Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Tool 3036

vragen over de T4
Gebruikersavatar
heartbeat
Berichten: 1287
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:20
Locatie: Schiedam

Re: Tool 3036

Bericht door heartbeat »

Ik zou hem kunnen overtrekken op papier voor je geef je adres en dan stuur ik het op naar je

:yes
Rob & Lize
Gebruikersavatar
limburger
Berichten: 765
Lid geworden op: 30 sep 2009, 19:06
Locatie: zuid limburg

Re: Tool 3036

Bericht door limburger »

heartbeat schreef:Ik zou hem kunnen overtrekken op papier voor je geef je adres en dan stuur ik het op naar je

:yes
als je op dat papier een horizontale en vertikale lijn trekt met een erbij geschreven maat dan kun je hem ook inscannen en mailen, dan is die altijd te controleren op maat d.m.v. die lijnen. dit is handig omdat tekeningen nog wel eens automatisch willen vervormen bij sommige programma's op de pc. maar dan moet je wel een scanner hebben natuurlijk...

:driveT4 :T44EVER
Gebruikersavatar
Endebendebus
Berichten: 934
Lid geworden op: 02 nov 2008, 13:28
Locatie: Midden Nederland

Re: Tool 3036

Bericht door Endebendebus »

Mannen bedankt voor het aanbod...Ik heb hem inmiddels (de tekening) van T4 Wiki :yes
Groetjes Thomas
Tot camper omgebouwde politiebus (Waddeneiland) uit 2003, 2,5 tdi ACV, licht gekieteld.
repelsteeltje
Berichten: 1223
Lid geworden op: 22 mar 2009, 20:41

Re: Tool 3036

Bericht door repelsteeltje »

en nou komt de leukste, in mijn sleuteltijd mogen meemaken, beuntjes die het afstel lineaal gebruikte om de bout aan de andere kant op spanning te zetten. Resultaat is dat je gelijk voor een nieuwe nokkenas kan gaan sparen, die breekt namelijk ter plaatse van het afstel lineaal af..... (gebeurt trouwens ook bij de oudere 4 cilinder lijnmotoren met 8 kleppen)
Ook al vaker een nokkenas en de kleppen aan brokken gezien door een afgebroken riemwielbout. Beun met de luchtsleutel noemden we dan dan maar.

dus de tip in dat geval is, de nokkenas blokkeren met het afstellineaal, aan de andere zijde het riemwiel monteren, bout hooguit handvast, lineaal er uit, sleutel op het betreffend riemwiel wat vast moet, dan de bout op moment + hoekverdraaiing. (altijd verse bout gebruiken) Daarna de brandstofpompkant goed zetten, exenterstelmechanisme in het midden, pomp op zijn merktekens. Riemwiel aan die kant vastzetten, ook met verse bout, dan pomp met klok goed zetten, starten en daarna dynamisch nastellen....

pffff het is heel moeilijk doen maar als je zo wilt hoort het officieel zo.
Ik heb bossen met distributieriemen bij vw's vervangen, en nimmer het riemwiel er voor losgehaald. Kan bij alle types zonder deze ellende.
Gebruikersavatar
Endebendebus
Berichten: 934
Lid geworden op: 02 nov 2008, 13:28
Locatie: Midden Nederland

Re: Tool 3036

Bericht door Endebendebus »

Thanks voor je reactie...ik heb nu nog niet begrepen HOE je dan op een fatsoenlijk wijze die riemen spant zonder de eerder geschetste problematiek. :groteogen
Misschien snap ik het niet helemaal :wjw
Groetjes Thomas
Tot camper omgebouwde politiebus (Waddeneiland) uit 2003, 2,5 tdi ACV, licht gekieteld.
Gebruikersavatar
Endebendebus
Berichten: 934
Lid geworden op: 02 nov 2008, 13:28
Locatie: Midden Nederland

Re: Tool 3036

Bericht door Endebendebus »

Niemand??? :bonk
Groetjes Thomas
Tot camper omgebouwde politiebus (Waddeneiland) uit 2003, 2,5 tdi ACV, licht gekieteld.
repelsteeltje
Berichten: 1223
Lid geworden op: 22 mar 2009, 20:41

Re: Tool 3036

Bericht door repelsteeltje »

ffe spoedverhaaltje riem wisselen van een R5 TDI motor.

Rechter voorwiel weghalen, motorbeschermbak verwijderen
multiriem verwijderen
motor op merktekens zetten, nokkenasriemwiel even met witte lakstift aftekenen.
trillingdemper krukas demonteren, speciaaltool tegenhouder en een 3/4" doppenset bij nodig.
kappenrommel distributiezijde weghalen
spanrol losnemen
riem verwijderen (schuif je zo van de riemwielen af)
waterpomp altijd vervangen, aanrader is een origineel ruildeel te monteren
nieuwe riem monteren, spanner monteren, spanner doordraaien totdat de pijltjes op het spanmechanisme overeenkomen
timing controleren, kunstof monteren, trillindemper met nieuwe bout en diamantschijf monteren, met tegenhouder, momentsleutel en grof geweld om de juiste hoekverdraaiing te maken.

nu de andere kant.

