Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

"Moby Dick", de bandbus!

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
Plaats reactie
Gebruikersavatar
whizzi
Berichten: 406
Lid geworden op: 03 mei 2013, 00:20
Locatie: Helmond
Contacteer:

"Moby Dick", de bandbus!

Bericht door whizzi »

Sinds gisteren in het bezit van mij, een uit (november) 1995 afkomstige Volkswagen Transporter T4 2.4D met 271500 op de teller. Voor een, volgens mij, prikkie gekocht voor €1850. De bus heeft maar 1 eigenaar gehad wat een klusbedrijf is/was. Deze hebben de bus dit jaar voorzien van een nieuwe (gereviseerde) brandstofpomp, koelventilator (nieuw), dsitributieriem, gloeibogies, lagersteun, versnellingsbak is onder de auto uit gehaald en een nieuwe APK voordat ze deze om financiële redenen moesten verkopen.

In 2012 (werkbon heb ik gekregen) zijn de remcylinders+remslangen vervangen, claxon, aandrijfashoes, spoorstangeind, schroefveer, spiraalveer, aandrijfashoes etc etc ..

Dus volgens mij heb ik een bijna nieuwe bus gekocht met een ingereden motor :P

Foto's zeggen meer dan woorden:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Aangezien deze bus gebruikt gaat worden om met de band te rijden, ga ik sowieso de laadruimte die kasten er uit halen. In ieder geval 1, want dat is voor een drumstel niet heel erg handig. Aangezien mijn kennis van bussen niet heel veel is, ga ik misschien wat 'noob' vragen stellen, maar uiteraard ga ik het meeste proberen op te zoeken.

Ik heb nu de 1e 150 km er mee gereden en daar veelal 130 gereden (even testen). Ik denk dat de cruise-snelheid wat lager ligt overigens, helemaal als de band er in zit.

Morgen (zaterdag) ga ik dus klussen om deze bus om te toveren tot een echte bandbus en hopelijk dat deze mij de komende tijd nooit in de steek zal laten. Ik zal de vorderingen hier bij houden.

Todo nu
- Laadruimte geschikt maken voor vervoer band-materiaal
- Tussenschot tussen cabine en laadruimte voorzien van een kleine uitsparing en deze verder dicht maken
- Speakers in tussenschot bouwen (kabels lopen er al)
- Achterruiten blinderen zodat niet meer te zien is of er iets in de bus ligt.
- Cassetterecorder vervangen door een iets modernere radio met carkit (er zit nu een halve carkit in al)
- Binnenverlichting fixen (nu gaat de binnen verlichting branden als de deur dicht zit :gekte :bonk ), iemand een idee wat hier mis is (??)
- De 'licht aan verklikker' die er in zit, weer werkend krijgen (vlug gezien dat dit hele dingetje niet is aangesloten) (deze methode ga ik dus doen)
- Sommige punten uitdeuken en her en der opnieuw lakken

Verder merkte ik gisteren dat na de rit (waar ik dus vooral full power heb gereden) ik bij stilstand een oliegeur in de auto rook. Bij het rijden was deze geur ook weer direct weg, dus alleen bij stilstand. De motor loopt verder als een zonnetje, dus ik heb even op Google gezocht en dit schijnt de 'carter ontluchting slang' te kunnen zijn, dat hier een scheurtje in zit. Nou kan het ook zijn dat deze bus een maand heeft stil gestaan en ze net voor deze maand stilstaan olie hebben ververst (misschien?), maar moet ik mij hier zorgen over maken? Over 2 weken moet deze bus gaan touren in UK (naar verwachting een 3000 km rijden) en ik kan daar geen problemen gebruiken ;)

Ik ben benieuwd...
Directeur van het HomeComputerMuseum en Chevy Van rijder.
Gebruikersavatar
whizzi
Berichten: 406
Lid geworden op: 03 mei 2013, 00:20
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: "Moby Dick", de bandbus!

Bericht door whizzi »

Gisteren een middag de achterkant onder handen genomen. De overgebleven ruimte zou in theorie wel genoeg moeten zijn voor drumstel, maar heel praktisch was het niet. Ik ben dus vooral bezig geweest om 1 kast eraf te halen.

