Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Distributieriem tandje overgeslagen?

vragen over de T4
Plaats reactie
Gerard-T4
Berichten: 7
Lid geworden op: 26 apr 2007, 22:03
Locatie: Delft

Distributieriem tandje overgeslagen?

Bericht door Gerard-T4 »

Hallo allemaal,

Ik ben net in Frankrijk afgesleept met een probleem met mijn motor. Ik keerde op een doodlopend weggetje op een hoge berg en hoorde een droge 'tok' in het vooronder toen ik langzaam achteruit reed. Direct ging de motor zwaar lopen en zwaar brommen. Heb 'm snel uitgezet. Ik vermoedde al dat de distributieriem een tandje overgeslagen had en dat werd direct bevestigd toen de 'garagist' de motor startte en hetzelfde zei (nog voordat ik mijn vermoeden had verteld). Hij vroeg ook: reed je achteruit? Wat dus inderdaad zo was....

Het is een 102pk ACV automaat uit '99. De laatste riemwissel is zo'n 60.000 km terug (bij 233.000). Hij is dus niet nieuw, maar toch nog ruim binnen de 120.00 km.

Afijn, ik weet het even niet. Heeft iemand hier ervaring mee? En hoe kan dat zomaar? En waarom zou dat eerder bij het achteruitrijden gebeuren? Kan het iets te maken hebben met de vacuumpomp? Die zou volgens de garage (in Nederland) ook vervangen moeten worden, maar dat heb ik vanwege de kosten tot de volgende beurt uitgesteld.

Afijn, wagen staat nu bij de garage en wordt morgen bekeken. En zondag moeten we terug naar Nederland, maar dat gaat nu dus even niet lukken. Moet ook nog opgelost worden.

Groet Gerard
Gebruikersavatar
frank884
Berichten: 1859
Lid geworden op: 24 jan 2007, 09:38
Locatie: midden limburg

Re: Distributieriem tandje overgeslagen?

Bericht door frank884 »

Gerard-T4 schreef:Hallo allemaal,

Het is een 102pk ACV automaat uit '99. De laatste riemwissel is zo'n 60.000 km terug (bij 233.000). Hij is dus niet nieuw, maar toch nog ruim binnen de 120.00 km.
Groet Gerard
120.000 kilometer daar is men al een paar jaar geleden vanaf gestapt, omdat er een aantal dat niet haalden
het is 90.000 of maximaal 6 jaar. wat van deze 2 het eerst bereikt wordt.
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm

T4 4 Ever -5- cylinder for Life
arjantdi
Berichten: 247
Lid geworden op: 31 dec 2008, 13:49

Re: Distributieriem tandje overgeslagen?

Bericht door arjantdi »

of je nu achterruit of vooruit rijd.. dat maakt totaal geen verschil mbt de krachten op de riem..
wat vaker voorkomt is olie lekkage aan die kant, waardoor de riem als het ware oplost. (zelf ook gehad)
dan rekt ie hard, en dat ie gaat verspringen is een kwestie van tijd.
even goed controleren op lekkages!! bij twijfel krukaskeering vervangen!
Gerard-T4
Berichten: 7
Lid geworden op: 26 apr 2007, 22:03
Locatie: Delft

Re: Distributieriem tandje overgeslagen?

Bericht door Gerard-T4 »

Nee, dat achteruitrijden kan volgens mij ook niks uitmaken. Maar toch opvallend dat hij dat zei.

Van die olielekkage is inderdaad een goed punt. Morgen ga ik even langs bij de garage en kan ik er meteen naar (laten) kijken.
Ik laat wel even weten wat er mis is.

En inderdaad zijn ze op een gegeven moment teruggegaan naar 90.000km. Ik heb hier al een hele discussie over gehad met de garage. Volgens hen is voor dit type motor nog steeds 120.000 de normale vervangingstermijn. Zelfs als het een automaat is.
Maar ja, in dit geval zit ie ook nog ruim onder de 90.000km. Dus dat had nu toch niets uitgemaakt.

Groet Gerard
Plaats reactie