Allen bedankt voor de mooie reacties...
Heb uiteindelijk de zaak met olie gesmeerd maar ben nog niet tevreden... de bestuurders stoel draait vele malen lichter... Inmiddels zijn we een paar dagen met de T4 op pad geweest...

en we zijn net weer thuis... Vanaf donderdag op pad geweest.. Idzega Friesland..een nacht gestaan over de Afsluitdijk door gereden naar Callantsoog. daar ook een nacht gestaan.
Tjonge wat een bagger weer... van donderdag op vrijdag bijna weg gewaaid in Friesland en van vrijdag op zaterdag weg geregend + veel, heel veel wind. Temperatuur 8 graden maar dat mocht de pret niet drukken.
Echter toen wij vanmorgen weg wilden uit Callantsoog was de auto accu zo ver leeg dat ik niet meer kon starten...

Met een startkabeltje was het probleem zo opgelost.. was wel even balen. De reden van de bijna lege accu... geen idee we hebben vrijdag avond wel de standkachel aangehad... de hele avond van 1800 tot zeker 2200 uur en vanmorgen heeft ze ook zeker 1,5 uur gebrand. (volgende keer maar een klein elektrisch blaas kacheltje meenemen.. is een stuk goedkoper dan de diesel die we verstookt hebben...

zo te zien heb ik zeker 5 a 10l diesel er door gejaagd...
We hadden 230V. Ben er nog niet achter hoe dat nu zit met de leefruimte ventilator.. loopt deze op de auto accu??? of op de bus accu... beetje onduidelijk verhaal. Misschien dat iemand een antwoord op deze vraag heeft, anders moet ik maar eens gaan meten.... Ik ga er vanuit dat de ventilator die het leefgedeelte voorziet ook daadwerkelijk op de bus accu draait... zo niet dan moet ik daar nog eens naar kijken...
Als ik de standkachel inschakel dan start deze keurig op echter moet ik de leefruimte ventilator aanzetten ... doe ik dat niet gaat de standkachel na een paar minuten weer uit lijkt me zeer aannemelijk.
Als ik de standkachel normaal opstart met de leefruimte ventilator op stand 1 werkt alles naar behoren... zet ik de standkachel uit gaat ook de ventilator uit.. lijkt me een normale zaak. Dus vermoed ik dat de leefruimte ventilator toch op de auto accu draait ipv de bus accu... en dat daarom mijn auto accu vanmorgen bijna leeg was..
Verder was het een geslaagde eerste kennismaking met de T4 helemaal geweldig. We hebben op ons losse gasstel gekookt... mijn vrouw wordt kots misselijk van de spiritus lucht (on verbrande spiritus).. op zich ging het prima op het twee pits gasstel.
Frans.