Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
koppeling steeds kapot bij gechipte T4 140 pk met caravan
Re: koppeling steeds kapot bij gechipte T4 140 pk met carava
Beste Luitjes,
Heel veel dank voor al jullie reacties!
- ik weet niet wat een ACV of AJT is... sorry.. Ik zie het ook niet op het kentekenbewijs. Maar maakt uiteindelijk niet uit.
- ik rijd inderdaad met iets grotere wielomtrek maar alleen in de winter (vrachtwagen m&s banden) maar in de zomer is het misgegaan. Misschien in de winter mis gegaan en in de zomer pas gaan merken..??
- ik weet zeker dat het niet aan mijn rijstijl/voeten ligt, mijn vorige T4 200.000 km en nooit problemen (ook 2.5 tdi)
- belangrijkste reactie is die van de monteur (dank!) dat het een bekend en onbegrepen probleem is ..
Nou had ik de ANWB gevraagd wat ik moest doen, hun advies: expertise laten doen door Garantex/Automotive in R'dam, die gingen dan meekijken als mijn merkgarage het zou openfabrieken. Die vonden het raar dat ik belde 'dat wordt alleen gevraagd door schadeverzekeraars' en ik zou teruggebeld worden - niks meer gehoord..
Voor de zekerheid en voor de zuinigheid heb ik een tijd met een blokje onder het gaspedaal gereden - lekker rustig aan, boven de 110 moet je dan wel met het linker pookje gas geven. En 1:14 in plaats van 1:13 scheelt weer een paar centen toch?
Maar ik hou mijn hart vast als de caravan er weer achter gaat over 2 maanden...
Moek nou doen???
Heel veel dank voor al jullie reacties!
- ik weet niet wat een ACV of AJT is... sorry.. Ik zie het ook niet op het kentekenbewijs. Maar maakt uiteindelijk niet uit.
- ik rijd inderdaad met iets grotere wielomtrek maar alleen in de winter (vrachtwagen m&s banden) maar in de zomer is het misgegaan. Misschien in de winter mis gegaan en in de zomer pas gaan merken..??
- ik weet zeker dat het niet aan mijn rijstijl/voeten ligt, mijn vorige T4 200.000 km en nooit problemen (ook 2.5 tdi)
- belangrijkste reactie is die van de monteur (dank!) dat het een bekend en onbegrepen probleem is ..
Nou had ik de ANWB gevraagd wat ik moest doen, hun advies: expertise laten doen door Garantex/Automotive in R'dam, die gingen dan meekijken als mijn merkgarage het zou openfabrieken. Die vonden het raar dat ik belde 'dat wordt alleen gevraagd door schadeverzekeraars' en ik zou teruggebeld worden - niks meer gehoord..
Voor de zekerheid en voor de zuinigheid heb ik een tijd met een blokje onder het gaspedaal gereden - lekker rustig aan, boven de 110 moet je dan wel met het linker pookje gas geven. En 1:14 in plaats van 1:13 scheelt weer een paar centen toch?
Maar ik hou mijn hart vast als de caravan er weer achter gaat over 2 maanden...
Moek nou doen???
- Multivan Generation
- Berichten: 34476
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: koppeling steeds kapot bij gechipte T4 140 pk met carava
welk vermogen staat er op je kentekenbewijs vermeld?
65 kw of 75 kw of 111 kw?
65 kw of 75 kw of 111 kw?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
- Pascal-141
- Berichten: 10957
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: koppeling steeds kapot bij gechipte T4 140 pk met carava
Heu ... dat maakt net héél veel uit !Ties Dras schreef:Beste Luitjes,
Heel veel dank voor al jullie reacties!
- ik weet niet wat een ACV of AJT is... sorry.. Ik zie het ook niet op het kentekenbewijs. Maar maakt uiteindelijk niet uit.
???
De koppeling van een 88PK staat er namelijk om bekend dat die koppeling te licht is , daarvan zijn veel "slippende" gevallen bekend .
De koppeling van een 102PK is (zoals eerder gezegd) stevig genoeg , met veel reserve .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Re: koppeling steeds kapot bij gechipte T4 140 pk met carava
75 kW (102 pk)
Is dat dan ACW of AJT.. en wat betekent dat dan?
Is dat dan ACW of AJT.. en wat betekent dat dan?
- harry t5 191
- Berichten: 3074
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:08
- Locatie: Zeijen
Re: koppeling steeds kapot bij gechipte T4 140 pk met carava
Je hebt een ACV motor en die is 102 pk.
Deze hebben dus een heel sterke koppeling.

