Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

flinke rookontwikkeling bij koude motor

vragen over de T4
roelssroyce
Berichten: 120
Lid geworden op: 06 feb 2010, 11:32

Re: flinke rookontwikkeling bij koude motor

Bericht door roelssroyce »

Bij mij zijn afgelopen zomer ook alle filters vervangen. En ik heb er laatst voor een lange rit verstuivercleaner ingegooid. Niets geholpen.
eddiebee
Berichten: 12
Lid geworden op: 13 mar 2013, 22:41

Re: flinke rookontwikkeling bij koude motor

Bericht door eddiebee »

Opvallend dat er kennelijk nogal wat T4 rijders zijn met soortgelijke klachten, maar dat er tegelijkertijd geen afdoende oplossing voorhanden is, zelfs voor garages is het blijkbaar een probleem.
Ga nog wel even bij mijn garage navraag doen over de mogelijke invloed van vocht (condens) in het brandstoffilter.
verder eerst maar eens het mooie weer afwachten.

Ed.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: flinke rookontwikkeling bij koude motor

Bericht door Multivan Generation »

Probeer eerst eens uit te vissen wat jullie overeenkomsten zijn.. :knipoog

Als ik een schot voor de boeg mag geven?

Betreft het een 102 pk ACV van bouwjaar 1996 of 1997?
Met een zwarte motorcomputer?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
rick_k
Berichten: 1679
Lid geworden op: 05 apr 2009, 22:01

Re: flinke rookontwikkeling bij koude motor

Bericht door rick_k »

Klopt, Peter. Mijn T4 van 1996 heeft het ook. 2.5 TDI ACV. Koude motor, blauwe rook, stinken en bij een bepaalde stand van het gas rookt en bokt de motor.
Warme motor heeft inderdaad geen last meer.

mvg Rick
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: flinke rookontwikkeling bij koude motor

Bericht door sgsdebruijn »

Ik heb het niet, dacht dat de mijne grijs was.
Hij rookt wel wat bij stationair, komt af en toe een pufje voorbij.
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
eddiebee
Berichten: 12
Lid geworden op: 13 mar 2013, 22:41

Re: flinke rookontwikkeling bij koude motor

Bericht door eddiebee »

Het is inderdaad een 102 PK 2,5 TDI uit 1996 (met wijsneus) Westfalia

Ed.
TeamLAMP
Berichten: 18
Lid geworden op: 20 mei 2012, 20:57

Re: flinke rookontwikkeling bij koude motor

Bericht door TeamLAMP »

Hier ook een 102 PK 2,5 TDI uit 1996 (met wijsneus) Westfalia met hetzelfde probleem. In december 2012 de gloeiers al laten vervangen . Maar nog steeds hetzelfde euvel de eerste 2 km.
eddiebee
Berichten: 12
Lid geworden op: 13 mar 2013, 22:41

Re: flinke rookontwikkeling bij koude motor

Bericht door eddiebee »

Navraag gedaan bij garage over vocht (condens) en brandstoffilter. Filter zit er nieuw in en er is geen vocht aangetroffen. Zij adviseren wel in ieder geval altijd te tanken voor thuiskomst als de motor warm is.

Vandaag op pad geweest en de rook stelde niet veel voor. De eerste 200 - 300 meter kwam de bus nog aarzelend op gang, maar daarna geen problemen meer.
De buitentemperatuur speelt dus inderdaad een grote rol.

Speelt isolatie van de motorruimte misschien een rol ? Is die bij latere modellen anders ?

Ed.
arjantdi
Berichten: 247
Lid geworden op: 31 dec 2008, 13:49

Re: flinke rookontwikkeling bij koude motor

Bericht door arjantdi »

je moet gewoon naar een andere garage, want je inspuit moment afstellen stelt echt niet veel voor. wel als je de hele distributie gaat vervangen.. maar controleren en afstellen kan ten alle tijden.
dit is het probleem.. en verder niets
roelssroyce
Berichten: 120
Lid geworden op: 06 feb 2010, 11:32

Re: flinke rookontwikkeling bij koude motor

Bericht door roelssroyce »

arjantdi schreef:je moet gewoon naar een andere garage, want je inspuit moment afstellen stelt echt niet veel voor. wel als je de hele distributie gaat vervangen.. maar controleren en afstellen kan ten alle tijden.
dit is het probleem.. en verder niets
dit is niet het probleem arjantdi

Inspuitmoment staat perfect bij mijn bus. Meerdere malen bekeken met sebas). Ik heb bij deze temperaturen nagenoeg geen last. Alleen de eerste keren gasgeven/wegrijden gaan wat zompig, daarna vlamt hij als vanouds en ronkt het dieseltje zoals het hoort.