Het is absoluut te merken dat deze bus voor mij een klusbedrijf als eigenaar had. Het gebruikte hout is niet kapot te krijgen (tenminste, niet met een hamer of mijn volledige gewicht om het te breken) en het zat ramvast met heeeel veel schroeven..

Na een bijna 2 uur schroeven eruit halen en toch delen proberen te slopen is 1 van de kasten er dan eindelijk uit:
Afbeelding

Ook heb ik met mijn nagenoeg geen kennis gekeken waarom de binnenverlichting zo raar doet. Nadat ik de sensor in de deur had gevonden bleek deze grotendeels afgebroken te zijn. Helaas verloor ik de gehele sensor toen ik deze met al mijn voorzichtigheid eruit probeerde te halen. Het veertje en het kabeltje vielen naar binnen en ik kon daar niet meer bij. Gelukkig is dit wel de stand dat de binnenverlichting 'uit' staat, maar toch jammer. Het ziet er naar uit dat ik heel het zijpaneel er af moet halen om deze terug te vinden :(

Verder heb ik 4 speakerkabels gevonden die niet aangesloten zijn (ja, letterlijk 4.. 4x een plus en 4x een min) die naar achter lopen. De vorige eigenaar had dus waarschijnlijk een hele zut aan speakers achter.

Zo heb ik ook nog wat rare electronica gerelateerde issues gevonden. Bij motor uit, brandt het controle lampje van dimlicht en stadslicht op de knop zelf en beide standen laten ook het stadslicht zien (dat klopt).
Motor aan, dan brandt het controle lampje alleen nog als stadslicht wordt gebruikt. Bij dimlicht (dus de 2e stand) gaat het lampje uit (?). Zet ik de motor uit en brand dimlicht, dan blijft dimlicht ook gewoon aan (vind ik vreemd, ik zou verwachten dat deze terug valt in stadslicht).

Komende week ga ik hopelijk met iemand met iets meer verstand van dit materiaal kijken hoe en wat. Hopelijk komen we er uit.

Ook heb ik de autoradio eens wat beter onderzocht. Deze is niet aangesloten met een Eurostekker, dus ik denk dat ik hier nog een convertor stekker voor moet halen.

Tot zover dus deze update.
Directeur van het HomeComputerMuseum en Chevy Van rijder.
Gebruikersavatar
whizzi
Berichten: 406
Lid geworden op: 03 mei 2013, 00:20
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: "Moby Dick", de bandbus!

Bericht door whizzi »

:driveT4

Zo, net even met een vriend (die handig genoeg automonteur is en bereid was om dit, bij uitzondering, eens te doen voor mij) gekeken naar de bus.

Hij merkte op dat de motor er erg goed uit zag voor de leeftijd plus dat deze ook erg goed klonk. Hij kon geen reden bedenken waarom ik olie/diesel rook. De motor was netjes droog op alle punten waar ooit olie/diesel uit kon lopen. Uit voorzorg heeft hij de retourslangen vervangen. Deze waren niet lek, maar hebben betere jaren gekend.

Ook heeft hij de deursensor gerepareerd (met een deursensor uit een Peugeot 205 :P ) en hier direct de licht verklikker op aangesloten. Nu heb ik dan ook echt licht in de bus als de deur open gaat EN het alarm gaat af als ik weer eens vergeet de lampen uit te doen :jumpklap

Nog even voor de referentie, de Diesel-geur komt, vermoedelijk, uit de beschermbak onder de motor. In maart dit jaar is de brandstof pomp gereviseerd en zowel deze automonteur en ik vermoeden dus dat er nog een restant olie onder in de bak ligt. We hadden even geen zin meer om deze er onderuit te halen en nodig is het ook niet (alles was droog in de motor).

Nu nog de achter-ramen dichtmaken en het tussenschot ook maar meteen dichtklussen. Dat gaan we het komend weekend doen en dan gaat de enige Piraten band van Nederland de wegen 'bevaren' in een T4 .. ARRRR :gif
Directeur van het HomeComputerMuseum en Chevy Van rijder.
Gebruikersavatar
Erwin L
Berichten: 383
Lid geworden op: 11 okt 2010, 20:15
Locatie: Assendelft

Re: "Moby Dick", de bandbus!

Bericht door Erwin L »

Misschien ook nog een ideetje: de houten panelen in de achterdeuren heb je voor minder dan een tientje nieuw bij de dealer, en het ontbrekende embleem heb je voor twee tientjes. Details, maar toont meteen een stuk netter.
T5 1,9 Tdi 2004
Gebruikersavatar
whizzi
Berichten: 406
Lid geworden op: 03 mei 2013, 00:20
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: "Moby Dick", de bandbus!

Bericht door whizzi »

Oh, da's inderdaad handig. Snel maar eens langs de dealer.. Dat VW logo wil ik inderdaad ook wel terug.
Directeur van het HomeComputerMuseum en Chevy Van rijder.
Gebruikersavatar
whizzi
Berichten: 406
Lid geworden op: 03 mei 2013, 00:20
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: "Moby Dick", de bandbus!

Bericht door whizzi »

De bandbus heeft inmiddels de 1e rit overleefd (ik had ook niet anders verwacht). Volgeladen naar Beusichem gegaan, bus uitgeladen muziek gemaakt, bus weer volgeladen en weer terug naar Helmond. Ging allemaal goed. :ikrij . In ieder geval steeds meer vertrouwen om vanaf volgende week UK onveilig te maken ;)

Vandaag weer wat dingen aangeschaft. Ik ga toch gewoon de middenwand voorzien van hout en ook de achterramen dichtmaken met hout. Die 6 euro voor 2x grote platen hout is wel te doen en de VW dealer hier in Helmond kon ze op zijn vroegst dinsdag of woensdag hebben. Woensdag rijden we in alle vroegte naar UK, dus dat is te laat. For now, hout it is ;)

Ook maar eens de Pioneer KEH-P2800R vervangen door een nieuwe Sony MEX BT3900U
Afbeelding

Meteen ook tijd gehad om een de bekabeling wat grondiger te onderzoeken. De vorige eigenaar heeft de 2 front speakers (in het dashboard) dus aangesloten op de front links en back links :bonk

Ook waren beide +12V aansluitingen (de constante en geschakelde) dus omgewisseld. Nadat ik dit ook heb hersteld (meten is weten) doet de radio het nu en kan ik weer handsfree bellen. :jumpklap

Vervolgens de magische kabels die naar achter lopen gecontroleerd. In de tussenwand zitten gaten voor speakers, hier heb ik dan ook maar meteen nieuwe speakers voor gekocht zodat ik ook de achterspeakers kan horen (is wel zo fijn voor de andere bandleden). De kabels liepen van de ISO-stekker langs de zekeringkast (daar kroonsteentjes om de volgende kabel aan te sluiten), naar de vloer. Daar onder de opstap-plaat (?) door waar deze langs de achterbank weer voorzien waren van kroonsteentjes. Daar zaten dan weer kabels aan, eindigend met kroonsteentjes waar dan weer een kabel aan zat die eindigt in de laadruimte. Kortom, veel kroonsteentjes en veel kabel :bonk

Helaas was de kabel onder de opstap-plaat kapot. Kabelbreuk in alle 4 de aders. Bij het verwijderen van deze plank zag ik ook dat hier een gaatje zit in de carrosserie zit (in een soort gootje voor kabels bedoeld). Dan moet ik maar even repareren in de toekomst. Iemand een idee hoe ik dit op een correcte manier kan doen (lassen?).

Dus nu nog een stukje kabel fixen en de nieuwe speakers in de 2 gaten plaatsen. In ieder geval weer heel wat gedaan. :jumpklap
Directeur van het HomeComputerMuseum en Chevy Van rijder.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33864
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: "Moby Dick", de bandbus!

Bericht door Multivan Generation »

wellicht heb je hier nog iets aan?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
whizzi
Berichten: 406
Lid geworden op: 03 mei 2013, 00:20
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: "Moby Dick", de bandbus!

Bericht door whizzi »

"Moby Dick" is voorlopig even ten einde. Met een 300.000 extra KM op de teller én een motor welke oververhit is geraakt, weet ik niet of ik deze ooit nog terug ga zien. :muur

De +/- 2500 km die ik er mee heb gereden waren wel probleemloos, dus dat is mooi ;)
Directeur van het HomeComputerMuseum en Chevy Van rijder.
Plaats reactie