Net lid geworden van jullie mooie forum, in de hoop hier veel van te kunnen leren - en uiteindelijk wellicht ook anderen te kunnen helpen ...
Ben sinds kort in het bezit van een t4 2.4D Camper uit 1991, ongeveer 180K kilometer, helemaal klokgaaf voor een mooie prijs - dat wil zeggen, een prijs die ik kan betalen.. De bus heeft echter een probleem: Hij trekt waanzinnig slecht op (zoals mijn vader zei 'onverantwoord slecht' - Ik snap dat een 2.4D geen snelheidsmonster is, maar dit is echt dusdanig dat er iets mis moet zijn met de motor.
Aangezien sommige dingen voor mij makkelijker uit te voeren zijn dan anderen, wil ik beginnen met het uitsluiten van de 'simpele' dingen. Dit wordt ongeveer zo mijn aanpak, ook naar aanleiding van wat ik heb gevonden hier op het forum..
Zelf doen:
- Verstopt luchtfilter - luchtfilter vervangen of een stuk rijden zonder luchtfilter.
- Te weinig brandstof - gaskabel gaat stroef - checken / Dieselfilter vervangen.
- Diesel lekkage - Checken of ik ergens diesel zie / ruik.
- Verstopte katalysator - (Waarschijnlijk heb ik geen katalysator, dus dat zal het niet zijn...

Laten doen (heb helaas niet het gereedschap)
- Compressie meten (maar ik heb niet het gevoel dat het hier aan ligt)
- Dieselpomp opnieuw afstellen.
- Dieselpomp laten checken en wellicht vervangen.
Zie ik iets over het hoofd, is er iemand met een meer handige manier om de juiste diagnose te stellen (en het probleem op te lossen?). Zelf nog even de koppeling geprobeerd - iets heel anders, dit lijkt het niet te zijn..
Alvast bedankt voor jullie ideeen...
Arvie.