Beste mensen,
Wie heeft er een dergelijk stuk hulpgereedschap en wil voor mij het ding opmeten. Het is een tegenhouder voor het nokkenas-tandwiel. Ben van plan deze zelf te maken. Het belangrijkste is de ronding en de afstand van de nokken. Kan helaas morgen niet komen Vast bedankt Thomas
Bijlagen
tool 3036.jpg (8.62 KiB) 2092 keer bekeken
Groetjes Thomas
Tot camper omgebouwde politiebus (Waddeneiland) uit 2003, 2,5 tdi ACV, licht gekieteld.
waarom zou je die nodig hebben?
Ik bedoel, als je aan de distributiezijde de riemen vervangt, dan blijft de brandstofzijde op zijn plek, en dus ook de nokkenas.
En omgekeerd ook, als je de brandstofzijde doet, dan blijft de distributiezijde op zijn plek door alle spanning van de riemen wat er daar opstaat.
Ook zit er een borgboutje in de brandstofpomp,
die daar de boel een beetje op zijn plek houd.
Is altijd leuk om een tool te hebben, maar in dit geval heb je andere en wellicht betere?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Multivan Generation schreef:waarom zou je die nodig hebben?
Ik bedoel, als je aan de distributiezijde de riemen vervangt, dan blijft de brandstofzijde op zijn plek, en dus ook de nokkenas.
En omgekeerd ook, als je de brandstofzijde doet, dan blijft de distributiezijde op zijn plek door alle spanning van de riemen wat er daar opstaat.
Ook zit er een borgboutje in de brandstofpomp,
die daar de boel een beetje op zijn plek houd.
Dat snap ik Peter...Maar je maakt de riemwielen los aan beide zijden van de nokkenas (een kant per keer) vervangt dan je riem en vervolgens span je de riem met de spanrol. Het riemwiel wat feitelijk los zit op de conus kan nu vrij draaien tijdens het spannen.
Om het riemwiel nu op de conus van de nokkenas vast te zetten met het juiste moment is het wel handig om deze tegen te houden. Dit om krachten op ongewenste delen te voorkomen.
@Marcel bedankt voor de link!!
Groeten Thomas
Groetjes Thomas
Tot camper omgebouwde politiebus (Waddeneiland) uit 2003, 2,5 tdi ACV, licht gekieteld.
Dat snap ik Peter...Maar je maakt de riemwielen los aan beide zijden van de nokkenas (een kant per keer) vervangt dan je riem en vervolgens span je de riem met de spanrol. Het riemwiel wat feitelijk los zit op de conus kan nu vrij draaien tijdens het spannen.
Om het riemwiel nu op de conus van de nokkenas vast te zetten met het juiste moment is het wel handig om deze tegen te houden. Dit om krachten op ongewenste delen te voorkomen.
@Marcel bedankt voor de link!!
Groeten Thomas
He Thomas,
ga jij het riemwiel dan ook loshalen?
Nee toch zeker..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Tja zo staat dat in de boekjes....toch? Bij mijn LT en mijn vorige T4(AAB) heb ik het niet gedaan maar het was toch altijd gehannes met spannen. Tot ik een keer met mijn neus bovenop een reparatie aan een steyer scheepsdiesel stond.( in de snelle rib van mijn werk) En die monteur moest een nieuwe nokkenas inbouwen. Het spannen van de riem ging op dezelfde manier als bij onze motoren en ik vond dat wel zo netjes eigenlijk. Dus vandaar. Trouwens was ik niet van plan een micrometer in de kont van de dieselpomp te steken. dat dan weer niet
Groetjes Thomas
Tot camper omgebouwde politiebus (Waddeneiland) uit 2003, 2,5 tdi ACV, licht gekieteld.
bespaar je de moeite, dat riemwiel gaat er in de vw garage alleen af als de keerring lek is of de nokkenstok er uit moet om hydrostoters te vervangen. (ondanks dat het anders in de boekjes staat.....)
Als je het riemwiel er af haalt heb je trouwens ook nog een vw nokkenas blokkeertool nodig om het zaakje weer goed te krijgen.
repelsteeltje schreef:bespaar je de moeite, dat riemwiel gaat er in de vw garage alleen af als de keerring lek is of de nokkenstok er uit moet om hydrostoters te vervangen. (ondanks dat het anders in de boekjes staat.....)
Als je het riemwiel er af haalt heb je trouwens ook nog een vw nokkenas blokkeertool nodig om het zaakje weer goed te krijgen.
Ben nu wel benieuwd hoe jij dat zou doen dan?
Groetjes Thomas
Tot camper omgebouwde politiebus (Waddeneiland) uit 2003, 2,5 tdi ACV, licht gekieteld.
hoe hij wat zou doen?? de nokkenas blokkeren?? met de afstellineaal (steeksleutel 13 schijnt ook te werken) in de groef op de kop van de nokkenas aan de pompzijde zie op de kop aanligt
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden.... Tyraps, Tape en Telefoon
Roger B. (11)61 schreef:hoe hij wat zou doen?? de nokkenas blokkeren?? met de afstellineaal (steeksleutel 13 schijnt ook te werken) in de groef op de kop van de nokkenas aan de pompzijde zie op de kop aanligt
Tja dan moeten toch die riemwielen eraf?? Of niet?
Groetjes Thomas
Tot camper omgebouwde politiebus (Waddeneiland) uit 2003, 2,5 tdi ACV, licht gekieteld.
lees eens goed mijn reactie nog eens door..
Allebei de nokkenas tandwielen zitten vast op de as.
En die laat je vast zitten!
Als je de ene kant blokkeert met een tool,
dan kan de andere zijde niet meer verdraaien
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Multivan Generation schreef:lees eens goed mijn reactie nog eens door..
Allebei de nokkenas tandwielen zitten vast op de as.
En die laat je vast zitten!
Als je de ene kant blokkeert met een tool,
dan kan de andere zijde niet meer verdraaien
Ok dat begrijp ik. Dan heb je een gefixeerde nokkenas (dmv een tool) dus het randriemwiel blijft vast zitten. Vervolgens ben je zover dat je nieuwe riem erom kan worden gelegd...De krukas is ook geblokkeerd neem ik aan (!) ...Dan leg je hem strak over de zijde van de waterpomp en ga je de riem spannen met de spanrol. Volgens mijn ervaring span je alleen de zijde van de riem die over de kant van de spanrol ligt, want immers nokkenastandriemwiel en krukas kunnen niet verdraaien. Als je dan ook zo de pompzijde doet en je gaat het zaakje rondtornen, staat de boel zo maar een "tandje" mis.
En trouwens wat is er mis met het "lossen" van de riemwielen?
In "modernere" wagens hebben ze een betere oplossing voor het riemwiel gebeuren.