Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Moeizaam starten
Moeizaam starten
Een tijdje alles goed gegaan (behalve een gebroken achtervering), maar nu doet de bus weer eens moeilijk.
De laatste week heb ik best veel moeite met koud starten, na een nachtje (of langer) stilstaan.
De startmotor doet z'n best, maar de bus wil niet starten. Poging 2 met gas bijgeven heeft wel succes, maar moeizaam en met een hele dikke, witte rookwolk tot gevolg. Daarna rijd de bus als normaal en warm starten is ook geen probleem.
Wat kan dit zijn? Brandstoffilter aan vervanging toe?
Betreft een T4 van eind 1996.
De laatste week heb ik best veel moeite met koud starten, na een nachtje (of langer) stilstaan.
De startmotor doet z'n best, maar de bus wil niet starten. Poging 2 met gas bijgeven heeft wel succes, maar moeizaam en met een hele dikke, witte rookwolk tot gevolg. Daarna rijd de bus als normaal en warm starten is ook geen probleem.
Wat kan dit zijn? Brandstoffilter aan vervanging toe?
Betreft een T4 van eind 1996.
Re: Moeizaam starten
Als alle vloeistoffen goed op peil blijven gok ik op gloeiproblemen,of de pomp is van tijd af...
Heb je de gloeizekering al nagekeken?Zit in een zwart kastje in de buurt van de accu..
En geef even aan om wat voor motor het gaat,wellicht zijn er nog andere tipgevers...
grt.Harry
Heb je de gloeizekering al nagekeken?Zit in een zwart kastje in de buurt van de accu..
En geef even aan om wat voor motor het gaat,wellicht zijn er nog andere tipgevers...
grt.Harry
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
Re: Moeizaam starten
Een ABL 1.9TD blokje.
Re: Moeizaam starten
Hoelang zit de pompsnaar erop?renevanh schreef:Een ABL 1.9TD blokje.
Kan wel op z'n eindje zijn en dus opgerekt....
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
Re: Moeizaam starten
Pompsnaar = distributieriem (of op z'n minst tegelijk vervangen)?
In dat geval: nu ruim 4 jaar, 40.000km
Mag nog 80.000km mee, dus lijkt me sterk.
In dat geval: nu ruim 4 jaar, 40.000km
Mag nog 80.000km mee, dus lijkt me sterk.
Re: Moeizaam starten
Is géén 120,000 km meer maar hooguit 90.000 of 5 jaar....deze zit er dus (al) 4 jaar op en kan wat gerekt zijn en van tijd af....
Bij mijn vorige bus brak de snaar bij 93.000

Bij mijn vorige bus brak de snaar bij 93.000


Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
Re: Moeizaam starten
Dan zal ik een blik werpen maar voel meer voor een probleem met gloeibougies of filter gezien het feit dat het alleen bij koud starten een probleem is.
Re: Moeizaam starten
Een "foute" pomp geeft bij koude motor ook meer problemen dan bij een warme...
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
- marcel 415
- Berichten: 1223
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 21:28
- Locatie: grunniggerlaand
Re: Moeizaam starten
je hebt het over een nacht stilstaan he of paar uur.
mijn vorige bus 1900td had het zelfde daar zat een klein scheurtje in de opvoerslang vanaf tank.kreeg valse lucht inplaats van diesel.
mijn vorige bus 1900td had het zelfde daar zat een klein scheurtje in de opvoerslang vanaf tank.kreeg valse lucht inplaats van diesel.
Groetjes Marcel 415

Re: Moeizaam starten
Multiriem lijkt prima op spanning, brandstoftoevoer en filter ben ik nog aan het zoeken ... :P
Re: Moeizaam starten
Ik wil toch (uit voorzorg) het brandstoffilter vervangen. Ik heb sterk de indruk dat het daar aan ligt. Ding is ook al in geen 4 jaar vervangen volgens mij.
Overigens: als de bus vlak staat gaat het starten moeizaam, als de bus op een (hele) kleine helling staat (neus naar beneden) is het praktisch onmogelijk. Naar beneden laten bollen en dan starten werkt wel. Niet fijn!
Overigens alleen bij koud starten dus.
Maarja, ik als redelijke leek: waar zit dat brandstoffilter en waar moet ik op letten?
Hoe zit het met ontluchten van die dingen? Schijnt een aandachtspuntje te zijn.
Overigens: als de bus vlak staat gaat het starten moeizaam, als de bus op een (hele) kleine helling staat (neus naar beneden) is het praktisch onmogelijk. Naar beneden laten bollen en dan starten werkt wel. Niet fijn!
Overigens alleen bij koud starten dus.
Maarja, ik als redelijke leek: waar zit dat brandstoffilter en waar moet ik op letten?
Hoe zit het met ontluchten van die dingen? Schijnt een aandachtspuntje te zijn.
Re: Moeizaam starten
Filter zit achter de linkerkoplamp onderin....ontluchten is niet nodig....maarrrrr
Vul het nieuwe filter met schone! diesel...dan loopt ie misschien even wat moeilijk maar wel meteen.
Met een leeg filter duurt het starten wel wat langer....
Vul het nieuwe filter met schone! diesel...dan loopt ie misschien even wat moeilijk maar wel meteen.
Met een leeg filter duurt het starten wel wat langer....
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
- Multivan Generation
- Berichten: 34475
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Moeizaam starten
Als ik het zo lees,
dan is het mogelijk je tankelement wat een scheurtje vertoond..
Tankelement:

en waar het vaak kapot gaat kun je hier zien:

Het duurt bij een koude start, of als je bus scheef staat, lang voordat hij aanslaat.
Dus in mijn ogen loopt er diesel terug naar de tank door een klein scheurtje ergens.
Kan ook een O-ring zijn op het brandstoffilter, die defect is.
Egbert&Manon hebben er een heel topic (slecht starten) over volgeschreven..
Wellicht kun je dat eens opzoeken>?
dan is het mogelijk je tankelement wat een scheurtje vertoond..
Tankelement:

en waar het vaak kapot gaat kun je hier zien:

Het duurt bij een koude start, of als je bus scheef staat, lang voordat hij aanslaat.
Dus in mijn ogen loopt er diesel terug naar de tank door een klein scheurtje ergens.
Kan ook een O-ring zijn op het brandstoffilter, die defect is.
Egbert&Manon hebben er een heel topic (slecht starten) over volgeschreven..
Wellicht kun je dat eens opzoeken>?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: Moeizaam starten
Tjsa... zo kan het wel van alles zijn.
Verschil is alleen dat dat tankelement lastig is bij te komen en een stuk duurder zal zijn dan een filter. Die moet toch hoognodig vervangen worden dus ga ik dat eerst proberen.
Verschil is alleen dat dat tankelement lastig is bij te komen en een stuk duurder zal zijn dan een filter. Die moet toch hoognodig vervangen worden dus ga ik dat eerst proberen.
Re: Moeizaam starten
tjeck ook even de aanvoer leiding naar je pomp de mijne starte ook ineens moeilijk bleek de slang tegen de 5e verstuiver aan te liggen en was een klein gaatje ontstaan en gerepareerd en start nu weer als een nieuwe en loopt weer als de brandweer
t5 1,9 tdi 290,000km and counting
http://www.deurslotreparatie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
leverancier van defa alarm systemen en dometic luifels voor vragen even pbtje
http://www.deurslotreparatie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
leverancier van defa alarm systemen en dometic luifels voor vragen even pbtje