Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
doorschieten in toeren en verlies kracht 2.5 TDI
doorschieten in toeren en verlies kracht 2.5 TDI
Hallo,
We hebben sinds kort een probleem met onze T4 en dit uit zich door het verlies van trekkracht en het 'doorschieten in toerental' in alle versnellingen.
Het betreft een 1996 2.5 TDI ACV met plm 250.000 op de teller.
Het blijkt dat het slangetje dat bevestigd is aan de intercooler en loopt naar het motormanagement er zo'n 1000 tot 2000 km ongemerkt af heeft gelegen.
Pas na deze km's begon de T4 in kracht af te nemen en was het vreemde gedrag mbt het toerental merkbaar.
De acties die tot nu toe zijn ondernomen zijn:
Foutcode uitgelezen en na reparatie van de losgeschoten slang gereset.
00575 - Intake Manifold Pressure
17-10 - Control Difference - Intermittent
Drukslangetjes (intercooler, N75, N18, Turbo etc) vervangen.
N75 doorgemeten
29 Ohm over de contacten
12V vanuit aansturingskabel
N18 doorgemeten
17 Ohm over de contacten
Logjes gemaakt met VAG-COM, zie hieronder het resultaat.
In het eerste logje is duidelijk te zien dat het toerental omhoog schiet bij half gas en zonder merkbare toename van trechtkracht.
Ik hoop dat jullie een idee hebben waar de oorzaak ligt.
We hebben sinds kort een probleem met onze T4 en dit uit zich door het verlies van trekkracht en het 'doorschieten in toerental' in alle versnellingen.
Het betreft een 1996 2.5 TDI ACV met plm 250.000 op de teller.
Het blijkt dat het slangetje dat bevestigd is aan de intercooler en loopt naar het motormanagement er zo'n 1000 tot 2000 km ongemerkt af heeft gelegen.
Pas na deze km's begon de T4 in kracht af te nemen en was het vreemde gedrag mbt het toerental merkbaar.
De acties die tot nu toe zijn ondernomen zijn:
Foutcode uitgelezen en na reparatie van de losgeschoten slang gereset.
00575 - Intake Manifold Pressure
17-10 - Control Difference - Intermittent
Drukslangetjes (intercooler, N75, N18, Turbo etc) vervangen.
N75 doorgemeten
29 Ohm over de contacten
12V vanuit aansturingskabel
N18 doorgemeten
17 Ohm over de contacten
Logjes gemaakt met VAG-COM, zie hieronder het resultaat.
In het eerste logje is duidelijk te zien dat het toerental omhoog schiet bij half gas en zonder merkbare toename van trechtkracht.
Ik hoop dat jullie een idee hebben waar de oorzaak ligt.
- René
- Berichten: 5293
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
- Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.
Re: doorschieten in toeren en verlies kracht 2.5 TDI
Volgens mij gewoon een slippende koppeling. Anders kan het toerental nooit omhoog gaan zonder snelheids toename. (is trekkracht)
Grtzzz Rene
Grtzzz Rene
Re: doorschieten in toeren en verlies kracht 2.5 TDI
Op de log te zien gaat het vanaf +/- 1500 Rpm fout, denk ook wat René schrijft: Slippende koppeling.
Dit is het gebied waar je koppel toename ligt, maar bij jou niet omgezet wordt in snelheids-verhoging.
Dit is het gebied waar je koppel toename ligt, maar bij jou niet omgezet wordt in snelheids-verhoging.

Groet, Oskar.
Re: doorschieten in toeren en verlies kracht 2.5 TDI
Rene, Oskar,
Bedankt beide voor het antwoord!
Het is dus domweg 'toeval' dat het op het zelfde moment gebeurd als het intercooler slangetje.
De koppeling moet ik laten vervangen neem ik aan?
In een ander draadje vond ik deze http://www.ebay.de/itm/ws/eBayISAPI.dll ... TM:DE:1123, is dat een goede optie?
Groeten,
Patrick
Bedankt beide voor het antwoord!
Het is dus domweg 'toeval' dat het op het zelfde moment gebeurd als het intercooler slangetje.
De koppeling moet ik laten vervangen neem ik aan?
In een ander draadje vond ik deze http://www.ebay.de/itm/ws/eBayISAPI.dll ... TM:DE:1123, is dat een goede optie?
Groeten,
Patrick
- sgsdebruijn
- Berichten: 4379
- Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
- Locatie: in de Hoeksche Waard
Re: doorschieten in toeren en verlies kracht 2.5 TDI
Kan ik je aanbevelen, een koppeling van Sachs ontkoppelt lekker soepel.
Heb er nu denk ik 6000km mee gereden met gechipte ECU in een Westfalia.
Tevens vol beladen op vakantie met een vouwwagen er achter.
Heb er nu denk ik 6000km mee gereden met gechipte ECU in een Westfalia.
Tevens vol beladen op vakantie met een vouwwagen er achter.
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Re: doorschieten in toeren en verlies kracht 2.5 TDI
Sluit ik me volledig bij aan :klappensgsdebruijn schreef:Kan ik je aanbevelen, een koppeling van Sachs ontkoppelt lekker soepel.
Heb er nu denk ik 6000km mee gereden met gechipte ECU in een Westfalia.
Tevens vol beladen op vakantie met een vouwwagen er achter.
Helemaal mee eens

