Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Storing ABS ?

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Lammert
Berichten: 297
Lid geworden op: 05 jun 2009, 21:13
Locatie: Geeuwenbrug

Storing ABS ?

Bericht door Lammert »

Hoi, ik heb met mijn T4 een "storing" in de ABS. Als ik afrem en kom beneden de 10/15 km/u grijpt het ABS in. Hij remt bokkerig tot ik stil sta. de ene keer meer dan de andere keer. Kan het vervuiling zijn van de kransen of moet ik het ergens anders zoeken. Op het dashboard geen indicatie. Hij doet dit al een tijdje, wordt niet direct erger, maar irritant. :groteogen Ik maak me er nog niet zo druk om,(hij remt verder goed) maar mijn mederijders kijken me verbaast aan. :ie Is je bus nog wel goed? :politie
Lammert
Lammert (T4-2002 LWB DC 102<132PK. Vanaf nieuw in bezit. > 444444.4km. :ikrij
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33864
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Storing ABS ?

Bericht door Multivan Generation »

Ik zou de ABS ringen minutieus onderzoeken op scheurtjes en roest.
Grote kans dat er een scheurtje in zit in één van de 4 ringen of bijvoorbeeld een slagje..

Zitten alle 4 de wielen trouwens goed vast?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Lammert
Berichten: 297
Lid geworden op: 05 jun 2009, 21:13
Locatie: Geeuwenbrug

Re: Storing ABS ?

Bericht door Lammert »

Hallo MG. Heb de voorringen onderzocht en beide zijn gescheurt. Is het gemakkelijk om deze ringen te vervangen? Kwam gister tot de ontdekking dat mijn uitlaat pijp tussen voor en achter demper kats door midden was. Zag de midden pot wat lager hangen, toch ff kijken. Dus beide vervangen. Onder de klem aan beide zijden volledig door. Dus de pijp te kort voor noodreparatie. Zag ook dat mijn retrokat ophangbeugel ook in de pijp gescheurd id. Had de kat al leeg gehaald. nu maar een vervangende pijp plaatsen. Heb ik van 't weekend wat te doen. Ik wacht op reactie. Alvast bedankt
Lammert :werkaanT4

PS Wielen zitten goed vast. Winterbanden d'r nog om. :nuts
Lammert (T4-2002 LWB DC 102<132PK. Vanaf nieuw in bezit. > 444444.4km. :ikrij
Leo45
Berichten: 1452
Lid geworden op: 11 jan 2007, 15:23

Re: Storing ABS ?

Bericht door Leo45 »

http://www.t4-wiki.de/wiki/ABS-Ring

ik had ze ook allebei gescheurd aan de voorwielen zijn toen compleet met lagers vervangen, maar je kan in theorie ook alleen de ringen vervangen.

Leo
T4 2.5TDI automaat RIP
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33864
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Storing ABS ?

Bericht door Multivan Generation »

Ik vermoed dat je de aandrijfassen los moet malen.
Dan een binnen of buiten homokineet er af moet halen(meteen de speling er van controleren, plus de as-hoezen eventueel vervangen)
Dan de ringen die er op zitten goed markeren waar die zitten, en eraf halen(slijpen).
Dan de nieuwe er op zetten, warm stoken, ze gaan dan iets uitzetten, op de juiste plaats zetten en af laten koelen.

Groeten en ook succes met het andere :knipoog
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Lammert
Berichten: 297
Lid geworden op: 05 jun 2009, 21:13
Locatie: Geeuwenbrug

Re: Storing ABS ?

Bericht door Lammert »

Zo, de uutloat in zijn geheel vervangen. Zaterdag een roetkat vervangende pijp gehaald bij EPS in Kielwindeweer en vanmorgen om 09.15 uur lagen de twee potten voor de deur. Besteld via internet.
Effe sleutelen en klaar. Is eigenlijk een fluitje van een eurotje. Bleek achteraf dat ik behoorlijk mazzel heb gehad. Kreeg de roetkat flens niet los. Een haakse slijpertje derop en los. Zag ik vanmorgen dat ik ook de tank had geraakt. En die zat harstikke vol :ie :muur :muur :muur Maar goed afgelopen.
Morgen komen de ABS RINGEN. Gaan we daar mee verder.
Groeten enne mooi weer erbij.
Lammert :werkaanT4
Lammert (T4-2002 LWB DC 102<132PK. Vanaf nieuw in bezit. > 444444.4km. :ikrij
arjantdi
Berichten: 247
Lid geworden op: 31 dec 2008, 13:49

Re: Storing ABS ?

Bericht door arjantdi »

idd, aandrijfassen los halen, ik heb het laatst ook gehad, en ik heb de hele as even gewisseld aangezien ik die nog had liggen. ik moet zeggen dat bestuurderskant niet mee valt.. maar het is net te doen.
Gebruikersavatar
Lammert
Berichten: 297
Lid geworden op: 05 jun 2009, 21:13
Locatie: Geeuwenbrug

Re: Storing ABS ?

Bericht door Lammert »

Gisteren de ABS ringen gekregen. Gemonteerd maar dat ging iets te gemakkelijk. Had de assen mooi opgepoetst, roestvrij gemaakt en kon de ringen er zo opduwen met een beetje aantikken. Dat zinde me niet. Heb een aluminium folie genomen en er een randje omheen geplakt. daarna de ringen er op moeten tikken, met een beetje meer force. Kreeg ze er niet meer af. Vast dus. Alles weer gemonteerd. Dat gaat vlugger als demonteren. Vanmorgen alles nagetrokken met de 12 kantige sleutels. Had ik gister niet tot mijn beschikking. Vandaag wel. Rondje gereden, remmen uitgeprobeerd. Perfect, geen gebonkt meer. Dank zij de hint van MG dat de ringen de oorzaak waren. Indeed. Nogmaals bedankt voor de tip.
Klaar voor de APK. Dus; nieuwe uitlaat potten,Kat vervangende pijp en nieuwe ABS ringen.
Gelijk ook de rem schijven randje eraf geslepen met een band schuur machine, gaat perfect. Zien ze er weer als nieuw uit.
Bij elkaar toch een 20 uurtjes zoet geweest.
enne :yes wat een leuk forum :wjw :yes en ik kan weer :ikrij zonder vreemde blikken van de mederijders.
Lammert

Ps; Andere ook bedankt voor hun aanwijzingen. :jumpklap :jumpklap :T44EVER
Lammert (T4-2002 LWB DC 102<132PK. Vanaf nieuw in bezit. > 444444.4km. :ikrij
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33864
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Storing ABS ?

Bericht door Multivan Generation »

:knipoog :toppie
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Plaats reactie