Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Hoge toeren 88PK TDi

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Kauf
Berichten: 33
Lid geworden op: 10 mar 2007, 17:31
Locatie: Alphen aan den Rijn

Hoge toeren 88PK TDi

Bericht door Kauf »

Ik ben een weekje op vakantie geweest, en heb daar een btje na lopen denken (ik weet dat ik dat beter misschien niet kan doen maar toch...)

Waar ik mijn gedachte over heb laten gaan is het volgende: Toen ik door Duitsland reed vond ik het zo ontzettend jammer dat mijn T4, 88pk TD(blauwe)I zoveel toeren maakt bij >140km per uur. Terwijl deze naar mijn mening vermogen genoeg heeft. Nu heb ik het volgende bedacht en dat leek me wel een aardige om eens hier in een topic jullie mening over te vragen;

Mijn T4 heeft al een afgedichte EGR + intercooler van een 102PK. Als ik nu mijn T4 laat chippen (dan gaat ie volgens mij naar zo'n 115PK) zou die dan een versnellingsbak van een 102PK aan kunnen? Zodat de toeren op topsnelheid wat lager uit komen? Ik weet dat ik dan ok meteen andere koppelingsplaten + drukgroep moet, maar deze zijn nu toch ook redelijk op zijn einde (bouwjaar is 2001 :-( . Misschien heeft iemand van jullie hier al ervaring mee?

Of is het toch een beter plan om naar een complete andere motor + bak + rest te gaan kijken?

Ben benieuwd wat jullie meningen hier over zijN!

grtz, Marijn
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5271
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Bericht door René »

overbrenging van de versnellingsbakken zijn volgens mij in de hoger versnellingen gelijk dus schiet je er niets mee op,

je kan dan beter hogere banden laten monteren als je ze moet vervangen.

Groeten Berrie
Gebruikersavatar
Kauf
Berichten: 33
Lid geworden op: 10 mar 2007, 17:31
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Kauf »

Zo'n idee had ik ook eerst Berrie, alleen een 102PK transporter bij ons op de zaak draait bij 120km/u maar 2600rpm terwijl mijn 88PK daar 3000rpm maakt.... of zie ik het dan verkeerd?

Ook vind ik persoonlijk de achteruit van een 102PK bak (zo rechts naar achter) een stuk soepeler schakelen dan mijn 88PK bak, die moet je indrukken en dan links naar voren. Maar dat even ter zijde.
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Bericht door Roger B. (11)61 »

Nog mooier (kwa toeren op hoge snelheden) is de 6-bak uit een T5 130 pk....

maar niemand kan me vertellen of dat past (bak op motor en bak-wielen)

en of het schakelsysteem (bij t5 bowdenkabels) om te bouwen is zonder al te grote moeilijkheden,

mijn 102 pk draait (naar mijn mening) ook (te) hoge toeren in de hoge snelheden.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5271
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Bericht door René »

Pak dan een bak van een 150pk,

Bij 130 km/h doe ik 2600 toeren, ( Berrie) 150 PK AXG, dus bij 3000 toeren ongeveer 150 Km/h.

groeten Berrie
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33864
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Hoge toeren 88PK TDi

Bericht door Multivan Generation »

Kauf schreef:Ik ben een weekje op vakantie geweest, en heb daar een btje na lopen denken (ik weet dat ik dat beter misschien niet kan doen maar toch...)

Waar ik mijn gedachte over heb laten gaan is het volgende: Toen ik door Duitsland reed vond ik het zo ontzettend jammer dat mijn T4, 88pk TD(blauwe)I zoveel toeren maakt bij >140km per uur. Terwijl deze naar mijn mening vermogen genoeg heeft. Nu heb ik het volgende bedacht en dat leek me wel een aardige om eens hier in een topic jullie mening over te vragen;

Mijn T4 heeft al een afgedichte EGR + intercooler van een 102PK. Als ik nu mijn T4 laat chippen (dan gaat ie volgens mij naar zo'n 115PK) zou die dan een versnellingsbak van een 102PK aan kunnen? Zodat de toeren op topsnelheid wat lager uit komen? Ik weet dat ik dan ok meteen andere koppelingsplaten + drukgroep moet, maar deze zijn nu toch ook redelijk op zijn einde (bouwjaar is 2001 :-( . Misschien heeft iemand van jullie hier al ervaring mee?

