Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
T4 of T5
T4 of T5
hoi Weetjewellers,
Ik wil nu ook eindeijk eens aan een Volkswagenbus beginnen om daar zelf een camper van te maken.
Enkele wensen zijn er al: niet te oud, niet teveel kilometers, metalic, dubbele achterdeur.
Waar kan ik het beste naar zoeken, een T4 of een T5?
Wie kan mij de belangrijkste voor- en nadelen van beide typen noemen?
Bedankt, Jan
Ik wil nu ook eindeijk eens aan een Volkswagenbus beginnen om daar zelf een camper van te maken.
Enkele wensen zijn er al: niet te oud, niet teveel kilometers, metalic, dubbele achterdeur.
Waar kan ik het beste naar zoeken, een T4 of een T5?
Wie kan mij de belangrijkste voor- en nadelen van beide typen noemen?
Bedankt, Jan
Re: T4 of T5
ik zou zeggen begin het forum maar door te lezen
wat noem je niet te oud? T4 is tot 2003 gemaakt...
wat zijn niet teveel kilometers? er zijn hier mensen met meer dan 400.000km op de klok...
wat is je budget, ben je zelf handig of moet je veel laten doen?
als je de projecten doorleest dan krijg je vanzelf een idee met wat voor basis sommige zijn begonnen, wat voor (voorlopig) resultaat ze hebben behaald en in welk tijd dit is gedaan.
heel veel leesplezier op
pas wel op, kan zeeeer verslavend zijn


wat noem je niet te oud? T4 is tot 2003 gemaakt...
wat zijn niet teveel kilometers? er zijn hier mensen met meer dan 400.000km op de klok...
wat is je budget, ben je zelf handig of moet je veel laten doen?
als je de projecten doorleest dan krijg je vanzelf een idee met wat voor basis sommige zijn begonnen, wat voor (voorlopig) resultaat ze hebben behaald en in welk tijd dit is gedaan.
heel veel leesplezier op