motor op merktekens, brandstofpomp ook. (zit op een kloteplek, meestal teken ik ze gewoon met witte lakstift af)
kunstof kappie weghalen
spanner los, exenterstelwiel aan de achterzijde ook loshalen.
riem schuif je er zo af.
monteren:
riem er op,
exenterstelwiel er op,
spanner er op, spanner wat aanhalen, dan exenter zo stellen dat je merktekens weer overeen komen. spanner op zijn merktekens draaien.
Starten, warm laten draaien. (als hij direct motorstoring geeft is de timing niet juist, meestal tand versprongen)
Bij warme motor met vag-com of andere testkast de timing dynamisch goed zetten
kappie terugbouwen
klaar voor de volgende 90.000 km of 5 jaar


wil je wel een tip geven, als je het nog nooit hebt gedaan, zorg dan dat je er iemand bij hebt die ervaring heeft. Er zijn gewoon wat puntjes waar je op letten moet. Onderschat in ieder geval het losmaken en vastzetten van de trillingdemper niet. Zou niet de eerste zijn waar hij na 300 km onder vandaan stuitert omdat het boutje voor het gevoel vast zat maar toch niet helemaal.... overigens altijd met zware motorschade als gevolg.
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Tool 3036

Bericht door Roger B. (11)61 »

waarom 3/4 doppenset nodig?? mijn 1/2"set heeft het meerdere keren prima gedaan voor deze reparatie
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10818
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Tool 3036

Bericht door Pascal-141 »

repelsteeltje schreef:ffe spoedverhaaltje riem wisselen van een R5 TDI motor.


.
De R5 TDI zit in de T5 , die heeft geen distributieriem :knipoog Je bedoeld gewoon de TDI motor uit de T4 , toch ? :knipoog
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Endebendebus
Berichten: 934
Lid geworden op: 02 nov 2008, 13:28
Locatie: Midden Nederland

Re: Tool 3036

Bericht door Endebendebus »

@Repelsteeltje:
Bedankt voor je uiteenzetting. Het wordt voor mij inmiddels de vierde keer (eerste keer AAB motor toen bij mijn LT35 Tdi en later tussendoor nog bij een renault express) dus ik ben niet geheel groen. Het gaat mij erom dat ik het wel eens volgens de nette methode wil doen. Ik heb nog van niemand gelezen, die de "makkelijke" methode volgt (met alle respect overigens, want het is en blijft een klusje waar je wel je aandacht bij moet hebben) , hoe je dan op gelijkmatige wijze de HELE riem spant terwijl alles gefixeerd is. Natuurlijk is na een keer rondtornen de zaak wel op spanning maar ook meer van tijd af dan je wilt volgens mijn ervaring. Overigens heb ik de tool gemaakt, nog even een likje verf en klaar. :toppie
Bijlagen
IMG_1446.JPG
Groetjes Thomas
Tot camper omgebouwde politiebus (Waddeneiland) uit 2003, 2,5 tdi ACV, licht gekieteld.
repelsteeltje
Berichten: 1223
Lid geworden op: 22 mar 2009, 20:41

Re: Tool 3036

Bericht door repelsteeltje »

Roger B. (11)61 schreef:waarom 3/4 doppenset nodig?? mijn 1/2"set heeft het meerdere keren prima gedaan voor deze reparatie

vooral met het losmaken heb ik toch een paar keer een 1/2"krachtstuk van een zeer gerenomeerd merk moeten verlengen en daarmee simpel weg afgebroken. Heb je er eentje met een ronde staaf dan gaat die gewoon krom. De doppen zelf houden het wel.

misschien kan het soms wel goed gaan hoor, maar met een 3/4" set ben je gewoon veilig bezig.
repelsteeltje
Berichten: 1223
Lid geworden op: 22 mar 2009, 20:41

Re: Tool 3036

Bericht door repelsteeltje »

Pascal-141 schreef:
repelsteeltje schreef:ffe spoedverhaaltje riem wisselen van een R5 TDI motor.


.
De R5 TDI zit in de T5 , die heeft geen distributieriem :knipoog Je bedoeld gewoon de TDI motor uit de T4 , toch ? :knipoog

R5 staat voor niets anders dan Reihe 5 ofwel 5 cilinder lijnmotor.... wordt voor de t4 net zo goed gebruikt.
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Tool 3036

Bericht door Roger B. (11)61 »

ratel van facom zonder rubber op het handvat met een buis erop geschoven van de 1/2" set.... heb ik er al 3 mee gedaan en "mishandel" ik vaker zo (heb twee ratels, die zonder rubber handvat wordt hiervoor misbruikt)

dop met lange verlengstukken tot buiten de carrosserie verlengen, daar een blok hout er onder om hem op hoogte te houden en dan met lange buis gelijkmatig kracht op de dop zetten....
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: Tool 3036

Bericht door sgsdebruijn »

Vooral gelijkmatig zoals Roger zegt houd een hoop heel en niet als een idioot lopen trekken en rammen
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Taptransporter
Berichten: 114
Lid geworden op: 06 feb 2010, 17:33

Re: Tool 3036

Bericht door Taptransporter »

werk al jaren aan LT s en de T5 en vroeger de T 4
gebruik dit gereedschap alleen als de boel uit elkaar is geweest en verder nooit zo als meerdere mensen je duidelijk proberen te maken
je kunt het natuurlijk doen maar dan heb je zeker een micrometer en een speciale steunplaat nodig om de nokken as 100% goed te zetten en de pomp goed af testellen
wij gebruiken zelden de micrometer bij het vervangen van de distributie riemen als we hem na de montage op de computer aan sluiten staat hij altijd binnen de marge.
succes T :yes
Plaats reactie