Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Schakelbolletje
Schakelbolletje
Hoi,
Ik zag dat er een scheurtje zit in het rechterschakelbolletje. Wil het z.s.m. vervangen, maar hoe zit het op zijn asje bevestigd?
Groet,
Herman744
Ik zag dat er een scheurtje zit in het rechterschakelbolletje. Wil het z.s.m. vervangen, maar hoe zit het op zijn asje bevestigd?
Groet,
Herman744
Re: Schakelbolletje
Zit op het stangetje gedrukt..is even een kl..klusje om de nieuwe erop te krijgen...even de zoekfunctie gebruiken...
grt.Harry
grt.Harry
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
- sgsdebruijn
het gaatje is kleiner dan het ringetje op het einde van het asje, je hebt vet met glijmiddeleigenschappen nodig en een lange koevoet en wat hout. Er afhalen is gewoon stuksnijden.
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
- Multivan Generation
- Contacteer:
ik heb het laatst vervangen en was 5 minuten bezig.
Gewoon in de bankschroef..
Maar ja, ik had alles op de werkbank liggen
Gewoon in de bankschroef..

Maar ja, ik had alles op de werkbank liggen

...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
- sgsdebruijn
Jaja das wel erg makkelijk dan, die luxe heeft Herman niet.
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
- Multivan Generation
- Contacteer:
Met een wat grotere lijmklem ook wel op de auto te doen.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
nog een tip van een beunhaas.. haal het oude bolletje eraf. maak de as schoon. vet hem vervolgens in met een beetje lagervet of vaseline.
daarna ga je je handen wassen. je gooit het bolletje even een minuutje in kokend water (wordt ie lekker zacht van)
daarna met handschoenen monteren (dan druk je hem er zo op) wel snel werken na dat je hem uit het kokende water hebt gehaald want hij is zo weer afgekoeld en dus weer hard..
daarna ga je je handen wassen. je gooit het bolletje even een minuutje in kokend water (wordt ie lekker zacht van)
daarna met handschoenen monteren (dan druk je hem er zo op) wel snel werken na dat je hem uit het kokende water hebt gehaald want hij is zo weer afgekoeld en dus weer hard..
- Endebendebus
Ook al eens aan de hand gehad..
Toen een gereedschapje gemaakt
(is te leen) kan me niet exact meer herinneren of het voor erop of eraf was 

Groetjes Thomas
Tot camper omgebouwde politiebus (Waddeneiland) uit 2003, 2,5 tdi ACV, licht gekieteld.
Tot camper omgebouwde politiebus (Waddeneiland) uit 2003, 2,5 tdi ACV, licht gekieteld.
Hoi,
Dank voor de antwoorden. Het bolletje zit inmiddels. Mijn werkwijze: 1. Accuafdekplaat verwijderen. 2.Plastic plaat links van accu verwijderen. 3. Radiator naar voren kantelen. 4. Steun van bolletje verwijderen. 5. Oude bolletje eraf wringen of snijden. 6. Asje schoonmaken en invetten met vaseline. 7. Blokje hout links van het andere kogeltje plaatsen om tegen te gaan dat je het busje eruit drukt. 8. Kogeltje een minuutje in kokend water. 9. Kogeltje klein stukje op as schuiven. Blijft hangen. 10. Met stuk hout van 80 cm de kogel erop drukken.
Groet,
Herman744
Dank voor de antwoorden. Het bolletje zit inmiddels. Mijn werkwijze: 1. Accuafdekplaat verwijderen. 2.Plastic plaat links van accu verwijderen. 3. Radiator naar voren kantelen. 4. Steun van bolletje verwijderen. 5. Oude bolletje eraf wringen of snijden. 6. Asje schoonmaken en invetten met vaseline. 7. Blokje hout links van het andere kogeltje plaatsen om tegen te gaan dat je het busje eruit drukt. 8. Kogeltje een minuutje in kokend water. 9. Kogeltje klein stukje op as schuiven. Blijft hangen. 10. Met stuk hout van 80 cm de kogel erop drukken.
Groet,
Herman744
Wie niet sterk is !!
Er gaat niks boven de man die zichzelf redden kan.

Er gaat niks boven de man die zichzelf redden kan.

It's not what you buy
It's what you create.
It's what you create.
Bedankt voor de moeite dit alles heb ik geprobeerd met behulp van het tangetje wat mijn dochter op schhol gemaakt heb ging dit bolletje er op.
alleen het bolletje met stang in het kunstof busje schuiven lukt me niet (gekneusde rib nu)
alleen het bolletje met stang in het kunstof busje schuiven lukt me niet (gekneusde rib nu)