Re: T4 of T5
Jan,
Wat is niet te oud?? als je tussen een T4 of T5 wilt kiezen
dan is een T4 v.a 2000 al 13 jaar
op die leeftijd is het moeilijker een goed exemplaar tegen te komen
De T4 is degelijker gebouwd als de T5 is mijn mening
die kilometers moet je niet te zwaar aan tillen (als camper maakt die er toch niet veel meer)
en bij een TDi is zeker tot 400.000 (bij goed onderhoud)en rustige rijstijl geen spannende dingen te verwachten
de TDI motoren van de T4 lopen fijner dan van de T5
En voor mij (daarom zal ik zws ook nooit een T5 kopen) ik zit met mijn knie tegen het schakelconsole
bij de T5 (maar kleine mensen zal dat niet storen)
als ik een goede T4 van 2001 t/m 2003 zou kunnen vinden zou ik die de voorkeur geven voor een T5
van de eerste bouwjaren 2003 - 2005
Wat is niet te oud?? als je tussen een T4 of T5 wilt kiezen
dan is een T4 v.a 2000 al 13 jaar
op die leeftijd is het moeilijker een goed exemplaar tegen te komen
De T4 is degelijker gebouwd als de T5 is mijn mening
die kilometers moet je niet te zwaar aan tillen (als camper maakt die er toch niet veel meer)
en bij een TDi is zeker tot 400.000 (bij goed onderhoud)en rustige rijstijl geen spannende dingen te verwachten
de TDI motoren van de T4 lopen fijner dan van de T5
En voor mij (daarom zal ik zws ook nooit een T5 kopen) ik zit met mijn knie tegen het schakelconsole
bij de T5 (maar kleine mensen zal dat niet storen)
als ik een goede T4 van 2001 t/m 2003 zou kunnen vinden zou ik die de voorkeur geven voor een T5
van de eerste bouwjaren 2003 - 2005
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm
T4 4 Ever -5- cylinder for Life
T4 4 Ever -5- cylinder for Life
- Multivan Generation
- Berichten: 34475
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: T4 of T5
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
- Donald4Motion
- Berichten: 4426
- Lid geworden op: 02 jul 2007, 22:12
- Locatie: Tuuuuus voor de buus
Re: T4 of T5
Ik zou dan eerder voor een T4 gaan.
Hiervoor kan je alles krijgen en voor normaal geld.
Een T5 is naar mijn mening een dure bus qua onderhoud en erg slecht spuitwerk.
Klachten van naar rechts of links trekkende T5en is een vaak voorkomend probleem dat de uitlijner mag verdoezelen. Zegt al iets over de bouwkwaliteit.
Dit zal je bij een T4 niet hebben gezien de instelmogelijkheden van het onderstel.
En een goed onderhouden en gepoetste T4 is ook altijd een leuke verschijning.
Hiervoor kan je alles krijgen en voor normaal geld.
Een T5 is naar mijn mening een dure bus qua onderhoud en erg slecht spuitwerk.
Klachten van naar rechts of links trekkende T5en is een vaak voorkomend probleem dat de uitlijner mag verdoezelen. Zegt al iets over de bouwkwaliteit.
Dit zal je bij een T4 niet hebben gezien de instelmogelijkheden van het onderstel.
En een goed onderhouden en gepoetste T4 is ook altijd een leuke verschijning.
Re: T4 of T5
@llen,
Dank voor jullie leuke reacties.
Inderdaad is deze site verslavend (moest verboden worden ;-)
En T4 of een T5, ik ben er nog niet uit. Wat wel handig is dat ik in Limburg woon, vlak bij Duitsland.
Op weetjewel heb ik de gebruiksaanwijzing gevonden om zelf een bus te importeren, handig.
Eerst ga ik de markt een beetje verkennen voordat ik iets koop.
De vorderingen laat ik nog wel weten.
gr. Jan
Dank voor jullie leuke reacties.
Inderdaad is deze site verslavend (moest verboden worden ;-)
En T4 of een T5, ik ben er nog niet uit. Wat wel handig is dat ik in Limburg woon, vlak bij Duitsland.
Op weetjewel heb ik de gebruiksaanwijzing gevonden om zelf een bus te importeren, handig.
Eerst ga ik de markt een beetje verkennen voordat ik iets koop.
De vorderingen laat ik nog wel weten.
gr. Jan
Re: T4 of T5
dat is ook handig met onderdelenJan's bus schreef:@llen,
En T4 of een T5, ik ben er nog niet uit. Wat wel handig is dat ik in Limburg woon, vlak bij Duitsland.
gr. Jan
want in Duitsland (duitse ebay) mbt verzendkosten als je een adres in Duitsland hebt
scheelt dat een stuk
onderdelen van een T4 zijn in de regel in Duitsland een stuk minder duur
en tweedehands onvergelijkbaar veel meer aanbod tov in Nederland
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm
T4 4 Ever -5- cylinder for Life
T4 4 Ever -5- cylinder for Life
- harry t5 191
- Berichten: 3074
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:08
- Locatie: Zeijen
Re: T4 of T5
Ik zou voor een T5 gaan mocht dat binnen jou budget vallen.
Modernere bus en erg goede rij kwaliteiten.
En wat problemen betreft,ik rij al 6 jaar probleemloos.

Modernere bus en erg goede rij kwaliteiten.
En wat problemen betreft,ik rij al 6 jaar probleemloos.



groeten Harry, uit het mooie Drentse land.
- arjanzevenaar
- Berichten: 500
- Lid geworden op: 03 mar 2012, 19:43
Re: T4 of T5
van de week toevallig het genoegen gehad om een ritje te maken in een T5/T6 uit 2011, ik rij veel voor mijn werk en rij in allerlei golfjes, passats, megane's, crafter, transporters etc. Ik stapte van een Golf TDI bluemotion rechtstreeks in de transporter. ik reed er gelijk mee weg en ik had nog steeds het idee dat ik nog steeds in de golf reed. Wat een souplesse en wat maakt volkswagen toch een fijne motoren tegenwoordig, ( mag ook wel met een R&D budget van 7 miljard, jaloers....) Maar oke. naar mijn mening kan je de T4 en de T5 niet helemaal vergelijken. Als autoliefhebber zou ik voor de T5 gaan, kostentechnisch voor een T4.
Re: T4 of T5
ach ik rij t4 voor de kosten
aanschaf 3500
reparaties en ombouw 2000
jaarlijks 1000 euro aan wegenbl (45 p /m) en verzekering(380 p/j)en 1000 euro aan opknappen
met een t4 kan ik gewoon bij POR langs voor rare dingen
met een t5 waar mag ik dan naar toe?
naar PON
ps POR staat voor peter-oskar-rene

aanschaf 3500
reparaties en ombouw 2000
jaarlijks 1000 euro aan wegenbl (45 p /m) en verzekering(380 p/j)en 1000 euro aan opknappen

met een t4 kan ik gewoon bij POR langs voor rare dingen
met een t5 waar mag ik dan naar toe?
naar PON
ps POR staat voor peter-oskar-rene




