Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
uitval van stuurbekrachtiging
uitval van stuurbekrachtiging
Hallo,
De stuurbekrachtiging van mijn T5 105PK van 2005 werkt niet goed. Het lijkt of de stuurpomp te weinig druk levert waardoor bij stationair draaien het stuur schokkerig draait. Bij verhoogt toerental werkt het wel goed.
Heeft iemand hier ervaring mee? Is dit een bekend probleem en wat is er aan te doen? Is de druk van de stuurpomp in te stellen of is dit een kwestie van een nieuwe pomp?
Groeten,
Wilfred
De stuurbekrachtiging van mijn T5 105PK van 2005 werkt niet goed. Het lijkt of de stuurpomp te weinig druk levert waardoor bij stationair draaien het stuur schokkerig draait. Bij verhoogt toerental werkt het wel goed.
Heeft iemand hier ervaring mee? Is dit een bekend probleem en wat is er aan te doen? Is de druk van de stuurpomp in te stellen of is dit een kwestie van een nieuwe pomp?
Groeten,
Wilfred
Re: uitval van stuurbekrachtiging
ik heb een 130 pk van 2005 en heb dat probleem ook heb bij de dealer navraag gedaan kon geen kwaad
zeggen ze 


Re: uitval van stuurbekrachtiging
Waarschijnlijk de vrijloop poulie van je dynamo kapot.
Dit veroorzaakt een soort gelijk probleem
Dit veroorzaakt een soort gelijk probleem
Pim 328 --> Ex Multivan '02 TDI nu 190 pk en 410 Nm
Nu Passat cc 2.0 tdi 170pk Highline Full options
Nu Passat cc 2.0 tdi 170pk Highline Full options
Re: uitval van stuurbekrachtiging
Zit er voldoende hydrauliekolie in het reservoir van de stuurbekrachtiging en is de olie nog helder van kleur?????Wilfred schreef:Hallo,
De stuurbekrachtiging van mijn T5 105PK van 2005 werkt niet goed. Het lijkt of de stuurpomp te weinig druk levert waardoor bij stationair draaien het stuur schokkerig draait. Bij verhoogt toerental werkt het wel goed.
Heeft iemand hier ervaring mee? Is dit een bekend probleem en wat is er aan te doen? Is de druk van de stuurpomp in te stellen of is dit een kwestie van een nieuwe pomp?
Groeten,
Wilfred
- robertTREBOR
- Berichten: 1237
- Lid geworden op: 09 mei 2008, 20:10
- Locatie: vlaardingen
Re: uitval van stuurbekrachtiging
vaniac schreef:Zit er voldoende hydrauliekolie in het reservoir van de stuurbekrachtiging en is de olie nog helder van kleur?????Wilfred schreef:Hallo,
De stuurbekrachtiging van mijn T5 105PK van 2005 werkt niet goed. Het lijkt of de stuurpomp te weinig druk levert waardoor bij stationair draaien het stuur schokkerig draait. Bij verhoogt toerental werkt het wel goed.
Heeft iemand hier ervaring mee? Is dit een bekend probleem en wat is er aan te doen? Is de druk van de stuurpomp in te stellen of is dit een kwestie van een nieuwe pomp?
Groeten,
Wilfred
pffffffffffffffffffffff.
ik heb al een tijdje precies hetzelfde !!
bij stationair draait het stuur schokkerig !!
zou na mijn kapotte verstuiver van 1250 euro
de stuurpomp van 900 euro er aan zitten te komen ?
wat een ellende allemaal na 120.000 km en net 4 jr. oud.
vw t4 2500tdi 75KW 10-2002; gekocht 6-2004 t/m 10-2010 probleemloos tot op 410.000 km verkocht
vw t5 2500tdi 128KW 10-2008; gekocht 10-2010 t/m 09-2013 te veel problemen 133.000 km verkocht
( 6000 Euro aan kosten in 4 maanden !.)
vw t5 2500tdi 128KW 10-2008; gekocht 10-2010 t/m 09-2013 te veel problemen 133.000 km verkocht
( 6000 Euro aan kosten in 4 maanden !.)
Re: uitval van stuurbekrachtiging
Ik denk dat dit probleem dan eerder in het stuurhuis zelf is. Die gaan nog wel eens stuk bij de T5
** VERKOCHT T4 2.4D 1998 123000km, Hoogdak, 15inch VW LMV, Smokey lampunits, Vast toiletruimte Porta Potti , 3 pits, 2pers bed, Victron Phoenix 1600VA , Eberspacher D2 , AGM 135ah, > NU EEN BOXER 2013 29DKM TE VEEL OPTIES OM OP TE NOEMEN
Re: uitval van stuurbekrachtiging
Gewoon mee blijven rijden. Het is meer een schoonheidsfout van het stuurhuis. Als je een beetje gas geeft tijdens het sturen, heb je er geen last meer van.
- robertTREBOR
- Berichten: 1237
- Lid geworden op: 09 mei 2008, 20:10
- Locatie: vlaardingen
Re: uitval van stuurbekrachtiging
Na controle bleek de olie in het stuurbekrachtiger reservoir zo goed als leeg.
Echter aan de onderzijde nergens lekkage te zien.
Bij de dealer 1 ltr. olie gekocht en alles weer op peil gezet.
Even bij de receptie gevraagd hoe mijn kansen liggen.
Zo goed als zeker stuurhuis wat inwendig lekt
Kosten ca 1500 euro
Was nog aan het bijkomen van de kapotte verstuiver van 1216 euro 2 wkn. terug !
Bus net 4 jr. oud en 120.000 km gelopen, de kwaliteit holt achteruit bij v.w.
Echter aan de onderzijde nergens lekkage te zien.
Bij de dealer 1 ltr. olie gekocht en alles weer op peil gezet.
Even bij de receptie gevraagd hoe mijn kansen liggen.
Zo goed als zeker stuurhuis wat inwendig lekt
Kosten ca 1500 euro
Was nog aan het bijkomen van de kapotte verstuiver van 1216 euro 2 wkn. terug !
Bus net 4 jr. oud en 120.000 km gelopen, de kwaliteit holt achteruit bij v.w.
vw t4 2500tdi 75KW 10-2002; gekocht 6-2004 t/m 10-2010 probleemloos tot op 410.000 km verkocht
vw t5 2500tdi 128KW 10-2008; gekocht 10-2010 t/m 09-2013 te veel problemen 133.000 km verkocht
( 6000 Euro aan kosten in 4 maanden !.)
vw t5 2500tdi 128KW 10-2008; gekocht 10-2010 t/m 09-2013 te veel problemen 133.000 km verkocht
( 6000 Euro aan kosten in 4 maanden !.)
Re: uitval van stuurbekrachtiging
Nog geen plannen om toch maar weer een T4 te zoeken?
Hier wordt je toch moedeloos van...
grtz.Harry
Hier wordt je toch moedeloos van...
grtz.Harry
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
- robertTREBOR
- Berichten: 1237
- Lid geworden op: 09 mei 2008, 20:10
- Locatie: vlaardingen
Re: uitval van stuurbekrachtiging
Als het idd. zo door gaat dan denk ik dat het de nw. ford transit custom gaat worden, een T4
is een prima bus maar om nu in een 12 jr. oude bus te gaan starten met 3 ton op de klok is niet
mijn ding echt.
is een prima bus maar om nu in een 12 jr. oude bus te gaan starten met 3 ton op de klok is niet
mijn ding echt.
vw t4 2500tdi 75KW 10-2002; gekocht 6-2004 t/m 10-2010 probleemloos tot op 410.000 km verkocht
vw t5 2500tdi 128KW 10-2008; gekocht 10-2010 t/m 09-2013 te veel problemen 133.000 km verkocht
( 6000 Euro aan kosten in 4 maanden !.)
vw t5 2500tdi 128KW 10-2008; gekocht 10-2010 t/m 09-2013 te veel problemen 133.000 km verkocht
( 6000 Euro aan kosten in 4 maanden !.)
Re: uitval van stuurbekrachtiging
Is het niet zo dat jouw bus toch wel tot op het uiterste getuned is?robertTREBOR schreef:Als het idd. zo door gaat dan denk ik dat het de nw. ford transit custom gaat worden, een T4
is een prima bus maar om nu in een 12 jr. oude bus te gaan starten met 3 ton op de klok is niet
mijn ding echt.
Zou daar ook niet een oorzaak liggen van de grote onderhoudskosten?
Er rijden hier T5's rond met het drievoudige op de klok en geen problemen.
Mijn oude T5 was met 120.000km en 4 jaar oud echt probleemloos, verder heb ik geen ervaring anders dan de verhalen hier op

Ik ben benieuwd!
- Pascal-141
- Berichten: 10957
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: uitval van stuurbekrachtiging
Dan heb ik véél meer vertrouwen in die oude T4 met 3ton op de klok , dan zo'n Ford hok . En ik vind die T4 nog een stuk mooier ook dan die Ford .robertTREBOR schreef:Als het idd. zo door gaat dan denk ik dat het de nw. ford transit custom gaat worden, een T4
is een prima bus maar om nu in een 12 jr. oude bus te gaan starten met 3 ton op de klok is niet
mijn ding echt.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
- robertTREBOR
- Berichten: 1237
- Lid geworden op: 09 mei 2008, 20:10
- Locatie: vlaardingen
Re: uitval van stuurbekrachtiging
We kunnen er allebei niet over oordelen, ga binnenkort eens proefrijden.
Ik weet hoe een T4 rijdt , over week weet ik hoe de nw. transit custom rijdt.
Denk eerlijk gezegd dat het geen eerlijke wedstijd is , de T4 stamt uit 1990
en de Transit Custom uit 2013, das bijna kwart eeuw later.
Ik weet hoe een T4 rijdt , over week weet ik hoe de nw. transit custom rijdt.
Denk eerlijk gezegd dat het geen eerlijke wedstijd is , de T4 stamt uit 1990
en de Transit Custom uit 2013, das bijna kwart eeuw later.
Laatst gewijzigd door robertTREBOR op 16 mar 2013, 00:18, 1 keer totaal gewijzigd.
vw t4 2500tdi 75KW 10-2002; gekocht 6-2004 t/m 10-2010 probleemloos tot op 410.000 km verkocht
vw t5 2500tdi 128KW 10-2008; gekocht 10-2010 t/m 09-2013 te veel problemen 133.000 km verkocht
( 6000 Euro aan kosten in 4 maanden !.)
vw t5 2500tdi 128KW 10-2008; gekocht 10-2010 t/m 09-2013 te veel problemen 133.000 km verkocht
( 6000 Euro aan kosten in 4 maanden !.)
- robertTREBOR
- Berichten: 1237
- Lid geworden op: 09 mei 2008, 20:10
- Locatie: vlaardingen
Re: uitval van stuurbekrachtiging
De nieuwe 2.0 ltr. persen ze ook 220 pk uit , dus uit een 2.5 kan je dan 275 pk halenJP schreef:Is het niet zo dat jouw bus toch wel tot op het uiterste getuned is?robertTREBOR schreef:Als het idd. zo door gaat dan denk ik dat het de nw. ford transit custom gaat worden, een T4
is een prima bus maar om nu in een 12 jr. oude bus te gaan starten met 3 ton op de klok is niet
mijn ding echt.
Zou daar ook niet een oorzaak liggen van de grote onderhoudskosten?
Er rijden hier T5's rond met het drievoudige op de klok en geen problemen.
Mijn oude T5 was met 120.000km en 4 jaar oud echt probleemloos, verder heb ik geen ervaring anders dan de verhalen hier op.
Ik ben benieuwd!
die 220 pk stelt dus nix voor, trouwens gedaan door de beste tuner JD.
maar alle T5 ellende, lekkende stuurhuizen, gescheurde spruitstukken, kapotte R. aandrijfassen,
waterpompen en verstuivers, heeft allemaal nix te maken met het tunen.
Daarnaast rij ik uitermate rustig, 40.000 km met een set voorbanden , denk 140.000 met me eerste remblokjes, en gemiddeld bijna 1 op 13 !! Me vorige T4 was ook getuned, tot over de 400.000 km nix aan de hand. Denk dat de T4 te goed was, geen winst voor de werkplaats , en dat ze de T5 bewust van heel andere kwaliteit hebben gebouwd voor de boys in de werkpakken.
Aan de verkoop verdienen ze bijna nix meer, dan moet de winst uit de W.P. komen denk.
Stuurhuizen van T5 doen ze wekelijks vervangen hier bij mijn dealer, lopende band werk !!
Kassaaaah
vw t4 2500tdi 75KW 10-2002; gekocht 6-2004 t/m 10-2010 probleemloos tot op 410.000 km verkocht
vw t5 2500tdi 128KW 10-2008; gekocht 10-2010 t/m 09-2013 te veel problemen 133.000 km verkocht
( 6000 Euro aan kosten in 4 maanden !.)
vw t5 2500tdi 128KW 10-2008; gekocht 10-2010 t/m 09-2013 te veel problemen 133.000 km verkocht
( 6000 Euro aan kosten in 4 maanden !.)
- robertTREBOR
- Berichten: 1237
- Lid geworden op: 09 mei 2008, 20:10
- Locatie: vlaardingen
Re: uitval van stuurbekrachtiging
[quote="robertTREBOR"]Na controle bleek de olie in het stuurbekrachtiger reservoir zo goed als leeg.
Echter aan de onderzijde nergens lekkage te zien.
Bij de dealer 1 ltr. olie gekocht en alles weer op peil gezet.
Even bij de receptie gevraagd hoe mijn kansen liggen.
Zo goed als zeker stuurhuis wat inwendig lekt
Kosten ca 1500 euro
========================================
Even Update;
Na mijn stuurbekrachtigings-olie op peil gezet te hebben ca 2 mnd. terug
blijkt dat heden dat het oliepeil toch weer ca 3 mm. gezakt is.
Vandaag weer op Max. gezet, tevens voel je dat het stuur wat stoterig draait als
de stuurbekrachtiger moet werken, bijv. tijdens parkeren.
Dat was een jr. terug nooit.
Binnenkort naar ABC in Schiedam, want de dealer daar valt niet meer tegenop te werken
zo duur als het daar allemaal is.
Inmiddels al collega lotgenoten hier die dit ook is overkomen en event. tips ?
Echter aan de onderzijde nergens lekkage te zien.
Bij de dealer 1 ltr. olie gekocht en alles weer op peil gezet.
Even bij de receptie gevraagd hoe mijn kansen liggen.
Zo goed als zeker stuurhuis wat inwendig lekt
Kosten ca 1500 euro
========================================
Even Update;
Na mijn stuurbekrachtigings-olie op peil gezet te hebben ca 2 mnd. terug
blijkt dat heden dat het oliepeil toch weer ca 3 mm. gezakt is.
Vandaag weer op Max. gezet, tevens voel je dat het stuur wat stoterig draait als
de stuurbekrachtiger moet werken, bijv. tijdens parkeren.
Dat was een jr. terug nooit.
Binnenkort naar ABC in Schiedam, want de dealer daar valt niet meer tegenop te werken
zo duur als het daar allemaal is.
Inmiddels al collega lotgenoten hier die dit ook is overkomen en event. tips ?
vw t4 2500tdi 75KW 10-2002; gekocht 6-2004 t/m 10-2010 probleemloos tot op 410.000 km verkocht
vw t5 2500tdi 128KW 10-2008; gekocht 10-2010 t/m 09-2013 te veel problemen 133.000 km verkocht
( 6000 Euro aan kosten in 4 maanden !.)
vw t5 2500tdi 128KW 10-2008; gekocht 10-2010 t/m 09-2013 te veel problemen 133.000 km verkocht
( 6000 Euro aan kosten in 4 maanden !.)