Heey Sebas, niks 4u?
Je weet nu hoe het moet

ACV Motor Modificaties:
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
- Multivan Generation
- Berichten: 34475
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: doorschieten in toeren en verlies kracht 2.5 TDI
Even voor de topicstarter,
kun je nogmaals een logje maken vanaf zeg 1300 rpm tot aan de 4000 rpm,
en dat hier plaatsen(in de derde versnelling uitgevoerd)?
Een koppeling is namelijk een dure aangelegenheid en ik heb het al eens gehoord (van heel vroeger) dat er ook een andere oorzaak voor kan zijn.. (is me even ontschoten wat precies, maar had met een klep te maken).
Groeten Peter
kun je nogmaals een logje maken vanaf zeg 1300 rpm tot aan de 4000 rpm,
en dat hier plaatsen(in de derde versnelling uitgevoerd)?
Een koppeling is namelijk een dure aangelegenheid en ik heb het al eens gehoord (van heel vroeger) dat er ook een andere oorzaak voor kan zijn.. (is me even ontschoten wat precies, maar had met een klep te maken).
Groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: doorschieten in toeren en verlies kracht 2.5 TDI
Hoi Peter,Multivan Generation schreef:Even voor de topicstarter,
kun je nogmaals een logje maken vanaf zeg 1300 rpm tot aan de 4000 rpm,
en dat hier plaatsen(in de derde versnelling uitgevoerd)?
Een koppeling is namelijk een dure aangelegenheid en ik heb het al eens gehoord (van heel vroeger) dat er ook een andere oorzaak voor kan zijn.. (is me even ontschoten wat precies, maar had met een klep te maken).
Groeten Peter
Dat wil ik wel doen, alleen dat zou hetzelfde logje zijn als het eerst genoemde log in mijn bijlage. Die is conform de LMM-test methode gemaakt (3e versnelling, rijdend tot aan 4000 rpm).
Is er wat mis met die log? Het aantal meetpunten is inderdaad wat laag, maar ik weet niet of ik dat beter kan krijgen. Hooguit door minimaal het gaspedaal in te drukken.
Groeten,
Patrick
- Multivan Generation
- Berichten: 34475
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: doorschieten in toeren en verlies kracht 2.5 TDI
aantal meetpunten is inderdaad heel laag,
maar dat kan ook komen door de oude motorcomputer
Logjes is wel met gaspedaal tot de bodem..
maar dat kan ook komen door de oude motorcomputer

Logjes is wel met gaspedaal tot de bodem..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: doorschieten in toeren en verlies kracht 2.5 TDI
De opzet van het eerste logje was wel om tot op de bodem te gaan, alleen vóór de helft schoot het al richting 4000 RPM.Multivan Generation schreef:aantal meetpunten is inderdaad heel laag,
maar dat kan ook komen door de oude motorcomputer![]()
Logjes is wel met gaspedaal tot de bodem..
Om schade te voorkomen heb ik maar niet doorgetrapt...
- Multivan Generation
- Berichten: 34475
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: doorschieten in toeren en verlies kracht 2.5 TDI
Dat was jammer, want als het je koppeling was geweest dan had hij wel weer bijgekomen.
Als je al in de 2500 rpm range hebt gezeten, en dus goed gekoppeld hebt,
en je laat hem terugzakken tot 1500 rpm en geeft dan gas, wat gebeurt er dan
Als je al in de 2500 rpm range hebt gezeten, en dus goed gekoppeld hebt,
en je laat hem terugzakken tot 1500 rpm en geeft dan gas, wat gebeurt er dan
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: doorschieten in toeren en verlies kracht 2.5 TDI
Als de koppeling niet slipt krijg je nooit zo'n piek in je toerental, domweg omdat de motor tegengehouden wordt door de koppeling.
oftewel het toerental toename met bijbehorende koppel toename wordt omgezet in snelheidsverhoging en niet alleen in toerental verhoging. 


Groet, Oskar.
Re: doorschieten in toeren en verlies kracht 2.5 TDI
In december is de koppeling vervangen en is het probleem inderdaad verholpen. :-)
Bedankt mensen!
We kunnen eindelijk, na een ophoping van 'pech' gevalletjes weer sturen in onze camperbus.
Bedankt mensen!
We kunnen eindelijk, na een ophoping van 'pech' gevalletjes weer sturen in onze camperbus.