Of is het toch een beter plan om naar een complete andere motor + bak + rest te gaan kijken?

Ben benieuwd wat jullie meningen hier over zijN!

grtz, Marijn
Waar je op vakantie allemaal niet opkomt he :lach
Met ongeveer 115 pk kun je nog gewoon met de originele EWB bak aan hoor.
Die zou zo'n 125 pk en maximaal 270 Nm aan moeten kunnen.
De koppeling is kritischer maar een versterkte van een 102 pk heb ik erin en gaat prima.
Eerst je koppeling maar eens gebruiken icm de chiptuning.
Voor hetzelfde geld heb je gewoon geen problemen hoor.
Voor de latere bouwjaren van de 88 pk dus bouwjaren 2002 en 2003 is het kritischer voor wat betreft de drukgroep.

Zoals Berrie reeds vermeldde is iets hogere banden een goedkope oplossing om de toeren wat te laten zakken. Dat hij naar zijn achteruit wat lastiger schakelt, kan ook te maken hebben met dat het geheel eens gesmeerd moet worden. Heb het van de week bij een andere WJW-er gedaan en die merkt een wereld van verschil
:happy

Bak van een 102 pk past wel, maar je weet nooit wat je koopt, en als je bak nu goed is, dan zou ik kijken voor andere tandwielen voor de 4de versnelling.

Hier ben ik zelf ook al mee bezig namelijk, evenals met de banden :knipoog :jump
Mocht je meer informatie willen, stuur me dan even een mailtjec
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Peter Coddens
Berichten: 52
Lid geworden op: 12 feb 2007, 15:35
Locatie: Torhout

Bericht door Peter Coddens »

Iemand heeft een eind geleden hier eens een link naar een duiste site gepost met foto's en uitleg over het veranderen van de 5de versnelling op en een t4.

Geloof dat het Peter of Berry en Rene was.

Mss kunnen ze die link nog eens posten?

Peter
Peter Coddens
Berichten: 52
Lid geworden op: 12 feb 2007, 15:35
Locatie: Torhout

Bericht door Peter Coddens »

Iemand heeft een eind geleden hier eens een link naar een duiste site gepost met foto's en uitleg over het veranderen van de 5de versnelling op en een t4.

Geloof dat het Peter of Berry en Rene was.

Mss kunnen ze die link nog eens posten?

Peter
Fred-15
Berichten: 1183
Lid geworden op: 13 jan 2007, 13:25
Locatie: Almere 0612039470

Bericht door Fred-15 »

Hallo.

Ik heb 2 weken geleden hier toevallig ook is navraag naar gedaan met gevolg dat ik te horen kreeg dat het mogelijk is om de 5e versnelling om te bouwen met eenombouw setje en dat kost ongeveer zo'n 600 € en das veel geld er word zo nu en dan is wel eens een setje op ebay aan geboden voor deze prijs dan komt het ombouwen er nog bij.

gr Fred.
wie het onkruid in zijn eigen tuintje wied ziet de rotzooi bij zijn buurman niet
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33864
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Bericht door Multivan Generation »

@ Peter,

dat was ik en je hebt al mail :yes
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Transivan
Berichten: 56
Lid geworden op: 15 jan 2007, 22:11
Locatie: Belgische Kempen

Bericht door Transivan »

Dat vind ik ook vervelend,
die hoge toeren.
En warm dat hij het dan krijgt (zonder intercooler) :groteogen

Had ik maar een 6de versnelling

Als er een +- betaalbare oplossing voor zou zijn, let me know :lach
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33864
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Bericht door Multivan Generation »

wat dacht je van een 6 bak van een passat TDI?
Of het past weet ik niet, maar is natuurlijk wel een uitdaging :gekte
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Transivan
Berichten: 56
Lid geworden op: 15 jan 2007, 22:11
Locatie: Belgische Kempen

Bericht door Transivan »

Zulke uitdagingen zijn niet geschikt voor een ervaren technieker als ik :bonk
Eerst de vorige nog waarmaken :lach
Mijn dagelijkse werkpaardje kan geen proefkonijntje spelen.
(lees: kan niet lang gemist worden)
En de factor "keuring" (APK) zou ook niet mals zijn!

Anders wel een zalig ideetje! :knipoog
Plaats reactie