Deze hebben dus een heel sterke koppeling.



groeten Harry, uit het mooie Drentse land.
- Pascal-141
- Berichten: 10957
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: koppeling steeds kapot bij gechipte T4 140 pk met carava
ACV = 102PKTies Dras schreef:75 kW (102 pk)
Is dat dan ACW of AJT.. en wat betekent dat dan?
AJT = 88PK
Hebben ze er toevallig verkeerdelijk geen koppeling van een AJT ingezet ?
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
- sgsdebruijn
- Berichten: 4379
- Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
- Locatie: in de Hoeksche Waard
Re: koppeling steeds kapot bij gechipte T4 140 pk met carava
Wat is het verschil tussen die drukgroepen Pascal?
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
- Multivan Generation
- Berichten: 34476
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: koppeling steeds kapot bij gechipte T4 140 pk met carava
de aanlegdruk van de 102 pk koppeling is veel hoger..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
- sgsdebruijn
- Berichten: 4379
- Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
- Locatie: in de Hoeksche Waard
Re: koppeling steeds kapot bij gechipte T4 140 pk met carava
Dus geen verschil in diameter?
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Re: koppeling steeds kapot bij gechipte T4 140 pk met carava
jammer dat geert g@ nog geen reactie heeft gegeven, die is nogal een kei met koppelingen weet ook veel van verzwaarde koppelingen.
ik ben het met pascal@ eens dat de acv een beren sterke koppeling heeft, ik rij al 425000 km met de zelfde koppeling, maar daar is de topik starter niet mee geholpen.
ik vind het een raar probleem, mijn vertrouwen in garages is zo ongeveer nul, het is opvallend dat het nooit hun schuld is maar zo snel slijten dat kan gewoon weg niet, ik heb niet gelezen of alleen de platen zijn vervangen of ook de drukgroep?
en wat gebeurd er als er verkeert gemonteerd is, het is toch een zelfstellende koppeling, 2003 moet er dan zoeen speciaal afstel set gebruikt worden waar laast over geforemt werd?
ik hoop dat het snel opgelost word, van dat geleuter van bij word je ook niet veel wijzer.
Rob
ik ben het met pascal@ eens dat de acv een beren sterke koppeling heeft, ik rij al 425000 km met de zelfde koppeling, maar daar is de topik starter niet mee geholpen.
ik vind het een raar probleem, mijn vertrouwen in garages is zo ongeveer nul, het is opvallend dat het nooit hun schuld is maar zo snel slijten dat kan gewoon weg niet, ik heb niet gelezen of alleen de platen zijn vervangen of ook de drukgroep?
en wat gebeurd er als er verkeert gemonteerd is, het is toch een zelfstellende koppeling, 2003 moet er dan zoeen speciaal afstel set gebruikt worden waar laast over geforemt werd?
ik hoop dat het snel opgelost word, van dat geleuter van bij word je ook niet veel wijzer.
Rob
2.5 tdi acv wijsneus 1998 dubbelcabine zwart, 495.000 km eerste eigenaar.
Wie een taalfout vind, mag hem houden.
Wie een taalfout vind, mag hem houden.
Re: koppeling steeds kapot bij gechipte T4 140 pk met carava
Herkenbaar verhaal helaas... Ik heb ook last van een snel slijtende koppeling in onze T4 met ACV blok.
In de eerste week na aanschaf bij een kleine 100000km is de koppeling als eens vervangen, waarschijnlijk vanwege het uitdrogen van rubbers door weinig gebruik van de eerste eigenaar (zo is het verhaal althans...). Nu 100000km, 2x op vakantie met de caravan en talloze zware aanhangers verder lijkt het erop dat het niet lang meer gaat duren...
Hij is destijds bij een garage van een bekende vervangen, maar ik weet niet welke koppeling er precies in is gekomen.
Net als vorige posters ben in geen pedaalridder en ga vrij zuinig met de bus om. Rijd nooit met de voet continue op de pedaal en rijd altijd in lage toeren. Wat wel een gemeenschappelijke factor in deze is, is dat ook ik met grotere banden heb gereden...
Is het verhaal van een beresterke koppeling van de ACV dan maar deels waar? Zijn er mss te veel garages die niet de juiste onderdelen gebruiken? Of is het rijden met grotere banden zo schadelijk voor de koppeling?
In de eerste week na aanschaf bij een kleine 100000km is de koppeling als eens vervangen, waarschijnlijk vanwege het uitdrogen van rubbers door weinig gebruik van de eerste eigenaar (zo is het verhaal althans...). Nu 100000km, 2x op vakantie met de caravan en talloze zware aanhangers verder lijkt het erop dat het niet lang meer gaat duren...
Hij is destijds bij een garage van een bekende vervangen, maar ik weet niet welke koppeling er precies in is gekomen.
Net als vorige posters ben in geen pedaalridder en ga vrij zuinig met de bus om. Rijd nooit met de voet continue op de pedaal en rijd altijd in lage toeren. Wat wel een gemeenschappelijke factor in deze is, is dat ook ik met grotere banden heb gereden...
Is het verhaal van een beresterke koppeling van de ACV dan maar deels waar? Zijn er mss te veel garages die niet de juiste onderdelen gebruiken? Of is het rijden met grotere banden zo schadelijk voor de koppeling?
2.5tdi ACV 2000
Op zoek naar een 2e...
Op zoek naar een 2e...
Re: koppeling steeds kapot bij gechipte T4 140 pk met carava
Mss rijd je te veel met lage toeren waardoor je de koppeling altijd meer belast dan dat je zou schakelen bij pakweg 2200-2500 tpm. Hoe lager de toeren hoe meer je van de motor en koppeling vraagt lijkt mss de omgekeerde wereld maar het is zo 

- Pascal-141
- Berichten: 10957
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: koppeling steeds kapot bij gechipte T4 140 pk met carava
Uitdrogen van rubbers ? In een koppeling ? Welk rubber dan ?vw_s schreef:Herkenbaar verhaal helaas... Ik heb ook last van een snel slijtende koppeling in onze T4 met ACV blok.
In de eerste week na aanschaf bij een kleine 100000km is de koppeling als eens vervangen, waarschijnlijk vanwege het uitdrogen van rubbers door weinig gebruik van de eerste eigenaar (zo is het verhaal althans...). ?

My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Re: koppeling steeds kapot bij gechipte T4 140 pk met carava
Haha, geen idee. Ken ze enkel van een plaatje, heb zo'n ding nog nooit in het echt gezienUitdrogen van rubbers ? In een koppeling ? Welk rubber dan ?

Schakelen doe ik idd zo tussen de 2000 en 2500 toeren.Mss rijd je te veel met lage toeren waardoor je de koppeling altijd meer belast dan dat je zou schakelen bij pakweg 2200-2500 tpm.
2.5tdi ACV 2000
Op zoek naar een 2e...
Op zoek naar een 2e...
- sgsdebruijn
- Berichten: 4379
- Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
- Locatie: in de Hoeksche Waard
Re: koppeling steeds kapot bij gechipte T4 140 pk met carava
Mooi toerental lijkt mevw_s schreef:Schakelen doe ik idd zo tussen de 2000 en 2500 toeren.Mss rijd je te veel met lage toeren waardoor je de koppeling altijd meer belast dan dat je zou schakelen bij pakweg 2200-2500 tpm.
VW T4 Multivan 2.5TDI+++