is dat mogelijk dat door de verkeerde olie de motor slecht op temperatuur komt dan omdat het dik is ... en dunner olie sneller op 90c komt ?? is dat mogelijk of maakt dat niets uit
Groete
Deki.
Nee, daardoor zal hij niet later op temp. komen , maar door de verkeerde olie bij de T5 motoren te gebruiken is de kans op nokkenas- of krukaslagerschade wel groot !Deki schreef:Hoi een vriend van me heeft een T5 130 pk 2006 ... maar heeft de auto naar een bulgaar gebracht om de olie te laten vervangen paar maanden terugvolgens hem hebbe ze niet de juiste olie in de motor gedaan voor pompverstuiv motor maar een 5w 40 .... en de motor heeft moeite om op temperatuur te komen ! net thermostaat laten vervangen .
is dat mogelijk dat door de verkeerde olie de motor slecht op temperatuur komt dan omdat het dik is ... en dunner olie sneller op 90c komt ?? is dat mogelijk of maakt dat niets uit
Groete
Deki.
ja ik zoek altijd als eerst voor dat ik een topic maak kon niks vinden over dat olie effect heeft op temperatuurvaniac schreef:Over de juiste motorolie is al het nodige op dit forum geschreven. Dus even de zoekfunctie gebruiken!!!
Het is in ieder geval raadzaam om olie met een specifieke VW-norm te gebruiken. Om de verwarring helemaal compleet te maken, zijn er verschillende VW-normen, afhankelijk van zowel het motortype als ook nog het bouwjaar. Gebruik van de verkeerde olie leidt tot schade aan krukas- en nokkenaslagers ($$$$$$$$$![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
). Met name de 5-cilindermotoren hebben een specifieke oliesoort nodig.
Inderdaad , volledig mee akkoord !vaniac schreef:Voor de 5-cilinders is de oliekeuze zeer kritisch:
-voor de 5-cilinders zonder roetfilter af fabriek (2003 tot circa 2006): VW 506 01 (0W-30)
-voor de 5-cilinders met roetfilter af fabriek (vanaf 2003) VW 507 00 (5W-30). Bij deze motoren zijn de lagermaterialen aangepast aan de gewijzigde olienorm.
Het gaat niet alleen om de juiste viscositeit, maar vooral ook om de juiste toevoegingen in de olie in verband met het pompverstuiversysteem, dat vanwege de hoge mechanische drukken extreme eisen aan de smering stelt!!!
De komst van het roetfilter stelt weer extra eisen aan de olie, omdat verbrande olieresten niet de werking van het roetfiltersysteem mogen benadelen.
Bij gebruik van de verkeerde olie merk je het pas als het te laat is en kun je voor veel geld de lagers en de bijkomende onderdelen laten vervangen.
Mickel Moen schreef:Mag ik vragen, waarom er zo aan Longlife olie vastgehouden wordt.
In de technische gegevens bij mijn bus, staat toch duidelijk:
- Met LongLife service - multigrade dunloopolie - VW 506 01
- Zonder Lionglife service - multigrade dunloopolie -VW 505 01
Als ik iedere 15.000 km ververs kan olie met de specificatie VW 505 01 toch ook?
Motor van mijn bus: 96KW AXD 2004
Dit is ook aardig om te lezen: http://wiki.tdiclub.nl/Olie" onclick="window.open(this.href);return false;
Nee, want je hebt nog steeds hetzelfde smeersysteem in de motor!!!robertTREBOR schreef:Als je net als ik en zovelen, je roetfilter (DPF) hebt laten vervangen voor een vaste pijp.
Kan er dan ook een andere motorolie in ?