TsX schreef:Pascal-141 schreef:
Vraagje : de onderste ophangingsdriehoek hangt vast aan het subframe met 2 bouten(dus de punten waar de onderste driehoek op"scharniert" zeg maar. Zitten daar bij jou 2 gewone bouten in ,of excentrsche ?
ik neem aan dat daar gewone bouten inzitten.
Die moeten trouwens heel vast gezet worden, anders krijg je rare geluiden bij het veren.
Die driehoek moet dus scharnieren op de rubbers.
Aangezien ook de plaats zeer slecht is krijgen de meeste uitlijners ze zelfs niet los.
Ik vroeg het maar omdat ik geen zin had om onder mijn T5 te kruipen (en wist het niet zo uit mijn hoofd , heb aan de ophanging vooraan nog niet gewerkt van mijn T5) Gisteren heb ik er dan toch even onder gekeken.
Het zijn inderdaad 'vaste' bouten in de driehoek bij de scharnierpunten. Hadden dat nu excentrische geweest , dan kon daarmee de camber ook (licht) bijgeregeld worden , maar dat is helaas niet.
Het enige wat je kan doen dan om de bandenslijtage min of meer gelijkmatiger te laten afslijten bij verlaging (ipv alleen de binnenkant ) is het toespoor bijregelen zodat het net buiten de marges valt (toespoor 'open' zetten) . Is ook niet ideaal , maar ja , je zit beperkt met regelingen dus ...
Dat is bij een Audi A4 ook zo : als je die verlaagd , gaat dat toespoor meteen al 2° veranderen bij de meting(door het verlagen) , daar moet je dus ook bijregelen .
Ik heb ook gezien dat er 2 uitvoeringen zijn bij de T5 wielnaven vooraan : een type voor de 2.8T en 3.0T uitvoering, en een andere uitvoering voor de 3.2T types.