Ik heb overigens wel ontdekt bij Oskar van de week, dat er één van de stekkers op de gloeistiften is afgebroken, waardoor het natuurlijk nog rokeriger verliep in de winter.

Ik ga zo eens kijken wat de motorcomputer voor een kleur heeft en wat het nummer is. Dat was de tip van Peter om eens te kijken wat voor computer erin zit, los van bouwjaren, was dat een duidelijke vraag/tip van hem.

later meer.
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: flinke rookontwikkeling bij koude motor

Bericht door Pascal-141 »

Het gebeurt inderdaad wel nogal eens dat bij de oudere TDI's de motorsturing de oorzaak is van foutmeldingen of storingen , door oxidatie en slecht contact bij de stekker of misschien ook in de sturing zelf.

Ik krijg af en toe ook wel de vraag naar een (tweedehands) motorsturing , vooral dan van de eerste generatie TDI's ('96-'98 , die met de groen verlichte tellers ).

Een andere oorzaak kan ook zijn dat er bekabeling voor/onder het blok is doorgesleten , en contact maakt . Dit hebben een paar WJW-ers ook al meegemaakt.



Wat ikzelf een tijd geleden eens heb meegemaakt met mijn T4 TDI (was een '97-er) : die begon steeds moeilijker te starten , ik moest soms zelfs een paar seconden doorstarten om aan te slaan . Na veel zoekwerk bleek het uiteindelijk de inspuitpomp te zijn . Het huis was uitgesleten , waar de zuigers in rondgaan , eens hij draaide was er geen probleem , alleen bij het starten bleek de pomp onvoldoende druk/debiet op te bouwen . Andere inspuitpomp erop gezet , en het probleem was over .

Het is soms een hele zoektocht om het euvel te vinden ...
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
roelssroyce
Berichten: 120
Lid geworden op: 06 feb 2010, 11:32

Re: flinke rookontwikkeling bij koude motor

Bericht door roelssroyce »

Bedankt voor het meedenken Pascal. Het starten is echter geen enkel probleem en het aanslaan ook niet. Hij slaat in 1x aan. Alleen is er wat vermogensgebrek en rookontwikkeling in de eerste minu(u)t(en) na het starten.
roelssroyce
Berichten: 120
Lid geworden op: 06 feb 2010, 11:32

Re: flinke rookontwikkeling bij koude motor

Bericht door roelssroyce »

Peter, mijn motorcomputer is inderdaad zwart! T4 2.5TDI uit 96. Dat zijn dus tot nog toe onze overeenkomsten. Nog meer tips?
arjantdi
Berichten: 247
Lid geworden op: 31 dec 2008, 13:49

Re: flinke rookontwikkeling bij koude motor

Bericht door arjantdi »

toen je het inspuit tijdsstip met de vagcom controleerde, neem ik even aan dat je evt foutcodes bekeken hebt? als ie die niet hebt lijkt het me niet in geoxideerde stekkers te zitten oid.. als je het zo leest zou je zweren dat je pomp verkeerd staat.. maar niet dus..
roelssroyce
Berichten: 120
Lid geworden op: 06 feb 2010, 11:32

Re: flinke rookontwikkeling bij koude motor

Bericht door roelssroyce »

arjantdi schreef:toen je het inspuit tijdsstip met de vagcom controleerde, neem ik even aan dat je evt foutcodes bekeken hebt? als ie die niet hebt lijkt het me niet in geoxideerde stekkers te zitten oid.. als je het zo leest zou je zweren dat je pomp verkeerd staat.. maar niet dus..

Bedankt voor het meedenken! Foutcodes hebben we uiteraard bekeken; maar er waren geen foutcodes/meldingen ;)

Volgens Peter zou het goed aan de oude motor computerserie kunnen liggen. De mijne eindigt op een F (die verouderen wat sneller, en werken dan wat minder optimaal; mogelijke verklaring voor de klachten). Ik wilde sowieso de motor al laten optimaliseren door Peter en Johan, dus dit is een goede kans om te kijken of het met de aangepaste computer beter gaat worden.
Plaats reactie