Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Tool 3036
-
- Berichten: 114
- Lid geworden op: 06 feb 2010, 17:33
Re: Tool 3036
werk al jaren aan de LT s en de T 5
wij gebruiken deze sleutel alleen bij grote reparaties en zeker nooit bij het vervangen van de riemen
maar je kunt het wel doen hoor, zonde van al het extra afstelwerk met een pasplaat voor de nokken as en de micrometer voor de pomp
je zet de krukas op het nulpunt en blokkeer dan de pomp zo als het hoort
ik zelf zet dan even met een filtstift een teken voor op het nokkenastandwiel opdat je kunt zien dat de krukas niet verdraait tijdens het monteren.
de monteurs waar ik mee samen werk monteren de distributie zonder deze hulp middelen en als ze hem daarna op de computer aansluiten staat hij altijd binnen de fabrieks marge afstelling
ik denk dat je het je niet te moeilijk moet maken als het simpel kan.
succes Theo
wij gebruiken deze sleutel alleen bij grote reparaties en zeker nooit bij het vervangen van de riemen
maar je kunt het wel doen hoor, zonde van al het extra afstelwerk met een pasplaat voor de nokken as en de micrometer voor de pomp
je zet de krukas op het nulpunt en blokkeer dan de pomp zo als het hoort
ik zelf zet dan even met een filtstift een teken voor op het nokkenastandwiel opdat je kunt zien dat de krukas niet verdraait tijdens het monteren.
de monteurs waar ik mee samen werk monteren de distributie zonder deze hulp middelen en als ze hem daarna op de computer aansluiten staat hij altijd binnen de fabrieks marge afstelling
ik denk dat je het je niet te moeilijk moet maken als het simpel kan.
succes Theo
- Endebendebus
- Berichten: 934
- Lid geworden op: 02 nov 2008, 13:28
- Locatie: Midden Nederland
Re: Tool 3036
Ok overtuigd
Groetjes Thomas
Tot camper omgebouwde politiebus (Waddeneiland) uit 2003, 2,5 tdi ACV, licht gekieteld.
Tot camper omgebouwde politiebus (Waddeneiland) uit 2003, 2,5 tdi ACV, licht gekieteld.
- Multivan Generation
- Berichten: 33875
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Tool 3036
gelukkig maar..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
- Endebendebus
- Berichten: 934
- Lid geworden op: 02 nov 2008, 13:28
- Locatie: Midden Nederland
Re: Tool 3036
Oef ...riemen gewisseld op de door jullie aanbevolen manier..
Een precies klusje. De trillingsdemper liet zich niet eens moeilijk los maken ( paar jaar geleden nieuwe erop gezet door dealer na aankoop) en is dankzij mijn eigengemaakte blokkeer tool weer vakkundig vastgezet met 160 Nm +180 * . Nu heb ik wel spierpijn op plekken die je niet verzint! En een beetje gehannes met de waterpomp die vanachter de kunststof achterbeschermplaat moet komen.
Dan riem monteren tanden tellen en markeren. Koppie erbij, hier en daar beetje lock-tite, en dan de pompkant. Gelijk matig spanrol en omlooprol aanspannen, en dan.....spannend moment, starten!
Net of er niks gebeurd is, als een naaimachientje snel op de laptop spieken naar de pomptiming : 46!!!!
Bijna op tijd, dat had ik niet verwacht warm laten draaien en de timing op 56 gezet, klaar!!! :love
Nu nog nieuw ribriempje ( hadden de verkeerde meegegeven) en de oude pomp retour naar de vw. Op naar de volgende klus
Bedankt voor jullie advies en de hulp van het forum...
Een precies klusje. De trillingsdemper liet zich niet eens moeilijk los maken ( paar jaar geleden nieuwe erop gezet door dealer na aankoop) en is dankzij mijn eigengemaakte blokkeer tool weer vakkundig vastgezet met 160 Nm +180 * . Nu heb ik wel spierpijn op plekken die je niet verzint! En een beetje gehannes met de waterpomp die vanachter de kunststof achterbeschermplaat moet komen.
Dan riem monteren tanden tellen en markeren. Koppie erbij, hier en daar beetje lock-tite, en dan de pompkant. Gelijk matig spanrol en omlooprol aanspannen, en dan.....spannend moment, starten!
Net of er niks gebeurd is, als een naaimachientje snel op de laptop spieken naar de pomptiming : 46!!!!
Bijna op tijd, dat had ik niet verwacht warm laten draaien en de timing op 56 gezet, klaar!!! :love
Nu nog nieuw ribriempje ( hadden de verkeerde meegegeven) en de oude pomp retour naar de vw. Op naar de volgende klus
Bedankt voor jullie advies en de hulp van het forum...
Groetjes Thomas
Tot camper omgebouwde politiebus (Waddeneiland) uit 2003, 2,5 tdi ACV, licht gekieteld.
Tot camper omgebouwde politiebus (Waddeneiland) uit 2003, 2,5 tdi ACV, licht gekieteld.
- Multivan Generation
- Berichten: 33875
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Tool 3036
Goed gedaan Thomas
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
- Endebendebus
- Berichten: 934
- Lid geworden op: 02 nov 2008, 13:28
- Locatie: Midden Nederland
Re: Tool 3036
Inmiddels 400 km gereden met de nieuwe distributie, naar volle tevredenheid. Maar nu is toch de timing veranderd van 56 +/- 3 naar 66 +/- 3 dus vroeger komen te staan. Heeft dat te maken met het "zetten" van de riemen en rollen??
Nu alweer op tijd gezet. Als je dat door een garage laat doen kom je toch ook niet terug?
Nu alweer op tijd gezet. Als je dat door een garage laat doen kom je toch ook niet terug?
Groetjes Thomas
Tot camper omgebouwde politiebus (Waddeneiland) uit 2003, 2,5 tdi ACV, licht gekieteld.
Tot camper omgebouwde politiebus (Waddeneiland) uit 2003, 2,5 tdi ACV, licht gekieteld.
Re: Tool 3036
ik heb er zelf 1 gemaakt!! voor de verzendkosten wil ik hem je opsturen, als ik hem maar weer terug krijg! ik heb niet alles gelezen, maar je wilt het nokkenastandwiel die de brandstofpomp aandrijft loshalen neem ik aan? daar werkt mijn tooltje perfect voor!
wat ik je wel kan adviseren is demonteer even je radiateur totaal. 10 minuten werk, maar dat zorgt ervoor dat je de bout ook los kunt draaien met een verlengpijp op je ratel of omslag. met een gewone kleine luchtsleutel kreeg ik hem zelfs op 12 bar niet los.. even hefboom vergroten en draaide hem zo los. alleen je kunt geen slag maken als je radiateur er nog inzit.
wat ik je wel kan adviseren is demonteer even je radiateur totaal. 10 minuten werk, maar dat zorgt ervoor dat je de bout ook los kunt draaien met een verlengpijp op je ratel of omslag. met een gewone kleine luchtsleutel kreeg ik hem zelfs op 12 bar niet los.. even hefboom vergroten en draaide hem zo los. alleen je kunt geen slag maken als je radiateur er nog inzit.
Re: Tool 3036
aahhh.. beter lezen.. nou goed! beter dat het gelukt is!