Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Welke banden?

vragen over de T5
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Leonardo
Berichten: 21
Lid geworden op: 27 feb 2012, 15:44
Locatie: Aan boord van onze zeilboot.

Welke banden?

Bericht door Leonardo »

Hallo,

M'n T5, 96kW TDI van 2006 met verlengde wielbasis en vast verhoogd dak is in gebruik als buscamper en rijdt pakweg 12000 per jaar.
Max snelheid is 110.

Ik ben aan nieuwe banden toe. Er zitten nu Michelins onder en ik heb daar geen hekel aan gekregen.
Ben benieuwd naar jullie advies en eventueel een tip voor waar ik ze kan vinden voor een redelijke prijs.

Alvast bedankt,
Leonardo.
Gebruikersavatar
robertTREBOR
Berichten: 1237
Lid geworden op: 09 mei 2008, 20:10
Locatie: vlaardingen

Re: Welke banden?

Bericht door robertTREBOR »

Zoals hier al veel besproken is de Hankook band, die tegenwoordig standaard onder vw en audi
gemonteerd wordt, qua grip en comfort de beste koop met een wel heel aangename prijs van ca 175 euro.
dit betreft de; 235/55-17 103w geschikt voor snelheden tot 200 km/ uur
voor een bus met 130 km/ uur topsnh. kan uiteraard een goedkopere uitv. gekocht worden

viewtopic.php?f=3&t=41409" onclick="window.open(this.href);return false;
Laatst gewijzigd door robertTREBOR op 09 apr 2013, 18:16, 1 keer totaal gewijzigd.
vw t4 2500tdi 75KW 10-2002; gekocht 6-2004 t/m 10-2010 probleemloos tot op 410.000 km verkocht
vw t5 2500tdi 128KW 10-2008; gekocht 10-2010 t/m 09-2013 te veel problemen 133.000 km verkocht
( 6000 Euro aan kosten in 4 maanden !.)
mcs
Berichten: 163
Lid geworden op: 07 feb 2008, 20:21
Locatie: Hulsberg limburg

Re: Welke banden?

Bericht door mcs »

Ik neem aan dat het over 215-65-16 banden gaat ?
ik kan alleen mijn eigen ervaringen beschrijven , ik had af fabriek onder mijn eerste t5 2006 2,5 tdi 130 pk michelin agillis .
dit zijn perfecte banden , van grip en rolgeluid, maar vooral de slijtvastheid, ik heb met dit eerste setje bijna 80.000 km gereden en de achterbanden toen alleen meevervangen omdat ze ongelijk afgesletenwaren ( hoogteslag )
deze banden kosten toen in 2010 € 150,= p/stuk.

Nu onder mijn 2012 t5 gp 140 pk zitten af fabriek continental vanco 2, deze band zal ik nooit zelf kopen , slechte grip ( vooral bij nat weer ) en volgens mij gaan die net de 40/45000 km halen .
ik heb nu pas 35000km gereden met deze uto , maar je ziet aan de voobanden dat ze al meer dan half weg zijn .
ik rij normaal / rustig , op de autoweg gem, 120/130.

volgende banden dus , Michelin agillis voor mij.
Gebruikersavatar
edwinh
Berichten: 222
Lid geworden op: 11 mar 2013, 20:40
Locatie: Fryslan

Re: Welke banden?

Bericht door edwinh »

mcs schreef:Ik neem aan dat het over 215-65-16 banden gaat ?
ik kan alleen mijn eigen ervaringen beschrijven , ik had af fabriek onder mijn eerste t5 2006 2,5 tdi 130 pk michelin agillis .
dit zijn perfecte banden , van grip en rolgeluid, maar vooral de slijtvastheid, ik heb met dit eerste setje bijna 80.000 km gereden en de achterbanden toen alleen meevervangen omdat ze ongelijk afgesletenwaren ( hoogteslag )
deze banden kosten toen in 2010 € 150,= p/stuk.

Nu onder mijn 2012 t5 gp 140 pk zitten af fabriek continental vanco 2, deze band zal ik nooit zelf kopen , slechte grip ( vooral bij nat weer ) en volgens mij gaan die net de 40/45000 km halen .
ik heb nu pas 35000km gereden met deze uto , maar je ziet aan de voobanden dat ze al meer dan half weg zijn .
ik rij normaal / rustig , op de autoweg gem, 120/130.

volgende banden dus , Michelin agillis voor mij.
Goodyear maakt ook fijne banden.

Cargo marathon € 135,- pst met montage
** VERKOCHT T4 2.4D 1998 123000km, Hoogdak, 15inch VW LMV, Smokey lampunits, Vast toiletruimte Porta Potti , 3 pits, 2pers bed, Victron Phoenix 1600VA , Eberspacher D2 , AGM 135ah, > NU EEN BOXER 2013 29DKM TE VEEL OPTIES OM OP TE NOEMEN
Danny
Berichten: 465
Lid geworden op: 21 jan 2007, 19:11
Locatie: Tussen Turnhout en Antwerpen

Re: Welke banden?

Bericht door Danny »

Er zitten nu Michelins onder en ik heb daar geen hekel aan gekregen
en wat is er dan mis met Michelin??
Gebruikersavatar
Oviivo
Berichten: 2365
Lid geworden op: 15 aug 2012, 14:43

Re: Welke banden?

Bericht door Oviivo »

Danny schreef:
Er zitten nu Michelins onder en ik heb daar geen hekel aan gekregen
en wat is er dan mis met Michelin??

Niets dus :bonk
VW T5 California Black Edition TDI > Individual Project topic
als ebay het niet heeft, vergeet het dan maar
Gebruikersavatar
Leonardo
Berichten: 21
Lid geworden op: 27 feb 2012, 15:44
Locatie: Aan boord van onze zeilboot.

Re: Welke banden?

Bericht door Leonardo »

Iedereen bedankt voor de reacties.
Ik ga vandaag 4 st. michelin agilis bestellen.

Groet, Len.
Danny
Berichten: 465
Lid geworden op: 21 jan 2007, 19:11
Locatie: Tussen Turnhout en Antwerpen

Re: Welke banden?

Bericht door Danny »

Heb de mijne net vervangen Agilis 51, 143€ stuk geplaatst gebalanceerd.deed er een slordige 100.000km mee en eigenlijk konden ze nog een jaartje mee maar op banden bespaar je niet. voor mij goeie band. :toppie
Gebruikersavatar
Oviivo
Berichten: 2365
Lid geworden op: 15 aug 2012, 14:43

Re: Welke banden?

Bericht door Oviivo »

Persoonlijk heb ik liever een kortere levensduur en meer comfort en grip. Maar ik maak niet veel kilometers. Zo heeft ieder zijn voorkeur.
VW T5 California Black Edition TDI > Individual Project topic
als ebay het niet heeft, vergeet het dan maar
Danny
Berichten: 465
Lid geworden op: 21 jan 2007, 19:11
Locatie: Tussen Turnhout en Antwerpen

Re: Welke banden?

Bericht door Danny »

Oviivo schreef:Persoonlijk heb ik liever een kortere levensduur en meer comfort en grip. Maar ik maak niet veel kilometers. Zo heeft ieder zijn voorkeur.

de Agilis vind ik net een ideaal comproimis. :jumpklap
Gebruikersavatar
maartenonnink
Berichten: 44
Lid geworden op: 06 jul 2011, 13:47
Locatie: Leiden ZH

Re: Welke banden?

Bericht door maartenonnink »

Orginele contis 215 65 r16 vanco bij Centuri(?) aan de weversbaan in Leiderdorp voor 104,13 euro inc. Btw. vorig jaar nieuwe band gekocht. Kwam ze op internet niet goedkoper tegen
1.9 Tdi uit 2007
Kleur: Grauw-weis R902
Multivan voor bumper en koplampen
Danny
Berichten: 465
Lid geworden op: 21 jan 2007, 19:11
Locatie: Tussen Turnhout en Antwerpen

L

Bericht door Danny »

Oviivo schreef:Persoonlijk heb ik liever een kortere levensduur en meer comfort en grip. Maar ik maak niet veel kilometers. Zo heeft ieder zijn voorkeur.

Een kortere levensduur heeft op zich meer met de chauffeur dan grip of zachtere band te maken.
Als je een Agilis van zijn spoor krijgt ga je gewoonweg te hard meer is er dan niet aan de hand.
Ik heb collega's die niet eens een derde halen met de Agilis dus die hun banden bieden dan meer grip en zijn zachter??

Als ik vergelijk met motorbanden -en bevind me in een situatie waarin ik durf te spreken- dan gaat een motorband nu tweemaal langer mee dan pakweg 15 jaar geleden en de grip was nog nooit zo goed. Met autobanden is dat net hetzelfde, heb je sportallures en wil je scheuren dan lijkt een T5 me toch niet de ideale wagen en bestaan er andere auto's en banden.
één ding is zeker, iemand die normaal, vlot rijd gaat zo maar niet aan 't schuiven met dit type band.
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10818
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: L

Bericht door Pascal-141 »

Danny schreef:één ding is zeker, iemand die normaal, vlot rijd gaat zo maar niet aan 't schuiven met dit type band.
O ja ? Ieder zijn mening ...
Mijn mening is :
(die harde)"bestelwagenbanden" + regen + vlotte rijstijl = gaat niet samen , loopt verkeerd af . Ik spreek uit eigen ondervinding.
(die harde)"bestelwagenbanden" + regen + opa' rijstijl = gaat goed , daar haal je veel kilometers mee :knipoog

:lach
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
harry t5 191
Berichten: 3074
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:08
Locatie: Zeijen

Re: L

Bericht door harry t5 191 »

Pascal-141 schreef:
Danny schreef:één ding is zeker, iemand die normaal, vlot rijd gaat zo maar niet aan 't schuiven met dit type band.
O ja ? Ieder zijn mening ...
Mijn mening is :
(die harde)"bestelwagenbanden" + regen + vlotte rijstijl = gaat niet samen , loopt verkeerd af . Ik spreek uit eigen ondervinding.
(die harde)"bestelwagenbanden" + regen + opa' rijstijl = gaat goed , daar haal je veel kilometers mee :knipoog

:lach
Pascal,ligt dat aan de band of aan jouw rijstijl? :knipoog
Michelin is ook mijn favoriet!
groeten Harry, uit het mooie Drentse land.
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10818
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: L

Bericht door Pascal-141 »

harry t5 191 schreef:
Pascal-141 schreef:
Danny schreef:één ding is zeker, iemand die normaal, vlot rijd gaat zo maar niet aan 't schuiven met dit type band.
O ja ? Ieder zijn mening ...
Mijn mening is :
(die harde)"bestelwagenbanden" + regen + vlotte rijstijl = gaat niet samen , loopt verkeerd af . Ik spreek uit eigen ondervinding.
(die harde)"bestelwagenbanden" + regen + opa' rijstijl = gaat goed , daar haal je veel kilometers mee :knipoog

:lach
Pascal,ligt dat aan de band of aan jouw rijstijl? :knipoog
Michelin is ook mijn favoriet!
Allebei Harry. 1. Ik heb een stevige rijstijl. 2. Bestelwagenbanden zijn gewoon hard rubber,dit is gemaakt om lang mee te gaan,maar hoe harde het rubber,des te minder de grip... Dat is een ontegensprekelijk feit.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Plaats reactie