Volgers Facebook ,, Matje Weetjewel ,,
- Endebendebus
- Berichten: 934
- Lid geworden op: 02 nov 2008, 13:28
- Locatie: Midden Nederland
Re: T4 of T5
matje86 schreef:ach ik rij t4 voor de kosten
jaarlijks 1000 euro aan wegenbl (45 p /m)



Groetjes Thomas
Tot camper omgebouwde politiebus (Waddeneiland) uit 2003, 2,5 tdi ACV, licht gekieteld.
Tot camper omgebouwde politiebus (Waddeneiland) uit 2003, 2,5 tdi ACV, licht gekieteld.
Re: T4 of T5
ach ik bespaar natuurlijk wel veel met parkeer geld want ik kan de parkeergarage niet in

en wat blijkt ik kan ook de wasstraat niet in



en wat blijkt ik kan ook de wasstraat niet in

Volgers Facebook ,, Matje Weetjewel ,,
- m.c van den berg
- Berichten: 1457
- Lid geworden op: 15 jan 2007, 19:03
- Locatie: Beesd
Re: T4 of T5
En zijn keukentrapje is ook al telaag, om zijn dak tewassenmatje86 schreef:ach ik bespaar natuurlijk wel veel met parkeer geld want ik kan de parkeergarage niet in![]()
![]()
en wat blijkt ik kan ook de wasstraat niet in



Niet sneller rijden als je bescherm engel vliegen kan. Groeten van uit de Betuwe van Marinus & Jannie
foto nr 602
foto nr 602
Re: T4 of T5
ik denk dat je de vraag beter bij t5 stelt :daar ziiten mensen die overgestapt zijnJan's bus schreef:hoi Weetjewellers,
Ik wil nu ook eindeijk eens aan een Volkswagenbus beginnen om daar zelf een camper van te maken.
Enkele wensen zijn er al: niet te oud, niet teveel kilometers, metalic, dubbele achterdeur.
Waar kan ik het beste naar zoeken, een T4 of een T5?
Wie kan mij de belangrijkste voor- en nadelen van beide typen noemen?
Bedankt, Jan


ik en div anderen hebben tijdens de meeting bij autoflevo in harderwijk, de conclusie getrokken dat wij te lang en te dik zijn voor een t5




Volgers Facebook ,, Matje Weetjewel ,,
- Pascal-141
- Berichten: 10957
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: T4 of T5
Ik heb ze allebei : T4 en T5 .
Qua rijplezier en betrouwbaarheid : doe mij maar een T4
Qua prijs : kun je beter een T5 nemen , die zijn binnenkort al goedkoper dan een T4 ...
Een T5 1,9TDI vind je al voor 6000eur , een goeie T4 TDI die ook nog enkele jaren ouder is , kost je bijna evenveel
Ik heb er een T5 bijgekocht puur om het trekvermogen (op papier) van 2,5T . Bij mijn T4 was dat beperkt tot 2T , en dat was te weinig voor mijn zware aanhangers . (De T4 kan het genoeg trekken , maar op papier zat de beperking)
Ik rijd ook graag met mijn T5 hé , maar de T4 kan me beter bekoren . De T4 rijd eerder als een auto (gevoelsmatig) , de T5 voelt toch wel "lomper" aan .
De T5 is ook wat complexer om aan te werken , vooral met de electronica ...
Verbruik van mijn 151PK T4 , en mijn gechipte 130PK (zal +/-160PKzijn) T5 ligt ongeveer gelijk .
Qua rijplezier en betrouwbaarheid : doe mij maar een T4
Qua prijs : kun je beter een T5 nemen , die zijn binnenkort al goedkoper dan een T4 ...


Ik heb er een T5 bijgekocht puur om het trekvermogen (op papier) van 2,5T . Bij mijn T4 was dat beperkt tot 2T , en dat was te weinig voor mijn zware aanhangers . (De T4 kan het genoeg trekken , maar op papier zat de beperking)
Ik rijd ook graag met mijn T5 hé , maar de T4 kan me beter bekoren . De T4 rijd eerder als een auto (gevoelsmatig) , de T5 voelt toch wel "lomper" aan .
De T5 is ook wat complexer om aan te werken , vooral met de electronica ...
Verbruik van mijn 151PK T4 , en mijn gechipte 130PK (zal +/-160PKzijn) T5 ligt ongeveer gelijk .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper