard al op zit. maar hoe filter je nu de olie dan?Pascal-141 schreef:Een grotere plunjer in de pomp geeft uiteraard meer vermogen , maar ... ook meer thermische belasting , dus ZEKER een dikke frontmount oliekoeler monteren , en een interkoeler .jordydereus schreef:jA! klopt.
ik rij naar HHwaard.
zandhorst.
wat voor bus heb jij dan ?![]()
ik heb een bosch pomp.
en ik heb gelezen dat als je een LDA erop zet , met een boost pin van een rover.
dat je toch zeker wat vermogen erbij krijgt..
ik ben geen racer , maar heb wel eens een zware kar erachter , of afgeladen bus.
hard rijden doe ik nooit.
roetmeting vind ik niet interessant , dat is zo op te lossen ..
heb wel de 5e versnelling aangepast , dat hij minder toeren maakt op de snelweg...
Maar voor je je pomp uit elkaar schroeft : ook met de standaard pomp haal je vlot 85-90PK hoor , een oliekoeler blijft wel nodig want anders word de olie gewoon te heet .
En van 68pk naar 85pk : dat voel je écht wel hoor . Je kan er natuurlijk ook meer uithalen , maar dat gaat ten koste van de levensduur.
Ik had na wat testen ,mijn 1.9td afgeregeld op 85pk (op de testbank) en dat was voldoende om op de snelweg zo door te trekken naar 150km/u .
Met een aanhanger erachter (2200kg) kon ik op platte snelweg gewoon 100km/u aanhouden , als het bergop ging zakte hij natuurlijk wel wat terug ...
De beperking van de 1.9td is de heel korte eindverhouding : bij 150km/u zit je al flink in de rode toerentalzone ...
- Pascal-141
- Berichten: 10957
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: 1.9 TD ombouw naar Echte Turbo pomp met LDA
Met de standaard oliefilter zoals voordien ...Roel van D schreef:
dus je hebt n een extra olie koeler gezet op de (oliekoeler) warmte wisselaar die er standaard al op zit. maar hoe filter je nu de olie dan?
De externe oliekoeler word gewoon toegevoegd (vastgezet) tussen de originele oliekoeler en het oliefilter. Het oliefilter schroef je dan tegen de extra oliekoeler die je ziet op de foto . De oliefilter komt dan ongeveer 2a3 cm lager te zitten ,wat geen probleem is.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper