Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Welk type standkachel ?
Re: Welk type standkachel ?
Kijk dan zit het toch weer een keer mee.
Heb al onder mijn bus gelegen om stekkertje in de kachel te priegelen. Heb helaas geen brug maar kon gelukkig wel binnen staan en met garage krik toch genoeg ruimte om het voor elkaar te krijgen.
Nu bezig met de rest van de kabeltjes. Valt niet echt mee. In Multivan hele dikke vloer bedekking dus dat werkt niet echt soepel om dat er onderdoor te krijgen maar gaat lukken.
Bedankt voor je snelle reactie. Was ff bang dat ik iets over het hoofd zag.
Groetjes Dick
Heb al onder mijn bus gelegen om stekkertje in de kachel te priegelen. Heb helaas geen brug maar kon gelukkig wel binnen staan en met garage krik toch genoeg ruimte om het voor elkaar te krijgen.
Nu bezig met de rest van de kabeltjes. Valt niet echt mee. In Multivan hele dikke vloer bedekking dus dat werkt niet echt soepel om dat er onderdoor te krijgen maar gaat lukken.
Bedankt voor je snelle reactie. Was ff bang dat ik iets over het hoofd zag.
Groetjes Dick
T5 Multivan Highline 128kw TDI
Re: Welk type standkachel ?
Hoi Dick,
Ik heb zelf de hele stoel + frame losgehaald, om de kabel makkelijker door te voeren. Even voor de 2e accu onder de stoel (als je die hebt) zit in het midden het doorvoergat met daarin al een kabelboom. FF voorzichtig pielen met een stukje installatiedraad hielp bij mij om daarmee de signaaldraad vanaf onder, door de bodem heen te trekken. Succes!
Ik heb zelf de hele stoel + frame losgehaald, om de kabel makkelijker door te voeren. Even voor de 2e accu onder de stoel (als je die hebt) zit in het midden het doorvoergat met daarin al een kabelboom. FF voorzichtig pielen met een stukje installatiedraad hielp bij mij om daarmee de signaaldraad vanaf onder, door de bodem heen te trekken. Succes!
VW T5 California Black Edition TDI > Individual Project topic
als ebay het niet heeft, vergeet het dan maar
als ebay het niet heeft, vergeet het dan maar
Re: Welk type standkachel ?
Bedankt voor je reactie. Had inderdaad de stoel ook al losgemaakt en met opengeknipt draadhanger voor kleding de draad er onderdoor getrokken.
Alles zit op z'n plek ook de eierwekker. Alleen nog de plus draad doortrekken naar de Motorruimte maar ik heb al gezien dat het doorvoer rubber bij de ruitenwisser uitkomt dus dat moet ik morgen nog ff los maken. Dus als het goed is moet het morgen klaar zijn.
Ik doe het tussen mijn werk door dus ff beetje improviseren.

Alles zit op z'n plek ook de eierwekker. Alleen nog de plus draad doortrekken naar de Motorruimte maar ik heb al gezien dat het doorvoer rubber bij de ruitenwisser uitkomt dus dat moet ik morgen nog ff los maken. Dus als het goed is moet het morgen klaar zijn.
Ik doe het tussen mijn werk door dus ff beetje improviseren.

T5 Multivan Highline 128kw TDI
Re: Welk type standkachel ?
Ik ken dat, zeker in deze koude & donkere tijd is klussen niet altijd handig.
Je hebt dus geen 2e accu onder de stoel? Dat was in mijn geval super handig om zowel de + als - draad aan te sluiten

Je hebt dus geen 2e accu onder de stoel? Dat was in mijn geval super handig om zowel de + als - draad aan te sluiten

VW T5 California Black Edition TDI > Individual Project topic
als ebay het niet heeft, vergeet het dan maar
als ebay het niet heeft, vergeet het dan maar
Re: Welk type standkachel ?
zo nog ff een update. vanmorgen kachel 3 kwartier laten verwarmen via klokje. auto lekker warm van binnen. koelwater temperatuur stond echter helemaal links. toen ik ging rijden kwam hij al wel veel sneller uit de hoek dan normaal maar nog lang niet op bedrijfstemperatuur.
zou dit komen door climatronic? heb de temperatuur binnen op 22 graden staan.
ik denk zelf dat het komt omdat het buiten niet zo koud is en dat daardoor de bijverwarmer niet zo lang aan staat om de binnentemperatuur te bereiken.
ben benieuwd naar jullie ervaringen.
fijne dag gewenst allemaal
zou dit komen door climatronic? heb de temperatuur binnen op 22 graden staan.
ik denk zelf dat het komt omdat het buiten niet zo koud is en dat daardoor de bijverwarmer niet zo lang aan staat om de binnentemperatuur te bereiken.
ben benieuwd naar jullie ervaringen.
fijne dag gewenst allemaal
T5 Multivan Highline 128kw TDI
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
Re: Welk type standkachel ?
de bijverwarmer IS toch nu je voorverwarmer??? dan zou die nu dus 3 kwartier gedraaid hebben om je motor en interieur te verwarmen....
Mijn T5 HEEFT niet eens een temperatuurmeter, dus geen idee bij welke temp ie los komt (veel moderne auto's hebben een soort van 2 of 3 standen metertje... tot x graden staat ie op koud, van x tot y graden op normaal en boven de z graden (als ie al in het rood zou staan) gaat ie door naar heet.... (schijnbaar raken mensen in paniek als zo'n metertje bij hard werken in 30 graden omgevingstemp een keer oploopt naar 100-110 graden)
Maar uit ervaring weet ik dat na pakweg 45 minuten verwarmen de koelvloeistof ongeveer een graad of 70 is, kan goed dat dat voor het metertje niet voldoende is om op te lopen naar normaal
Mijn T5 HEEFT niet eens een temperatuurmeter, dus geen idee bij welke temp ie los komt (veel moderne auto's hebben een soort van 2 of 3 standen metertje... tot x graden staat ie op koud, van x tot y graden op normaal en boven de z graden (als ie al in het rood zou staan) gaat ie door naar heet.... (schijnbaar raken mensen in paniek als zo'n metertje bij hard werken in 30 graden omgevingstemp een keer oploopt naar 100-110 graden)
Maar uit ervaring weet ik dat na pakweg 45 minuten verwarmen de koelvloeistof ongeveer een graad of 70 is, kan goed dat dat voor het metertje niet voldoende is om op te lopen naar normaal
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon
Re: Welk type standkachel ?
70 graden is toch een derde uit de nulstand van het metertje vandaan (begint bij 50 graden), in mijn geval.
30 minuten bij buitentemp van ca. 7 graden in mijn geval; KVS zo'n 70 graden, olietemp. meter slaat niet uit, dus nog onder de 50 graden.
30 minuten bij buitentemp van ca. 7 graden in mijn geval; KVS zo'n 70 graden, olietemp. meter slaat niet uit, dus nog onder de 50 graden.
VW T5 California Black Edition TDI > Individual Project topic
als ebay het niet heeft, vergeet het dan maar
als ebay het niet heeft, vergeet het dan maar
Re: Welk type standkachel ?
mijn kvs meter begint ook bij 50 graden daarom vond ik het vreemd.
het was binnen wel lekker warm.
zal morgenochtend wel ff onder de motorkap voelen of slangen warm zijn.
misschien weten jullie dit ook. vanmiddag reed ik weg en zette de bijverwarmer aan met het klokje even was het vlammetje zichtbaar maar toen kwam er een F in het display met even later gevolgd door twee streepjes.
nu staat mijn tankmeter tegen het rode aan zou dat het zijn? De F van Fuel
het was binnen wel lekker warm.
zal morgenochtend wel ff onder de motorkap voelen of slangen warm zijn.
misschien weten jullie dit ook. vanmiddag reed ik weg en zette de bijverwarmer aan met het klokje even was het vlammetje zichtbaar maar toen kwam er een F in het display met even later gevolgd door twee streepjes.
nu staat mijn tankmeter tegen het rode aan zou dat het zijn? De F van Fuel
T5 Multivan Highline 128kw TDI
- RonaldCaravelle
- Berichten: 51
- Lid geworden op: 06 mei 2012, 06:14
- Locatie: Wachtum
Re: Welk type standkachel ?
.nee dit is niet de F van fuel van de F van FAILURE oftewel er heeft zich een fout voorgedaan in de verbrandingskamer of signaal van/naar de voor/bij verwarmer. Dit is meestal niets ernstigs. Als je weer op het pijltje (naar links of rechts) drukt gaat de F weer weg.
Meestal komt de F in het display als je de kachel aan hebt gezet via de eierwekker en je, terwijl het systeem (nog) draait, de motor start. Er gebeuren dan 2 dingen; 1 systeem krijgt dubbel signaal (van eierwekker en motorstuur apparaat) 2, de spanning is tijdelijk te laag vanwege het starten van de motor. en gaat het systeem in F--.
Dus wil je dit voorkomen dan moet je de auto starten terwijl de kachel UIT is.
Meestal komt de F in het display als je de kachel aan hebt gezet via de eierwekker en je, terwijl het systeem (nog) draait, de motor start. Er gebeuren dan 2 dingen; 1 systeem krijgt dubbel signaal (van eierwekker en motorstuur apparaat) 2, de spanning is tijdelijk te laag vanwege het starten van de motor. en gaat het systeem in F--.
Dus wil je dit voorkomen dan moet je de auto starten terwijl de kachel UIT is.
Nu -
T5 Caravelle 1.9 TDI 75 KW 2006 LW
Vito 111 2.2 CDI 2005 L2
Toen -
T4 2.5 DSL 1999 KW
T3 1.6 TD 1986
T5 Caravelle 1.9 TDI 75 KW 2006 LW
Vito 111 2.2 CDI 2005 L2
Toen -
T4 2.5 DSL 1999 KW
T3 1.6 TD 1986
- RonaldCaravelle
- Berichten: 51
- Lid geworden op: 06 mei 2012, 06:14
- Locatie: Wachtum
Re: Welk type standkachel ?
Hier nog even wat webasto erover zegt in het duits...
"Die von Ihnen beschriebene Fehleranzeige ist uns bereits bekannt. Die Fehlerursache liegt in der Fahrzeugelektronik und kann nicht ohne weiteres verändert werden. Wir empfehlen vor dem Fahrtantritt, die Standheizung auszuschalten.
Mit freundlichen Grüßen
Webasto AG"
Oftewel, het is een electronica storing en dat ligt aan uw bus (lees VW) dus...daar kunnen wij nix (0) aan doen
Gewoon de standkachel niet aan zetten voor het starten
haha, is iets wat heeeeeeeeeel veel voorkomt; gewoon doorrijden niets van aantrekken
"Die von Ihnen beschriebene Fehleranzeige ist uns bereits bekannt. Die Fehlerursache liegt in der Fahrzeugelektronik und kann nicht ohne weiteres verändert werden. Wir empfehlen vor dem Fahrtantritt, die Standheizung auszuschalten.
Mit freundlichen Grüßen
Webasto AG"
Oftewel, het is een electronica storing en dat ligt aan uw bus (lees VW) dus...daar kunnen wij nix (0) aan doen

Gewoon de standkachel niet aan zetten voor het starten







haha, is iets wat heeeeeeeeeel veel voorkomt; gewoon doorrijden niets van aantrekken
Nu -
T5 Caravelle 1.9 TDI 75 KW 2006 LW
Vito 111 2.2 CDI 2005 L2
Toen -
T4 2.5 DSL 1999 KW
T3 1.6 TD 1986
T5 Caravelle 1.9 TDI 75 KW 2006 LW
Vito 111 2.2 CDI 2005 L2
Toen -
T4 2.5 DSL 1999 KW
T3 1.6 TD 1986
Re: Welk type standkachel ?
kijk elke dag weer wat wijzer hahaha
bedankt
bedankt

T5 Multivan Highline 128kw TDI
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
Re: Welk type standkachel ?
het kan toch toevallig de F van fuel zijn, de aanzuig van de kachel zit een stuk boven de bodem, dus het kan dat ie geen brandstof gekregen heeft, dan start ie, maar gaat niet aan, en dus is er iets fout in de "ogen" van de elektronica
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon
-
- Berichten: 60
- Lid geworden op: 27 jul 2007, 08:41
- Locatie: Amerongen
- Contacteer:
Re: Welk type standkachel ?
Voor wat het waard is: ik had tijdenlang een F-melding bij het gebruik op de "eierwekker". Tenminste ...... 's morgens de klok zetten op pakweg 16.00 uur: niks aan de hand. Rond 18.00 uur de klok zetten op pakweg 22.00 uur: niks aan de hand (nou ja, soms wel soms niet). Om 18.00 uur de klok zetten voor 06.00 uur (volgende dag, dus): hoppa een F. Maar ook gehad: kachel rechtstreeks aanzetten (linker knopje op de eierwekker): na een half uur een brandlucht en een lege accu . Na nog wat van dit soort storingen is de printplaat vervangen en de Webasto helemaal losgekoppeld van de auto-electronica. Het kostte een hoop geld maar nu heb ik tenminste weer een werkende standkachel. Enig minpuntje: de bijverwarming loopt niet meer mee als je de auto start, je moet hem altijd handmatig aanzetten. En zo is er altijd wat .......RonaldCaravelle schreef:Hier nog even wat webasto erover zegt in het duits...
"Die von Ihnen beschriebene Fehleranzeige ist uns bereits bekannt. Die Fehlerursache liegt in der Fahrzeugelektronik und kann nicht ohne weiteres verändert werden. Wir empfehlen vor dem Fahrtantritt, die Standheizung auszuschalten.
Mit freundlichen Grüßen
Webasto AG"
Oftewel, het is een electronica storing en dat ligt aan uw bus (lees VW) dus...daar kunnen wij nix (0) aan doen![]()
Gewoon de standkachel niet aan zetten voor het starten![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
haha, is iets wat heeeeeeeeeel veel voorkomt; gewoon doorrijden niets van aantrekken
Opvallend: de Webasto-specialist had de printplaat op voorraad - ik was dus niet bepaald de eerste met dit probleem!
Met vriendelijke groet,
Marten | T5 2008 130 pk enkele cabine | www.tandemclub.nl
Marten | T5 2008 130 pk enkele cabine | www.tandemclub.nl
Re: Welk type standkachel ?
Mijn Duits is ook niet zo goed, maar volgens mij zegt Webasto vriendelijk dat je je kachel uit moet zetten, voordat je de auto start. Dat voorkomt volgens mij mogelijk dat de elektronica een soort dubbele aansturing krijgt en een foutmelding geeft. Dat is alles. Gewoon een prima advies wat werkt, me dunkt ... 

VW T5 California Black Edition TDI > Individual Project topic
als ebay het niet heeft, vergeet het dan maar
als ebay het niet heeft, vergeet het dan maar
Re: Welk type standkachel ?
Voor de liefhebbers hier nog een link naar een site met alle mogelijke handleidingen van Webasto
http://www.standkachels.com/infopages/pdf.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.standkachels.com/infopages/pdf.html" onclick="window.open(this.href);return false;
T5 Multivan Highline 128kw TDI